Nekromanti JA, jag vet det. . .

krank

Går ondskans ärenden
Re: Rädda ett sjunkande skepp

MrG said:
när det gäller brädspel är jag nöjd om jag fått pröva en gång innan folk har börjat modda regler ;-)
Indeed. Helikoptrar och nukes i Risk =)

Jag är likadan med allt. Framförallt elektroniska apparater. Min PSP var ohackad i kanske två dagar, och sedan dess har jag nästan spenderat mer tid med att glatt meka och modda den än vad jag har spenderat med att spela nåt på den. Min DS också. Det roligaste med ny elektronik är att modda så långt det går, känna prylens gränser...

Lite så känner jag inför rollspelsregler också, egentligen. Jag lär mig regelsystemet genom att modda det, programmera självräknande formulär, etc etc.

Pilzefrau

hon/henne
Detta.
Jag tror faktiskt att dessa människor är majoritet av dem som överhuvudtaget bryr sig om den här lilla regeln. Det andra lägret är Genesis, Måns o co, som tycker att den visar att man inte är nöjd med sitt eget system. Jag tror faktiskt det är värre att tvinga stackars regelslavar att spela med hemska regler än att ge spelfantaster ett intryck av osäkerhet, som ändå inte spelar någon roll så fort man testat systemet och märkt om det funkar eller inte.

Självklart kan man inte alltid anpassa sig efter de som har mindre erfarenhet, men i det här fallet tycker jag att det är värt att ha kvar texten. Förutsatt att man inte skriver ett indiespel som direkt riktar sig till folk med mycket erfarenhet, såklart.

Genesis

Ni dés ni maître
Pilzeman said:
Jag tror faktiskt det är värre att tvinga stackars regelslavar att spela med hemska regler än att ge spelfantaster ett intryck av osäkerhet, som ändå inte spelar någon roll så fort man testat systemet och märkt om det funkar eller inte.
Det är en passagerit: först när du inser att du får ändra på reglerna har du tillräckligt med kunskap för att göra det utan att sabba spelet. :gremcool:

krank

Går ondskans ärenden
Genesis said:
Det är en passagerit: först när du inser att du får ändra på reglerna har du tillräckligt med kunskap för att göra det utan att sabba spelet. :gremcool:
Ärsch, det är som med datorer: Det är först när du pillat sönder några stycken som du fattar vad som får dem att funka vilket i sin tur leder dig till kunskapen om exakt vad man kan/bör ändra och vad som borde få vara där det är =)

Spitfire

Swordsman
Marco Behrmann said:
Dels för att det har blivit praxis. Alla andra skriver ju så.

Dels för att man kanske tror att fler gillar spelet och man slipper ta ansvar för de som gnäller - man får en utväg ("men ändra dårå, det står på sidan nio att du får!").

Jag tror att det står i Eon, Vikining och Neotech. I Noir jobbade jag och Petter hårt med att inte skriva det någonstans, eller ens antyda det. Då vi vill att spelet skall spelas som det står skrivet. Om vi misslyckas med att få fram en intressant produkt så är det antingen; fel kund (jo, det finns sådana) eller att vi som författare är pajsare.

och ändock är Noir ett av de spel där det finns saker som jag skulle gå in och ändra som första handling om jag skulle spela det.

men det skulle vara smågrejor, som exempelvis tvånget att man måste ha slaviska namn, eller stadens utformning. (har inte boken här utan den är hos en kompis)
Sen finns det helt klart en och annan husregel man skulle vilja införa (det finns det alltid med alla spel)

Men eftersom dessa ändringar skulle utgöra mindre än 1% så är jag och min spelgrupp helt uppenbart olämpliga kunder.

edit:
nu har jag läst igenom hela tråden och lugnat ner mig lite, så att Marco inte tar det som ett personligt angrepp. Jag vill även förtydliga vissa saker och anekdotera lite grann.

EON: nu har jag aldrig spelat EON själv, men känner flera som har. Och medan det finns vissa saker i det spelet som de anser lysande, så finns det andra saker som de anser absurda om man följer reglerna till punkt och pricka. Tror det vanligaste som folk tar upp är att om du reser från A till B och då ska slå ett tärningsslag där du behöver resultatet X, men får X-1 så kommer du inte en meter till, varefter spelarna beskriver en situation där de kört fast bara några hundra meter från stadsportarna och tvingades campa inom synhåll från staden (trots att de kom dit mitt på dagen)

D20: nu vet jag inte om det var Spot eller Listen det här gällde.. men det var något om en utkik i masten på ett stort fartyg som inte kunde se vad som inträffade nere på däcket.

D20 star wars: rymdstridsreglerna var så oerhört kaputt att jag snickrade ihop mina egna.
I 2nd ed så hade de hittat på nya, som om jag valt att köra med dom antagligen skulle funkat. men ansåg fortfarande att mina egna var bättre (och min spelgrupp höll med)

så i min mening är det en GOOD THING(tm) att man får ändra lite man inte är nöjd med. Sen kan man diskutera huruvida konstruktörerna Uppmuntrar till detta eller bara Tillåter det med sin brasklapp..