(Nu vet jag att det här redan sagt, men jag tycke att det kunde vara bra att sammanfatta det utan en massa övriga funderingar i inlägget).Varför skriver en rollspelsförfattare så här?
Plus förstås det faktum att sagda brasklapp tar upp så lite plats och tar så lite tid att skriva att det inte gör varken till eller från på den fronten, medan den å andra sidan knappast KAN göra någon skada över huvud taget.Regmolar said:(Nu vet jag att det här redan sagt, men jag tycke att det kunde vara bra att sammanfatta det utan en massa övriga funderingar i inlägget).Varför skriver en rollspelsförfattare så här?
1: För att det har blivit någon slags norm i regelboksskivandet, troligen eftersom...
2: Alla rollspelare inte är vuxna, vettiga människor som insett att rollspel handlar om gemensam fiktion etc. etc. och inte om att följa varje bisarr liten specialregel till punkt och pricka (kanske undantaget medvetet speliga och noggrant balanserade spel) utan inslag av sådant som vett, sans, sunt förnuft och hänsyn till nytta och spelglädje. Den typen av människor utgör förhoppningsvis inte en lika stor del av rollspelarna som de säkert gjorde förut, men jag skulle inte underskatta folks förmåga att vara tjockskalliga och trångsynta för den sakens skull.
Och om inte annat är det skönt att veta att om man stöter på någon riktig regelfascist kan man alltid peka på stycket i regelboken som säger att min husregel inte faktiskt följer reglerna även om den inte gör det.
Det där förutsätter ju att snubben som moddar spelet är lika bra på att designa regler som speldesignern själv, vilket visserligen sorgligt ofta är fallet. Men om speldesignern är duktig på det hon gör, har spenderat mycket tankearbete på att fixa till ett välfungerande system och speltestat det ordentligt, så kan brasklappen göra en hel del skada eftersom spelare inte förstår hur spelet hänger ihop och ändrar på det för att det skall passa bättre, vilket sabbar spelet. Att skriva bra regler är SVÅRT. Åtminstone i min erfarenhet, då de första kanske tjugo regelsystemen jag skrev sög apballe. Alla kanske inte är lika korkade som jag, men folk som bara har erfarenhet av att spela rollspel, och ingen erfarenhet av att designa dem, kommer inte att vara bra på att modda regler.Craygh said:medan den å andra sidan knappast KAN göra någon skada över huvud taget.
Själv ser jag mycket hellre det (även om det kan kännas elitistiskt) än när författarna skriver ett spel med alldeles för mycket regler och utgår ifrån att folk kommer att strunta i de regler som känns för jobbiga. När författarna skriver "Känn dig fri att strunta i eller ändra på regler du inte tycker om" så läser jag "Vi har egentligen ingen genomtänkt designfilosofi, utan har mest slängt ihop ett gäng regler som känns vettiga och lämnar över jobbet med att få till ett fungerande spel till dig".CapnZapp said:Svårare har jag för när författarna avstår från texten specifikt med argumentet "vi vet bättre. husregla inte vår produkt".
Om inte spelskaparna är en del av min spelgrupp, så vet de inte hur min spelgrupp fungerar eller vad som funkar i min spelgrupp. Jag är en mycket större auktoritet på vad jag och min spelgrupp vill ha än någon spelskapare. Alltså är det en självklarhet att jag anpassar spelet, utifrån min överlägsna kompetens, till min spelgrupps förutsättningar.Genesis said:När författarna skriver "Känn dig fri att strunta i eller ändra på regler du inte tycker om" så läser jag "Vi har egentligen ingen genomtänkt designfilosofi, utan har mest slängt ihop ett gäng regler som känns vettiga och lämnar över jobbet med att få till ett fungerande spel till dig".