Något som jag brukade tycka om i rollspel, back in the day... men som jag i dag inte tycker om längre?
Hmm... med en tänke tid på hur lång tid det tog mig att skumma igenom hela tråden + ca 10 minuter... så kan jag helt ärligt säga att där är absolut ingenting som jag känner så för när det gäller grejer kopplade till rollspel.
Sådant som jag gillade under de där första åren utav mitt rollspelande gillar jag fortfarande i dag... och sådant som jag ogillade då ogillar jag fortfarande i dag.
Jag menar... om jag tar fantasy rollspel som exempel (eftersom det är vad jag och min spelgrupp spenderade bortåt en 90+% utav all tid vi spenderade på att rollspelande)... så kan jag nog med en rätt stor säkerhet säga att utav samtliga karaktärer som jag någonsin har skapat i fantasy så har minst en ca 50% utav dem varit någon typ utav krigare med svärd, sköld och någon typ utav tyngre rustning (ringbrynja eller bättre/tyngre) typ utav Riddaraktiga karaktärer (även om de flesta av dem inte faktiskt var Riddare). Skulle inte vara förvånad om en 75+% utav samtliga karaktärer jag någonsin skapat har använt någon typ utav svärd.
Riddare har så länge jag kan minnas varit min favorit typ utav krigare (min första karaktär som jag skapade var Riddare). Vikingar ligger på andra plats för mig. XD
Jag kan nog också med rätt stor säkerhet säga att åtminstone en 75+% utav samliga karaktärer som jag har skapat har varit någon typ utav krigare. Och jag skulle nog ligga på någonstans bortåt 95-99+% utav samliga karaktärer som jag skapat har varit åtminstone ok, till riktigt bra, på strid också för den delen (allt som oftast närstrid... och de som var bra på avstånd var också bra på närstrid... jag har helt enkelt alltid kraftigt ogillar att mina karaktärer inte skulle kunna försvara sig själv, och även kunna vinna, i närstrid).
Så det har alltid blivit att jag lutar starkt mot krigarhållet för mina karaktärer, även i tv/dator-spel. Och nästan samtliga utav resten av karaktärer som inte har varit krigare, var någon typ utav yrke som kom i närheten, sådant som jägare och tjuvar, mm. Och allt annat spelades antingen aldrig, eller oerhört sällan, och i så fall så kunde de försvara sig och även eventuelt vinna i närstrid.
Magiket (och liknande yrken/klasser) dock är något som jag alltid har tyck varit något utav det mest tråkiga som finns att spela. XD Inga problem med magiker i sådant som jag tittar eller lyssnar på, eller läster om... men att själv spela en magiker? Nä, majoriteten utav magiker som jag har spelat har varit för att våran SL ville att vi skulle spela magiker, och vid ett tillfälle så var jag tvingat utav SL att spela Magiker för att han hade tröttnat på att jag bara spelade krigare hela tiden. XD Jag tycker inte ens om tanken på att spela en Force User i Star Wars, eller en Biotic användare i Mass Effect... spelar hällre en helt vanlig vapenbaserad soldat (fast i modärn och/eller sci-fi typ utav grejer så föredrar jag nästan alltid avståndare i någon typ av tyngre rustning... XD ).
I alla fall... som sagt... där är inget rollspels relaterat som jag gillade då, som jag inte dagsläget inte tycker om längre.
Jag vet helt enkelt vad jag gillar, och jag har nästan aldrig stött på något som jag brukade gilla men som jag inte gillar längre i dag. Och runt tiden som jag först hittade rollspel (sent 95, jag var en 16.5 år gammal) så var jag gammal nog för att majoriteten utav vad jag gillade och inte gillade var redan färdigformat.
Några utav de få grejerna som jag kan komma på där detta har varit fallet, är inte kopplade till rollspel. Det handlar mer om några få grejer från 80'talet som jag gillade (så när jag var 10 eller yngre), men sen under tidiga till mitten utav 90-tal utvecklade ogillande mot. Där var en del musik som det hände med, en del utav barnprogrammen från de tidiga 80-talen, och kanske någon enstaka tv-serie. Den grej som står ut mest i mitt huvud där detta är faller... är tv-serien MacGyver... har inte stått ut med MacGyver sedan ca högstadiet (så runt ca 1992). XD Så pass mycket att jag alltid har haft lite svårt för den skådespelaren som spelade MacGyver... jag gillade ju fortfarande Star Gate serien, men Richard Dean Anderson drog fortfarande ner serien lite för mig. XD