Nekromanti Jag är ledsen

anth

Vetefan
Jag har funnits på det här forumet i över tio år. Ibland är jag mer aktiv, ibland mindre. Ibland är det roligare att vara här, ibland är det tråkigare.
De senaste månaderna har jag dock blivit mer och mer ledsen när jag loggat in, för de diskussioner som numera förs är bara deprimerande.

Jag vet att Dante har rätt när han säger att dessa trådar bara utgör en liten procent av trådarna på forumet. Problemet är att de senaste månaderna har minst en (ibland flera) av dessa trådar legat "topp tre" bland senaste inlägg nästan varje dag.

Jag vet att det bara är att ignorera trådarna, men bara genom att se dem blir jag på dåligt humör. Det är ungefär som att surfa utan ad-block. Det är outhärdligt.

Jag är en varm förespråkare av det fria ordet och en aktiv motståndare mot all form av censur. Men det betyder inte att ni behöver bete er som svin och bokstavligen bajsa på varandra.

Varför gör ni så här?
Varför använder ni ett språk som sårar andra?
Varför kan ni inte uttrycka er på ett vänligt sätt mot de ni inte håller med och argumenterar mot?
Är ni ens medvetna om att ni gör andra ledsna genom ert beteende?
Varför gör ni mig ledsen? :sad:

Fenhorn

Amatör på proffsnivå
Jag har också tänkt på detta. Jag joinade det här forumet ganska nyligen. Min första tanke var "aha, det var ett sådant där forum, flashback, light, det var ju synd".

Genesis

Ni dés ni maître
anth;n77691 said:
Jag vet att Dante har rätt när han säger att dessa trådar bara utgör en liten procent av trådarna på forumet. Problemet är att de senaste månaderna har minst en (ibland flera) av dessa trådar legat "topp tre" bland senaste inlägg nästan varje dag.
Det är en liten procent av antalet trådar, men en betydligt större procent i antalet inlägg.

Ram

Skev
Genesis;n77708 said:
Det är en liten procent av antalet trådar, men en betydligt större procent i antalet inlägg.
Ja och därtill så stjäl det enormt mycket fokus från andra saker och sätter en alltigenom ganska dålig stämning. Jag kan inte låta bli att undra hur många som inte postar sina alster här av oro att bli sågade...

Ond bråd död

Swashbuckler
Vi skulle ju kunna flytta ut diskussionerna från forumet till t ex flashback så slipper oskyldiga bli lidande:) Typ, moderatorerna skriver: "Ok, det här ämnet är lite för känsligt. Fortsätt gärna diskussionen i den här flashbacktråden vi startat: https://www.flashback.org/t2431418"

Zorbeltuss

Hero
anth;n77691 said:
Jag har funnits på det här forumet i över tio år. Ibland är jag mer aktiv, ibland mindre. Ibland är det roligare att vara här, ibland är det tråkigare.
De senaste månaderna har jag dock blivit mer och mer ledsen när jag loggat in, för de diskussioner som numera förs är bara deprimerande.

Jag vet att det bara är att ignorera trådarna, men bara genom att se dem blir jag på dåligt humör. Det är ungefär som att surfa utan ad-block. Det är outhärdligt.

Jag är en varm förespråkare av det fria ordet och en aktiv motståndare mot all form av censur. Men det betyder inte att ni behöver bete er som svin och bokstavligen bajsa på varandra.

Varför gör ni så här?
Varför använder ni ett språk som sårar andra?
Varför kan ni inte uttrycka er på ett vänligt sätt mot de ni inte håller med och argumenterar mot?
Är ni ens medvetna om att ni gör andra ledsna genom ert beteende?
Varför gör ni mig ledsen? :sad:
Jag håller definitivt med, det känns hemskt att forumet har blivit såhär.
Min misstanke är att problemet beror till stor del till av att hela forumet är vänt till senaste inlägg endast, ja jag vet att folk gillar det systemet, men det innebär att alla känner sig manade att läsa och ofta svara på sådana här trådar då de nästan alltid ligger i topplistan, det känns nästan som att forumsstrukturen uppmuntrar sådant beteende även om inte moderatorkåren gör det.

Ond bråd död;n77718 said:
Vi skulle ju kunna flytta ut diskussionerna från forumet till t ex flashback så slipper oskyldiga bli lidande:) Typ, moderatorerna skriver: "Ok, det här ämnet är lite för känsligt. Fortsätt gärna diskussionen i den här flashbacktråden vi startat: https://www.flashback.org/t2431418"
Jag tror tyvärr att det skulle vara ett ännu sämmre alternativ för då blir vi rollspelsforumet som "sammarbetar" med flashback i mångas ögon.

/Luna Lovegood som fortfarande vill byta namn på gillaknappen till bra sagt så hen kan säga bra sagt till anth utan att det låter som hen gillar fenomenet

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Varför är du ledsen?

Att det ofta tas upp en politisk fråga och att folk diskuterar den torde väl vara av högsta intresse och glädje för dig då det är frågor jag har uppfattat dig ? Om folk ignorerar den frågan så är det väl snarare då som du borde vara ledsen... o_O

solvebring

Superhero
Tony.Meijer;n77755 said:
Varför är du ledsen?

Att det ofta tas upp en politisk fråga och att folk diskuterar den torde väl vara av högsta intresse och glädje för dig då det är frågor jag har uppfattat dig ? Om folk ignorerar den frågan så är det väl snarare då som du borde vara ledsen... o_O
Det är inte vad som diskuteras utan hur det görs. anth snackar om beteendet, inte åsikterna.

w176

Förlorad dotter
Det är bra att vi bryr oss om politik och samhällsfrågor för de är viktiga. Det bra att vi engagerar oss för det är viktigt. Något som däremot inte är viktigt är att föra flamewars på rollspelsforum, även om de är sprungna ut engagemang för viktiga ämnen.

För mig har det varit en oerhörd lättnad och effektivitetsökning att inse att:

1. Vissa frågor är viktiga för mig.
2. Jag vill engaerar mig för dessa frågor. Inom spelhobyn och samhället i stort.
3. Men vill jag göra skillnad i dessa frågor finns det bättre sätt att spendera min tid än att engagera mig i flamewars.

--

Så jag slutade lägga tid på flamewars. Nu kan jag i och för sig delta i debatter på forum ändå, men bara om jag känner de är produktivt, och bara i den mån jag tycker det är produktivt. Ofta srkiver jag 2-3 inlägg och sen lämnar jag tråden.

Flamewars har inget egenvärde. Vill du stå upp för saker du tror på finns det bättre sätt att spendera din tid om du vill engagera dig.

Hellzon

Långsamma Vargen
Eksem;n77753 said:
Jag är och har ofta varit grymt skeptisk till OT-forumets existens öht.
Grejen är att det alltid kommer att OT:as oavsett om vi har ett OT-forum eller inte. När wrnu inte hade ett OT-forum OT:ades det i Kulturforumet (mest av dåvarande moderatorerna). EnWorld hade (åtminstone för fyra-fem år sen när jag hängde där regelbundet) en topic ban på politik och det hindrade inte heller folk från att gnälla om Obama i de mest ovidkommande trådar.

Bättre då att vi sätter OT-diskussionerna i karantän i ett eget underforum. Lite som Ebola.

Eksem

Champion
Hellzon;n77783 said:
Grejen är att det alltid kommer att OT:as oavsett om vi har ett OT-forum eller inte. När wrnu inte hade ett OT-forum OT:ades det i Kulturforumet (mest av dåvarande moderatorerna). EnWorld hade (åtminstone för fyra-fem år sen när jag hängde där regelbundet) en topic ban på politik och det hindrade inte heller folk från att gnälla om Obama i de mest ovidkommande trådar.

Bättre då att vi sätter OT-diskussionerna i karantän i ett eget underforum. Lite som Ebola.
Fast det var mycket mindre OT och det stängdes ju ned ganska fort om det spårade ur för mycket (vilket ju var långt innan gränsen för urspårning idag). Jag är helt ok med lite OT, och den här "karantänen" läcker som ett såll. MEEEN det här har jag sagt i flera år utan att lyckas övertyga nån så...

RasmusL

Champion
Jag har en känsla av att moderatorernas ribba för att gå in i en tråd höjts markant sedan jag reggade mig för bara några år sedan.Jag vet att jag rätt ofta är en del av ditt problem anth men på den tiden uppskattade jag verkligen att tonen var så vettig och vänlig på forumet samt att moderatorerna var så hårda. Det har blivit sämre och det kommer att bli ännu sämre med tiden om inget drastiskt sker.

Lösningen (eller "en lösning") är IMO rätt simpel: WRNU gör ett ställningstagande och

#1: plockar bort de användare man inte anser uttrycker sig på ett tillräckligt städat sätt.
#2: ger en veckas avstängning för det som idag skulle resultera i en varning och en permaban för det som idag skulle resultera i en veckas avstängning.

Arfert

Facit
Håller med Eksem. Skeptisk till OT-forumet.

Förslag: Lägg ner skiten (eller flytta det till FB). Det är cancer. Kommer döda den här sajten.
Sedan kan man starta en nytt forum som handlar om tips och hjälp o.dyl. För det vill vi ha kvar.

Big Marco

Läskig
OT är på nåder IMO. Skulle vara intressant att se hur aktiviteten ser ut om vi stängde av det i forskningssyfte under 3 månader och utvärderade. Om nu en stänga-och-slänga-bort-nyckeln-approach inte är aktuell.

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Eksem;n77753 said:
Jag är och har ofta varit grymt skeptisk till OT-forumets existens öht.
This. Det är bara ett otyg som inte har här att göra.

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Arfert;n77824 said:
Sedan kan man starta en nytt forum som handlar om tips och hjälp o.dyl. För det vill vi ha kvar.
För min del får gärna OT-forumet försvinna. Men det är trevligt om det finns kvar ett underforum där man kan fråga om tyska, köksfläktar och andra livets väsentligheter.