Hur är det nu JustD rappar i sin julplåge-låt? "Sen bråkar dom om vikten av att hålla sams". Är det det vi håller på med i den här tråden?
Jag är lite allmänt kluven till OT-forumet:
* Jag köper Dantes analys att det inte är OT-forumet som är upphovet till ruttna diskussioner, utan det är användare som inte kan sköta sig.
* Jag köper vem-som-nu-sa-det som skriver att vi kan posta om vad vi äter för mat och ser på för film på facebook istället.
* Jag köper argumentet att det stärker community-känslan att kunna prata om vad som helst med de rollspelsnördar man lärt känna över flera flera år.
* Om användare A skriver en massa dumheter om genus, kollektivtrafik, klimatforskning eller Putin så kommer det påverka hur jag läser hens inlägg om Western, tärningspölar och huruvida drakar verkligen kan flyga. OT-forumet är inte en isolerad ö.
* Jag tycker det är trist när det bestående intrycket av ett besök på wrnu är en feminist-bråk-tråd och en diskussion om debattklimatet, istället för tips om spelledarhjälpmedel, trådar om hur man gör strid speligare eller vadsomhelst där rollspel är primärt i fokus. Och om ett stängande av OT-forumet skulle göra det där tillräckligt mycket bättre så är det kanske värt att stänga det...
Et cetera, et cetera...
Jag tyckte min mindmapp-tråd fick mycket bra respons (24 svar, 490 visningar). Den här tråden har 67 svar och 2031 visningar. Inga-feminister-på-gothcon-tråden har 262 svar och 7934 visningar.
Jag hajjar att provocerande trådar där typ 10 åsiktskraftiga forumet kan gå bananas kommer att generera mer action än en "diskussionsfri" tråd som säger "titta på den här saken" (det är till och med rätt lugnt, för jag kan låta bli att läsa den tråden), men jag tycker också att det är dåligt om vi som rollspelsforum blir mer kända för att bråka om politik än för att prata rollspel. (Halvkasst exempel av mig efter gothcon-kopplingen ju är väldigt mycket rollspel, även om det inte märktes rakt igenom tråden...)
(Jag vet nog inte riktigt vad jag vill ha sagt. Jag kommer fortsätta som semi-aktiv oavsett vad som händer, men om vi kan vara en grupp rollspelare som ibland pratar om andra saker, snarare än en grupp människor som ibland pratar om rollspel så föredrar jag nog det.)