Nekromanti Jag är ledsen

Caligo

Swashbuckler
RasmusL;n78194 said:
När det "fria ordet" blir viktigare än att verka för alla människors lika rättigheter, förutsättningar och förväntningar blir jag ledsen.
Alltså... jag anser att det fira ordet* är en absolut förutsättning för alla människors lika rättigheter. Ju mindre fritt tänkande, skapande och uttryckande ett samhälle har ju mindre tas minoriteters rättigheter tillvara. EXEMPEL: Helt plötsligt kan nämligen någon bestämma att man inte längre får demonstrera för kvinnors rättigheter eller man får inte längre vara öppet homosexuell (xempelvis Ryssland m.fl.).

* där det inte är fråga om hets mot folkgrupp etc

RasmusL

Champion
Übereil;n78203 said:
Fast jag tror det finns rätt mycket att vinna på om du inser att du inte behöver göra allting själv. Är du inte i balans att tackla ett påstående på ett konstruktivt sätt (för att du har bråttom eller whatever) så bör du överlåta att svara till människor som är det (vilket i teorin kan vara du om ett dygn men förmodligen mest är någon annan person som inte har bråttom). Det finns så mycket kompetent folk på forumet att det nog inte finns någon som kan leverera slentriansvar som kan matcha andras bästa svar.

Übereil
Haha "om du inser" :p Jag inser, tro mig, det är inte vad det handlar om :)

RasmusL

Champion
Anarchclown;n78202 said:
Edit: Inser att det här blir väldigt mycket om just dig som person. Om du inte vill gå in på det kan jag stryka det här inlägget.
Vi har ju redan en sådan tråd: https://www.rollspel.nu/threads/647... jag uppmanar er att använda den möjligheten.

RasmusL

Champion
Ond bråd död;n78208 said:
Egentligen så har ni nog rätt. Det kanske är dags att gå vidare.

...eller förändra! Man kan faktiskt förändra en plats till det bättre lika väl som man kan låta det glida åt det "sämre"!

nyvinter

Illustrationist
Ond bråd död;n78195 said:
Precis. Riktigt obehagligt. indietjafset kunde vara rätt hårt det med, men det handlade om spelen och inte personerna; på sin höjd om personernas spelsmak.
Ursäkta? Enda sättet jag kan tolka den här delen av diskussionen är att (a) inklusivitet är ett hot mot hobbyn eftersom det får folk att känna sig träffade för sunkiga åsikter och (b) diskussioner om hur någon är en idiot och borde försvinna för att denne giller en typ av regler är helt okej. Och om så är fallet: elda ner forumet till grunden för det gör hobbyn till ett sämre ställe.

Jag hoppas att jag tolkat det fel.

Ond bråd död

Swashbuckler
nyvinter;n78224 said:
Ursäkta? Enda sättet jag kan tolka den här delen av diskussionen är att (a) inklusivitet är ett hot mot hobbyn eftersom det får folk att känna sig träffade för sunkiga åsikter och (b) diskussioner om hur någon är en idiot och borde försvinna för att denne giller en typ av regler är helt okej. Och om så är fallet: elda ner forumet till grunden för det gör hobbyn till ett sämre ställe.

Jag hoppas att jag tolkat det fel.

Ja, du tolkar fel. Jag vet inte riktigt hur du bär dig åt heller. :)

PAX

Jordisk Äventyrare
Högst personlig reflektion...
Vad ska man säga? Eller var ska man börja? Helt klart så har disskutionsklimatet rört sig från att vara gemytliga samtal kring rollspelande till politiskt dravel som gärna får uttrycka sig i form av personliga påhopp utan någon större åtgärd.. Något som har varit en alltför tydlig trend. Själv tycker jag att allt sådant kan hållas utanför hobbyn och detta forum. Jag skiter i om du är svart, vit eller gul och blå. Om du knullar hit eller dit eller någonstans mitt emellan. Om du äter grönt eller rött. Vad ni tar med er in här och sår kommer ni definitivt få skörda. Och de senaste åren har skörden varit rejält undermålig.

Personligen skriver jag gärna nya inlägg men mitt deltagande har sjunkit rejält och det beror nog till stor del på att andra forumiter har försvunnit. Av den stora skara jag känner som spelar rollspel i min egen hemstad så är det ingen mer än jag själv som besöker Rollspel.nu. De flesta gav upp när friformskriget drog igång och andra besöker helt enkelt inte forum generellt. En del tyckte jargongen var helt fel eller att regeldisskutioner var helt ointressant.

Vart vill jag komma? Vet inte riktigt men uppenbarligen har forumet problem med att dra till sig ny publik med tanke på hur många rollspelare det borde sitta ute i stugorna. Publiken kräver dessutom ämnen som är värda att aktivera sig i. Här på forumet är det en lite klick folk som drar långa inlägg och är aktiva. Därför kommer forumet bara handla om vad de är intresserade utav. För min del får ni gärna ta bort Off Topic och kanske till och med Kulturdelen i ett försök att bli ett mer präglat rollspelsforum. Vad ni åt till middag och samtidigt konsumerade för film eller musik kan ni lägga på FB.

Slutligen tycker jag det är lite synd att Rollspel.nu inte lyckats bli ett centrum för alla svenska rollspelsproducenter. Nu när det produceras så mycket spel så kommer det nya spelare. Hur ska redaktionen fånga upp dessa?

Ape of Wrath

DOWN WE GO
RasmusL;n78216 said:
...eller förändra! Man kan faktiskt förändra en plats till det bättre lika väl som man kan låta det glida åt det "sämre"!
Det är väl precis detta som rätt många i denna tråd försöker göra genom att vädja till andra att modifiera sin ton utan att för den delens skull modifiera vad man står för.

Jag tycker det är helt bisarrt att diskussionen hamnade på nivån det gjorde utan att det någonstans frågas om tips för att coola ner sig eller strategier för att läsa med snällare glasögon. Sorry men detta tolkar jag som ordentlig arrogans. Vart är ödmjukheten?

Jag har sagt detta förr och jag säger det igen. Det borde finnas nån slags knapp för att göra en markering mot ett inlägg som man inte tycker håller tonen. Lite som när jag markerar mot någon på spårvagnen som har fötterna på sätet. Sen finns det säkert nackdelar och det kanske inte ens är genomförbart, jag har inte funderat apmycket på detta.

Det går faktiskt att lyfta fram åsikter utan att trampa andra på tårna. Har man svårt med det bör det vara prio 1 att jobba med.

Ändamålet må helga medlen i vissa sällsynta fall men inte på ett rollspelsforum tycker jag.

PAX

Jordisk Äventyrare
Ape of Wrath;n78273 said:
Jag har sagt detta förr och jag säger det igen. Det borde finnas nån slags knapp för att göra en markering mot ett inlägg som man inte tycker håller tonen.
Varför inte skriva ett svar där du skriver din åsikt?

Ape of Wrath

DOWN WE GO
PAX;n78277 said:
Varför inte skriva ett svar där du skriver din åsikt? Men då blir man väl stämplad som hobbymoderist?
För då kan man lätt hamna i diskussioner om den knapptryckningen och deraila tråden.

I sällsynta fall brukar jag skriva direkt till personen ifråga och berätta hur jag upplevt det. Sen gör den människan vad den vill med den infon. Men då har jag gjort en markering i alla fall.

Jag vill gärna ha nånting som byter färg ju fler ogillatryck den får.
Ju rödare den är desto mer (hoppas jag i alla fall) borde man tänka "Oj, nu är något fel, backa och tänk igenom".

Fast då är väl risken att någon ser det som "Aha! De försöker tysta sanningen de fegisarna, nu börjar den verkliga striden!"

Feuflux

omjonasson.se
Hur är det nu JustD rappar i sin julplåge-låt? "Sen bråkar dom om vikten av att hålla sams". Är det det vi håller på med i den här tråden? :)

Jag är lite allmänt kluven till OT-forumet:
* Jag köper Dantes analys att det inte är OT-forumet som är upphovet till ruttna diskussioner, utan det är användare som inte kan sköta sig.
* Jag köper vem-som-nu-sa-det som skriver att vi kan posta om vad vi äter för mat och ser på för film på facebook istället.
* Jag köper argumentet att det stärker community-känslan att kunna prata om vad som helst med de rollspelsnördar man lärt känna över flera flera år.
* Om användare A skriver en massa dumheter om genus, kollektivtrafik, klimatforskning eller Putin så kommer det påverka hur jag läser hens inlägg om Western, tärningspölar och huruvida drakar verkligen kan flyga. OT-forumet är inte en isolerad ö.
* Jag tycker det är trist när det bestående intrycket av ett besök på wrnu är en feminist-bråk-tråd och en diskussion om debattklimatet, istället för tips om spelledarhjälpmedel, trådar om hur man gör strid speligare eller vadsomhelst där rollspel är primärt i fokus. Och om ett stängande av OT-forumet skulle göra det där tillräckligt mycket bättre så är det kanske värt att stänga det...

Et cetera, et cetera...

Jag tyckte min mindmapp-tråd fick mycket bra respons (24 svar, 490 visningar). Den här tråden har 67 svar och 2031 visningar. Inga-feminister-på-gothcon-tråden har 262 svar och 7934 visningar.

Jag hajjar att provocerande trådar där typ 10 åsiktskraftiga forumet kan gå bananas kommer att generera mer action än en "diskussionsfri" tråd som säger "titta på den här saken" (det är till och med rätt lugnt, för jag kan låta bli att läsa den tråden), men jag tycker också att det är dåligt om vi som rollspelsforum blir mer kända för att bråka om politik än för att prata rollspel. (Halvkasst exempel av mig efter gothcon-kopplingen ju är väldigt mycket rollspel, även om det inte märktes rakt igenom tråden...)

(Jag vet nog inte riktigt vad jag vill ha sagt. Jag kommer fortsätta som semi-aktiv oavsett vad som händer, men om vi kan vara en grupp rollspelare som ibland pratar om andra saker, snarare än en grupp människor som ibland pratar om rollspel så föredrar jag nog det.)

Snow

Swashbuckler
På en del ställen döljs poster som inte är tillräckligt gillade. Det är nästan samma sak, fast på ett bättre sätt än att säga att man inte gillar (pedagogiskt är det bättre att stödja gott beteende än att försöka stoppa dåligt) Om man bara påpekar det som är bra är man ingen hobbymoderator. Fast det blir ett jäkla klickande. Tyvärr är det också så att det leder till poster där man ofta försöker vara lustig eller briljera för att få många gilla. Så jag tror inte att det fungerar.

Kanske fixa så att postaren får reda på alla gånger som hans post blir anmäld till moderatorerna. Jag hade lätt stått för de gånger jag tryckt på knappen. Fast jag vet inte om alla gör det?

RasmusL

Champion
Snow;n78288 said:
Kanske fixa så att postaren får reda på alla gånger som hans post blir anmäld till moderatorerna. Jag hade lätt stått för de gånger jag tryckt på knappen. Fast jag vet inte om alla gör det?
Mobbing som mekanik för att likrikta forumiter? I like!

Max Raven

T12-kultist
Jag läser inte inflammatoriska trådar i regel, känner inte att jag har mycket nytt att tillföra, har oftast inte mycket intresse av de trådar som finns i Senaste Inlägg och eventuella trådar jag själv postar får dåligt med svar om jag inte medvetet bryter från mitt normala tonläge, ofta mot något klickbete-liknande. Och det är mitt problem. Jag tycker min tråd om navelludd som spelmekanik är skitintressant, varför gör inte ni andra det?!

;)

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag är inte den som vill ogiltigförklara folks upplevelse, men jag kan bidra med min. Så får man göra vad man vill med den.

För det första upplever jag att vi inte har speciellt många infekterade trådar i taget. De avlöser varandra, absolut, men vad jag kan se syns bara varje tråd en gång i "Senaste inlägg", så även med OT-forumet där blir det max 1-2 trådar.

Jag använder ju min "senaste inlägg"-söklänk, och just nu räknar jag till 13 trådar som handlar om något infekterat, och då räknar jag med den här. Sedan har vi en om hockey, en om hur något fungerar dåligt rent tekniskt. Resten är magic, fyndtabeller, korrektur av rollspelsgrejer, nån som söker en spelgrupp och så vidare. Spelrelaterat, helt enkelt.

Jag tycker helt enkelt att forumet, utom 1-2 trådar, handlar om rollspel. Sen är jag helt ointresserad av till exempel vad de är för straff för kätteri i Eon, men det är ju ändå en tråd som handlar om just rollspel.

Jag är heller inte speciellt intresserad av att återgå till den gamla onda tiden då friformare och tradspelade krigade och folk anklagade varandra för att inte spela riktigt rollspel. Jag är faktiskt helt bekväm med att vi ändå är hyfsat bortom den sortens tarvlig skit. Och den som hävdar att vi var trevligare mot varandra eller att det inte togs personligt hävdar jag har en rosenskimrande falsk bild av verkligheten.

Jag vill verkligen inte tillbaks till det forum jag mötte när jag först reggade mig här. Det forum där man knappt kunde skapa en rollspelsmakartråd utan att få förklarat för sig att man inte borde göra ett tradspel till exempel. Jag upplever det som att vi vuxit upp och blivit bättre. När någon idag skapar rollspelsmakartrådar upplever jag forumet som hjälpsamt -- man tipsar om spel som redan finns, rekommenderar mekaniker etc. Mycket mindre "du spelar fel", mer allmän förståelse för att vi spelar olika.

Sedan kan jag tycka att det är trist att det blir dålig stämning i en del trådar, absolut. Och det är trådar om saker som upplevs som väldigt personliga från alla sidor. Jag skulle gärna se att vi kunde fortsätta ha sådana diskussioner, gärna utan att vara otrevliga mot varandra. Jag ser ju gärna att hobbyn utvecklas och diversifieras och blir bättre, och jag tror inte att vi blir det utan att till exempel diskutera representationsproblematik.

Jag har all förståelse för de som helst bara vill ha det lite lättsamt och soft och fortsätta som om hobbyn aldrig riktigt flyttat upp ur Gygax källare. Förståelse betyder inte att jag håller med dem. För mig blir det lite som de som "bara vill spela datorspel" utan att behöva inse att en del av spelen innehåller problematiska aspekter (utan att för den sakens skull vara dåliga i sin helhet). Eller de som tycker att sport/musik/whatever ska vara "opolitiskt" (som om det inte vore politiskt att anse att de ska vara det; som om inte s.k. "opolitisk" kultur vore politisk i sig). Man behöver inte delta i diskussionerna. Det är bara ett par trådar i taget man behöver undvika.

Jag kan ju faktiskt bara hoppa över trådarna om Eon om jag inte känner att det är ämnen jag vill diskutera. Jag skulle gärna se att de som inte vill diskutera representation och annat gjorde detsamma.

Och att de som vill diskutera håller sig någorlunda i skinnet och diskuterar som vuxna människor.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
krank;n78350 said:
Jag är inte den som vill ogiltigförklara folks upplevelse, men jag kan bidra med min. Så får man göra vad man vill med den.

För det första upplever jag att vi inte har speciellt många infekterade trådar i taget. De avlöser varandra, absolut, men vad jag kan se syns bara varje tråd en gång i "Senaste inlägg", så även med OT-forumet där blir det max 1-2 trådar.

Jag använder ju min "senaste inlägg"-söklänk, och just nu räknar jag till 13 trådar som handlar om något infekterat, och då räknar jag med den här. Sedan har vi en om hockey, en om hur något fungerar dåligt rent tekniskt. Resten är magic, fyndtabeller, korrektur av rollspelsgrejer, nån som söker en spelgrupp och så vidare. Spelrelaterat, helt enkelt.

Jag tycker helt enkelt att forumet, utom 1-2 trådar, handlar om rollspel. Sen är jag helt ointresserad av till exempel vad de är för straff för kätteri i Eon, men det är ju ändå en tråd som handlar om just rollspel.

Jag är heller inte speciellt intresserad av att återgå till den gamla onda tiden då friformare och tradspelade krigade och folk anklagade varandra för att inte spela riktigt rollspel. Jag är faktiskt helt bekväm med att vi ändå är hyfsat bortom den sortens tarvlig skit. Och den som hävdar att vi var trevligare mot varandra eller att det inte togs personligt hävdar jag har en rosenskimrande falsk bild av verkligheten.

Jag vill verkligen inte tillbaks till det forum jag mötte när jag först reggade mig här. Det forum där man knappt kunde skapa en rollspelsmakartråd utan att få förklarat för sig att man inte borde göra ett tradspel till exempel. Jag upplever det som att vi vuxit upp och blivit bättre. När någon idag skapar rollspelsmakartrådar upplever jag forumet som hjälpsamt -- man tipsar om spel som redan finns, rekommenderar mekaniker etc. Mycket mindre "du spelar fel", mer allmän förståelse för att vi spelar olika.

Sedan kan jag tycka att det är trist att det blir dålig stämning i en del trådar, absolut. Och det är trådar om saker som upplevs som väldigt personliga från alla sidor. Jag skulle gärna se att vi kunde fortsätta ha sådana diskussioner, gärna utan att vara otrevliga mot varandra. Jag ser ju gärna att hobbyn utvecklas och diversifieras och blir bättre, och jag tror inte att vi blir det utan att till exempel diskutera representationsproblematik.

Jag har all förståelse för de som helst bara vill ha det lite lättsamt och soft och fortsätta som om hobbyn aldrig riktigt flyttat upp ur Gygax källare. Förståelse betyder inte att jag håller med dem. För mig blir det lite som de som "bara vill spela datorspel" utan att behöva inse att en del av spelen innehåller problematiska aspekter (utan att för den sakens skull vara dåliga i sin helhet). Eller de som tycker att sport/musik/whatever ska vara "opolitiskt" (som om det inte vore politiskt att anse att de ska vara det; som om inte s.k. "opolitisk" kultur vore politisk i sig). Man behöver inte delta i diskussionerna. Det är bara ett par trådar i taget man behöver undvika.

Jag kan ju faktiskt bara hoppa över trådarna om Eon om jag inte känner att det är ämnen jag vill diskutera. Jag skulle gärna se att de som inte vill diskutera representation och annat gjorde detsamma.

Och att de som vill diskutera håller sig någorlunda i skinnet och diskuterar som vuxna människor.
Häri ligger någon sorts viktig poäng. Du och ett antal andra aktiva (och relativt högljudda (som i att de skriver mycket)) vill att forumet skall handla mycket om politik, genus, jämställdhet, etc, eftersom ni tycker det är en viktig del av hobbyn. Jag kan fullt ut respektera det - ni tycker det är viktigt för hobbyn. Genom att ni är en mycket aktiv och enveten grupp sätter ni också tonen för hela forumet. Det är er agenda, medveten eller omedveten.

Klart att jag kan sitta och gnälla, och önska att det var mer som förr, men det gör liksom inget bättre. Det är just i den typen av krockar som vi får infekterade trådar som gör forumet ännu värre. Folk ska ha olika åsikter för att skapa bra diskussioner, sure, men vi är liksom inte ens överens om att diskussionerna borde föras. Det kommer aldrig att bli en skön communitykänsla då. Det finns inga förutsättningar.

Så här: de mest engagerade och aktiva av forumets medlemmar vill att rollspel.nu skall vara en arena för politisk diskussion. Det är bara att acceptera att de sätter agendan för communityt. Allt annat vore orättvist. Vi som tycker att politiseringen sabbar diskussionsklimatet får helt enkelt leta efter andra diskussionsrum (det finns massor, så det är inte läge för några martyrkort).

Till sist: krank, stycket om Gygax källare är skrivet med sjuuuk härskarstil. Jag är inte säker på att det var syftet, så jag påpekar det bara för säkerhets skull.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
krank;n78350 said:
Det här håller jag med om helt och fullt. Nu för tiden kanske vi har ett par otrevliga trådar till och från, men förr var hela forumet hätskt och ohjälpsamt.

McAber

Varulv
Vitulv;n78388 said:
Häri ligger någon sorts viktig poäng. Du och ett antal andra aktiva (och relativt högljudda (som i att de skriver mycket)) vill att forumet skall handla mycket om politik, genus, jämställdhet, etc, eftersom ni tycker det är en viktig del av hobbyn. Jag kan fullt ut respektera det - ni tycker det är viktigt för hobbyn. Genom att ni är en mycket aktiv och enveten grupp sätter ni också tonen för hela forumet. Det är er agenda, medveten eller omedveten.

Klart att jag kan sitta och gnälla, och önska att det var mer som förr, men det gör liksom inget bättre. Det är just i den typen av krockar som vi får infekterade trådar som gör forumet ännu värre. Folk ska ha olika åsikter för att skapa bra diskussioner, sure, men vi är liksom inte ens överens om att diskussionerna borde föras. Det kommer aldrig att bli en skön communitykänsla då. Det finns inga förutsättningar.

Så här: de mest engagerade och aktiva av forumets medlemmar vill att rollspel.nu skall vara en arena för politisk diskussion. Det är bara att acceptera att de sätter agendan för communityt. Allt annat vore orättvist. Vi som tycker att politiseringen sabbar diskussionsklimatet får helt enkelt leta efter andra diskussionsrum (det finns massor, så det är inte läge för några martyrkort).

Till sist: krank, stycket om Gygax källare är skrivet med sjuuuk härskarstil. Jag är inte säker på att det var syftet, så jag påpekar det bara för säkerhets skull.
Ska jag tolka det som att du tycker att det är för stor andel politiska diskussioner, eller att politiska aspekter genomsyrar alla (eller i alla fall det stora flertalet) diskussioner?

Jag upplever inte att folk (lite vagt) försöker trycka in politik så fort det går, däremot finns det några trådar som blir politiska. Ibland rollspelsrelaterat och ibland lite mer allmänmänskligt.

Är problemet att du upplever att du påtvingas politiska diskussioner i sammanhag där du upplever det som irrelevant?

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
McAber;n78432 said:
Ska jag tolka det som att du tycker att det är för stor andel politiska diskussioner, eller att politiska aspekter genomsyrar alla (eller i alla fall det stora flertalet) diskussioner?

Jag upplever inte att folk (lite vagt) försöker trycka in politik så fort det går, däremot finns det några trådar som blir politiska. Ibland rollspelsrelaterat och ibland lite mer allmänmänskligt.

Är problemet att du upplever att du påtvingas politiska diskussioner i sammanhag där du upplever det som irrelevant?

För det första: jag tycker inte att det är ett problem. Communityt har ett annorlunda klimat/fokus/whatever idag än när jag trivdes som bäst här. Detta är naturligt, och det sker över tid med de flesta mötesplatser. Världen kretsar inte runt mig, och jag försöker inte göra detta faktum till ett problem. Jag konstaterar bara förändringen, så som jag upplever den.

För att svara på din dina frågor: det är för stor andel politiska diskussioner för min smak, och dessa diskussioner sipprar in i det allmänna diskussionsklimatet. Om någon för engagerade politiska debatter i en tråd har jag svårt att separera det beteendet från personen. Jag klarar inte av att se två olika diskussioner som helt egna entiteter, helt utan koppling till varandra. En användares uttalanden i en tråd formar min bild av honom eller henne, och den bilden bär jag med mig. Det är individerna och individernas interaktion som skapar klimatet, och jag upplever för mycket politiskt färgad interaktion på forumet.

Har jag rätt i detta? Ja, eftersom jag bara beskriver min egen uppfattning. Jag säger inte att det är fel på klimatet. Jag säger att det är fel klimat för mig.