Hade ett samtal igår kväll där några saker klickade för mig, som har legat och bubblat under en längre tid. Det är lite orelaterat till Ghibli-rollspel, men väldigt relaterat till 5Es dominans.
- D&D5E är till stor del ett solorollspel om karaktärsskapande. Många lägger minst lika mycket tid på spelet hemma på kammaren med att planera sin rollpersons mekanik som de lägger på att spela själva rollspelet.
- Många spelare är mer intresserade av att uttrycka sin kreativitet genom sina karaktärsskaparval, snarare än genom sin gestaltning eller improvisationsförmåga. 5E ger en enorm mängd val när man skapar sin rollperson: ras, klasser, subklasser, multiclassing, specialförmågor, med mera.
Båda de här grejerna är sånt som säljer spel, då man inte bara förlitar sig på spelledarens bibliotek. Men det är även något som drar folk till spelbordet – när man har lagt en massa tid och energi på sin rollperson vill man visa upp den och använda den lite i praktiken också. Vidare bidrar det till mer forumaktivitet, då man dels vill visa upp sin rollperson och dels är mer benägen att diskutera builds och sånt.
Så på flera sätt är 5E det bästa spelet för spelarengagemang. Det är inte bara något man engagerar sig i under spelmöten, utan även
mellan spelmöten.