SingingFox
Veteran
- Joined
- 15 Jan 2017
- Messages
- 7
Hej alla glada rollspelare!
Jag kom nyligen att höra talas om Symbaroum och finner det väldigt intressant utifrån den information som går att hitta på Järnringens webbsida. Jag har även ögnat igenom den "Quick Start Guide" som finns på engelska och som presenterar karaktärsskapande och strid. Men en fem sidor lång PDF kan omöjligt förmedla en djup bild av spelet, därav denna forumtråd.
De system jag har tidigare erfarenhet av är DoD6E och Svavelvinter. Som jag förstår det sker alla stridigheter mot fasta värden och enbart med slag från spelarens sida, vilket låter som ett smidigt sätt att göra spelaren mer direkt involverad i de eländen som karaktären åsamkas. Har då alla namnlösa fientliga SLPs samma stats, eller är det lätt att skapa variation mellan motståndare av samma art? Hur känns det att slå mot en +/- mod där fiendens skada alltid är statisk, istället för det mer traditionella att skadan från fiender kan spika både i topp och i botten?
Jag tycker om konceptet kring att ens rustning är tärningsbaserad istället för ett fast värde då jag har sett hur löjligt ett rustningsvärde kring 10 kan bli i DoD6E, där vanliga fiender inte ens kan komma igenom och göra skada. Likaså är det löjligt hur lättöverkörd en spelare blir som vill strida men inte gå djupt in på rustningsspåret. Däremot har väl SLPs fasta Rustnings-värden i Symbaroum, hur känns det balanserat med tanke på spelarnas tärningsslag?
Korruption är något som jag utifrån snabbstartsguiden skulle ligga som ett hölje och vara en ständig fara för spelarna, men jag fick ingen tydlig bild av hur det fungerade eller vilka konsekvenser som kommer med det. Kan någon förklara konceptet lite tydligare och bekräfta hur stor påverkan det har i spelet?
Är Symbaroums regelsystem starkt inriktat på blodiga stridigheter, eller lämnar det utrymme till andra spelsätt? Svavelvinter har varit intressant då en spelare lika gärna kan vinna över en fientlig soldat med hot/övertalan än med stål mot stål, vilket lämnar utrymme för i princip alla typer av roller att bli användbara. Hur löser Symbaroum sådant?
Vad är era personliga åsikter kring de officiella äventyr som hittills har släppts? Hur långa har de varit? Ger dessa äventyr tillsammans med detta regelsystem känslan av att världen är farlig och att man lätt kan ta sig vatten över huvudet, eller att gruppen är störst, bäst och vackrast och skulle kunna ta allt som kastas mot dem med varsin arm bunden bakom ryggen?
Det blev visst en hel vägg av text. Dela med er av de styrkor/ svagheter ni anser att spelet har helt enkelt.
Tack på förhand! :grin:
Jag kom nyligen att höra talas om Symbaroum och finner det väldigt intressant utifrån den information som går att hitta på Järnringens webbsida. Jag har även ögnat igenom den "Quick Start Guide" som finns på engelska och som presenterar karaktärsskapande och strid. Men en fem sidor lång PDF kan omöjligt förmedla en djup bild av spelet, därav denna forumtråd.
De system jag har tidigare erfarenhet av är DoD6E och Svavelvinter. Som jag förstår det sker alla stridigheter mot fasta värden och enbart med slag från spelarens sida, vilket låter som ett smidigt sätt att göra spelaren mer direkt involverad i de eländen som karaktären åsamkas. Har då alla namnlösa fientliga SLPs samma stats, eller är det lätt att skapa variation mellan motståndare av samma art? Hur känns det att slå mot en +/- mod där fiendens skada alltid är statisk, istället för det mer traditionella att skadan från fiender kan spika både i topp och i botten?
Jag tycker om konceptet kring att ens rustning är tärningsbaserad istället för ett fast värde då jag har sett hur löjligt ett rustningsvärde kring 10 kan bli i DoD6E, där vanliga fiender inte ens kan komma igenom och göra skada. Likaså är det löjligt hur lättöverkörd en spelare blir som vill strida men inte gå djupt in på rustningsspåret. Däremot har väl SLPs fasta Rustnings-värden i Symbaroum, hur känns det balanserat med tanke på spelarnas tärningsslag?
Korruption är något som jag utifrån snabbstartsguiden skulle ligga som ett hölje och vara en ständig fara för spelarna, men jag fick ingen tydlig bild av hur det fungerade eller vilka konsekvenser som kommer med det. Kan någon förklara konceptet lite tydligare och bekräfta hur stor påverkan det har i spelet?
Är Symbaroums regelsystem starkt inriktat på blodiga stridigheter, eller lämnar det utrymme till andra spelsätt? Svavelvinter har varit intressant då en spelare lika gärna kan vinna över en fientlig soldat med hot/övertalan än med stål mot stål, vilket lämnar utrymme för i princip alla typer av roller att bli användbara. Hur löser Symbaroum sådant?
Vad är era personliga åsikter kring de officiella äventyr som hittills har släppts? Hur långa har de varit? Ger dessa äventyr tillsammans med detta regelsystem känslan av att världen är farlig och att man lätt kan ta sig vatten över huvudet, eller att gruppen är störst, bäst och vackrast och skulle kunna ta allt som kastas mot dem med varsin arm bunden bakom ryggen?
Det blev visst en hel vägg av text. Dela med er av de styrkor/ svagheter ni anser att spelet har helt enkelt.
Tack på förhand! :grin: