Re: Vad för inspiration??
Observera att jag inte har kunskap om detta! Jag hittar bara på!
Kölhalning används vid bestraffning av manskap eller vid förhör. Man kunde även hänga dom i stormasten vid storm, man hängde då upp dom i fötterna med stora trossar, när fartyget sedan fick slagsida eller helt enkelt åkte ner i en våg doppades dom ner. Beroende på hur stora vågorna var så fick man hålla andan. "Brotten" man kunde begå för att bli kölhalad var bl a: inte utföra sin tjänst, insubordination m.m.
Vid hård bestraffning, av t ex slavar eller fångar, spikade man fast höger fot i durken. Platsen var oftast intill stormasten. Där fick man sedan stå ett par timmar/dagar.
Plankan: sattes ofta ut i fören eller rättare sagt där det var som högst. Plankan användes långt ut till sjöss för att man inte skulle kunna simma iland. Inte heller stod man still när lät folk gå på plankan, då kunde dom ju klättra upp.
Pirater gör gärna och ofta dessa typer utav bestraffningar. Dock inte gärna på de egna besättningsmännen. Därför tar pirater gärna fångar istället för att döda alla som dom rövar.
Det är ca 18-24 besättningsmän per större fartyg, beroende på område dom rövar i. Är det bitska motståndare så är det fler
Hoppas att du får nån nytta av detta påhittade avsnitt, jag ska försöka komma på nåt mer, och gör jag det så lägger jag in det här nånstans...