Nekromanti jag blir galen

jag behöver insperation om pirater Running Wild har hjälp mig mycket till mitt nya äventyr men jag behöver MER!

Freelancer

Warrior
Re: Vad för inspiration??

Vad för inspiration behöver du?
Hur dom jobbar eller var dom finns, hur pass ofta dom kölhalar eller låter folk gå på plankan??
Faktumet att dom kanske spikar fast en med fötterna mot durken, bara för att du inte ger dom dina kalsonger. Såna saker eller är det andra saker du menar??

ja precis såna saker, hur ofta dom kölhalar folk, låter dom gå på plankan och hur många prater som brukar va på ett STORT piratskepp.

Freelancer

Warrior

Observera att jag inte har kunskap om detta! Jag hittar bara på!

Kölhalning används vid bestraffning av manskap eller vid förhör. Man kunde även hänga dom i stormasten vid storm, man hängde då upp dom i fötterna med stora trossar, när fartyget sedan fick slagsida eller helt enkelt åkte ner i en våg doppades dom ner. Beroende på hur stora vågorna var så fick man hålla andan. "Brotten" man kunde begå för att bli kölhalad var bl a: inte utföra sin tjänst, insubordination m.m.

Vid hård bestraffning, av t ex slavar eller fångar, spikade man fast höger fot i durken. Platsen var oftast intill stormasten. Där fick man sedan stå ett par timmar/dagar.

Plankan: sattes ofta ut i fören eller rättare sagt där det var som högst. Plankan användes långt ut till sjöss för att man inte skulle kunna simma iland. Inte heller stod man still när lät folk gå på plankan, då kunde dom ju klättra upp.

Pirater gör gärna och ofta dessa typer utav bestraffningar. Dock inte gärna på de egna besättningsmännen. Därför tar pirater gärna fångar istället för att döda alla som dom rövar.
Det är ca 18-24 besättningsmän per större fartyg, beroende på område dom rövar i. Är det bitska motståndare så är det fler

Hoppas att du får nån nytta av detta påhittade avsnitt, jag ska försöka komma på nåt mer, och gör jag det så lägger jag in det här nånstans...

King Kromm

Hero

Hoppas at du kan utläsa något av detta. Men tänk också på att detta inte är pirat skepp. Piratskepp var ofta något mindre, men framför allt snabba skepp, dom hade inte så många kanoner, dom ville ju inte skjuta sönder fienden, dom skall ju erövras...

The Russian navy, commanded by Prince Nassau, had 14,000 men and 1200 guns on 32 larger and 200 minor ships. The Swedish navy was commanded by the king, assisted by colonel lieutenant Carl Olof Cronstedt. It had 12,500 men and 1000 guns on about 200 larger and minor ships.

År 1790 avsåg man att satsa på sjökriget. Under vintern 1789/90 förstärktes de svenska flottorna varvid skärgårdsflottan nästan fördubblades. Skärgårdsflottan bestod våren 1790 av 349 fartyg med totalt 3.000 kanoner och 21.000 man. Ca: 2/3 av besättningen kom från armén. Örlogsflottan bestod av 21 linjeskepp, 8 fregatter och 13 mindre fartyg, totalt 16.300 mans besättning. Hertig Karl som fötts till storamiral var chef över örlogsflottan. Hans flaggkapten var amiral O H Nordenskiöld. Hertig Karl var ej utbildad i sjökrigsföring så i praktiken var det Nordenskiöld som förde befälet.
Gustaf III förde själv befälet över skärgårdsflottan med överste George de Frese som flaggkapten.

Ombord på de ca: 400 svenska fartygen fanns totalt 3.000 kanoner och 30.000 sjömän och soldater. Skärgårdsflottan hade 14.000 man. Örlogsflottan hade 16.000 man på 21 linjeskepp, 13 fregatter och ett antal mindre skepp..

Länkar:
http://www.abc.se/~m10354/bld/fartygtp.htm
http://www.algonet.se/~hogman/slb_slag_3.htm

Martin Eriksson

Veteran
Modulen Tiraker

Det finns ett helt kapitel om sjörövare i modulen tiraker: mörkrets döttrar....om du nu verkligen måste ha fakta om pirater så köp den....

En ny fråga

Hela Mundana är väl inte upptäkt? Det hoppas jag iallafall eftersom jag tänkt att dessa pirater som jag ska lägga in i mitt rollspel ska leva på en "oupptäckt" ö någon stans, och till denna ö någon stans skall mina RP föras.

Freelancer

Warrior
Re: En ny fråga

Det stämmer bra det. Det är tydligen bara en bråkdel eller nåt sånt som finns med på Mundana kartan. Så du kan med gott samvete hitta på en egen värdsldel med egna varelser och religioner. Det är väl rätt bra, för då behöver man inte hålla sig till de moduler (mundana, asharien&soldarn) som finns.
Lycka till med äventyret, och om du har det nerskrivet så kan du väl lägga in det här eller skicka till mig. Jag är nyfiken på hur det blev... /images/icons/king.gif

Re: En ny fråga

Det kan jag göra, jag tror jag vet nog mycke nu så jag kan skriva klart det snart./images/icons/smile.gif

Ännu en ny fråga

Jo föresten du råkar inte veta nån stans där man kan ladda ner hela Mundana kartan?Då menar jag en karta som ser ut som den kartan man kan köpa. Det är nämligen en vän till mig som har den och han bor 10 mil härifrån och jag behöver den för att kunna skriva spelet./images/icons/sad.gif

Freelancer

Warrior
Re: Ännu en ny fråga

mjaeäää......
Jag tror att den ska finnas på Neogames hemsida, nånstans, men jag är inte hundra procent säker.... Men gå in och kolla där...

Re: Ännu en ny fråga

Tyvarr där finns bara en liten del av den och det är tyvärr inte den lila del jag behöver./images/icons/sad.gif

Kartan med den nya ön

Här är min nya "uppdatering" av Mundana kartan med "Pirat ön" som jag har döpt till Dhalmon jag har ingen aning om varför jag döpte den till det, men det är namnet och så är det bara. Kolla på den och säg vad ni tycker.