Nekromanti Jag hör era suckar...

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Re: Grundegenskaper och magi

Ja, jag tror ju inte att du ljuger. Dock har jag svårt att tro att jag och min spelgrupp skulle vara särskilt unika, det torde finnas en ganska rejäl minoritet som upplever samma sak som jag. Eller är jag den ende som har använt grundegenskaper?

Rosen

Myrmidon

Eller är jag den ende som har använt grundegenskaper?

Nädå; jag har snarare märkt - i andra BRP-deriverade spel - att jag hellre låter folk slå mot GE än mot färdigheter... men det är snarast en fråga om spelstil och något man kan hitta på att göra även om inte spelsystemet inbjuder till det. Vilket väl är Krilles huvudinvändning att det inte gör.

Det om magifärdigheter som bara används som prerequisite för besvärjelsefärdigheter är en av mina egna ärkegripes också - min gamla liknelse är att det är som att ha en svindyr färdighet i Matematik, men inte kunna använda den till något utom att skaffa dyra sub-färdigheter som Addition och Division och sånt...

--
Åke

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in

Jo, det kan nog stämma. Visserligen ser jag en viss charm i spelsystem där det är möjligt att göra sådana skilda tolkningar -- i ett extremt strömlinjeformat spel är det svårare att komma tillrätta med reglerna på detta vis. Dock inte sagt att jag är någon stor supporter för EDD, jag håller helt och fullt med om den andra kritik som framförts mot spelet här.

G

Guest

Guest

Ey Mannen!

Visst använder man Grundegenskapsslag!

STY=Lyfta något eller någon tung
STO=Någon försöker välta dig, slå ett STO-slag.
FYS=Någon förgiftar dig eller du vill springa snabbt och långt.
SMI=Säger sig självt
INT=Minnas något, klura ut något.
PSY=Klassiska viljeslag
KAR=Förföra eller bara vara matcho!

Vi använder Grundegenskapsslag till allt möjligt!

Mvh
Lexx

G

Guest

Guest

Verkligen inte.

Läs mitt svar ovan!

Folk vågar bara inte erkänna att..... Äsch, orkar inte ens!

Mvh
Lexx

EchonCique

Hero

Nu pratar jag om Drakar och Demoner '91 samt Drakar och Demoner Expert/Gigant. Jag har inte läst Riotminds skapelser ens flyktigt.

"Färdighetsvärde (FV) beskriver hur bra man är på färdigheten, där 12 motsvarar över medel. Skolvärde (S) beskriver hur svår besvärjelsen är att kasta, det vill säga absolut ingenting med hur duktig eller dålig man är på att kasta den. Det är ditt FV som avgör det"

Nej, det är ditt skicklighetsvärde (S) som avgör det och det är skicklighetsvärdet som du slår mot (ref: EDD magiboken sid 3). "Skolvärde" förkortas inte alls, utan skrivs ut vid besvärjelsebeskrivningarna.
Angående S och S så är det isf två olika saker beroende på var man är i spelet. Vid köpa av besvärjelse så används S som grund för hur mycket varje steg kostar. Sen kanske det är så som du påpekar att S också är färdighetsvärdet när väl man skall praktisera sin inköpta magi. Skall förhoppningsvis spela Drakar och Demoner '91 om ett knippe timmar, då kan jag verifiera det jag tror mig minnas som korrekt fakta kring spelet.

EchonCique

Hero

men det heter väl också Skicklighetsvärde som förkortas S[nummer]

Tufva korrigerade mig här ovan. Det är tydligen S för båda användningarna.. S som i Skicklighetsvärde och Skolvärde. S[nummer] Formelnamn är praxis när de beskriver besvärjelserna, då [nummer] är avgörande av priset att köpa ett steg i besvärjelsen. S(kicklighetsvärde) är det samma som FV när man skall använda den..

Vilket gör att jag kan hålla med om att just det är lite bökigt :)

Evil Peter

Hero

Ja, och ofta blir det två grundegenskaper mot varandra på motståndstabellen. Om man tar något simpelt som att försöka knuffa omkull någon slår man med angriparens styrka mot offrets storlek. Hur sköter man liknande saker utan grundegenskaperna i EDD?

Evil Peter

Hero

Det om magifärdigheter som bara används som prerequisite för besvärjelsefärdigheter är en av mina egna ärkegripes också - min gamla liknelse är att det är som att ha en svindyr färdighet i Matematik, men inte kunna använda den till något utom att skaffa dyra sub-färdigheter som Addition och Division och sånt...
Matematikjämförelsen håller faktiskt inte tycker jag då det är ren teori. Jag ser inget problem mellan att skilja på teori (magiskolan) och praktiskt utförande (besvärjelser). En tränare i en sport borde t ex inte använda samma färdighet som utövaren (eftersom de uppenbarligen är bra på olika saker). Problemet ligger i sådant fall i att det blir för många praktiska färdigheter med varje besvärjelse var för sig. Att ha en färdighet för att kasta besvärjelser och bara ha systemet att man antingen har lärt sig en besvärjelse, eller så har man det inte, blir ett simplare system. Men praktik och teori bör iaf kunna skiljas åt utan att det blir speciellt konstigt imo. Speciellt när det i detta fall också rör sig om torr teori kontra känslobaserad praktik.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
The taste of sushi

Skräcktabell: Möjligtvis är det 80 men jag tycker den kan ha en funktion i det att striden kan ta en viss vändning. Att få vita hår kanske är att ta i men att ta skydd under hela striden är inget jag finner märkligt.

B-färdigheter: Agree.

Mynt. jag tycker det är så gulligt med KM, SM och GM. Men jag är ju uppvuxen på 80-talet med Temple of Apshai (kom igen Krille du MÅSTE känna till Temple of Apshai. Och Gateway to Apshai som var ännu grymmare)
I stort sett tycker jag inte att det här är så himla stora problem. Nu är vi inne på smaker igen (därav ämnesvalet sushi kom faktiskt på 80 talet)

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Anar mig dessutom

Anta att skadeeffekten blir väldigt hög (och då itne bara i form av skada utan tex psykologiskt gentemot motståndaren)
Jag antar att du är emot slag av typen "RP'en tömmer sin avföring i byxorna eller på annat sätt förnedrar sig mot fienden; gråter, skriker etc)". Jag antar att du själv vill rollspela sådant. Har jag anat rätt?

Krille

Super Moderator
Gammal är äldst

"I stort sett tycker jag inte att det här är så himla stora problem."

Nä, men det är väldigt åttital och gammalt. En del av det (mynten, till exempel) är ännu äldre. Och det var ju det du frågade efter, "vad är det som gör EDD så föråldrat?"

Och svaret, är jag rädd, är att det gjordes på åttitalet och att det märks i en hel del av konstruktionerna i spelet. Huruvida det är bra eller dåligt är en annan femma, men att det är åttital tror jag inte ens kan diskuteras.

Rickard

Urverk speldesign
Du har blandat ihop saker

"men det heter väl också Skicklighetsvärde som förkortas S[nummer]

Tufva korrigerade mig här ovan. Det är tydligen S för båda användningarna..
"
Du har blandat ihop saker.. Skicklighetsvärde förkortades S och Skolvärde förkortades SV.. Två olika förkortningar med andra ord.. Varför besvärjelser har ett annat namn på något som är ett annat färdighetsvärde (FV) vet jag inte, men antagligen tänkte de väl som så att de ville göra skillnad på S och FV, för att S endast kan sänkas med 2 steg i taget..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som har ändrat så att besvärjelserna har FV istället för S

Krille

Super Moderator

"Nu pratar jag om Drakar och Demoner '91 samt Drakar och Demoner Expert/Gigant. Jag har inte läst Riotminds skapelser ens flyktigt."

Hittills har jag enbart pratat om DoD Expert, och har inte ens snuddat vid DoD6 i den här tråden. Men åkej, vi tar DoD'91 också. "III. Spelarboken" har följande att säga på sidan tre:

<blockquote><font class="small">Citat DoD'91 bok 3 s 3:</font><hr />
Alla besvärjelser har något som kallas skolvärde. Deteta betecknar den kunskap (det FV) magikern måste besitta inom besvärjelsens skola innan han kan lära sig besvärjelsen.[/quote]

Texten "Skolvärde" skrivs inte för övrigt inte ut eller förkortas. Istället står skolvärdet före besvärjelsens namn i listan, till exempel så här:

<blockquote><font class="small">Citat DoD'91 bok 3 s 16:</font><hr />
12 HELA
Animism
Beröring
Omedelbar[/quote]

Åjustdet, det var det där med skicklighetsvärdet och S också. Det hittar vi här:

<blockquote><font class="small">Citat DoD'91 bok 3 s 3:</font><hr />
När man skriver ett skicklighetsvärde skriver man ett "S" före värdet. (Om en trollkarl har HELA S12 motsvarar det alltså HELA FV12.)[/quote]

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Re: Did we not discuss this a few weeks ago?

Nope då diskuterade vi Eon vs DoD. Däremot gled det in på EDD systemen som du verkligen verkar ha nåt emot. Och det är ju helt OK.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Nej: Giraffens hals har ett medel på 93 dm

Du är för härlig... Men har inte den här tråden mynnat ut i petitesser? :gremlaugh:

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Pandoras box?

Ja. Det är bra att du tar mig tillbaka i ramen. Vi talade om föråldrat och inte om vad som är bra och dåligt. Men erkänn, erkänn, att det drar i nostalgitarmarna då man öppnar the blue box

Krille

Super Moderator
Men snablar då

"Du är för härlig... Men har inte den här tråden mynnat ut i petitesser?"

Jo, men folk tror ju mig uppenbarligen inte när jag säger vad som står i regelboken, utan föredrar att ta upp sådant som de minns av sina under femton år muterade husregler som om de vore tryckta i regelboken anno domini 1987.

Krille

Super Moderator
Inälvsmat

"Men erkänn, erkänn, att det drar i nostalgitarmarna då man öppnar the blue box"

Mina nostalgitarmar gick åt i en gummisnoddsolycka i Dien Bien Phu 1963. Läkarna opererade in två meter tjärad tross istället.