Nekromanti Jag hör era suckar...

Krille

Super Moderator
Likhetstecken?

"OK! Jag vill minnas att du vid ett tillfälle hade en tag som sa nåt i stil med "om roligt är att vara full varje helg så har jag hellre tråkigt. Jag gillar mina hjärnceller". Nu har du nämnt öl både här och i ditt inlägg "blå blå vindar och vatten... Vem faan tog med lättöl?". Hur är det egentligen?"

Är det någon form av likhetstecken mellan "ta en öl" och "supa bort huvudet"? Jag tar gärna en öl för att det är gott, men då vill jag definitivt ha en öl som inte smakar Pripps Blä.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Re: Likhetstecken?

Nej det är klart det inte är likhetstecken däremellan. Ville bara cheka av. :gremlaugh:

Rosen

Myrmidon
Re: Grundegenskaper och magi

"en svindyr färdighet i Matematik, men inte kunna använda den till något utom att skaffa dyra sub-färdigheter som Addition och Division och sånt..."
Matematikjämförelsen håller faktiskt inte tycker jag då det är ren teori. Jag ser inget problem mellan att skilja på teori (magiskolan) och praktiskt utförande (besvärjelser).

Du tillhör kalkylator-generationen, va? (-: Jag tror knappast att en professionell matematiker skulle kalla praktiskt applicerad matte för "ren teori".

Men det är beside the point - att Matematik, Addition och Division allihop är dyra färdigheter. Jag ser inte heller några som helst problem i att magiskolor och besvärjelser är åtskilda som färdigheter - tvärtom; att skilja på teorin och praktiken är ju hela poängen med systemet - men när varje besvärjelse inte bara kräver att man först skaffat magiskolan utan också är svindyr i inköp, vad innehöll då egentligen magiskole-färdigheten när det sedan är så sketasvårt att lära sig använda den till något praktiskt?
Om man kunde göra något med bara färdigheten i magiskolan, använda den till något precis som andra teorifärdigheter, så vore det en annan femma - likaså om varje besvärjelse var trivial att lära in när man väl behärskade magiskolan - men som det är finns det en stor klump med tillsynes värdelöst vetande inne i systemet som jag bara inte kan se vad det gör där.

--
Åke

Dimfrost

Special Circumstances
Re: Om jag hade pengar...

Så här har vi alltså Krille som förklarar fördelarna med ett d20-system? :gremwink: Intressant verkade det, dock. Riktigt klurigt sätt att ta hand om pengar i en modern miljö.

/Dimfrost

Krille

Super Moderator
Ett system, ja!

"Så här har vi alltså Krille som förklarar fördelarna med ett d20-system?"

Jo, även blinda höns kan plocka korn. Men ett delsystem är ju som bekant inte hela systemet.

vandraren

Swordsman
Re: Project Blue Book

Håller med om att oxpiska ine är jättenödvändigt som vapen, men jag tycker däremot att ett penningsystem som är enkelt även om det inte är "realistiskt" är väldigt bra. Spelet utger sig inte för att vara en dokumentation av medeltiden utan fantasy, vilket gör sådana små synder fullt acceptabla. Mithril tycker jag funkar väldigt fint det med, vad ska man annars kalla Magisk Metall (TM), som ändå finns med i många rollspel. Mithril funkar lika bra som galvanium eller lirium eller dylikt. Ålderssyndromet tycker jag att alla fantasyrollspel dras med än idag. Det enklaste vore väl att man bara får spela människor eller komma på något mesigt om att de andra raserna har mycket stora inlärningsproblem. Till och med Eon dras med problemet, fastän det är "realistiskt". Även om en alv "bara" blir 500 bast i Eon innnan han blir apatisk så borde denne rimligtvis vara überbra på det mesta, vilket de inte är. Underliga småregler är inte bra, det håller jag med om. Det vore bättre att vara konsekvent och ge varje ras en förmåga eller färdighet eller slopa det helt och hållet. Skräcktabellen är ju jättefin! Ska man rollspela hur rädd man är? Nja, det brukar inte alltid funka som det ska, bättre att det är regelstyrt. B-färdigheter har jag aldrig insett vitsen med. Låt alla färdigheter ha B-FV eller inga alls. Tack och hej.

Evil Peter

Hero
Re: Grundegenskaper och magi

Du tillhör kalkylator-generationen, va? (-: Jag tror knappast att en professionell matematiker skulle kalla praktiskt applicerad matte för "ren teori".
Jag hårdrog teori-biten för att få fram min poäng utan att behöva skriva massa garderingar. :gremsmile:

Men det är beside the point - att Matematik, Addition och Division allihop är dyra färdigheter. Jag ser inte heller några som helst problem i att magiskolor och besvärjelser är åtskilda som färdigheter - tvärtom; att skilja på teorin och praktiken är ju hela poängen med systemet - men när varje besvärjelse inte bara kräver att man först skaffat magiskolan utan också är svindyr i inköp, vad innehöll då egentligen magiskole-färdigheten när det sedan är så sketasvårt att lära sig använda den till något praktiskt?
Om man kunde göra något med bara färdigheten i magiskolan, använda den till något precis som andra teorifärdigheter, så vore det en annan femma - likaså om varje besvärjelse var trivial att lära in när man väl behärskade magiskolan - men som det är finns det en stor klump med tillsynes värdelöst vetande inne i systemet som jag bara inte kan se vad det gör där
Vi verkar ju vara på samma nivå om att teoretiskt och praktiskt magiskt kunnande kan separeras. Jag håller dock inte med om att magiskolan är en tom färdighet som inte bjuder på mer än ett förkunskapsvärde. Magiskolan är också t ex samma sak som kunskap om magi så du har i högsta grad reell användning för färdigheten i sig (även om den egentligen ger en färdigheten kunskap om magi gratis men det steget kan man ju faktiskt ignorera, poängen är densamma). Den fungerar också som känna magi vilket jag iofs inte tycker är lika logiskt eftersom känna magi är en praktisk färdighet (och praktiska magiska färdigheter bygger både på logik och känslor) så det accepterar jag bara för att magiker inte ska behöva köpa den färdigheten också. Skulle man införa en "kasta besvärjelse"-färdighet skulle man basera känna magi på den istället, men det är ju en annan historia.

Man kan alltså använda magiskolan precis som andra teorifärdigheter (i princip). Det riktiga problemet ligger enligt mig nästan enbart i att besvärjelser är alldeles för dyra. Fördelen med gamla spel man spelat mycket är att man hunnit modifiera reglerna så mycket att de faktiskt blivit bra. Har ännu inte sett ett enda rollspel med helt klockrena regler så tid behövs. I just detta fall har jag fixat en tabell som styr att det blir lättare att lära sig besvärjelser om man har stor teoretisk kunskap (dvs högt värde i magiskolan).

Nu blev det lite ovidkommande svammel som egentligen hör hemma i en annan tråd men ni får ha överseende. :gremsmile:

Evil Peter

Hero

Det finns enkelt och enkelt, och det finns även något som heter "närvaro". Att det är tre fjärdingsväg till Abborrmåla innebär egentligen bara att det är längre till Gäddhymla, som ligger fyra fjärdingsväg bort. Det skulle säkert kunna översättas i timmars marsch eller kilometer, men det viktiga är faktiskt att Gäddhymla ligger längre bort. Resten är mest en lek med siffror. Och om siffrorna mäts i passande enheter så känner i alla fall jag större närvaro än om moderna SI-enheter används.

Att det inte spelar någon roll om man inte får någon känsla för hur långt det är och därmed inte någon instinktiv känsla för hur lång tid det kan tänkas ta att färdas dit håller jag definitivt inte med om. Ska man köra med fjärdingsvägar osv skulle jag kräva att alla pluggar på så de vet vad det innebär och därmed kan få en närvaro som du pratar om. Om spelaren blir konfunderad och måste börja fundera över hur långt det kan vara tappas garanterat en del av närvaron då det blir ett tankemönster som inte alls hör hemma hos dennes rollperson.

Att du sedan jämför med vanliga namn tycker jag inte håller då ett namn sällan har någon viktig inneboende kunskap i sig. Om man spelar i Middle-Earth är iofs namnen väldigt genomtänkta men det är knappast nödvändigt att spelarna får ett grepp om vad namnet betyder på samma sätt som de behöver få en känsla för faktiska avstånd. Med namn räcker det alltså med känslan.

Evil Peter

Hero
Re: Alternativ till träffområden

*Strunta i träffområden. En skada är en skada är en skada.
*Använd skadans allvarlighet som mått på var skadan tar. En allvarlig skada är så gott som alltid i buk eller huvud.
*Använd träffområden, men bara för att se vilka rustningsdelar som skyddar. I övrigt så är en skada en skada en skada.

Men hur är det då tänkt att man t ex ska se när en lem blivit obrukbar? Det är ju nästan lika förödande vad gäller att förlora en strid som att bli utslagen så det känns viktigt att få med. Det är också av stor vikt då en avhuggen lem starkt påverkar livet efter striden för en person. Med det systemet tycker jag det ser lite ut som att man inte kommer att bli speciellt skadad i armarna om man inte får många små skador, men inte ens då är man säker på var man ska sätta en obrukbarhetsgräns. Det känns också som att ett skadesystem borde kunna få med att man kan få fruktansvärda skador som inte direkt är livshotande. Ett exempel är ju att man får sin arm kapad vid armbågen. Du lär inte dö av skadan i sig men är inte det en allvarlig skada blir jag förvånad. :gremsmile:

Fast jag förblir nog en person som hellre ser var man blir träffad och räknar ut effekten av det snarare än att styra träffar efter hur allvarliga de är jämfört med personens allmäna hälsa. Det känns som det blir mer varierande och överraskande så i mitt tycke.

Krille

Super Moderator

"Att det inte spelar någon roll om man inte får någon känsla för hur långt det är och därmed inte någon instinktiv känsla för hur lång tid det kan tänkas ta att färdas dit håller jag definitivt inte med om."

Tja, jag får ingen instinktiv känsla för konverteringar avstånd till tid ändå, oavsett om vi talar kilometer eller fjärdingsväg, så för min del spelar det faktiskt ingen roll. Det är ändå bara en siffra.

"Att du sedan jämför med vanliga namn tycker jag inte håller då ett namn sällan har någon viktig inneboende kunskap i sig."

Likförbannat, fel namn stör känslan. Fel enhet stör också känslan. Jag ser ingen större skillnad.

Krille

Super Moderator

"Men hur är det då tänkt att man t ex ska se när en lem blivit obrukbar?"

Vad ska du veta det för?

Å, jag vet vad du kommer att säga: de vanliga realismargumenten brukar komma som svar här. Men hur realistiskt är det egentligen att en person obehindrat kan svinga sitt svärd ända tills armen beskrivs som "obrukbar"? Även om du fortfarande kan bruka armen efter att ett svärd sticks tvärs igenom en muskel så lär du ändå vara utslagen ur striden. Du har helt enkelt för ont. Om man ska vara realistisk.

Så om vi köper orealism på den punkten, vad är problemet?

Dessutom, jag lade inte fram mer realistiska förslag för hur kroppsdelar hanteras. Jag lade fram alternativ, utan krav på att de skulle vara mer realistiska.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Skadenivåer

Men hur realistiskt är det egentligen att en person obehindrat kan svinga sitt svärd ända tills armen beskrivs som "obrukbar"?

Men det är det inte heller. Därför har man nivåer där armen blir mer och mer "svårbrukbar".
Edit: Dessutom måste ju eventuella skadeeffekter tillkomma då man träffas av ett vapen. Eller måste är ju ett dumt ord att använda. "jag tycker" hade passat bättre.

Jag kan iofs tänka mig att det går emot KISS principen. Det är inte särskilt kyssligt alls utan hör till kategorin "expertregler".

Gud vilket coolt namn förresten. Dod Expert. Man känner sig nästan utvald. :gremwink:

Eksem

Champion

"Fast jag förblir nog en person som hellre ser var man blir träffad och räknar ut effekten av det snarare än att styra träffar efter hur allvarliga de är jämfört med personens allmäna hälsa. Det känns som det blir mer varierande och överraskande så i mitt tycke. "

Men det finns i vilket fall bättre sätt att göra det på än med träfftabeller, det är ett som är säkert. Major Wounds-regeln i ELRIC!, t.ex.

Evil Peter

Hero

"Tja, jag får ingen instinktiv känsla för konverteringar avstånd till tid ändå, oavsett om vi talar kilometer eller fjärdingsväg, så för min del spelar det faktiskt ingen roll. Det är ändå bara en siffra."

Ja, det beror väl iofs på vilka personliga erfarenheter man har. För mig har t ex lumpen varit bra på den fronten då man tagit sig fram med packning i all sorts terräng och lärt sig hålla koll på både avstånd och tid. Men även om man inte gjort sådana saker brukar de flesta veta på ett ungefär hur många kilometer det är ner till stan och hur lång tid det tar att gå dit så ett visst grepp om det hela borde man iaf ha. Hursomhelst borde ett rollspel alltid sträva mot förståelse hos spelarna och då bör det som absolut minimum finnas jämförelser med SI-enheter. Ett alternativ är ju att använda dagsmarscher och dylikt som blir lite av en kompromiss.

"Likförbannat, fel namn stör känslan. Fel enhet stör också känslan. Jag ser ingen större skillnad."

"Fel" enhet förstör känslan men ger förståelse, "rätt" enhet behåller känslan men tappar den ändå när förståelsen saknas. Är lite förvånad över att du, som propagerat så mycket för enkelhet i regler, inte bryr dig om förståelse i enheter. Förkortningar i regelsystemet ger ofta en snyggare text (många upprepningar av långa ord i text är inte snyggt alls) och går snabbare att säga men krånglar till det. En inte helt frånskild prioriteringsfråga. Men alla har vi våra olika irritationsmoment och acceptansnivåer, vi kommer nog inte längre än att bara inse det.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
To be continued?

Och Major Wounds innebär? Träfftabeller är totalt OK. Jag förstår inte varför man är emot dem mer än av någon princip eller att de "känns för 80". Om någon har ett vettigt argument så ska jag lyssna till det.

/Röster höjs i 0500 området?

Eksem

Champion
Re: To be continued?

Ah, Majour Wounds-regeln innebär att om du får en träff som tar mer än hälften av dina KP slår du på en tabell som avgör vad ditt Major Wound blir. Det kan vara en avkapad hand eller ett svårt sår i magen eller något annat som hindrar dig från att delta i striden med full kapacitet (eller för den delen sänker dig helt).

Det är helt enkelt mycket snabbare och smidigare än träfftabeller och KP fördelade över ett gäng kroppsdelar som ska samexistera med skador som går på totala KP.

Niklas73

Skapare av Starchallenge

OK! Men då kan man ju inte sikta mot huvudet och försöka träffa det. Eller? Dessutom tycker jag om känslan att slå T20:n och slå 20. BANG träff i skallen.

Meningen med totala KP har jag aldrig fattat heller. Det räkter med kroppsdelar. Däremot samexisterar det med blödningar men det drar ner en annan poäng. Tycker jag.

Dimfrost

Special Circumstances

Jag förstår inte varför man är emot dem mer än av någon princip eller att de "känns för 80". Om någon har ett vettigt argument så ska jag lyssna till det.
En anledning att ogilla träfftabeller är att det tar tid mitt i en fartfylld strid. Om man har som grundprincip att man är ute efter en ordentlig träff känns träfftabeller rätt onödigt. Det är lätt att bygga intressanta stridssystem utan dem. Och så vidare.

/Dimfrost

Niklas73

Skapare av Starchallenge
The taste of Sushi 2

OK en smakfråga till. Jag tycker inte det tar nån tid alls att rulla en T20. Det finns en spänning i det också och det är väl en av sakerna jag är ute efter. Men det är bara en fråga om tycke och smak så vitt jag ser det.