Rickard
Urverk speldesign
Re: To be continued?
"OK! Men då kan man ju inte sikta mot huvudet och försöka träffa det. Eller?"
Man kan säkert öka svårighetsgraden för att träffa för att öka skadan.. Ökad skada innebär att man försöker träffa på ett ställe där det gör ondast..
"Dessutom tycker jag om känslan att slå T20:n och slå 20. BANG träff i skallen."
Jo, med de argumenten kan man liksom inte göra annat än att ge sig i en diskussion.. (Jag är sarkastiskt om det inte gick fram)..
"Det räkter med kroppsdelar. Däremot samexisterar det med blödningar men det drar ner en annan poäng. Tycker jag."
Det tycker Deadlands också och kör enbart på kroppsdelar.. Sedan har de en skadeskala intill som hanterar blödning, utmattning, hunger et cetera.. När den skalan går tillräckligt lågt ner gör det skadan i bålen (som är en kroppsdel) och när man fått tillräckligt många skador i bålen (eller huvudet) så dör man.. Det är ett jätteenkelt system och mycket bättre än EDD:s.. De har dessutom gjort det så smart att spelledaren slipper säga "Du blir träffad i armen, vilket gör 3 i skada) utan istället enbart behöver säga "Du blir träffad i armen"..
Sedan har vi Shadowrun som inte har kroppsdelar alls.. Rustningars skyddsvärde betecknar dels den yta som den täcker och dels hur bra den täcker.. De har alltså slängt ihop två grejer i en term..
/[color:\\"green\\"]Han[/color] som tycker Niklas73 bör läsa in sig mer på system innan han börja klanka ner på dem
"OK! Men då kan man ju inte sikta mot huvudet och försöka träffa det. Eller?"
Man kan säkert öka svårighetsgraden för att träffa för att öka skadan.. Ökad skada innebär att man försöker träffa på ett ställe där det gör ondast..
"Dessutom tycker jag om känslan att slå T20:n och slå 20. BANG träff i skallen."
Jo, med de argumenten kan man liksom inte göra annat än att ge sig i en diskussion.. (Jag är sarkastiskt om det inte gick fram)..
"Det räkter med kroppsdelar. Däremot samexisterar det med blödningar men det drar ner en annan poäng. Tycker jag."
Det tycker Deadlands också och kör enbart på kroppsdelar.. Sedan har de en skadeskala intill som hanterar blödning, utmattning, hunger et cetera.. När den skalan går tillräckligt lågt ner gör det skadan i bålen (som är en kroppsdel) och när man fått tillräckligt många skador i bålen (eller huvudet) så dör man.. Det är ett jätteenkelt system och mycket bättre än EDD:s.. De har dessutom gjort det så smart att spelledaren slipper säga "Du blir träffad i armen, vilket gör 3 i skada) utan istället enbart behöver säga "Du blir träffad i armen"..
Sedan har vi Shadowrun som inte har kroppsdelar alls.. Rustningars skyddsvärde betecknar dels den yta som den täcker och dels hur bra den täcker.. De har alltså slängt ihop två grejer i en term..
/[color:\\"green\\"]Han[/color] som tycker Niklas73 bör läsa in sig mer på system innan han börja klanka ner på dem