Nekromanti Jag har börjat spela WoW...

chrull

Stockholm Kartell
Storskaligt krig

Igår loggade jag på vid 21-tiden mest för att kolla mina kamrater som jag försummat eftersom jag tillbringade dagen med min ps2a. Jag är i stormwind och det absolut första jag ser när jag loggar på är Stormwind is under attack!

Jag slår på pvp och rusar ut på bron, där möts jag av en hel raid (40s) horde som försöker ta sig in i staden. Det blev en jävla fight. När attacken 30 min senare verkar vara slut så har vi ett eget raidparty och det börjar talas om att man mistänker att det här bara var en avvledningsmanöver och att den riktiga attacken ska vara på darnassus. Då attackeras Ironforge. Vi tar tunnelbanan dit för att komma fram när den attacken är över. Darnassus attackeras då. Flyga grip, åka båt och sen är man framme i darnassus och attacken är över, men det var den riktiga attacken. De lyckades ta sig in till Alvernas drottning, eventuellt slog de ihjäl henne, är osäker. Efter bråk på en halvtimme bestäms det för att vi ska slå tillbaka mot ogrimmar, så det blir båt, promenad och lite summoning, sen står jag för första gången i Barrens, den öken som hyser orchernas huvudstad. Vid det här laget är vi över 80 pers (jääävligt mycket lagg) och vi börjar tåga mot Ogrimmar. Vi kommer knappt fram till portarna förräns vi möts av cirka 100 horde-kräk. Vi trycks tillbaka till bron där vi blir ännu fler och till slut trycks vi tillbaka in i Ashenvale. 1 1/2 timmar senare har vi tagit två små orchbyar och folk börjar återigen ta sig tillbaka till ashenvale, jag hamnar dock på efterkälke och spenderar timmar med att störa ut deras motattack genom att spöa på ensamma orcher som är på väg mot ashenvale.

Jag tog nästan ensam en lvl 40 mage. Han var nere på 5% hälsa och jag hade 50% kvar. då fick han hjälp av någon som var lvl 42+. tråkigt som fan.

Jag var klar runt tvåtiden inatt och då hade jag fått ihop över 60 honor kills och inte fått ett enda xp. Men jag hade enormt kul :gremlaugh:

chrull

Nightowl

Champion
Fan va coolt!

Då attackeras Ironforge. Vi tar tunnelbanan dit ...
Den här repliken ÄGER! Vilken annan truppstyrka tar tunnebanan till slagfältet?! :gremgrin:

Vid det här laget är vi över 80 pers (jääävligt mycket lagg) och vi börjar tåga mot Ogrimmar
Det här låter så jävla kul, men vår dator är så kass att jag fastnar i laggen varje gång jag åker till Ironforge för att spekulera på börsen - jag brukar alltid ramla ned i den där lavarännan varje gång för att det är noll korrelation mellan hur mycket man trycker på en knapp och hur mycket jag förflyttar mig.

Själv slog jag till mot stenbrottet i Westfall och lyckades *ensam*, med endast ett dödsfall, rensa den på folk så jag kan plundra gruvan på mineraler. Efteråt hittade jag en lättåtkomlig silverfyndighet UTANÖR gruvan... det rulade!

Nu har jag ett gäng quests från ett spöke i ett fyrtorn och mördar murlocks (deep ones, typ). Det var krutasvårt, för jag kan bara ta mig an stora grupper som är nära mig i kompetens genom att anfalla en i taget när de andra är ouppmärksamma. Murlocks har ganska lång reaktionsräckvidd (där de rusar till varandras hjälp), och dessutom finns det ett gäng elit-murlocker som travar fram längs stranden och lätt blandar sig striden, så jag fick utnyttja mina target dummies för att distrahera dem och min sprint för att fly när the going gets tough. Men jag är bara sju lik från att klara questen - och de är de mesigaste fisk-nissarna!

Erik

Nightowl

Champion
Mer uppdatering

Nu ar jagn antligen level 20. Jag har en hog quests i Duskwood av alla stallen men fortfarande en del att skota i Westfall. Jag vill finna jarn men det far jag nog inte, eftersom jarnfyndigheterna i Duskwood ar vaktade som fan.

Bland annat har jag en rogue-quest (Mathias and Defias) i Westfall som jag inte gjort nagot at en, men som jag misstanker ar min poisonquest.

Erik, ska skaffa en massa gift for att det ar sa ninja, aven om det ar vardelost i spelet!

chrull

Stockholm Kartell
Re: Mer uppdatering

Jag är nu stolta level 35 (5 levlar kvar tills jag kan skaffa mig en mekanisk struts!!!) och har börjat resa runt rätt mycket. Jag har varit och besökt racingbanan i saltöknen "the shimmering flats" i området thousand needles.
Racinbanan är tuff som fan. Det är gnomer och goblins som tävlar mot varandra med sina underverk till maskiner, självklart är goblinerna tuffast. Gnomerna har byggt en snabb robot som springer runt banan. Goblinerna har byggt en vagn som istället för att dras av två hästar dras av två jätteraketer. Skittufft.

Av de här har jag skickats ut ännu längra bort för att hämta nya motorer och fixa lite sponsring. Lite söder om saltöknen ligger dessutom Gadgetzan, en goblinstad där alla är välkomna, horde som alliance och där det finns en neutral auktion, tyvärr läskigt obesökt. Där har jag i alla fall träffat en goblin som gett mig i uppdrag att tillverka 20 Stora Järnbomber, 5 Explosiva får, ochnåntingmersomexploderar för att då få mitt medlemskort i goblinsk ingenjörskonst. Jag ser fram emot alla bomber jag kommer kunna bygga snart.

Eftersom jag fick saker att göra i Strangelthorne Valley så begav jag mig dit, och kastades direkt in i intriger av alla möjliga konstigheter, samt fick i uppdrag att döda massor av katter och dinosaurer. Dessutom verkar någon ha rivit söder en bok och spritt sidorna över hela området. Och vill att JAG ska leta upp den åt dem. Sida för sida. Kapitel för kapitel. Tur att jag köt nya väskor för det här jobbet fyller väskorna på nolltid.

Som tack för ett av jobben (tror det var att samla in 15 trollöron) så belönade en goblin i booty bay mig med vad han kallade för Goblin Fishing Pole. Visserligen gillar jag gobliner, men jag är ju fortfarande en gnomkvinna så jag såg direkt att det var dynamit jag fick. Jag har använt dem för att fiska spindlar :gremsmile:

Hm. försöker komma på vad jag mer har haft för mig. Javisst ja! Kungen av Stormwind är ju kidnappad! Jag har hjälpt till så gott jag kan och kommit fram till att det finns förädare i stormwind keep (numera död) och att det antagligen är Defias som ligger bakom det hela. Tydligen har Van Cleef något med det hela att göra, vilket är konstigt eftersom jag högg huvet av honom för nån vecka sedan, nere i deadmines...

nåja, saker du ska besöka: The great lift i Barrens. En stor hiss i södra barrens som tar dig från slätten till dalen i thousand needles. dock bevakad av taurens, men de går att smyga förbi. Ett under av ingenjörskonst.
Racingbanan i saltöknen. Mycket spännande.
Gadgetzan, hela staden är ett underverk.

chrull - borde plugga, vill bara spela.

Nightowl

Champion
Chrull är min gud!

I helgen tog jag äntligen mod till mig, började gruppa och klarade flera quester i rad, t.ex. alla ogre-questar i Loch Modan. Jag är nu nivå 24 och kan bygga en massa saker jag inte får använda med min engineering (känns det som).

Att gruppa är ömsom vin och ömsom vatten.

Det är svinkul för att man kan göra grejer man annars inte klarar av alls. Fy fan vad det regerar när man tar sig an en shredderbot nere i Deadmines och det är liksom totalt X-Men och alla koordinerar sina attacker.

Det är så jävla lökigt för att alla har någon bokstavskombination. Alla är helt jävla hyperaktiva och kan inte stanna och planera i fem sekunder eller skriva ett kortkommando. Det gäller inte bara i strid.

I går hängde jag på ett gäng i Lakeshire som behövde döda murlocs*. Jag hade redan gjort alla dom questsen on my lonesome. Dom dök direkt ner i sjön och skulle slåss under vattnet, sedan tog murlocsen slut.

"Alltså grabbar, dom HAR två byar på landbacken. Där kanvi fixa det här mycket snabbare!"
"Va,har dom? :gremshocked:"
Jag försökte få folk att stanna en jävla minut och kolla det här i början, men ingen lyssnade. Vi ägnade också en halvtimme åt att döda fel jävla gnoller (inte för att Schleppel bryr sig - gnoller är gnoller och gnoller ska ha smörj) utan att någon lyssnade.

Suck.

Erik

Nightowl

Champion
Sorg, sorg, sorg...

Verkligheten tvingar mig att inte spela onlinespel i två dagar! :gremfrown:

För att kompensera hade jag riktigt roligt igår. Det var inte bara första gången jag stötte på en grupp där folk koordinerade sig, det var första gången jag stötte på lite rollspel - fast det var marginellt över "jag spelar min ras och karaktärsklass"-nivån. Så det går tammefan att göra det i WoW också...

Själv döpte jag inom mig snabbt om paladinen Farallon (sp?) som pekade med hela handen och agerade sjysst gruppledare, till Kapten Amerika, för det var vem han påminde om, fast med tvåhandshammare. :gremsmile:

Erik

seinet

Swashbuckler
Re: LEVEL 30!

Nyligen blev jag level 42, det börjar bli kämpigt att hålla på att utföra uppdrag vid den här nivån då de ofta rör sig i områden med mycket alliance (ja, jag spelar hoard såklart... varför? För dom är Hoarda. Hahaa!!!!) så man blir ofta mosad av fega alliance-spelare som är level ?? och går på en fyra stycken när man själv kämpar med det ondskefulla djuren som faktiskt har en anledning att hoppa på en (dom är hungriga).

Fast jag krossade en liten jävla alliance idag, det var skönt faktiskt. Bombade sönder henne med mina shadow bolts i Ratchet (hon dödade mig på båten från Booty Bay så jag ville hämnas).

Man börjar faktiskt undra vilka det är som har mest heder, alliance eller hoard, när man hela tiden blir dödad av fega alliance som dödar allting som är enklare än lätt för dem, speciellt när det är fyra mot en i sådana situationer.

/Seinet Wintermute - Tycker ni jag har fel? Skapa en alliance-karraktär på Bloodscalp så skickar jag hela Hrafnin Flygur på er!

chrull

Stockholm Kartell
fotoalbum!

Här är jag, Ellybell av gillet Valor.

chrull

Stockholm Kartell
Re: fotoalbum!

Här är jag på min alldeles egna Mekaniska struts! (lvl 40 wooohoooo)

Tyvärr var jag tvungen att låna 25 guld av en Nattalv som jag misstänker är med i någon slags maffia för att ha råd med den...

Nightowl

Champion
Grejer jag skulle önska mig om jag fick bestämma

...över ett framtida WoW-update:
*En neutral "faktion" bestående av goblins, pandaren, high elves och nån av "monsterraserna", förslagsvis kobolder. Det enda det har *gemensamt* är alltså att de är neutrala i det stora slagsmål spelet handlar om.

*En möjlighet att lära sig nya språk, inklusive motståndarsidans. (Jag har faktiskt äventyrat med en orch under en timme eller så, men vi förstod naturligtvis inte vad den andre sade.)

*Precis som maskindelar dyker upp hos ingenjörs-återförsäljare då och då borde man med lite tur hitta koppar, brons och kanske t.o.m. järn eller silver hos smides-handlare.

Erik

seinet

Swashbuckler
Re: Grejer jag skulle önska mig om jag fick bestäm

Skulle den neutrala faktionen vara fiender till både alliance och hoard då eller skulle man kunna få välja sida? Det hade inte fungerat bra i ett spel där hela PvP-systemet bygger på två faktioner. Ifall dom skulle slänga in en tredje faktion hade jag viljat se Goblins i den, samt plocka humans från Alliance dit och samtidigt plocka in Taurens i den. På så sätt hade det funnis tre faktioner med tre raser i varje.

Att kunna läsa motståndarfaktionens arroganta kommentarer "Wie! I just ganked a lvl42 warlock and camping his corpse!"... njäe, tror inte jag hade viljat läsa det :gremtongue:

Att däremot lära sig sin egen faktions språk hade varit intressant, tydligen kunde man lära sig språk i Betan, därav att språken har ett färdighetsvärde (300/300) istället för en grå rad som bara markerar att man kan det (likt warlocks Affliction Spells o.s.v.).

Metaller går att hitta i diverse kistor som vaktas av monster. Det är bara att köra lite solo och döda alla monster och loota kistorna.

En addon jag hittade som jag gillar skarpt är InventoryHawk (kika på http://iu.worldofwar.net för nerladdning). Kanonbra eftersom jag just nu är på jakt efter 120 Mithril Bars, 40 Iron Bars, 4 Citrine och 5 Truesilver Bars för tre Blacksmith-quest. Även skön när man är gruvarbetare att slänga in en tracking på alla sorters metal ore så man ser ifall man har något som man kan smälta när man besöker en stad.

/Seinet Wintermute - Skall försöka fixa mig Artistan Fishing i Feralas så snart möjlighet ges, kommer bli svårt tror jag.

Nightowl

Champion

Skulle den neutrala faktionen vara fiender till både alliance och hoard då eller skulle man kunna få välja sida? Det hade inte fungerat bra i ett spel där hela PvP-systemet bygger på två faktioner. Ifall dom skulle slänga in en tredje faktion hade jag viljat se Goblins i den, samt plocka humans från Alliance dit och samtidigt plocka in Taurens i den. På så sätt hade det funnis tre faktioner med tre raser i varje.
Nu PvP-ar jag så lite att jag inte fattar problemet. Tre faktioner eller två, det borde att gå att köra samma regler för när man får gå PvP och inte. Att organisera räder påverkas väl inte av att man har fler att välja på att räda, heller? Och den som flaggas som PvP är väl flaggad som PvP för alla potentiella motståndare oavsett faktion, helt enkelt.

Sedan fattar jag inte varför du valde dom raser du valde för en "ny" uppdelning, eftersom tauren har noll gemensamt med människor och aktivt ogillar goblins enligt backstoryn... det skulle väl snarare vara en grupp med tauren, nightelves och någon tredje grupp skogsmullar. Fast jag gillar inte det förslaget heller, eftersom det blir mindre att välja mellan inom varje faktion. (Och jag föreslog ju pandaren och goblins i samma grupp, och de har ju INGET gemensamt annat än att de inte vill inblandade i Alliance vs Horde-tjafset, så jag ska kanske hålla klaffen. :gremsmile:)

Tanken var att den "neutrala" gruppen är en chans att få in nya roliga raser i spelet. Världsmässigt förklaras det med en sorts nonagressionspakt av grupper som inte vill bli inblandade i (det för närvarande ganska kalla) kriget mellan Horde och Alliance.

Jag ser inge större anledning att kunna prata med andra i samma faktion; jag kan ju snacka allmänspråket med dom, så det skulle bara vara en kul grej. Att kunna snacka med motståndarsidan skulle däremot inbjuda till nya sätt att spela, och den enda imbalansen jag kan se (det skulle naturligtvis krävas quests och shit) är att man möjligtvis skulle kunna förstå hojtade upmaningar mellan motståndarna vid räder - det skulle förstås kunna ge ett taktiskt övertag.

(Jag är som synes gruvligt ointresserad av PvP, men jag tror inte mina förslag skulle göra det svårare för de som gillar det. Gank-kommentare begriper jag inte alls... Däremot misstänker jag att programmeringsarbetet och världsförändringarna vore ett jävla klommer, så det här är förstås bara önsketänkande.)

Att räda kistor är knappast en lösning eftersom jag hittills inte sett något system som säger vilken loot som finns i vilka kistor, så jag kan inte inrikta mig på vissa motståndare om jag letar säg silver (det kan man däremot vad gäller drops, men det gäller oftast folk som vistas i gruvdriftsområden redan). Ett mera vettigt råd vore att sola efter pengar och värdesaker i största allmänhet tills man kan gå till auktionen och köpa lite tackor... det skulle gå snabbare.

Jag skulle mycket hellre se att man hade möjlighet att *planera* en viss sorts spelande för att få vissa material, oh det funkar i andra sammahang (man kan hitta örter och mekaniska delar på det sättet). Det är naturligtvis viktigast för den som vill kunna spela *något* annat än att kombinera mining med blacksmithing eller engineering, men det kan vara kul för andra också.

Erik

seinet

Swashbuckler

Nackdelen med att ha fler faktioner är även att man måste fixa fler storstäder, var skall man lägga dem, spelet är redan litet som det är. Ok, jag visste inte relationen mellan tjurskallarna och småtrollen, jag bara valde de som till mentalitet verkade passa bäst ihop (människor är ju allsidiga, förtstår inte riktigt varför dom inte kunde tillhöra hoard, eller i alla fall vissa av dem, goblinerna är luriga jävlar som väljer den sida som betalar bäst och taurens verkar vara mest krigströtta och vill inte kriga alls), det är i alla fall den uppfattningen jag har.

Möjligtvis skulle det vara ok att införa så att warlocks kan lära sig Demonic som språk och lite annat sådant, druider skulle exempelvis kunna lära sig att prata djurens språk (och därmed även med varandra), magiker skulle kanske kunna lära sig någon form av Arcane.

Något jag tror skulle ge mer i spelet är däremot flera uppdrag som baserar sig på ras/klass-kombo eller varför inte ras/yrke-kombo eller yrke/yrke-kombo? Säg att man kan få grymma föremål ifall man gått in och valt att köra exempelvis Gnome Warrior eller kanske Troll Warrior så får man möjlighet att göra uppdrag som bara den kombinationen av ras och yrke ger. Då skulle man kunna spela hur mycket som helst (och blizzard skulle tjäna mer pengar) eftersom man skulle vilja testa att "klara spelet" med alla kombinationer för att få det bästa man kan få.

Kistor innehåller ofta saker som är värdefulla och sådant som man annars bara får tag på ifall man har ett visst yrke (exempelvis Medium Leather, Gold Bar, Silver Bar). Man kan lätt hitta olika sorters metallmalm beroende på vilket ställe man spelar på, i Arathi Highlands finns det ju t.ex. mängder med järnmalm och i Charred Vale (i Stonetalon Mountains) finns det tokmycket mithrilmalm. Vill man samla på sig tyger så är det bara att ösa på landlevande humanoider så får man snabbt ihop tokmycket tyg.

/Seinet Wintermute - Skall käka lite vattenmelon nu

chrull

Stockholm Kartell

Att kunna läsa motståndarfaktionens arroganta kommentarer "Wie! I just ganked a lvl42 warlock and camping his corpse!"... njäe, tror inte jag hade viljat läsa det
Om man säger sånt i /say så blir man bannad. Om man kör på en bra server dvs...

chrull

Stockholm Kartell
Addons!

Jag har efter flera försök, flera timmars letande och en massa tester lyckats hitta flera riktigt bra addons som förbättrar spelglädjen mycket.

Jag har dessutom skrivit ner de som inte är klass-specifika för att dela med mig till lite klasskompisar, så jag tänkte att ni också kan få tipsen.

All går att hitta på antingen http://ui.worldofwar.net eller på http://curse-gaming.com/mod.php

Curse har fler och är bättre uppdaterad i några fall. Men det kan ta tid att komma in där eftersom servern är totalt överbelastad.

Atlas Instanskartor

Available Only Visar bara de saker du kan träna hos trainers default

bc Quest Text Fade Slippa vänta på quest-texter

Cast Time Visar i sekunder hur lång tid det tar att kasta spells, använda bandage, använda förmågor osv.

Better Trade Skill Byter Create All/Create till Queue All/Queue och lägger dessutom till en Queue Everything-knapp. Låter dig tex smälta all ore du kan med en enda knapptryckning.

East West till NESW på minimappen.

Equip Compare Visar stats på dina egna grejjer såfort du håller pekaren över ett item.

Hide Class Bar gömmer klasspecifika actionbaren. tex stealth-knappen. Om man har det bindat till knappar.

Mob Info Håller ordning på hur mycket xp och average coindrop från mobs.

Quick Loot Flyttar lootfönstret till där du har musen.

Scrolling Combat Text FF-känsla. visar vad som händer med dig när du slåss i scrollande text över ditt huvud. det viktigaste från combatloggen mitt på skärmen alltså

Sea Funktionsbibliotek som KAN behövas för några av grejjerna. om det är så så står det under dependancies på curse.

Sell Value koll på vad man får hos vendors för grejjer

Titan Panel ett måste.

Titan PVP Status visar om hur du är flaggad och hur länge du måste vänta innan pvp stängs av.

Titan Quests Visar antal quests och mer.

Titan Zone Level Visar level på området du är i

Titan Class Tracker Håller i titan panel koll på lite klass-specifika grejjer
Items and Regeants Tracked
Warlock = soulshard, healthstone, soulstone, spellstone, firestone
Mage = rune of teleportation, rune of portals, arcane powder, light feather
Rogue = flash powder, blinding powder, instant poisons, deadly poisons, crippling poisons, mind-numbing poisons, wound poisons, thistle tea
Shaman = ankh, shiny fish scales, fish oil
Druid = maple seed, stranglethorn seed, ashwood seed, hornbeam seed, ironwood seed, wild berries, wild thornroot.
Priest = light feather, holy candle, sacred candle.
Paladin = symbol of divinity.

Weapon Rebuff skapar en liten lista med de vapen du har equippat och låter dig med ett musklick välja på hur du kan buffa dem, med poison eller grinding stones tex. Kommer dessutom ihåg vad du buffade vilket vapen med senast så att du kan göra det igen med ett klick på vapen-ikonen.

Name Cycle Låter dig binda en knapp för att byta namnvisning. Mycket praktiskt när man ska in i storstäderna och har problem med att det laggar.

Fråga gärna mer här, och tipsa gärna mer om era egna grejjer. Jag letar efter något som kan snygga till grejjer när man är i ett party. De andras status-fönser alltså...

seinet

Swashbuckler

Nåja, man vet ju att det är det dom menar ifall dom skriver "Sorry, didn't think you would die so easily" eller något annat som verkar schysst.

Nä, i sådana fall gillar jag mer mitt förslag med klasspecifika språk som klasserna kan läsa oavsett faktion.

/Seinet Wintermute - Skall snart lira lite, har lite uppdrag att slutföra. Har förresten gått från Neutral till Friendly i Booty Bay nu. Sådant är roligt :gremsmile: