Re: Peka gärna...
Jag tycker nämligen att rollspel kan lära folk saker, inte bara användas som ett avancerat "Fia med Knuff".
Vi har två problem här. För det första så tror jag inte att spelgruppen Göran, Stefan, Linda och Annika, sammanlagd ålder 40, är intresserade av att lära sig saker. De är ute efter att ha kul, och om det avancerade Fia med knuff är roligare än det enkla så tycker jag det är helt okej att de spelar den avancerade varianten. För det andra så kommer Göran, Stefan, Linda och Annika lära sig saker om de spelar den avancerade varianten av Fia med knuff, och detta utan att veta om det!
Men även om varje medlem i spelgruppen skulle vara 40 år så ser jag inte något problem med att de spelar rollspel som en avancerad variant av Fia med knuff. Personligen så strävar jag inte efter att lära mig saker eller utvecklas som människa genom varje handling jag gör, ibland vill jag helt enkelt bara slappna av och ha roligt. Det händer då att jag med mina likasinnade vänner spelar rollspel. Ibland i stil med ett ryskt svårsmält drama, ibland med samma pastellfärger som en b-actionfilm från USA. Ibland får jag ut mer av kvällen än ett par skratt, ibland är skratten de enda jag får.
Poängen med att spela rollspel är väl att ha kul, har man inte det föreslår jag att man gör någonting annat.