Re: Peka gärna...
Jag pekar: "...men om det är nån som är löjlig här som likställer spelstil med personlig mognad, så är det i alla fall inte jag." Indirekt betyder detta att det är JAG som är löjlig. Och: "Du tycker alltså att det är okej att du sitter och tycker att jag och mina polare är omogna? Och inte nog med det, du tycker också att det är okej att du sitter här på forumet och SÄGER att vi är omogna. Huga, jag är glad att jag slipper gå på fest med dig."
Dessa två (eller tre) utpekade resonemang är vad jag kallar personligt påhopp. Och varför är dom det, jo du menar från början indirekt men sedan också direkt att jag är; A) löjlig,
B) fräck och C) inte värd att gå på fest med. Om du inte vet vad personligt påhopp är, så kan jag säga att detta som du gjort är just DET.
Men jag tycker faktiskt trots detta, att det är härligt, eftersom två personer kan ha så diametralt motsatta åsikter och ändå prata om det utan att slå ihjäl varandra. Det är sånt här som forumet bl.a. är till för. Och sådant här tyckande har under årtusenden kanske t.o.m. årmiljoner pågått i ungefär samma stil: de äldre tycker att dom yngre är si och så och vice versa.
Och det är själva själen i våran motsatthet. Härligt. Helt enkelt underbart. Vad vore världen utan upphetsade diskussioner?
Och jag har faktiskt inte, även om du tycks tro det, hoppat på allt och alla som råkar gilla koboldspelande, men däremot uttryckt min sorg över äldre människor (som mig själv - jag är 38), som ännu inte lämnat det utstuderade hack'n'slashandet. Hack'n'slash har sin egen viktiga roll TILLSAMMANS med de andra tre huvudtyperna av rollspel: nämligen 1)roleplaying, 2) storytelling och 3) athmosphere. Och det som är synd är när folk jämt ska spela sina gamla karaktärer som bara går ut på att hacka, samla skatter och dra in XP. Det är verkligen roligt när PC:s lyckas dechiffrera en gammal väggmålning pågrund av sitt eget tänkande och karaktärens kunskap i gammal historia. "Men nej då, skit i sånt" tycker en del folk. Och visst låt dom göra det om dom har kul. Men om man vet att kul kan ha väldigt många skepnade, varför inte låta folk prova på lite mer och faktiskt kräva att dom jobbar lite med sin karaktär. Jag tycker nämligen att rollspel kan lära folk saker, inte bara användas som ett avancerat "Fia med Knuff".