Nekromanti Jag har en rymd-UZI

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Hur bör vanliga kulor fungera ute i rymden?
Varför?
Finns det alternativ som fungerar bättre, om nu de vanliga inte är att rekommendera?

[color:red]/P|uT0NiUm</font color=red>
Point

Click

KILLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLL!

Pendragon

Swashbuckler
problemet är att krutet behöver syre för att antändas, nåt som inte finns i rymden, dvs det kommer inte gå att avfyra den. Dessutom kan rekylen skicka skytten all världens väg i Noll-G. Sen ved jag inte hur de extrema temperaturväxlingarna i rymden gör föratt påverka vapnet, det är ju definitivt inte byggt för sådana förhållanden.

Så de så!

Krille

Super Moderator
"problemet är att krutet behöver syre för att antändas, nåt som inte finns i rymden, dvs det kommer inte gå att avfyra den."

EEEE! Varje sprängmedel (dvs även krut i patroner) består av en del bränsle och en del oxidator. Förbränningsprocessen kräver att bränsle och oxidator är extremt väl blandade för att förbränningen ska kunna bli explosiv. Syre utifrån kan inte komma till bränslet tillräckligt snabbt om man inte blandar in det - det är därför som ett vedträ i en brasa inte exploderar, utan brinner i lagom takt. Syret kommer inte in till bränslet tillräckligt fort.

Men när det gäller sprängmedel och krut så finns syret där från början, antingen i form av en blandning eller i form av en kemisk förening. Bensinångor och luft är en typisk blandning. Propan och syre en annan. Koldamm och luft en tredje. Kol, salpeter och svavel (dvs svartkrut) en fjärde. Typiska kemiska föreningar som binder samman oxidator och bränsle är nitratplaster (som används i moderna röksvaga krut), trinitrotoluen, amatol med flera kända sprängmedel. Det är därför de brinner så förbaskat snabbt!

Till och med detonatorn klarar sig utan syre, eftersom det är ett väldigt instabilt slagantändligt sprängämne som står i direkt kontakt med drivmedlet, så inte ens där har vi ett problem.

Solklara bevis på att förbränning kan ske i rymden om man bara tar med sig oxidatorn i blandning eller kemisk förening är rymdfärjan Atlantis, som nyss var uppe och levererade en bit rymdstation. Rymdfärjans hjälpraketer är fyllda med en härlig aluminiumoxid-sörja som inte bara är skitgiftig utan dessutom brinner hur bra som helst med en klargul låga (samma ämne användes för att impregnera zeppelinaren Hindenburgs tyghölje). Rymdfärjans huvudmotorer ett annat ypperligt exempel, även om oxidator (flytande syre eller LOX) och bränsle (flytande väte eller LH) förvaras separat och inte blandas förrän vid antändningen. Men det bästa exemplet av alla är bränslet som används i manöverraketerna: hydrazin, ett flytande ämne som brinner skitbra om det bara får chansen, även utan syre.

"Dessutom kan rekylen skicka skytten all världens väg i Noll-G."

Problemet är inte att man driver iväg. Det sker med en ganska maklig takt. Problemet är att man får spinn om man inte skjuter på rätt sätt. Ett av de bästa sätten är förmodligen att skjuta neråt mellan benen eller rakt upp över huvudet, i linje med ens tyngdpunkt.

"Sen ved jag inte hur de extrema temperaturväxlingarna i rymden gör föratt påverka vapnet, det är ju definitivt inte byggt för sådana förhållanden."

Det är ett problem. Det är inte många material som står ut med plötsliga temperaturändringar på 300 grader.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

Pendragon

Swashbuckler
häpp! fel hade jag! bockar, bugar och erkänner mig tillrättavisad på punkt 1. Vad det gäller punkt 2 så är det olika sätt att se på samma problem...
Vad det gäller punkt 3 blir inte saken bättre av att vapnet blir varmt av avfyrning... fort! Inte det bästa att göra med ett metall föremål om det varit utsatt för en herrans massa minusgrader... EAB lär ju rasa i botten.....

Så de så!

Utopi

Warrior
vaffö de...

Varför skulle det bli sämre att skjuta med? finns det nått i vapnet som faktiskt kan frysa??? finns knappast vatten i rymden... det e bara helvetes kallt.

Man kan säga att det finns nybörjare i rollspel. Men är inte hela livet ett
(r)wollspel.

Krille

Super Moderator
Däffö att...

"Varför skulle det bli sämre att skjuta med? finns det nått i vapnet som faktiskt kan frysa??? finns knappast vatten i rymden... det e bara helvetes kallt."

Förutom vapenfett och andra skojjiga smörjmedel som kan frysa så har vi problemet med metallskörhet och metallutmattning. Metall som är snorkall (typ -150 grader C, som i skuggsidan) kan splittras jefligt lätt, och om vapnet pendlar mellan snorkallt och snorhett (till exempel när man skjuter med det) så mår metallen inte bra av det.

- Krille

Ackerfors

Alas, your rapids!
Låtte vättit [nt]

eller?

Yassilus den store
--
Ei Saa Peittää

Utopi

Warrior
naajs

aaas ballt asså typ va liksom. Då funkar ju inte så många vapen ute i rymden.....Förresten [NT] finns det en N2 SL skärm?

Industrial trance e hyfsad stämnings musik va?(me zombie, du smart)

Man kan säga att det finns nybörjare i rollspel. Men är inte hela livet ett
(r)wollspel.

Ackerfors

Alas, your rapids!
Trårr däät

Jag tror det finns en spelledarskärm annars borde Eon skärmen funka lika bra.

Yassilus den store
--
Ei Saa Peittää

Meaganus

Veteran
Problemet med tempratur växlingar blir ej i totalt vaccum eller i nära vaccum, där tempraturen ej stiga över eller under 0 Celsius. Utan endast på ställen med med lite atmosfär, t.ex. mars och pluto. För värm och kyla atomer som rör sig, ju fortare desto varmare och dom står stil vid absoluta noll punkten. som bekant finns det inga atomer i vaccum eller väldigt få i nära vaccum. En sak om rojektilen i vaccum, den möte ingen friktion så den borde då gå fortare, och hastighet plus massa gör skada.

G

Guest

Guest
öh? få se om jag har fattat rätt... du menar att det inte är något problem med temperaturen i rymden, och att den inte kan stiga över 0 celsius? du har inte tänkt på att det finns saker i rymden som tex. vår pistol? och eftersom det blir så infrenaliskt varmt då solen lyser på den(inget skyddar mot strålningen) och väldigt kallt i skuggan så kan det bli ett problem. fast det stämmer juh att totalt vacuum inte har någon temperatur... fast å andra sidan så är det juh inte så mycket den har...

Mvh Ezzy

Krille

Super Moderator
En kasse fysik

"Problemet med tempratur växlingar blir ej i totalt vaccum eller i nära vaccum, där tempraturen ej stiga över eller under 0 Celsius. Utan endast på ställen med med lite atmosfär, t.ex. mars och pluto. För värm och kyla atomer som rör sig, ju fortare desto varmare och dom står stil vid absoluta noll punkten. som bekant finns det inga atomer i vaccum eller väldigt få i nära vaccum."

Det finns två sätt att bli varm på:

1) Värmeenergi leds över från en atom till en annan. Rymden har helt korrekt inte många atomer (typ två väteatomer per kubikmeter, ungefär) varför värme inte leds bra där.
2) Värmeenergi strålas över i någon form av elektromagnetisk strålning, som sätter fart på atomerna i den bestrålade materian. Detta fungerar dock alldeles utmärkt i rymden - bästa beviset på det är att Jorden inte är en frusen boll, utan får en massa värmestrålning från solen som håller temperaturen rätt lagom.

En k-pist eller annat metallobjekt har några intressanta egenskaper. För det första leder metallen värme jefligt bra. Det finns inte många metaller som är dåliga på att leda värme. För det andra absorberar de värmestrålning väldigt bra och är också bra på att stråla själva. Denna egenskap är också beroende på färg: svarta/mörka material absorberar värme bra men strålar också bra, medan ljusa material reflekterar värme bättre men strålar också sämre.

På grund av att värme också kan strålas så kan man inte enbart mäta värmeenergi i form av rörelseenergi hos atomer. Har man inga atomer så kan man inte mäta rörelseenergin hos dem - helt korrekt. Men rymden har också en bakgrundsstrålning, och den kan man mäta "temperaturen" på. Absolut tomt interstellärt jefligt isolerat vacuum har en temperatur på ca 3 grader Kelvin (-270 grader Celsius), och man tror att detta är den bakgrundsstrålning som är kvar från den Stora Smällen.

Problemet med den rymd vi kajkar omkring i i Neotech är att det inte är absolut tomt interstellärt jefligt isolerat vacuum. Det finns en sol i närheten som kräks ut hur många miljarder megawatt värmestrålning som helst (borträknat andra skojiga former av strålning). Har man en planet i närheten så reflekteras en del värme från den också. Det gör att temperaturerna på objekt pendlar mellan hiskliga temperaturer - ca +150 till +200 grader Celsius (dvs 420-470 grader Kelvin) på solsidan och -150 till -260 grader Celsius (dvs 10-120 grader Kelvin) på skuggsidan.

Skulle inte ren fysik räcka som argument, fråga NASA. De har varit där uppe rätt ofta och kan tala om för dig att temperaturen skiftar så till den grad att man är tvungen att rotera satelliter för att de inte ska överhettas på solsidan.

- Krille

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Re: En kasse fysik

"-270 grader Celsius"

Är det inte -273,15?

Nääämen allvarligt, då är i sådana fall Jupiters månar väldigt kalla...?

Point

Click

Meaganus

Veteran

Vad jag menar är att den tempratur växlingar som före kommer i ren rymd eller på månen är försumbar (ej på pluto eller på jupiters månar), för de stridande har andra problem att tänka på en att vapnet blir överhettat av kosmisk värme strålning eller nedkylt. De ska ju själva vara där.

1: De har ju begränsat med syre.
2: De utsätts för samma tempratur växlingar själva, vad jag vet så tål maskiner mer än människor.
3: Om olykan har varit där och så någon har blivit träffad av en kula så läcker rymddräkten resultatet talar för sig själv. Ps en av NASAs rymdräkter stopar upp 10mm auto enligt vad de sa på någon dokumentär på tv för många år sedan.

Ps det finns material som tål extrema tempratur växlingar, men de är väldigt dyr. Men jag vet inga människor som tål extrema tempratur växlingar.

M.V.H. Meaganus

P|uT0NiUm

Swashbuckler

Jaja, jag erkänner: Jag kan egentligen ingenting /images/icons/smile.gif.

Men se om 14 år har jag haft lika mycket tid på mig som du har haft att lära mig saker på... eller nå't...

Men nu väcks en ny fråga... hur mycket är -1 grad Kelvin?

Point

Click

Krille

Super Moderator

"Vad jag menar är att den tempratur växlingar som före kommer i ren rymd eller på månen är försumbar (ej på pluto eller på jupiters månar)"

Den är inte försumbar. Om pipan splittras på grund av att den låga temperaturen gjort metallen så skör att den inte tål gastrycket så är det knappast ett försumbart problem, ej heller om mekanismen fryser fast i sin egen vapenolja i uppspänt läge så att det inte går att avfyra. Typiska effekter av extrema temperaturväxlingar.

För övrigt lyckades extremt låg temperatur göra metallen i manöverhandtaget på en AK-5 så skör att en kompis ryckte av det. Det var -33 grader i Boden den natten...

"2: De utsätts för samma tempratur växlingar själva, vad jag vet så tål maskiner mer än människor."

Människan är dock instoppad i en varm och mysig isolerad rymddräkt, något som vapnet inte kan vara eftersom det skulle skjuta hål i dräkten när man använde den.

" Om olykan har varit där och så någon har blivit träffad av en kula så läcker rymddräkten resultatet talar för sig själv."

Läs tråden om rymddräkter. En modern rymddräkt kan kompensera för läckaget av ett kvadratcentimeterstort hål i upp till en halvtimme.

"Ps en av NASAs rymdräkter stopar upp 10mm auto enligt vad de sa på någon dokumentär på tv för många år sedan."

Jag har hört en amerikansk militär som var insyltad i bildandet av SB-1 (USAs första militära rymdstyrka, som bildades 1999 och som än så länge arbetar på teoretisk/strategisk basis) uttala sig om att han visste att en rymddräkt stoppade en .38 och kunde kompensera för tryckförlusten från hål från all annan finkalibrig eld, men han ville inte gå i god för det.

- Krille

Krille

Super Moderator

"Men nu väcks en ny fråga... hur mycket är -1 grad Kelvin?"

Det är en omöjlig temperatur. Noll grader Kelvin är total avsaknad av värmeenergi. Man kan inte få mindre värmeenergi än så och därför kan man inte få negativa grader Kelvin.

- Krille

Meaganus

Veteran

Jag menar med att värmeväxlingarna är försumbara för att man kan inte vara ute i rymden speciellt länge för att man har ett bägränsat föråd av syre och pistolen har man väll undan stoppad när man inte ska använda den och den fickan kan väl vara isolerad, eller? Jag vet att vapen varken gillar kyla eller värm, Jag har kompisar som när de gjorde lumpen i Älvdalen drabbades av både kyla och värme. Deras plast handtag fram på AK5 frös sönder och en KSP 58 som hade skjutit några för många skott med själv antände ammunitionen och fortsatta skjuta även efter att man släppte avtryckarn. Jag menar inte att ska försumma den i klimat som har extrema temraturer T.ex. sol sidan på merkurius eller pluto. Ps jag hade missat strängen om rymddräkter. Tack för hänvisningen!

M.V.H. Meaganus

Krille

Super Moderator

"Jag menar med att värmeväxlingarna är försumbara för att man kan inte vara ute i rymden speciellt länge för att man har ett bägränsat föråd av syre och pistolen har man väll undan stoppad när man inte ska använda den och den fickan kan väl vara isolerad,"

Citat 'Buzz' Aldrin: "I rymden finns inga små problem. På Jorden kan man strunta i en trasig kaffekokare, men den är livsfarlig i en rymdfarkost." Med vilket han menar att biosfären som astronauten lever i är så begränsad att alla problem förstärks och blir livsfarliga. En trasig kaffekokare kan käka upp farkostens elresurser, skapa en livsfarlig brand, spy ut mängder med kortslutande vatten, koka för starkt kaffe vilket ger alla astronauter koffeinskakningar et cetera. Först när man kunnat konstatera att kaffekokaren inte utgör någon sådan fara så kan man strunta i den.

Syreförrådet i ryggsäcken räcker normalt för tolv timmar (vilket är ungefär två timmar längre än en normal rymdpromenad - astronauter gillar att ha lite redundans att falla tillbaka på). I en stressad stridssituation förbrukar man två till tre gånger mer syre än normalt, det vill säga att förrådet räcker i fyra timmar. Det räcker gott och väl för att ha en eldstrid i.

Om man under dessa fyra timmar drabbas av eldavbrott pga extrema temperaturväxlingar så skulle jag definitivt inte kalla det för ett försumbart problem. Tvärtom, det är ett jefligt akut problem! Inte nog med att jag sörplar syre som en kamel, jag kan inte heller skjuta tillbaka!

En undanstoppad pistol är bättre men inte bra, eftersom den fortfarande exponeras för kyla när man tar fram den för att använda den.

"Jag menar inte att ska försumma den i klimat som har extrema temraturer T.ex. sol sidan på merkurius eller pluto."

Extrema temperaturer är ett resultat av att det inte finns något medium som leder och behåller värme. Allting avgörs av huruvida du är i skugga från solen eller inte, och avståndet till solen. Så det finns extrema klimatförhållanden i rymden - det är en del av rymdens natur. Lämna en planets skyddande atmosfär och du får automagiskt extrema klimat.

Till exempel måste astronauter som genomför en rymdpromenad hålla sig på skuggsidan större delen av tiden, eftersom klimatanläggningen i dräkten endast klarar av att kompensera för hög temperatur under mycket kort tid och det huvudsakligen genom att dräkten är isolerad.

- Krille