Nekromanti Jag har ett problem...

Olle Linge

Snigel
Re: Är jag klok och förståndig?

Det där kanske hade fungerat om jag hade jobbat med det här, men det gör jag ju inte nu. Jag får ju inte mer inspiration på ett område för att jag tvingar mig till att jobba med det, elller hur menar du?

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Inspiration och distraktion

Jag får ju inte mer inspiration på ett område för att jag tvingar mig till att jobba med det, elller hur menar du?
Jag uppfattade som att det inte var brist på inspiration som var ditt problem -- det var brist på disciplin. Du lämnar dina halvfärdiga projekt och börjar skriva på något annat som verkade roligare just då.

Vad jag försökte säga var att det inte finns någon hemlighet. Det enda sättet att avsluta ett projekt är att jobba på det. Och att fortsätta jobba på det även om något annat verkar roligare och mer inspirerande för tillfället. Nej, du får inte mer inspiration på ett område för att du tvingar dig att jobba med det, men du kanske blir klar med det.

Och det var väl det du ville?

/tobias

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Jag vet vad du menar.

Jag har ca 4 bokprojekt var av ettb nästan avslutat. Men då jag märker att jag iten brinner längre skiter jag i det. Writing is passion. Har du iten det ska du lägga av. Bums. För det märks i ditt skrivande att du itne brinner längre.

Sen är rollspelsmakande mycket slit. Plus att en manusförfattare sa en gång att writing is rewriting. Det här är lite av ett kall. Om man inte vill ta lååång tid på sig och bara ha det som hobby då andan faller på. Vilket kan visa sig i inkonsekvens i regler etc.

Ta heller itne för många intryck av andra spel. Försök hitta en egen linje. Lyssna på andra men kopiera inte för mycket.

Du har drabbats av bristande intresse eller skrivkramp. Svårt att råda bot på. DEt är som mina låtar jag gör. Jag har itne skrivit mycket sedan 118118 Boogie och den är rätt gammal.

Jag har itne tid. Inte inspiration. Behöver dra till landet och vara ifred utan mobil och dator för att det där ska funka. Kanske du också ska göra. Isolera dig en vecka på landet eller nån annastans där du trivs och får vara i fred och försöka låta det komma. Läs litteratur som passar din värld. Se film. Försök nå dit igen ovch hoppas på att det räcker hela vägen ut sen.

Att hoppa på projekt och lägga ner dem efter ett par månader är det många som gör. Precis som många datear en tjej i flera månader och sen lessnar. Jag tror itne du tränger in i dina idéer till räckligt mycket. Jag tror det är ytligt. Du behöver peneterera dina idéer och se att du brinner för dem. Skapa en person i den värld du gillar. Följ honom eller henne. Då du ska sova, på bussen, då du promenerar, hell promenera bara för att möta honom eller henne. Skriv om honom eller henne i den här världen. Byggg värld kring. Regler kan du fixa ihop sen. DEt kommer kännas roligare då du har din favvovärld kring dem.

Låt personen upptäcka välrden omkring. Ditt problem är att du spottar ur dig idéer som sen inte du följer upp. fråga dig själv varför. Fråga dig själv om du gör så i andra delar av ditt liv? Varför blir du assugen på att hyra en video och kommer hem med 0 filmer? (som exempel alltså).

Jag bara spånar men hoppas du kan använda något av ovanstående.

Lycka till

Niklas

Utbildad manusförfattare som väl lkänner till problemet och har alvliknande folk i rymden... Sorry.

Olle Linge

Snigel
Tankvärt, minst sagt, och det gör inte något att du har alvfolk i rymden, bara jag slipper se dem. :gremgrin:

Allvarligt talat var det bra idéer, speciellt det där med en person. Man skulle kunna tänka sig att man gör det ingefär så man gör rollpersoner annars, fast man aldrig tänker spela med den (kan man ju iofs göra, men det var inte poängen). Det var en mycket bra idé till och med...

Det gäller inte övriga mitt liv av någon anledning. Jag tränar Tai Chi varje dag och har gjort det i flera år och har varit tillsammans med flickan min i tre år, så det gäller bara på det här området vad jag vet.

Problemet är ju inte heller att jag inte har inspiration, utan snarare att jag har för mycket inspiration på för många olika områden. Sedan pratar jag inte om regler här, för det är ett projekt som ligger mycket långt in i framtiden och inte spelar mig någon större roll just nu, det är helt enkelt inte viktigt. Den dagen då det (kanske) behövs, kommer jag att sätta ihop ett mycket enkelt system på max ett par sidor som ska fungera som riktlinjer.

Det är väldigt snällt att ni kommer med förslag, det hjälper verkligen till att tänka igenom saker och ting, även om det kanske inte finns någon enkel lösning som jag sade i början. Tack!

Olle Linge

Snigel
Re: Inspiration och distraktion

Det jag vill är förstås att lösa problemet. Det har ramlat in en hel del förslag som är vettiga, t.ex. att försöka kombinera flera projekt, eller så har folk tipsat om saker som kan öka intresset och motivationen. Jag vet att det kräver disciplin, men det finns ingen mening att tvinga sig i genom något som man inte vill göra. Det är så att säga viktigare att jag har roligt än att jag gör klart det. Det kanske låter lite paradoxalt eftersom jag har sagt att jag gärna vill göra klart saker, men det är lite riktigt så lätt för mig heller, jag vet inte vad jag vill till hundra procent.

Krille

Super Moderator
"Sen är rollspelsmakande mycket slit. Plus att en manusförfattare sa en gång att writing is rewriting."

Som sagt var, jag känner igen det där. "Rollspelsskapande är 10% inspiration och 90% transpiration" brukar jag säga.

Troberg

Sinister eater

Det är så att säga viktigare att jag har roligt än att jag gör klart det.
Känn dig inte tvingad att avsluta något. Själv försöker jag göra det till en princip att inte avsluta mina spel och mina program. Är de färdiga kan man ju inte förbättra dem mer. Jag försöker alltså göra dem så bra att de är användbara, men jag vill inte stämpla dem som färdiga, det är alltid tillåtet att skruva och justera på dem.

Warduke

Warrior
Med kondom hoppas jag [OT]

*host*

*host*

"Att hoppa på projekt och lägga ner dem efter ett par månader är det många som gör. Precis som många datear en tjej i flera månader och sen lessnar. Jag tror itne du tränger in i dina idéer till räckligt mycket. Jag tror det är ytligt. Du behöver peneterera dina idéer och se att du brinner för dem."

Livsvisdom ungdomar!

Om ni inte sätter på era flickvänner/pojkvänner kommer ni tröttna på dem.

Olle Linge

Snigel

Det där håller jag med om och jag har aldrig sett något jag har gjort som klart egentligen, det känns bara dumt. Men det som däremot är viktigt är det du säger och som jag också påpekade i orginalinlägget, det är viktigt att det är användbart, att det inte bara är lösa idéer utan att det faktiskt går att använda till något, att det kanske kan hjälpa, glädja eller inspirera någon annan. Det tycker jag är viktigt i alla fall, och dit når jag inte idag.

neowyn

Swordsman
Det enda jag gör anspråk på är att vara äldre

Med det kommer inte alltid visdommen.
Jag har samma känsla som du, jag hoppar gärna på projekt men sedan finns inte riktigt tiden eller så tappar jag sugen inna det är klart. Det jag har gjort under ganska lång tid nu är att hoppa till nästa grej MEN innan jag gör det så noterar jag ner så mycket av min idee jag orkar och även de delar som jag tycker saknas. Sedan kan jag hoppa på nästa grej, oftast så kommer dock inspirationen tillbaka efter ett tag och jag kan då fortsätta där jag var.
Med hjälp av de antekningar jag har över vad som fattas så kommer jag igång och börjar skriva fortare och det jag skriver får också ett bättre flyt med det jag skrev tidigare. Sedan fortsätter det på detta sät runt run runt...
Kanske kan det hjälpa dig, kanske inte.
Det är alltid svårt när intressena sträker sig över så mycket. Själv håller jag mig till fantasy och historia och det gör att jag har lite lättare än vad du verkar ha.

Det viktigaste är dock att inte sluta skriva!!
För eller senare kommer du till punkten att du skriver klart något och då är det dumt att ha givit upp tidigare.

Olle Linge

Snigel
Re: Det enda jag gör anspråk på är att vara äldre

Det där med att sortera det man lämnar efter sig tror jag är en mycket bra. Jag borde kanske ta och organiseradet jag gör lite bättre så att det är lättare att ta upp gamla saker om man vill...

Insignia

Swashbuckler
Varje gång du tänker "åvadcoolt, det här vill jag göra X av", tvinga dig att tänka "åvadcoolt, hur får jag in det i projektet?".
Åvadcoolt! Tack för att du formulerar mina tankar åt mig - nu kanske jag kan börja använda dem i praktiken :gremsmile:

Troberg

Sinister eater
Att organisera lösryckta ideer

Ett sätt som jag använde ett tag för att organisera sådana där ideer som man kommer på men som är för små för att använda för sig eller som man inte orkar ta tag i just nu som funkat bra är följande:

- Sätt en stor anslagstavla på väggen.
- Köp ett sånt där fyrkantigt anteckningsblock med massor av blad.
- Köp en några bra pennor (blyerts, man måste kunna ändra ideer).
- Köp en rejäl packe dartpilar (vilka billiga skräppilar som helst duger).
- Dela upp blocket i mindre bitar som du placerar ut på strategiska platser i hemmet, tillsammans med en penna och några pilar. Glöm inte bredvid sängen, det är där man får många ideer som sedan glöms.
- När du får en ide, anteckna den, sätt pappret på en pil och kasta den på anslagstavlan.
- När du har tråkigt eller inte har något bättre för dig, gå genom anteckningarna på tavlan, sätt sådant som hör ihop på samma pil, sortera ut sådant som inte var så bra som det först verkade osv.
- När du tycker att du har tillräckligt mycket under en pil för att göra något av det, ta ner pilen, gå genom anteckningarna och börja skriva.
- Börja med att skriva en översiktlig innehållsförteckning, fyll sedan på med lite mer kött på benen tills du är nöjd.
- Repetera tills du tröttnar.

TomasHVM

Swordsman
Løsningen på ditt problem...

Løsningen på ditt problem kan være å glemme disiplinen, og heller minne deg selv på hva du har lyst til. Minn deg på det hele tiden:

- Jeg har <font size="4">lyst</font size> til å jobbe med spill som ikke vil bli bra!

- Jeg er en <font size="4">lykkelig</font size> herre over rollespillet!

- Jeg er <font size="4">glad</font size> når jeg skaper spill!

Det er viktig å innse at kreativitet/fantasi/gode ideer er kun 10% av fundamentet for et godt spill. De resterende 90% er hard jobbing. Minn deg selv på at du har lyst til å skape rollespill, så holder du ut jobbingen!

Kanskje... :gremtongue:

Olle Linge

Snigel
Re: Att organisera lösryckta ideer

Det var en om inte annat udda idé :gremgrin:. Finns det någon anledning till varför man inte bara kan sätta upp lapparna med nålar? Jag förstår ju att lite av charmen försvinner, men ändå.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member

Finns det någon anledning till varför man inte bara kan sätta upp lapparna med nålar?
Man måste resa sig och gå till anslagstavlan i sådana fall, antar jag.

Man ska aldrig underskatta mängden jobb en person är beredd att lägga ner på att få lata sig! :gremwink:

/tobias

Troberg

Sinister eater

Finns det någon anledning till varför man inte bara kan sätta upp lapparna med nålar?
Då måste man gå fram till anslagstavlan, vilket man kanske inte har lust till när man ligger under dubbla varma duntäcken och är sömnig. Då är det enklare att bara skriva lappen och kasta iväg den.

Dessutom minskar risken för motion.

Insignia

Swashbuckler

Fast om man är kass på pilkastning så ökar risken för onödiga hål i väggen :gremwink:

Olle Linge

Snigel

En annan sidoeffekt är att om du är kreativ, men inte kommer till skott, så kan du alltid bli dartproffs :gremgrin: