Simon;n276809 said:
Fin stil!
Några kommentarer till om floderna...
Du har flera floder som löper parallellt med kusten ganska långa sträckor. Det är så klart inte omöjligt med dalgångar som går så, men någon indikation på att landet blir högre igen närmare kusten vore bra för att det inte ska kännas som att floderna är felritade.
Tack ska du ha!
Ja, bra poäng där med kustfloderna. Jag har som sagt haft lite problem med att förmedla topografin i den här stilen, men det kan nog vara klokt att prioritera omedelbar rimlighet istället.
Simon;n276809 said:
Kring den andra sjön norrifrån har du några floder som delar på sig, men det gör aldrig floder (utom vid deltan). Ett trick när man ritar floder är att börja vid kusten och rita uppströms, inåt land och uppåt. Då behöver man bara tänka på att alltid rita förgreningar, som om man ritar ett träd från marken och uppåt. Så är det lätt att undvika floder som förgrenar sig nedströms.
Men heja!
Jag har tänkt mig det som ett träskdelta som mynnar ut i sjön. Jag har fått för mig att det är rimligt, men jag kanske har fel?
Simon;n276809 said:
Att flodernas linjer blir tjockare nedströms är trevligt och gör att man lätt ser flödets riktning. Men när utloppet från en sjö är så mycket tunnare än de inflödande floderna så tycker jag att man tappar orienteringen lite.
Ja, bra poäng! Ska se över det.
Caligo;n276810 said:
Från en sjö rinner det ut två floder till havet och det är nästan omöjligt.
Jag har tänkt det som att den ena floden är ett utlopp från sjön och att den andra floden börjar på andra sidan lite berg, så att den inte har något med sjön att göra. Men det bör nog förtydligas i så fall.
Caligo;n276810 said:
Sedan är det flera som går längs kusten. Det är möjligt men inte speciellt troligt utom i exremfall.
Kikar man exempelvis på Nilen så löper den ju längs Röda havet en lång sträcka, för att sedan mynna ut i Medelhavet. Allt som krävs är ju att kusten är en smula högre och att floden rinner i en dalgång, tänker jag.
Caligo;n276810 said:
På åtmistone ett ställe har du en flod som först rinner på lågland längs kusten och sedan letar sig igenom ett område med kullar. Ser helknasigt ut och väldigt orealistiskt.
Återigen är det nog jag som har missat att förmedla topografi. Min avsikt har inte varit att det ska vara lågland, utan snarare fortsatt högland med en dalsänka. Och att floder slingrar sig fram mellan kullar är ju knappast något orimligt, vad jag har sett.
.....
Jag uppskattar och tar till mig allt ni säger – jobbar på att styra upp saker och ting.