Olika perspektiv, och frågesport
Jag vill göra lite mer än att knycka med högerhanden.
Jag tror att du har ett annat perspektiv än BobbyMagikern i den här frågan.
Jag illustrerar detta med följande modell över hur utmaningar fungerar.
1. Först föreslår spelaren en lösning på problemet.
2. Sedan avgörs hur väl lösningen fungerar.
Du tänker på situationer där två duellanter hoppar in i strid mot varandra. I ett spelmässigt system får du göra något i den första punkten (såsom att välja taktikval eller fördela tärningar på olika sätt) innan du går över till den andra punkten, medan man i simulationistiska system hoppar över den första punkten och går rakt in i den andra, som då bara handlar om att rulla tärningar.
BobbyMagikern tänker istället på situationer långt innan duellanterna brakar ihop med varandra. Såsom att kreativt välja tid och plats för en sammandrabbning; samt olika typer av förberedelser inför detta. När väl sammandrabbningen sedan äger rum så tycker han att han redan gjort sina val och att utökade spelmässiga valmoment bara är i vägen. Han anser sig vara inne på punkt två och ändå måste han tråggla sig igenom ett helt nytt lager av punkt ett-val.
Riktigt illa blir det här i många system som blandar narrativism + spelmässighet; för där kan det kreativa valet bara vara kosmetika. Val såsom "jag försöker lura in honom i tunneln och sedan slå ner den bärande pelaren, för att begrava honom levande!" kan vara helt synonymt med "jag försöker slå honom medvetslös med en rallarsving"; ty det viktiga för handlingsresolutionen är inte den kreativa lösningen utan hur många pluppar man spenderar på sin handling.
Det kan upplevas som frustrerande.
---
Vad du pratar om; och en lösning jag vet att du gillar; tycker jag påminner mer om hur man administrerar vissa frågesporter på TV.
Jag tänker på situationer där programledaren har sex olika frågor, och den tävlande får välja vilken av dem hon skall svara på. "Jag tar nummer två."
"Okej, Klara; frågan är 'hur många ben har en spindel?'"
Varför får den tävlande välja? Det spelar ju ingen egentlig roll, hon vet inte vad frågorna är innan hon gör sitt val, så programledaren skulle lika gärna kunnat ta en fråga på måfå och sedan ställa den direkt till den tävlande; utan valmoment.
Jag tycker det ungefär är så här som Taktikvalskorten fungerar. De är egentligen inte särskilt strategiska, utan är mer ett extra och "onödigt" valmoment. Jag skriver "onödigt" inom citationstecken, för de är inte alls onödiga ur ett visst perspektiv. För att bara få en fråga slumpmässigt utdelad åt en kan kännas djäkligt frustrerande och slumpmässigt; medan man känner sig betydligt mer delaktig om man får vara med och bestämma.
Taktikvalskorten bidrar dessutom med ett ganska stort inslag av personlighet och givande output att berätta utifrån; vilket är ett annat plus.
Det är iaf så jag ser med Duellito. Det är inte så mycket ett system för "taktik", utan mer ett moment för delaktighet och output. Så även om det är
spelmekaniskt (man har ju fysiska spelmarkörer, en spelplan, regler och grejer) så är det ändå inte särskilt
spelmässigt. Det är mer "slump med känsla" än sann "strategi".