Rickard
Urverk speldesign
Nä, jag har inte rollgestaltat allt men det känns banne mig så. Jag har apsvårt att hitta kul karaktärer som jag vill spela. En approach jag ibland har är att jag väljer vad rollpersonen är för något. Jag har dock spelat de flesta yrken och sysselsättningar som rollpersoner kan ha i traditionella spel och det är tråkigt. Senaste när vi gjorde gubbs i Matiné (EDoD) till Handelsfursten så slumpade jag ut vilka färdigheter jag skulle ha och hur högt jag skulle ha i dem (japp, jag är spelare i mitt eget system). För mig spelar det numera föga roll egentligen vad jag har för värden.
En annan vinkel jag brukar ha när jag gör rollpersoner är när jag funderar över hur rollpersonen är. Fast nu när jag har slutat upp med inlevelsen eftersom den är för jobbig så orkar jag inte engagera mig i djupa relationer eller invecklade karaktärsdrag.
Något som jag fortfarande tycker är roligt är att göra muterade djur i Mutant, eftersom det kombinerar vad rollpersonen kan och hur den är på ett väldigt enkelt sätt. Jag önskar att fler rollspel kunde ta tillvara på sådant.
Nästa gång jag ska göra en rollperson så ska jag försöka låta de andra spelarna göra rollpersonen åt mig. Jag ska nog slänga ut ett grundkoncept och sedan fråga de andra om de har några idéer.
/Han som ärligt talat nog tröttnat på rollspelandet
En annan vinkel jag brukar ha när jag gör rollpersoner är när jag funderar över hur rollpersonen är. Fast nu när jag har slutat upp med inlevelsen eftersom den är för jobbig så orkar jag inte engagera mig i djupa relationer eller invecklade karaktärsdrag.
Något som jag fortfarande tycker är roligt är att göra muterade djur i Mutant, eftersom det kombinerar vad rollpersonen kan och hur den är på ett väldigt enkelt sätt. Jag önskar att fler rollspel kunde ta tillvara på sådant.
Nästa gång jag ska göra en rollperson så ska jag försöka låta de andra spelarna göra rollpersonen åt mig. Jag ska nog slänga ut ett grundkoncept och sedan fråga de andra om de har några idéer.
/Han som ärligt talat nog tröttnat på rollspelandet