Dr_Dängrot
Myrmidon
Känner igen mig oerhört mycket i det du skriver minus fru och barn samt att jag slutat med all psykofarmaka.Jag lider själv av ångest och har medicinerats med olika sorters bensodiazepiner i minst 10-15 år. Jag är alltid orolig och grubblar om mer eller mindre alla problem som ”kan” hända. Jag skulle kunna ha lika mycket pengar som Elon Musk och jag skulle fortfarande vara orolig över min ekonomi. Jag har haft flera vänner som dött alldeles för tidigt nära och kära som drabbats av stroke i alldeles för tidig ålder. Detta har dels givit mig en enorm dödsångest men också gjort att min hjärna är på högvarv hela tiden.
Precis som du säger Henke, så tror jag att det kan finnas samband mellan att fantisera mycket och att vara en ”grubblare” som hela tiden gör riskbedömningar både medvetet och omedvetet. Med detta sagt så är jag inte ledsen över mitt liv, jag har ett bra liv och ingen behöver tycka synd om mig. Men jag vet hur det är att ha ångest mer eller mindre varje dag över något samtidigt som man(jag) skall sköta ett vanligt liv med familj etc.
Som tur är så har jag hanterar detta lite som Krank, jag har inga lån utöver CSN och köper aldrig saker på avbetalning. Jag bor i lägenhet med min fru och barn och även om vi kollat lite hus så är jag väldigt nöjd just nu att jag inte köpte något hus för ett år sedan. Sen finns det säkert massor av människor som fantiserar hela tiden och är extremt duktiga på det samtidigt som de aldrig haft någon ångest alls.
Men jag skulle snarare säga att den situationen gjort mig till en grubblare än att jag fantiserar mycket .