Evokee;n345117 said:
för att inte förstöra tråden som till sist fick flera intressanta svar så låter jag bli att bemöta alla godsinta svar om vilken usel människa jag är som tydligen gått runt och ägnat stora delar av mitt liv till att i blint raseri hata en viss rollspelsprodukt]
Bra, då låter jag bli att sjunka till samma nivå som ditt startinlägg.
Evokee;n345118 said:
Hur är det med reglerna? Jag hörde nånstans att alla skador man ådragit sig läker efter en natts sömn så man kan slå ihjäl en ny demonfurste nästa dag?
Det obstinata svaret blir: vilka regler?
DnD har funnits i 45 år och har släppts i nya versioner med jämna mellanrum.
Jämför med svenska DoD: där finns nästan ett dussin olika versioner med väääldigt olika regler.
Besserwisser-svaret blir: ja i senaste versionen, DnD5, läker man alla skador över en natt.
Följdfrågan blir: men spelar inte alla den seanste versionen? Nej, nej, nej.
OSR-spelare spelar t.ex. äldre versioner från 1970- och 1980-talet (eller nya kloner av de gamla versionerna, då det kan vara svårt att få tag på de gamla regelböckerna).
Jämför med DoD: här på WRNU dyker det med jämna mellanrum upp trådar av personer som fortfarande spelar DoD Expert från 1985.
Nästa fråga blir: varför vill man inte spela den senaste versionen av spelet?
För att man tycker att de gamla reglerna är bättre.
Jag "hatar" t.ex. regeln i senaste DnD att man får tillbaka alla hp efter en natts sömn - och det var något av det första jag skapade en husregel för i DnD5.
(till skillnad från dig, som inte ens tittat i en DnD-bok, kan jag säga precis vilka delar av spelet jag inte tycker om och hur man kan ändra dem för att jag ska tycka om)
Men man måste också ha klart för sig att majoriteten av spelarna tycker om och spelar med reglerna från den senaste versionen och de har börjat spela rollspel just p.g.a. reglerna.
Man måste ha klart för sig att Wizards of the Coast, som gjort DnD5, har lagt enorma summor pengar på marknadsundersökningar och reglerna i DnD5 är så flest människor vill spela (ja, vi som tycker annorlunda är i minoritet).
Evokee;n345117 said:
Finns det äventyr/settings som inte lever upp till mina försommar? Som inte går ut på att man får i uppdrag av en ärkemagiker att tillsammans med en paladin och en ranger stjäla en skatt från en grotta med goblins som bevakas av en drake för att därefter Levis upp till supershjältestatusen.
Det korta svaret är: ja.
Jag tror du missat hur stort DnD är.
Det finns 30+ OFFICIELLA settings utgivna av de som gjort DnD.
https://en.wikipedia.org/wiki/Dungeo...paign_settings
Sedan finns det minst dubbelt så många utgivna av tredjepartsföretag.
Även om många av dessa settings är standardfjantasy där riddare i skinande rustning ska döda draken och rädda prinsessan, så finns det tillräckligt många som är helt annorlunda.
Just nu håller jag på att starta upp en Spelljammer-kampanj, som i praktiken är DnD i rymden: rymdskeppen varierar från segelfartyg, till underliga farkoster som liknar fiskar och insekter.
(ber om ursäkt för den lilla bilden på rymdskeppen, finns säkert större bilder ute på nätet)
Samma sak med äventyr.
Säg att varje setting I GENOMSNITT har ett dussin äventyr (vissa har färre, andra har betydligt fler...hundratals).
Även om många äventyr är standardfjantasy så finns det tillräckligt många äventyr som inte är det för att du ska kunna spela varje dag resten av ditt liv utan att hinna spela allt.
Angående att levla till superhjältestatus
Vissa avskyr konceptet med levels - det är inget jag kan göra något åt.
Jag är själv inte överförjust i levels, men jag hatar dem inte.
Levels är bara ett sätt att mäta hur bra en rollperson är. Andra rollspel använder andra sätt.
Men det ändrar inte faktum att man kan bli bättre i de flesta rollspel och jag killgissar att man kan bli bättre även i de rollspel som du spelar.
Sedan är det frågan om hur snabbt man blir bättre. Även här skiljer sig olika DnD-versioner sig åt.
I äldre versioner av DnD var det inte ovanligt att ha kampanjer som pågick under flera års tid IRL.
I nyare DnD är tempot ungefär att man går upp en level var fjärde spelmöte - för det är den hastighet de flesta spelare tycker om (because marknadsundersökningar...).
Hur länge man vill spela i en kampanj är en smaksak, men många nya äventyr tar en från level 1 till level 10 - och vid level 10 kan präster återuppväcka döda och magiker teleportera - men de är inte tillräckligt mäktiga för att kunna förflyta sig till andra existensplan som himlen eller helvetet.
Sedan kan man om man vill fortsätta till level 20, som definitivt är superhjältenivå, i de flesta versioner av DnD - men de flesta spelare har som sagt pensionerat sina rollpersoner långt innan dess.