Nekromanti Jag hatar fortfarande TV4! (Ang: Buffy TVS)

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Nu är den här igen, den tid på året då sommaren är över och svenska folket kommer hem från sina sommarstugor, där de inte haft någon TV, precis som på 50-talet! Nu är det alltså dags för TV-kanalerna att börja visa nya program igen. Ett av de program som ska börja visas är "Buffy, the Vampire Slayer", vilket osökt får mig att tänka på mitt inlägg från förra året.

Den här gången kommer Buffy att visas klockan 21.00 på Torsdagar. På TV-fyras hemsida kan man läsa följande (som jag inte kan länka till eftersom det ligger i något sorts html-frames-tjosan):

Torsdagen den 4 september startar serien Buffy och vampyrerna på bästa sändningstid i TV4 plus. Den populära serien handlar om Buffy, tjejen som vill vara som alla andra normala tonåringar - dejta killar och hänga på shoppingcentret med Cordelia, den populäraste tjejen i skolan.

Men Buffy är inte som andra tjejer. Hon är en av de utvalda - en vampyrjägare. Tillsammans med sina vänner Willow och Xander, och under vägledning av mentorn Giles, bekämpar Buffy ondskan.

Serien är mycket populär, kanske främst bland ungdomar. Den har fått flera så kallade Teen Choice Awards, där ungdomar i USA själva röstar fram sina favoritserier. Sarah Michelle Gellar, som spelar Buffy, har valts till bästa skådespelerska och Alyson Hannigan, som spelar Willow, till bästa kvinnliga biroll. Buffy och vampyrerna har också vunnit ett antal andra priser, bland annat två Emmys.
Vad är då haken?
Haken är att det kommer att visas på TV4+ som inte ingår i mitt kabelutbud, eller kabelutbudet hos någon jag känner så bra att jag kan våldgästa dem bara för att se ett TV-program. Nu kommer jag istället sitta i datorsalen CYD-poolen på torsdag. Ni kan känna igen mig på att jag håller i fjärrkontrollen och är beredd att bita strupen av någon som försöker ta den ifrån mig.

[Här kan man stoppa in en text om hur cyniskt det är av TV4 att höja serien till skyarna i sin infotext samtidigt som de försöker mörda den i TV-tablån.]

Men mest är det här inlägget till för att informera de som inte brukar läsa vilka program som kommer på TV4+.

/tobias

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Neeeeej! De är onda svin …

Här har man gått och väntat hela långa sommaren på att Buffy ska börja igen – och så gör de så här!

Jaha, vad kostar en digital-tv-box?

Ackerfors

Alas, your rapids!
Till alla drabbade...

...Ni kan komma hem till mig och titta på det. Jag har TV4+! :gremlaugh:

Jaja, ni är välkomna men jag räknar inte med några besök. Men jag tycker gått att om de lägger den på "bästa sändingstid" så kan de ju bemöda sig med att lägga det på en kanal som folk kan se.

*kommer nog inte titta på Buffy i vilket fall*

Foggmock

Myrmidon
Tja, ett ord för dig, mannen. Pengar. Allt är såklart en kapitalistisk fint för att lura in massorna i en massa tevetittande de inte reflekterar över kvalitén på och således bänkar sig framför teven som en fårskock. Det genererar höga tittarsiffror som generar mycket mumsig reklam för TV4.

Och inte nog med detta. Nu ska entusiasterna som trots allt tittade tvingas till att införskaffa dyr kabelteve eller digitalbox. Det räcker inte med att de får titta på det på okristliga tider. de ska väl för fan betala de också.

Foggmock - Som skiter i Buffy men också hatar TV4. Och det mesta som har med teve att göra på lördagar. Inte undra på att det är våran vanligaste filmkvällskväll. :gremsmile:

Staffan

Myrmidon
Som jag förstått det (via TV4:s frågesida) så visar de Buffy i 4+ eftersom de tydligen inte fick visa det på den sändningstid de ville i "vanliga" TV4 (blev visst fällda i granskningsnämnden). Därför valde de att flytta den till 4+ i stället för att visa den på TV4 klockan jättesent som de gjorde i våras.

Man kan ju i och för sig tycka att det är lite ironiskt att de nämner att hon hellre skulle vilja hänga på köpcentret med Cordelia när det är den Cordy-lösa säsong 4 de ska börja visa (Cordy har flyttat till LA och jobbar på Angels detektivbyrå). Apropå det, det är jämrans synd att de inte visar Angel parallellt med Buffy, eftersom det är ett par crossovers mellan de två i den kommande säsongen.

Balderk

Swashbuckler
Foggmock - Som skiter i Buffy men också hatar TV4. Och det mesta som har med teve att göra på lördagar. Inte undra på att det är våran vanligaste filmkvällskväll.
Precis! Helgerna (särskilt lördagar) är typ de sämsta tevekvällarna! Riktigt skumt att det är så men det är den bistra sanningen. Och hatar Tv 4 gör jag också, de dödar alla filmer inte bara med reklam utan också med en halvtimma nyheter de bara inte kan skita i att visa (tycker det borde skada tittarsiffrorna faktiskt). Under friidrotts-vm som säkert många här skiter fullständigt i bryter de ju mitt i tävlingarna för sin jävla reklam (men sport kan de helt plötsligt inte bryta i för nyheter, dubbelmoral någon?) vilket gör det olidligt att titta på. Näe, jag gillar att titta på teve men fyran är nog den kanal jag tittar minst på. Usch.

/Balderk

<font size="1"> Edit: Ändrade en massa skrivfel </font size>

Balderk

Swashbuckler
Re: Neeeeej! De är onda svin …

Ng bäst att köpa comhem, tror att det går på mellan två och tretusen kronor, men sedan finns det säkert en massa extrautgifter också de inte skryter med :gremsmile:

Om du verkligen vill köpa en alltså, 2007 tänker de typ strypa av den marksända teven helt så då måste man ändå skaffa digitalteve.

/balderk, visste inte om Dante var seriös men valde att informera ändå.

Eksem

Champion
"Helgerna (särskilt lördagar) är typ de sämsta tevekvällarna! Riktigt skumt att det är så men det är den bistra sanningen. "

Kanske för att normala människor spenderar helgkvällar med att göra saker, så som att gå på bio, gå på krogen, gå på opera eller spela spel? (eller parmiddagar, eller filmkvällar, eller... ja, alternativen är hur många som helst, och dessutom mycket roligare än TV)

Balderk

Swashbuckler
Kanske för att normala människor spenderar helgkvällar med att göra saker, så som att gå på bio, gå på krogen, gå på opera eller spela spel? (eller parmiddagar, eller filmkvällar, eller... ja, alternativen är hur många som helst, och dessutom mycket roligare än TV)
Ja jag vet och jag BRUKAR göra vettigare saker på helgerna. Men just därför borde de ju ha attraktivare program så att fler vill titta på tv på helgerna.

/Balderk

Eksem

Champion
Ah! Men TV är generellt en rätt... det är mest en tidsdödande aktivitet. Det finns massor av bra och intressant TV, men generellt kan TV aldrig matcha en riktig aktivitet. Vilket TV-kanalerna vet. De som tittar på TV på lördagar är pensionärer och barnfamiljer, därav sänder man Bingolotto och Fångarna på Fortet.
Inte det minsta konstigt alls.

Dessutom har ju Stockholmarna Öppna Kanalen, vars TV-utbud ALDRIG någonsin är tråkigt (somaliska TV-mässor med en skakig handkamera och tre obegåvade musiker? Ja tack!) .

Balderk

Swashbuckler
Vilket TV-kanalerna vet. De som tittar på TV på lördagar är pensionärer och barnfamiljer, därav sänder man Bingolotto och Fångarna på Fortet.
Jo, du har i och för sig rätt i det. Dock synd att 90% av alla filmer tv visar är skit också, men så är det ju förmodligen med allt. :gremsmile:

/Balderk

Troberg

Sinister eater

2007 tänker de typ strypa av den marksända teven helt så då måste man ändå skaffa digitalteve.
Hur ska de klara ekonomin i det? TV-licenserna är ju bara för mottagare för marksänd TV, sätter man kanalväljaren (dvs själva mottagarbiten) ur spel behövs inte TV-licens.

Ulfgeir

Swashbuckler

Tja du tror väl inte de kommer avskaffa licensavgiften? Den lär hänga kvar. Och i slutändan blir det ju ändå konsumenterna som drabbas som måste införskaffa boxen.

/Ulfgeir

Storuggla

Champion
Re: Neeeeej! De är onda svin ?

"Hur ska de klara ekonomin i det? TV-licenserna är ju bara för mottagare för marksänd TV, sätter man kanalväljaren (dvs själva mottagarbiten) ur spel behövs inte TV-licens."

Ironiskt nog är det ekonomin som är anledningen :gremgrin:
Boxer, statens egna digitaltvbolag (ni vet, det som gör mest reklam) går snoruselt och får årliga penningar från kluturdepartementet för att överleva. Anledningen till detta är att ingen köper Boxer-lådor då de har sämt utbud i stort sett (tack för det Stenbecksfären!). I ett patetiskt försökt att öka försäljningen av politiska skäl har det beslutas at de analoga sändningarna ska släckas ner tidigare än vad som sagts förut. Själv står jag i valet mellan att slänga ut tv-n då eller köpa en icke-Boxer-box. Pest eller kolera.

Storuggla, det är licens på radiomotagare också va?

Korpen

Hero

Hur ska de klara ekonomin i det? TV-licenserna är ju bara för mottagare för marksänd TV, sätter man kanalväljaren (dvs själva mottagarbiten) ur spel behövs inte TV-licens.
Fel, licensen är för TV-innehav, det spelar ingen roll hur du använder tvn.

Foggmock

Myrmidon
Vilken last med tjurskit. Hamnade hos en familj som kikade på friidrotten igårkväll. Höjdhoppskval. Ganska spännande. X antal har hoppat, Kajsa Bergkvist har inte hoppat än. Reklam. Åter från reklamen. De visar en resultatlista. Bergkvist överst på listan. Hon klarade alltså i första försöket medans fyran körde reklam. Urfånigt.

Netfeed

Swashbuckler
Dock synd att 90% av alla filmer tv visar är skit också, men så är det ju förmodligen med allt

fel, 60% repriser, 37% skit och 3% vettigt

Troberg

Sinister eater

Fel, licensen är för TV-innehav, det spelar ingen roll hur du använder tvn.
Näpp. Jag har kollat det där, eftersom det kändes väldigt dyrt att betala 450 spänn i månaden när man ser mindre än en timme under samma tid, en timme som man lätt kunde undvara.

På radiotjänst (http://www.radiotjänst.se) har man en del misinformation, men går man till den korrekt citerade lagtexten så ser man att man bara behöver betala om man har en mottagare för marksänd TV. Detta innebär att man måste sätta kanalväljaren ur spel i TVn, men det är ju kvickt gjort. När det är gjort är TVn bara en monitor. Satellitmottagare är inte avgiftsbelagda, då avgiften bara rör marksänd TV (jag tror inte ens att man enligt internationell rätt kan begränsa mottagningen från satellit, eftersom satelliterna rör sig utanför lokala lagstiftningar (rymden är internationell, även om de är parkerade geostationärt över ett land).

4 § Skyldigheten att betala TV-avgift omfattar inte sådana TV-mottagare som på grund av sin konstruktion inte kan användas för att ta emot markbundna sändningar. Lag (1997:1164).
Den torde väl vara ganska entydig?

Ulfgeir

Swashbuckler

Just det, kan vara värt att påpeka att med TV-mottagare räknas även en videospelare och en dator med TV-kort. (om de då kan ta emot marksänd tv)

/Ulfgeir

Troberg

Sinister eater

Just det, kan vara värt att påpeka att med TV-mottagare räknas även en videospelare och en dator med TV-kort. (om de då kan ta emot marksänd tv)
Självklart, men det är ju inte svårare att sätta mottagaren ur spel där. Det i särklass enklaste sättet är att kortsluta antenningången, dvs jorda insignalen. Det borde göra det helt omöjligt att ta emot något marksänt. Satellitmottagare/dator går fortfarande på någon form av direkt anslutning (SCART, composit eller SVHS) och påverkas därför inte. Baggis.