Brior
Swordsman
Måste min dator nödvändigtvis vara en markör av min identitet? Det känns inte som att jag föredrar Mac för att den gör mig cool i egna eller andras ögon utan för att den fungerar smärtfritt och är trevlig att arbeta med på min begränsade kompetensnivå. Jag har aldrig egentligen tänkt tanken att Apple eller Microsoft påverkar min livsstil utan snarare är de mer eller mindre kompatibla med min tillvaro, funktionellt och estetiskt.krank said:Sedan är det givetvis coolast att köra open source, om inte annat av moraliska skäl samt att det faktiskt är typ det enda sättet att verkligen vara "alternativ". Macanvändare är ju bara så alternativa som den livsstil Apple säljer dem tillåter dem att vara. Kör man Open Source är man fri att vara hur alternativ som helst =)
Jag har levt i Open Source-världen under de senaste åtta åren eftersom jag arbetat på MySQL och visst medföljde en viss coolhetsfaktor, särskilt i nördiga kretsar, men framför allt sympatiserar jag med OSS ideologiskt därför att rörelsen står för öppna kort medan exempelvis MS alltid tycks fixa och trixa bakom kulisserna för egen snöd vinning. Men personliga coolhet har liksom aldrig varit inblandad i saken.
(När jag skriver detta känner jag mig plötligt uråldrig men jag ska försöka bära rynkorna med heder så länge det går. Sedan får ni baxa mig till isvaken.)