Nekromanti Jag hatar mac

Brior

Swordsman
krank said:
Sedan är det givetvis coolast att köra open source, om inte annat av moraliska skäl samt att det faktiskt är typ det enda sättet att verkligen vara "alternativ". Macanvändare är ju bara så alternativa som den livsstil Apple säljer dem tillåter dem att vara. Kör man Open Source är man fri att vara hur alternativ som helst =)
Måste min dator nödvändigtvis vara en markör av min identitet? Det känns inte som att jag föredrar Mac för att den gör mig cool i egna eller andras ögon utan för att den fungerar smärtfritt och är trevlig att arbeta med på min begränsade kompetensnivå. Jag har aldrig egentligen tänkt tanken att Apple eller Microsoft påverkar min livsstil utan snarare är de mer eller mindre kompatibla med min tillvaro, funktionellt och estetiskt.

Jag har levt i Open Source-världen under de senaste åtta åren eftersom jag arbetat på MySQL och visst medföljde en viss coolhetsfaktor, särskilt i nördiga kretsar, men framför allt sympatiserar jag med OSS ideologiskt därför att rörelsen står för öppna kort medan exempelvis MS alltid tycks fixa och trixa bakom kulisserna för egen snöd vinning. Men personliga coolhet har liksom aldrig varit inblandad i saken.

(När jag skriver detta känner jag mig plötligt uråldrig men jag ska försöka bära rynkorna med heder så länge det går. Sedan får ni baxa mig till isvaken.)

Arfert

Facit
damn right. Macar ÄR inte dyra längre, jämfört med motsvarande windowsburkar; imacen är till exempel ett fynd om man ser vad man får med. Samma sak med de bärbara; min blåser skiten med jämförbara PC om man ska spela spel på den (se test i PC Gamer förra året, på Windows!

Svarte Faraonen

ром и смерть
Det är den vettigaste attityden. Min dator är ett bruksföremål, och dess fabrikat är lika relevant för min identitet som min diskborstes.

Zire

Swashbuckler
Skillnaden mellan Linux och Windows är att när något går fel i Linux så kan man inte laga det
Varför skulle man inte kunna laga det? För att tillverkarna har gömt inställningarna någonstans så att man behöver ladda ner specialprogram för att ändra dem?

Jag tror bara jag sett en person säga motsatsen, och det är krank.
Lägg till en mer till listan isf. Det finns definitivt fulare PC datorer, men det finns också betydligt snyggare. Jag fattar inte hur så många kan tycka att en så otroligt tråkig designstil som apple håller sig med är snygg. Undantaget är iPod shuffle där jag tyckte att det tomma passade mycket bra till det minimalistiska. Till det fulaste tycker jag "bollen med skärmen" hör, eller de fula rundade pyramiderna som såg ut som en gammal TV jag hade.

Angående priset så håller jag med dig. Visst mac är dyrare om man ser på pengarna, men man måste se vad man får för pengarna också. Stabiliteten tycker jag gör en mac med OSX värd pengarna över en jämbördig PC med Windows. Hade inte linux/unix funnits så hade jag kanske suttit med en mac...

Och angående vad som sagts tidigare så är man inte garanterat fullvärdig nörd om man sitter med linux... det ska tydligen vara slackware eller åtminstone gentoo. Ubuntu duger inte. :gremsmile:

Arfert

Facit
nej, ubuntu är middle of the road, för enkelt. vanliga människor klarar av Ubuntu. Det är därför äkta nördar rynkar på näsan åt det.

Zire

Swashbuckler
Märks ju direkt att du är en sån där blå diskborsttyp... :gremsmile:

Snow

Swashbuckler
Jag tror du missuppfattar mitt syfte med tråden. Jag har inte försökt säga något i stil med "Mac är sämre än windows" och komma med mitt egna exempel som något slags bevis. Däremot har jag bevisligen haft enbart dåliga erfarenheter av mac och alltså: "Jag hatar mac".

Detta är anledningen till att jag startade tråden.
https://www.rollspel.nu/threads/44849

När jag öppnar min arbetsdator imorgon ska jag se om Seter har rätt. Det hade ju varit ironiskt (men bra) om han faktiskt lyckas bevisa att det ÄR något fel på just den. Då skulle den fungera hyfsat som arbetsdator.

Eksem

Champion
"I did no hands on testing or speed benchmarking."

"Whether a Mac is a good gaming or business PC is a different question from whether it’s cheap, pricey, or somewhere in between."

"I also considered only purchase price, not overall cost of ownership. "

Det ihop med de efterföljande kommentarerna gör att jag helt enkelt måste avfärda det där helt och hållet som grund för någon åsikt eller sanning what so ever. Fast visst, jag kunde haft en Mac istället för min Vaio, men inte en Mac istället för min LG.

ripperdoc

Myrmidon
krank said:
Eller helt enkelt råkar äga en hjärna, lite tålamod, och förmågan att tänka efter lite.
Jag är väl inte lika intelligent. Eller så är det helt enkelt så att jag föredrar att datorn fungerar och att jag inte behöver tänka efter för att använda den. Jag har mycket bättre saker att använda min tid till.

krank said:
//Krank, som är med datorproblem som han är med sårskorpor - det går bara inte att inte pilla på dem eller "arbeta sig runt dem"; vet man att de finns där måste de åtgärdas, om det så ska ta veckor...
Precis, de tar veckor att åtgärda i Linux. Så det är väl ganska förståeligt att jag inte vill ha med det att göra.

Snow

Swashbuckler
Re: Firmware update

Jag går nu igenom updateringslistan över frukosten. Hela maj och juni kom det en "Macbook pro EFI firmware Update" ca en gång i veckan. Det står version 1.5.1 på alla. Efter det hade jag semester. Jag hämtar nuvarande uppgraderingar och visst finns där en likadan firmware update igen.

krank

Går ondskans ärenden
Magnus Seter said:
Fast ...

Om du snor en Mac så blir den oändligt mycket billigare än din Hackintosh. Och båda sätten är ju olagliga, i enlighet med vad du tidigare påpekat, så det går väl på ett ut?

/M
Ska man jämföra hårdvara, så bör man rimligtvis jämföra hårdvara, inte mjukvara. Och Apples hårdvara är ytterst prisineffektiv om man jämför med samma operativsystem.

Däremot har jag inte sett någon jämförelse mellan Ubuntu-på-Mac och Ubuntu-på-PC eller för den delen XP-via-bootcamp-på-Mac och XP-på-PC. Hade jag pengarna skulle jag bygga ihop två identiskt specade rigs, en Mac (som jag väl fick köpa i klump) och en vanlig Intelmaskin - eller kanske AMD? Jaja, det ska gå.

Så om någon vet om nån som gjort ett sådant test så länka gärna - jag är nyfiken.

Att däremot jämföra Windows med OSX, ja då upphör jämförelsen att gälla hårdvara helt och hållet. Det måste vara samma OS på båda maskinerna om det ska kunna bli någon meningsfull hårdvarujämförelse.

krank

Går ondskans ärenden
RipperDoc said:
Jag är väl inte lika intelligent. Eller så är det helt enkelt så att jag föredrar att datorn fungerar och att jag inte behöver tänka efter för att använda den. Jag har mycket bättre saker att använda min tid till.
Ahaaa... Du har råkat skaffa dig en av de där mytiska datorerna som faktiskt gör så? För ärligt talat, varken OSX, Windows eller Linux är fria från problem. Skillnaden är att man i Linux oftast kan bygga om och fixa så att maskinen just för vardagligt bruk är perfekt anpassad för ens egna behov och dessutom har möjlighet att reparera de fel som uppstår själv.

RipperDoc said:
Precis, de tar veckor att åtgärda i Linux.
Om du tänker ta saker jag säger och liksom hitta på egna saker de passar in i tycker jag att du kan göra det med någon annans uttalanden istället. Jag är inte road.

Jag skrev inte att det tog veckor i Linux. Jag skrev att om det så ska ta veckor, så vill jag fixa varenda litet skitfel som dyker upp, inte bara arbeta mig runt det. De flesta Linuxfel jag stött på har jag kunnat lösa på nån timme, eller (om felet varit riktigt stort) nån dag. Och jag kan nog säga att samtluiga fel jag haft sedan februari när jag gick över, har varit helt och hållet mitt fel, jag som inte följt instruktioner eller tänkt fel när jag pillat med sånt ingen vanlig, vettig användare pillar med.

Jag vågar nog säga att Ubuntu är det stabilaste jag stött på, och att jag utan att tveka skulle rekommendera Ubuntu åt den som ville ha ett OS som "bara fungerar". För det gör det, framförallt för sånt "vanliga användare" faktiskt håller på med.

chrull

Stockholm Kartell

Snow said:
Jag går nu igenom updateringslistan över frukosten. Hela maj och juni kom det en "Macbook pro EFI firmware Update" ca en gång i veckan. Det står version 1.5.1 på alla. Efter det hade jag semester. Jag hämtar nuvarande uppgraderingar och visst finns där en likadan firmware update igen.
Vilket låter jävligt märkligt och som att något är fel snarare än att apple släpper nya firmwareuppgraderingar hela tiden...

Arfert

Facit

ja, det låter som att stackars Snow har en trasig dator; annars skulle han vara uppe i version 1.5.4 vid det här laget.

Snow

Swashbuckler

Arfert said:
ja, det låter som att stackars Snow har en trasig dator; annars skulle han vara uppe i version 1.5.4 vid det här laget.
Tja, det är ju smått pinsamt. Jag har bara svalt update efter update och svurit över hur kass det fungerat utan att titta på versionsnumerna. :gremsmile:

Men jag är glad, nu finns det något konkret jag kan säga när jag pekar på garantisedeln.

Jag ska nu testa att uppdatera och sen se om jag kan få samma update en gång till.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member

Snow said:
Men jag är glad, nu finns det något konkret jag kan säga när jag pekar på garantisedeln.
Bra. Det är det konkreta, återskapsbara (knasord) som är a och o när man ska tjafsa med garantikillarna. För tjafsa, det måste man nog ställa in sig på att göra.

Tyvärr. Och var beredd på att de inte kommer att lita på det du säger när du lämnar in datorn, utan kommer att göra sina egna tester och fix.

Håller tummarna för att FirmWare-uppdateringen fäster de här gången.

/M

Genesis

Ni dés ni maître
Allmänt svar till tråden: Vadfan gör folk med sina datorer, egentligen? Jag hade en PC med WinXP i fem år utan några problem, förrän hårddisken började strula. Då köpte jag min nuvarande iMac. Den krashade som sagt en hel del i början, men då var hela det nya iMac-konceptet nytt, och när Apple släppte sin firmware-uppdatering så löste det sig, och jag har inte haft några problem sedan dess.

Alla historier om att "Det finns inga datorer som 'bara funkar'" känner jag inte igen mig i alls. I min erfarenhet så 'bara funkar' både Windows och OSX. Bägge kommer med en del skräp som man inte behöver, man jag bryr mig inte särskilt mycket om det. Jag låter de programmen vara, helt enkelt. Nemas problemas. I min erfarenhet så spenderar folk som vill ha sina system strömlinjeformade till exakt deras egna behov och inget annat mycket mer tid på att anpassa systemet än den tid det skulle ta att jobba runt problemen och vänja sig.

Undantaget är Ubuntu, som jag provade för ett par år sedan. Jag kunde inte få det att göra något vettigt. Fattade ingenting, och ingen vetting hjälp fanns att få på nätet. Nu säger de visserligen att "Jo, men det var då det. Numera är Ubuntu användarvänligt!". Problemet är ju såklart att de sade exakt samma sak när jag skaffade det, och var rädd för att det skulle vara komplicerat.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member

Snow said:
Jag ska nu testa att uppdatera och sen se om jag kan få samma update en gång till.
Med risk för att vara övertydlig:

Glöm inte att en FirmWare-uppdatering INTE genomförs automatiskt. Den måste du starta manuellt. Har jag för mig i alla fall.

/M

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
krank said:
Det måste vara samma OS på båda maskinerna om det ska kunna bli någon meningsfull hårdvarujämförelse.
Låtsas då att det är Windows installerat på MacBookarna i testet jag länkade till. Faktum kvarstår; för de specar som MacBook säljs med, har de prisparitet med PC.

Dock finns det en mängd billigare PC-maskiner med mindre grejer ocg budgetlösningar, och det går att bygga egna PC-maskiner enklare, men det är inte den marknaden Apple är ute efter.

/M