Magnus Seter said:
Låtsas då att det är Windows installerat på MacBookarna i testet jag länkade till. Faktum kvarstår; för de specar som MacBook säljs med, har de prisparitet med PC.
Dock finns det en mängd billigare PC-maskiner med mindre grejer ocg budgetlösningar, och det går att bygga egna PC-maskiner enklare, men det är inte den marknaden Apple är ute efter.
/M
Och jag påpekade också att jag vet väldigt lite om laptops och överhuvudtaget helst inte jämför sådana, just därför. Laptopar är fruktansvärda skapelser, och jag tänker inte sätta mig in i dem förrän de faktiskt börjat få standardiserade komponenter så man faktiskt själv kan uppgradera saker, reparera och anpassa efter egna behov.
På vanliga, vettiga desktopdatorer är jämförelsen en annan.
"Testet" du länkade till tycker jag saknar trovärdighet i ganska hög grad - uttalanden som "I did no hands on testing or speed benchmarking" gör mig misstänksam. Sedan hade killen valt laptops som knappast är särdeles priseffektiva - köper man från ett större märke så får men beetala mer för samma prestanda än om det står ett annat namn på dem.
Av folk som byggt hackinstoshar har det däremot konstaterats upprepade gånger att får samma mängd och snabbhet på RAM-minne, samma grafikkortskapacitet, samma hårddiskstorlek och snabbhet, samma processorkärnemängd och snabbhet... så är en Intelbaserad PC-rig betydligt billigare än en Mac.
Som sagt, laptops uttalar jag mig inte om eftersom de är djävulens verktyg. Och för att det är fullständigt omöjligt att lära sig något vettigt om dem eftersom de byter ut alla hårdvarustandarder med varje modell som släpps.
Ellert visst, om det gör dig lycklig: Mac-laptops kan säkert ligga ungefär jämbördigt i pris med PC-laptops. Men att därifrån försöka säga något om Macar i allmänhet... Mnjäh.
men det är inte den marknaden Apple är ute efter.
Nix. Apple vill sälja till folk som tror att "färdigbyggt" och "känt märke" skulle betyda något för kvaliteten (99 av 100 datorproblem jag inte kunnat lösa har varit i CP-byggda "färdiga lösningar" från "kända märken") och är villiga att spendera pengar för att slippa vara kompetenta.
Ja, jag anser att man ska ha kompetens om sina verktyg. Ska man köra bil ska man också kunna reparera eller åtminstone fixa underhåll på bilen. Man ska veta vad man håller på med. Det ser jag som en grundläggande moralisk princip - det går inte att komma undan med "Men det är bara ett verktyg" - ska du använda en hammare så ska du veta hur man håller en hammare och vilken ände som är vilken. Det tycker inte jag är särdeles konstigt.