Igår, innan jag somnade, låg jag och störde mig på att siffrorna i mitt spel Millennium inte är så vackra som jag skulle vilja att de var. För alla er som inte läst spelet slår man 2T6, adderar ett värde i en Färdighet och ska komma upp i 14 eller mer för att lyckas med det man vill göra. Det är fullständigt logiskt ur många aspekter (som lämnas som övning till läsaren att lista ut), men det är fan inte vackert! Nu är problemet att jag gillar två saker: korta skalor och slag med två tärningar, vilket är svårt att kombinera på ett bra sätt. I den bästa av alla tänkbara världar skulle systemet använda sig av två sexsidiga tärningar numrerade från 0-5, och man lyckades om man slog 10 eller högre. Nu är det ganska ovanligt med sådana tärningar, och extremt ovanligt hemma hos den genomsnittlige rollspelaren, så i all sin briljans är det en skitusel idé.
Den uppenbara lösningen för att få systemet snyggare är att förskjuta hela skalan (som är en rest från det där som lämnades som övning till läsaren i parentesen ovan). Alltså skulle man slå 10 eller högre, samt att alla färdighetsvärden försljuts nedåt med fyra steg. De färdighetsvärden som tidigare var lägre än 7 (vilket får betraktas som ett sorts medel eller normalvärde) var ändå inte speciellt intressanta. Ett medelvärde för en normal människa skulle då vara 3, vilket ger ca 58 % chans att lyckas med en normal handling.
Nu är frågan: Är det snyggare, eller är jag bara fånig som hakar upp mig på en sådan småsak som exakt vilka siffror som tilldelas personerna i mitt rollspel?
/tobias
Den uppenbara lösningen för att få systemet snyggare är att förskjuta hela skalan (som är en rest från det där som lämnades som övning till läsaren i parentesen ovan). Alltså skulle man slå 10 eller högre, samt att alla färdighetsvärden försljuts nedåt med fyra steg. De färdighetsvärden som tidigare var lägre än 7 (vilket får betraktas som ett sorts medel eller normalvärde) var ändå inte speciellt intressanta. Ett medelvärde för en normal människa skulle då vara 3, vilket ger ca 58 % chans att lyckas med en normal handling.
Nu är frågan: Är det snyggare, eller är jag bara fånig som hakar upp mig på en sådan småsak som exakt vilka siffror som tilldelas personerna i mitt rollspel?
/tobias