RasmusL;n229936 said:
Forumet åt min post? Anyhow, skrev typ att det är svårt att sätta ett "högt" pris med begränsad förståelse för vad ett guldmynt är "värt." Efter att ha läst listorna som länkats här börjar jag närma mig något men ja, utan att veta värdet av ett guldmynt så tycker jag att det är svårt att veta vad som är ett "högt pris", vad som är värdefullt och vad som är billigt.
I DnD/OSR brukar man förenklat dela in människor i underklass, medelklass, överklass.
Underklass
I fantasy talar vi om vanliga arbetare, de lever i "kopparmynts"-ekonomi.
IRL motsvaras detta av personer med grundskoleutbildning: städare, McDonalds-personal o.s.v.
Medelklass
I fantasy talar vi om hantverkare (hantverksmästare som är med i ett gille) och köpmän, de lever i "silvermynts"-ekonomi.
IRL motsvaras detta av personer med högskoleutbildning: jurister, ingenjörer, ekonomer, läkare o.s.v.
Överklass
I fantasy motsvaras detta av adel, de lever i "guldmynts"-ekonomi.
IRL motsvaras detta av chefer, VD:ar, företagsägare o.s.v.
Var hamnar äventyrare i denna ekvation?
I fantasy är de personer som inte har något hem, de är alltid på resande fot, och kommer de till en by/stad tar de in på ett värdshus. Det är en livsstil som kostar lika mycket som en adelsmans fastän äventyrarna inte lever lika lyxigt.
IRL är det personer som alltid bor på hotell, reser med flyg minst en gång i veckan och har ohemula sjukvårdskostnader. Tänk även på att en äventyrare inte kan säga "företaget betalar", utan måste betala ur egen ficka. Kort sagt måste en äventyrare tjäna minst lika mycket som en VD för att ha råd att leva.
Jag håller med om att det är dåligt med uppgifter för vad ett hus kostar att köpa i fantasy, men det går att interpolera.
Ta reda på vad en hotellnatt kostar i Stockholm, jämför med vad det kostar ett köpa ett hus i Stockholm. se sedan vad ett rum på ett värdshus kostar och använd samma ratio.
Jag skulle dock inte lägga ner för mycket tankemöda på det, utan bara höfta lite - annars blir det snart lika komplext som EON.
Se även 2097s svar: 1 gp = 1 xp, en level 9 fighter har antagligen dragit in 200000 gp under sin äventyrarkarriär.