Nekromanti Jag kan inget om OSR!

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,977
Location
Stockholm
Idag kastade vi oss in i ASE helt utan förkunskaper och det var superkul! En handfull döda rollisar, tre explosioner och ett halvdussin kart-fel senare är gatehouse upprensat och gången ner till rum 99 öppnad! Hurra! Spelarna samlade in en del guld men vad tusan ska de ha det till? Vi kör Swords & Wizardry och jag hittar väldigt lite utrustningstabeller med grejer som kostar mer än en handfull guldmynt, så vad kostar saker? Hyra in henchmen? Magiska prytlar eller iaf "bättre kvaltiet"-grejer? Jag har inte lusläst reglerna, vi bara körde igång från noll och började lira, så jag kanske missat något? Hjälp! :)
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,601
Location
Ludvika
För grottkräl är ju jag väldigt svag för att man måste slösa bort pengarna på vin, sex och sång för att få XP för dem.

Annars har man ju basbyggartänket; bygga sin egen borg.
 

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,752
Location
Demokratiska Republiken Latveria
Hyra henchar - hyrsvärd som kan hjälpa till att slåss, hantlangare som kan bära facklor och prylar, dyra experter (alkemister, spioner, etc)

Magisk forskning - utveckla nya spells, skapa scrolls, potions och magiska föremål

Djur - hundar (som kan slåss och vakta läger), åsnor el dyl som kan bära grejer

Sen kan ju utrustning förstöras och behöva ersättas. Olyckor, brand, dåligt väder, sabotage, stölder, etc.
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Kärra + 4 st stora sköldar (eller flera) + tolv grova armborst (arbalest? balista?). Betala en smed och en timmerman för att få detta monterat, på så sätt att sköldarna överlappar och bildar en ordentlig (mobil) vägg, men med "arrow slits" för de tolv armborsten (monterade i ställning, tex tre x fyra) bakom sköldarna.

Fantastiskt bra att ha.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,977
Location
Stockholm
Rymdhamster;n229894 said:
För grottkräl är ju jag väldigt svag för att man måste slösa bort pengarna på vin, sex och sång för att få XP för dem.

Annars har man ju basbyggartänket; bygga sin egen borg.
Jag övervägde det men tror att mina lirare blir gladare om de får köpa coola grejer :)
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,857
I något annat OSR-spel som erbjuder en gratis pdf. Jag brukar se till att ha med mig Ye Small Booke of Shoppinge (vilket är utrustningslistan från Labyrinth Lord men utan vikter och sånt).
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,977
Location
Stockholm
DeBracy;n229902 said:
I något annat OSR-spel som erbjuder en gratis pdf. Jag brukar se till att ha med mig Ye Small Booke of Shoppinge[/URL] (vilket är utrustningslistan från Labyrinth Lord men utan vikter och sånt).
Men där fanns ju inte de där grejorna med!
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,857
Inte?

Cart 100 GP
Crossbow, heavy 25 GP
Shield 10 GP

Avsnittet om hantlangare, hyrsvärd och specialister kommer precis efter utrustningen i Labyrinth Lord.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,977
Location
Stockholm
DeBracy;n229904 said:
Inte?

Cart 100 GP
Crossbow, heavy 25 GP
Shield 10 GP

Avsnittet om hantlangare, hyrsvärd och specialister kommer precis efter utrustningen i Labyrinth Lord.
Det blir ju ett gäng xbows för 3000 guld liksom...

Ska leta efter henchmen-kapitlet i LL!
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Companion-boken i BECMI har vad borgar och sånt kostar. Finns i OGL i klonerna Dark Dungeons och ACKS.
Kör ni DM-fullt eller har ni en DM?
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,977
Location
Stockholm
2097;n229907 said:
Companion-boken i BECMI har vad borgar och sånt kostar. Finns i OGL i klonerna Dark Dungeons och ACKS.
Kör ni DM-fullt eller har ni en DM?

Ok!
Vi kör vanlig DM, försöker spela "as written" så gott det går :)

...men coolare högkvalitetsvapen, healing pots och annat? Var hittar jag priser?
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Hmm dom måste ju hitta en säljare också. Men Denethix är en så pass stor stad. Har inte min ASE till hands men står det inte nåt i den om denna typ av shopping?
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,977
Location
Stockholm
2097;n229912 said:
Hmm dom måste ju hitta en säljare också. Men Denethix är en så pass stor stad. Har inte min ASE till hands men står det inte nåt i den om denna typ av shopping?

Det kanske det gör! VI hoppade direkt till ingången till gatehouse så har inte läst stadsdelen, tänkte mig att priser var en core book-grej!
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Det brukar stå i städerna på lite olika sätt. Ibland står det 'han har allt i prislistan fast till tiodubbla priset', ibland står det 'hon har allt i prislistan förutom potions', ibland står det 'dom har allt som kostar 100gp el mindre', ibland finns det en specifik lista, och så finns det spel typ ACKS som är helt överdrivna och har matteformler som räknar ut utbud, inkl hur mkt det finns av allt och hur lång tid det tar för dom att få fram mer, utifrån befolkning


Och ibland har dom missat det helt
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,977
Location
Stockholm
Troligtvis kommer mina lirare totakrasha när de kommer ner till level 1 (de har en ohälsosam fäbless för linjestrid och har haft osannolik tärningstur hitintills...), men nu när de har lite pengar över så kan de ju skaffa sig liiiite bättre odds iaf :)
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
- Rulings, Not Rules -

En av de saker som jag avskydde med DnD4 var deras character sheets - de kunde utan större problem bestå av 4 eller mer A4-sidor fulla med text. Där stod ALLT!
Det betydde att så fort någon skulle göra något stannade spelet upp för att denne någon skulle lusläsa sina 4+ A4-sidor för att se vad denne kunde göra just nu.
I OSR är det tvärtom - om texten på ett OSR Character Sheet var lika komprimerad som på DnD4 skulle de rymmas utmärkt på en A5-sida eller ännu mindre!
Om du stirrar dig blind på utrustningslistor gör du samma fel som en DnD4-spelare som stirrar sig blind på sitt character sheet.
Du är indie/storyteller-spelare - se på utrustning med samma fantasi/uppfinningsrikedom som du ser på annat rollspelande!
Tänk Farbror Frej!
Tänk MacGyver!

När rollspelarna kommer till en (eller ibland flera, beroende på komplexiteten) hantverkare och vill få något vansinnigt tillverkat ska spelledaren ta i så denne spricker och begära ett fullständigt ohemult pris!
Sedan är det upp till rollpersonernas förhandlingsförmåga att få ner priset - och "förhandlingsförmåga" betyder inte INTE att man rullar tärning, utan handlar om spelarnas förmåga att pruta.
Har rollpersonerna hittat något exotiskt föremål i grottan som de kan erbjuda som betalning? Kan rollpersonerna hjälpa till med något: få tyst på en konkurrent till hantverkaren? Hjälpa hantverkaren med dennes kärleksbekymmer? Hitta en ovanlig ingrediens? Hitta hantverkarens bortsprungna katt?
Att beställa specialdesignade föremål SKA vara svindyrt och det SKA vara ett mindre äventyr i sig.

Sedan ska rollpersonerna aktivt arbeta på att ha ett halvdussin udda saker var på sina utrustningslilstor, här är lite exempel:
- ett fiskenät.
- 2 krukor med blommande pelargoner.
- en liten ask full med ringbrynjeringar.
- ett dussin glas- eller porslinskulor som ser ut som ögon (och som kan användas som lösögon av enögda).
- en barkbåt med segel.
...
Vad ska man använda dessa saker till? Fråga inte mig, fråga MacGyver!

Sedan kan man köpa/hyra levande varelser:
- 100 st argsinta gäss.
- 10 stora grisar som kan rusa fram i fylking eller användas som riddjur av halflings.
- en väldresserad svart panter.
...
Försök även anställa så många följeslagare som man har råd med (Charisma har inte regler för henchmen för skojs skull).
Tänk på:
1. Att anställa henchmen / hirelings är inte som att köpa bröd, det är anställningsintervjuer. Varje hyrd person har eget namn/personlighet.
2. Glöm inte att slå moralchecks för följeslagarna vid farliga situationer - dessa moralchecks är STARKT påverkade av hur rollpersonerna behandlat sina följeslagare och hur stora risker följeslagarna utsatts för.
(det är viktigt att förstå att följeslagare INTE är galna äventyrare, utan vanliga människor som försöker förtjäna sitt levebröd - och reagerar på fara som vanliga människor)
3. Rollpersonernas förmåga att hyra fler följeslagare nästa gång de kommer till staden står i direkt proportion till hur många av de tidigare följeslagarna som kommer tillbaka med livet i behåll och vad dessa följeslagare har att berätta om rollpersonerna.

Andra äventyrargrupper och fraktioner.
Tänk på att rollpersonerna inte lever i ett vakuum, utan i en levande och dynamisk värld.
Det kan komma andra konkurrerande äventyrargrupper och det kan kosta en hel del pengar att göra sig av med dessa (alternativt gör man sig inte av med dessa och då kommer man hitta betydligt färre skatter i framtiden).
Man kan slå sig ihop med en fraktion i grottan och det kan kosta pengar att hålla sig väl med fraktionen.
 
Top