Nekromanti Jag måste bli av med 10.000 orcher...

God45

#PrayersForBahakan
Här är problemet. I den ena Pathfinder kampanjen som jag spelleder just nu har antingen jag eller spelarna misslyckats kapitalt någonstans och spelarna sitter nu i en sitts där de kommer dö med 99% säkerhet. Jag känner att en TPK under dessa omständigheter kanske inte är helt rättvis så jag försöker ge dem en väg ur situationen som inte känns som att jag Deus ex machinar. Situationen är denna: Spelarkaraktärerna, alla 5 av dem, är i ett övergivet slott. Runt dem finns 4000 orchiska soldater och 6000 orchiska civila. Spelarna har bluffat att de är gudar och orcherna tror på detta och kommer inte anfalla dem om spelarnas ledare (en level 4 halfling tjuv) kan besegra orcherna ledare i envig (orch ledaren heter "Flåaren" och är en halv-orchisk cleric 2/fighter 4). Spelarna har ett "supervapen" i form av en öppningsbar portal till en dimension fylld av cthulhu-monster de kan släppa loss över hela området och sätt att få monstren att ignorera dem. Men de är lawful good som grupp och vill inte mörda en massa civila. Spelarna är här helt körda. Hur ska jag ge dem ett sätt att klara sig?

Kärlekscraft

Swordsman
God45;n24774 said:
Här är problemet. I den ena Pathfinder kampanjen som jag spelleder just nu har antingen jag eller spelarna misslyckats kapitalt någonstans och spelarna sitter nu i en sitts där de kommer dö med 99% säkerhet. Jag känner att en TPK under dessa omständigheter kanske inte är helt rättvis så jag försöker ge dem en väg ur situationen som inte känns som att jag Deus ex machinar. Situationen är denna: Spelarkaraktärerna, alla 5 av dem, är i ett övergivet slott. Runt dem finns 4000 orchiska soldater och 6000 orchiska civila. Spelarna har bluffat att de är gudar och orcherna tror på detta och kommer inte anfalla dem om spelarnas ledare (en level 4 halfling tjuv) kan besegra orcherna ledare i envig (orch ledaren heter "Flåaren" och är en halv-orchisk cleric 2/fighter 4). Spelarna har ett "supervapen" i form av en öppningsbar portal till en dimension fylld av cthulhu-monster de kan släppa loss över hela området och sätt att få monstren att ignorera dem. Men de är lawful good som grupp och vill inte mörda en massa civila. Spelarna är här helt körda. Hur ska jag ge dem ett sätt att klara sig?
Skaffa en armé?

Så många gangsters - så lite tid....

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Hmm... jag antar att alla orcher alltså inte nödvändigtvis är onda? Att de fungerar mer som ett komplett folkslag där det faktiskt finns oskyldiga civila? Well. Varför inte ta en hint från Moist von Lipvieg? Om oddsen är emot dig, höj insatsen. Låt "guden" förkunna att vilkoren är allt för orättvisa och att en sådan tvekamp är otänkbar. En enda orch skulle vara som att stampa på en myra. Utmana hela armén på enkamp! Halvlängdsman mot alla andra! Säg att alla civila har till skymningen nästa dag på sig att lämna stridsfältet för att inte riskera att svepas med i gudens ursinne och att bara de som ska slåss ska stanna kvar.
Kärlekscraft said:
Näh! ALLA orcher är chaotic evil!!
God45 said:
Det här är en grym ide :D Spelarna har inget emot att döda Flåaren och hans närmsta hantlangare men det bor en massa orcher som bara lever sina liv i omgivningen också och de flesta orchiska soldaterna är inte onda heller. Så att lura bort alla utom elitsoldaterna och sedan starta supervapnet vore en ganska bra ide. Även om de bara får bort de civila vore det bättre. Tack för tipset :)

Tell

Hero
Om du kör pathfinder, vill jag minnas att orkerna är relativt darwinistiska? Isf, låt guden approacheras av en schaman, beta, eller dyl. som erbjuder sig att förgifta flåaren, i utbyte mot att få bli överstepräst under guden.

Om de accepterar, låt personen köra ett strejt race, dvs. uppfylla sin del av kontraktet. Efteråt börjar den kontrakterade orken tveka, och om rollpersonerna inte uppfyller sin del av avtalet, och förefaller tillräckligt gudomliga, kommer hen att börja arbeta för att ta död på dem/driva ut dem. Om rollpersonerna väljer att inte döda flåaren, låt ett kallt krig utvecklas mellan den kontrakterade individen, och flåaren, som naturligtvis förstår hur det ligger till.

Om de inte accepterar, låt personen rapportera tillbaka till alfan, som nominellt planterat individen, och i gryningen kommer och försöker skapa ett avtal för sitt eget, eller åtminstone sin klans liv. Om en Hobbit tror sig kunna besegra en gigantisk ork utan att vara villig till fusk, så är det tydligt att det faktiskt rör sig om en gud...

Ymir

Liten kantbaron
Kolla hur Drizzt gjorde!

Kan Drizzt hacka sig igenom tusen orcher (det kan han förvisso inte...vi räknade på det på forumet nån gång och han hade dött på orch nummer 800 nånting......så nä, never mind...)

Släpp diskret ut Cthulhu-monstrena, förklara för orcherna att det är gudarnas (dvs rollpersonernas) cthulhuoida ärkefiender från tidernas gryning som kommit för att spöa dem, så nu måste gudarna ha sina trogna, badass orchers hjälp att kasta tillbaka avgrundsvarelserna till avgrunden de kom ifrån! Enter rollpersonerna och orcherna som teamar upp för att spöa det nya hotet. När Cthulhu-varelserna sedan är nästan besegrade kan rollpersonerna diskret slinka iväg, och lämna orcherna att wipe:a upp resten, och sedan undra var de mystiska gudarna tog vägen.

Übereil

Swashbuckler
De snubblar över en den väl dolda men väldigt gamla flykttunneln vars utgång ligger på andra sidan orcharmén. Givetvis är den inte helt lätt att ta sig igenom - kanske är den där bron trasig så de måste bygga någon grej för att komma över den - och de har bara tills envigen på sig innan de dör. Kanske ligger utgången inte alls bortom armén utan bara i utkanten av den så att de måste smyga eller lura eller muta sig förbi lite vakter.

Übereil
God45 said:
Det här hade funkat tidigare men nu är det försent. De är på en öppen savann i ett slott de gått över med kam utan att hitta något. Men det hade varit en bra ide om jag tänkt på det tidigare.
Übereil said:
...fast ingången syns bara i månljus. Var det verkligen månljus ute när de gick fram med den där kammen?

chrull

Stockholm Kartell
Varför är inte en TPK rättvis? Det låter lite som att de A: satt sig själva i den här sitsen genom att ljuga och utnyttja dumma orcher B: får inse att Lawful Good och personlig överlevnad inte alltid går hand i hand?

Släppa ut tillräckligt många monster för att orcherna som folk ska lyckas överleva men vara tillräckligt distraherade för att kunna fly känns som den uppenbara lösningen. Är den inte tillräckligt Lawful Good för rollpersonerna/spelarna så kanske de ska fundera över hur Lawful Good det är att låstas vara gudar :p

God45

#PrayersForBahakan
chrull;n24931 said:
Varför är inte en TPK rättvis? Det låter lite som att de A: satt sig själva i den här sitsen genom att ljuga och utnyttja dumma orcher B: får inse att Lawful Good och personlig överlevnad inte alltid går hand i hand?

Släppa ut tillräckligt många monster för att orcherna som folk ska lyckas överleva men vara tillräckligt distraherade för att kunna fly känns som den uppenbara lösningen. Är den inte tillräckligt Lawful Good för rollpersonerna/spelarna så kanske de ska fundera över hur Lawful Good det är att låstas vara gudar :p
Jag håller egentligen med dig och jag brukar ha en "som man bäddar får man ligga" attityd till sådant här. Men just här känns det... Jag vet inte. Yes, de fuckade upp här och ganska rejält. Men jag brukar inte bygga omöjliga scenarion (och hade de angripit det här annorlunda hade det inte varit omöjligt alls) och här är de liksom fast. Inte ens karaktären som kan flyga kommer kunna ta sig därifrån utan att bli nedskjuten av antingen orchernas långbågar eller deras väder schamaner.

De har ju andra problem också, de startade en blodfejd med en lönmördare som är ute och sätter ihop ett perfekt team för att plocka ner dem. Det gjorde de också mot sig själv genom en dålig combo av moral och att inte planera. Men det kommer vara en fight i alla fall, så där är jag ok om det blir en TPK. Men att bara bli överväldigade och slaktade av orcher som utnumrerar dem ungefär 1000 mot 1 känns fel på något sätt.

chrull

Stockholm Kartell
God45;n24932 said:
Jag håller egentligen med dig och jag brukar ha en "som man bäddar får man ligga" attityd till sådant här. Men just här känns det... Jag vet inte. Yes, de fuckade upp här och ganska rejält. Men jag brukar inte bygga omöjliga scenarion (och hade de angripit det här annorlunda hade det inte varit omöjligt alls) och här är de liksom fast. Inte ens karaktären som kan flyga kommer kunna ta sig därifrån utan att bli nedskjuten av antingen orchernas långbågar eller deras väder schamaner.

De har ju andra problem också, de startade en blodfejd med en lönmördare som är ute och sätter ihop ett perfekt team för att plocka ner dem. Det gjorde de också mot sig själv genom en dålig combo av moral och att inte planera. Men det kommer vara en fight i alla fall, så där är jag ok om det blir en TPK. Men att bara bli överväldigade och slaktade av orcher som utnumrerar dem ungefär 1000 mot 1 känns fel på något sätt.

Det låter bara mer och mer som de verkligen har satt sig i den här situatioen själva och dessutom gjort det på ett ganska långt ifrån Lawful Good-troget vis.

Ska de plötsligt börja bry sig om att de är Lawful Good nu så kommer de nog behöva offra sig själva. Låt dem göra det på något episkt vis där de får chansen att sona för sina tidigare brott.

Eller så inser de att det enda sättet de kan klara sig är att synda än mer. Låt de göra det på något groteskt vis, påpeka senare att de nu inte längre får skriva Lawful Good som sitt alignment... Eventuella Clerics/Paladins får nu dessutom en bonusquest att ägna sig åt ;)
gorillotaur said:
Håller med. Har man målat in sig i ett hörn får man gott stå där.

Korpen

Hero
God45;n24774 said:
Situationen är denna: Spelarkaraktärerna, alla 5 av dem, är i ett övergivet slott. Runt dem finns 4000 orchiska soldater och 6000 orchiska civila.
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Med "civil", menar du att [/FONT][FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]orcherna [/FONT][FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]är jurister inom romersk(civil) rätt? [/FONT] Eller använder du ordet som det började användas under mitten av 1800-talet fram till idag? :)

Rhodryn

Hero
Det kanske är dags att tvinga fram någon typ av moral skiftning här. Eller ja... kanske inte tvinga fram det... men föreslå det som något som kanske måste hända för att dom ska ta sig där ifrån någerlunda oskadda.

Kan ju ge dom valen att antingen så får dom försöka gå emot sin natur, och antagligen få en mängd oskyldiga dödade, varpå dom får leva med det resten av sitt liv (kan ju vara intressant och se hur dom olika karaktärerna förändras pga det)... och antaglingen skifta sin allignment något eller mycket.

Eller så får dom helt enkelt stå sitt kast, och dom karaktärerna är effektivt "förbrukade". Eller så kanske när dom sitter fångar så blir dom räddade av någon... någon som smyger ut dom under natten på något sätt. Visst, svårt när hela stan antagligen är på helspänn, men ändå.

chrull;n24933 said:
Det låter bara mer och mer som de verkligen har satt sig i den här situatioen själva och dessutom gjort det på ett ganska långt ifrån Lawful Good-troget vis.

Ska de plötsligt börja bry sig om att de är Lawful Good nu så kommer de nog behöva offra sig själva. Låt dem göra det på något episkt vis där de får chansen att sona för sina tidigare brott.

Eller så inser de att det enda sättet de kan klara sig är att synda än mer. Låt de göra det på något groteskt vis, påpeka senare att de nu inte längre får skriva Lawful Good som sitt alignment... Eventuella Clerics/Paladins får nu dessutom en bonusquest att ägna sig åt ;)

Håller också med. De verkar ha satt sig i denna sitts på eget bevåg och på ett sätt jag inte skulle vilja kalla lawful good.
Så de är alltså i ett läge nu som de aldrig skulle varit i im de verkligen följt lawful good vägen. Och ska de då överleva bör de vara tvungna att fortsätta den stig de tredan tagit mer än de första stegen på. stigen bort från att vara lawfull good.

Vill de inte detta eller kanske insett att de handlat fel så får de helt enkelt stå stitt kast och göra det bästa av situationen och troligtvis stryka med på vägen. är väl nästan lämpligt straff för Lawful good personer som avikit från vägen så pass drastiskt som de gjort. En situation där de måste välja. ångra sina handlingar och ta konsekvenserna eller fortsätta den väg de redan valt att börja gå.

Är det däremot SL som på någotsätt klantat till det så det är hans fel att scenariot tagit denna vändning och att de hamnat i denna situation bör han ge dem någon chans att klara sig ur detta

Troberg

Sinister eater
Send in the cavalry!

Face it, 10000 orcher måste ha någon som ogillar dem, så varför inte låta dem dyka upp och stå för grovspöandet?

Snow

Swashbuckler
Låt den verkliga guden dyka upp och utmana rollpersonerna under stort buller och bång. "Ni vågar immitera mig?". Sen skickar han in sina orchänglar.

Det kommer att bli rollpersonernas livs utmaning. De har skaffat sig en mycket farlig fiende. Men i den feta fajten flyr de civila som råttor och de kan kanske använda supervapnet?

Det blir svårt, det kan hända att en eller två dör, men de har en väg ut.

Krille

Super Moderator
Rollpersonerna kliver ut ur duschen nästa morgon. Det var bara en dröm. :cool:

---

Alternativt, orchernas överledare bjuder in till förhandling. Hon är förstås en mäktig trollkvinna och har insett vad som ligger bakom rollpersonernas makt – och varför rollpersonerna tvekar. Så hon ger dem ett enkelt val: lämna stället och portalen och lev, eller stanna kvar och slåss och dö. De har till imorgon att bestämma sig.

Sitt sedan och njut av spelarnas kval när de ältar huruvida de vill göra den moraliska skiftningen och stanna och slåss med hjälp av monster och vinna, eller offra sig och stanna och slåss utan monster och förlora och dö och portalen hamnar i trollkvinnans händer (om de inte förstör den innan de dör – men hinner de?), eller ge sig av därifrån och leva men portalen hamnar i trollkvinnans händer.