Mycket tankar, några konkreta tips
För ungefär ett år sedan hade inte heller jag självdisciplinen att plugga på ett drägligt sätt. Jag fick förvisso inga omtentor men det beror nog mest på att jag sjukt bra på att tentaplugga (min bästa förmåga sorgligt nog) och lyckades motivera mig skapligt de sista dagarna iaf; men jag kände att det var skittråkigt och att jag inte orkade lära mig något ordentligt.
Så jag tog paus och åkte till Spanien under höstterminen (som du vet).
Numera pluggar jag på ett helt annat sätt, som jag kanske har sagt, och lär mig mycket mer, har det lugnare och tentorna är lättare.
Främsta skillnaden mot förr att jag låter kurserna få ta mer tid, totalt runt åtminstone 40h i veckan redan från början. Innan gjorde jag fler andra saker vid sidan om (mycket socialt och i föreningar) och plugget blev väldigt bitvis väldigt jobbigt för att man blev så stressad så fort inte allt gick som planerat eller om man blev lite krasslig (och går som planerat gör det aldrig i livet, iaf inte för mig
). I och med att varje pluggtid inte behöver vara så produktiv/effektiv så är det inte lika mycket ångest relaterad till den heller. Det är lättare att sätta igång och plugga varje gång och inte lika ångestladdat att köra fast på ett enskilt koncept när man har 5 dagar kvar till tentan om man har en översiktbild över hela kursens material.
En annan skillnad som gör det lättare att motivera sig nu är att kurserna är mycket mer applicerade. Nu använder vi (enklare) matte till att faktiskt förstå saker som vi antingen kommer använda och som ofta är intressanta i sig själva (senaste fyra kurserna: Internet, Produktionsledning, Databaser, Logistik VS Ettans vårtermin: våg/partik.-fysik, el/magn.-fysik, linjär algebra, flervariabelanalys samt redovisning). Det kommer alltså förmodligen bli bättre med tiden.
Och i slutändan finns det ju alltid en hel drös med utbildningar som är mycket lättare (och roligare) än F.
Och generellt sett är det ganska enkelt för F:are att byta över till andra Chalmersprogram utan att behöva plugga ikapp så många kurser.
Dessutom är omtentor från framför allt ettan och tvåan normalt. Jag skulle nog till och med kunna tänka mig att en majoritet av alla Chalmerister samlar på sig några stycken under de första åren.
För lite mer handfasta tips på hur man kan hjälpa sig själv att ta tag i saker kan du alltid läsa den här artikeln som jag tycker har en del vettiga idéer:
http://www.dexterity.com/articles/overcoming-procrastination.htm. Som du märker är det tyvärr oftast ett långsiktigt projekt. Man får nog försöka i en eller två kurser, men har man inte fått det att funka efter ett halvår så bör man kanske försöka lista ut om det finns något annat skäl att man inte orkar plugga - t.ex. att något viktigare saknas i ens liv (a la
Maslows behovstrappa ) eller att man verkligen skiter i ämnet och vad det kan leda till och vill göra något
annat istället.
Dessutom är det ju rätt normalt med en allmän livskris a la "vad vill jag göra med mitt liv" i vår ålder. Med tillhörande ångest. Bara för att göra saker enklare, liksom...
Chalmers kurator kan jag varmt rekommendera förresten. Han är lätt att få tag på, erfaren och klok, och dessutom enkel att snacka med utan att det behöver vara någon stor grej.