Vad roligt! Grymt spännande att få höra hur det går!God45;n308517 said:Jag har börjar köra den som en av mina hemmakampanjer och kommer köra igenom åtminståne bok 1. Jag återkommer med rapport på hur det går.
Vad roligt! Grymt spännande att få höra hur det går!God45;n308517 said:Jag har börjar köra den som en av mina hemmakampanjer och kommer köra igenom åtminståne bok 1. Jag återkommer med rapport på hur det går.
Hahahaha Du är fan bästGod45;n310707 said:Scenario: Äventyrens brunn
Hade den här äventyrsplatsen haft en smak hade den smakat som insidan på din egen mun.
Nej, det är en riktigt dålig recension. Jag vet att det av någon outgrundlig anledning anses kul/bra/intressant att förolämpa spelskapare som helt utan krav på betalning eller annat lägger upp sina alster. Nu råkar jag faktiskt ha läst Äventyrens brunn*, så det är ganska lätt att se recensentens kunskapsluckor (oklart om recensenten alls har läst äventyret faktiskt).Henke;n310715 said:Hahahaha Du är fan bäst
Jag recenserar utifrån vad jag ärligt tycker efter att ha läst äventyren. Jag kan inte recensera utifrån att jag ska vara snäll utan måste vara ärligt för att recensionerna ska ha något värde alls. Jag tycker inte det här var en bra äventyrsplats. Jag förolämpar inte alls författaren, jag bara recenserar produkten. Ja, den är gratis, men det spelar inte någon roll för kvalitén.Måns;n310895 said:Nej, det är en riktigt dålig recension. Jag vet att det av någon outgrundlig anledning anses kul/bra/intressant att förolämpa spelskapare som helt utan krav på betalning eller annat lägger upp sina alster. Nu råkar jag faktiskt ha läst Äventyrens brunn*, så det är ganska lätt att se recensentens kunskapsluckor (oklart om recensenten alls har läst äventyret faktiskt).
Recensera gärna scenarion som du har betalat pengar för, och såga det om det skänker dig någon glädje, men att dra fram en sån här "recension" kan jag inte på något sätt se någon orsak att uppmuntra. Och egentligen inte heller uppmärksamma. Det hela ger mig en dålig smak i munnen och jag kan lova er att den inte kommer från vare sig mig eller scenariot ifråga.
---------------
*Och annat som Gustaf ligger bakom.
Hommlet är ett jättebra exempel på hur man gör det här rätt! Men till och med något som Raggis People of Pembrooktonshire som jag inte gillar för att det är för over the top har i alla fall saker jag skulle kunna använda. Alla kan inte skriva Hommlet, men man kan försöka!Jocke;n310919 said:Dold bonus: jag letade upp mitt ex av T1 - The Village of Hommlet som på 24 sidor (varav sju är the old moathouse) levererar på alla cylindrar - utom på disposition då. Det är omöjligt att bara läsa T1 utan att typ läsa den en gång, rita kartan själv, läsa texten igen och sen spela. Först några möten in kommer du ha fattat vad som finns här. Och då är du ändå Sl...
Först och främst så syftar mitt inlägg på God45s målande sätt att uttrycka sig, och inte för att jag på något sätt njuter av att någon sågar äventyr. Utöver det så har jag inte läst äventyret så jag kan omöjligt ha en åsikt om det. Däremot så händer det att jag har åsikter om God45s recensioner (och även andra recensioner som jag tycker är orättvisa på något sätt) där jag läst materialet, och då brukar jag också skriva det som svar.Måns;n310895 said:Nej, det är en riktigt dålig recension. Jag vet att det av någon outgrundlig anledning anses kul/bra/intressant att förolämpa spelskapare som helt utan krav på betalning eller annat lägger upp sina alster. Nu råkar jag faktiskt ha läst Äventyrens brunn*, så det är ganska lätt att se recensentens kunskapsluckor (oklart om recensenten alls har läst äventyret faktiskt).
Recensera gärna scenarion som du har betalat pengar för, och såga det om det skänker dig någon glädje, men att dra fram en sån här "recension" kan jag inte på något sätt se någon orsak att uppmuntra. Och egentligen inte heller uppmärksamma. Det hela ger mig en dålig smak i munnen och jag kan lova er att den inte kommer från vare sig mig eller scenariot ifråga.
---------------
Jag har inte läst den här tråden så noga eftersom jag nästan inte har läst några äventyr på Scenariobanken. Det är fullt möjligt att det inte är den enda riktigt dåliga recensionen.Henke;n310932 said:Först och främst så syftar mitt inlägg på God45s målande sätt att uttrycka sig, och inte för att jag på något sätt njuter av att någon sågar äventyr. Utöver det så har jag inte läst äventyret så jag kan omöjligt ha en åsikt om det. Däremot så händer det att jag har åsikter om God45s recensioner (och även andra recensioner som jag tycker är orättvisa på något sätt) där jag läst materialet, och då brukar jag också skriva det som svar.
Till sist har jag svårt att förstå vad i den här recensionen som skiljer sig från andra som fått 1:or och som gav motreaktionen. Tråden är ju på inget sätt ny och 1:or och hård kritik har förekommit många gånger tidigare...
Sen vore det såklart tråkigt om detta hämmar kreativiteten hos skribenter, men den risken måste man nästan leva med när man sprider sina alster oavsett om man tar betalt.
Nu är ju recensionen främst en samling förolämpningar och ytterst lite handlar om själva äventyret. Men om vi tar kapitlet om slavjägare så består det främst av stats och beskrivningar av sagda slavjägare. Att påstå att det är 2.5 sidor som handlar om att RP ska bli kidnappade är därmed fel.God45;n310925 said:Jag recenserar utifrån vad jag ärligt tycker efter att ha läst äventyren. Jag kan inte recensera utifrån att jag ska vara snäll utan måste vara ärligt för att recensionerna ska ha något värde alls. Jag tycker inte det här var en bra äventyrsplats. Jag förolämpar inte alls författaren, jag bara recenserar produkten. Ja, den är gratis, men det spelar inte någon roll för kvalitén.
Sedan undrar jag vad du tycker jag har för ”kunskaps luckor” här? Jag har läst hela pdf:en och utifrån det gjort min recension. Jag står för alla bedömningar jag gör i min recension.
Recensioner är subjektiva. God45 är föredömligt tydlig med vad han gillar och inte gillar, verkar betrakta varje verk för sig (utan hänsyn till författaren övriga verk och känslor) och har dessutom läst så pass mycket rollspelsmaterial (ja, jag tror på honom början säger att han läst scenariot han recenserar) för att åtminstone jag ska tycka att hans åsikt och bedömning är intressant.Måns;n310895 said:Nej, det är en riktigt dålig recension. Jag vet att det av någon outgrundlig anledning anses kul/bra/intressant att förolämpa spelskapare som helt utan krav på betalning eller annat lägger upp sina alster. Nu råkar jag faktiskt ha läst Äventyrens brunn*, så det är ganska lätt att se recensentens kunskapsluckor (oklart om recensenten alls har läst äventyret faktiskt).
---------------
Jag tänker hävda att det inte finns några förolämpningar mot författaren i recensionen.Måns;n310935 said:Nu är ju recensionen främst en samling förolämpningar och ytterst lite handlar om själva äventyret. Men om vi tar kapitlet om slavjägare så består det främst av stats och beskrivningar av sagda slavjägare. Att påstå att det är 2.5 sidor som handlar om att RP ska bli kidnappade är därmed fel.
Men, jag tänker inte orda mer om det här. Jag tänker inte hindra hindra God45 att recensera äventyr eller folk från att skratta åt det. Jag har sagt mitt.
Nu kan ni fortsätta kasta ägg på glada amatörer och flabba åt det. Scenen är er.
Det är inte heller vad Måns påstår, och jag håller med om att rescensionen har en raljerande ton som jag håller med om är onödig för ett alster som skrivit som gratismaterial.God45;n310937 said:Jag tänker hävda att det inte finns några förolämpningar mot författaren i recensionen.
Jag har nu skummat Äventyrens brunn.Voldstagg13;n310897 said:Okej, finns det andra här som har läst Äventyrens brunn och kan ge stöd åt det ena eller det andra?
Det här är en bra alternativ recension! Och jag är glad att diskussion här fick någon annan att recensera något så att vi fick fler vinklar på det Mer åsikter är alltid bättre.Magnus Seter;n310963 said:Jag har nu skummat Äventyrens brunn.
Jag tycker att själva idén med en brunn där äventyrare samlas är briljant. En fräsch idé jämfört med "ni träffas på ett värdshus". Detta ger spelledaren ett extra verktyg när hen ska starta en kampanj.
Platsen är också trevligt beskriven och följer det etablerade upplägget för äventyrsplatser i Svärdets sång, nämligen att ge spelledaren krokar utan att utveckla dem för mycket. Äventyrsplatsen och det som beskrivs kring den är mycket väl förankrade i Svärdets sångs kampanjvärld och känslan i spelet, vilket ger äventyrsplatsen ett djup som låter spelledaren plocka upp tankar och idéer framöver i sin kampanj.
Som spelledare för Svärdets sång uppskattar jag att jag får speldata för slavjägarna, om jag inte använder äventyrsförslaget kan jag ändå ha stor nytta av informationen om jag behöver banditer till något annat äventyrsuppslag.
EDIT: Jag ska också tillägga att språket kunde vara mer fokuserat, men det följer samtidigt i samma fotspår som Erik Granström etablerat för spelet, rätt "blommigt" så att säga.
Jag ger det 3/5.
/Magnus
Eftersom du uttryckligen bad om det gav jag mig på att läsa Prison City. Jag klarade av att ta mig igenom två sidor innan det bristfälliga språket tvingade mig att ge upp. Flera meningar fick jag läsa flera gånger för att ens begripa. Det här håller möjligtvis som ett första utkast för internt bruk, men det är långt kvar innan det är moget att visas upp för allmänheten.God45;n310987 said:Jag tänker också passa på att tigga alla som läser det här att recensera mina grejer som ligger på Scenariobiblioteket (under Sebastian Lindeberg som jag ju heter). Razorgirls är recenserat men inte resten. Och det stör mig att mitt projekt att det ska vara recensioner på allt i biblioteket i den här tråden har en lucka jag själv inte kan fixa till
Men hallå. Det är klart att det är en barnslig hämnd när du inte ens läst igenom scenariot utan bara analyserat det utifrån EN premiss och det är språket. Vadå tvingar dig att ge upp? Ska du recensera något så får du väl läsa igenom hela scenariot. Om du VÄLJER att avbryta läsningen efter två sidor så har du inte ett tillräckligt underlag till en rättvis recension och borde avstått från att recensera det (men kanske ville du hämnas? i alla fall litegrann?)Måns;n310990 said:Eftersom du uttryckligen bad om det gav jag mig på att läsa Prison City. Jag klarade av att ta mig igenom två sidor innan det bristfälliga språket tvingade mig att ge upp. Flera meningar fick jag läsa flera gånger för att ens begripa. Det här håller möjligtvis som ett första utkast för internt bruk, men det är långt kvar innan det är moget att visas upp för allmänheten.
Betyg:
0 av 5. Det här är ett utkast, inte ett färdigt äventyr.
Ps. Nej, det här är inte en barnslig hämnd. Det är 100% ärligt.