Jag minns dem som skit. Både SL och spelare hade skittrist, men av någon anledning plågade vi oss igenom dem.Bifur;n276086 said:Ser fram emot att Äventyrspaket 1 och 2 avhandlas, har nog en aningen romantisk bild av deras kvalité...
Jag har alltid tyckt Novastenen och Svart Duell var hyffsade äventyr. Jeraz + Skönheten och Odjuret har jag däremot aldrig gillat.Ja!;n276090 said:Jag minns dem som skit. Både SL och spelare hade skittrist, men av någon anledning plågade vi oss igenom dem.
Något av dem släpptes väl på en kongress?
Jag har läst dem på senare år men minns faktiskt inget annat av dem.
Så här 30 år senare minns jag alla fyra som bra, även om jag bara minns enskildheter från någon av dem, och hade sagt att Skönheten & Odjuret var bäst (varför? lite oklart, fanns kanske något med ett handout som fångade mig redan då) och att Jeraz var det minst intressanta.Henke;n276095 said:Jag har alltid tyckt Novastenen och Svart Duell var hyffsade äventyr. Jeraz + Skönheten och Odjuret har jag däremot aldrig gillat.
Bara då att vi har koll på historien här - äventyret publicerades 1982 i nummer 3 av tidskriften Morgonstjärnan. Alltså det andra DoD-äventyret som gavs ut (med Tvillingbergen på tredje plats).God45;n276058 said:Äventyret: Sarkath Hans gravvalv
Av: Steve Perrin (Översättning av Mikael Börjesson)
År: 1984
Ja, om vi ska segla hela vägen till Spanien borde det vara av en anledning som har med Spanien att göra. Det är ändå en bit.Gurgeh;n276186 said:Havets vargar är lite förbryllande i efterhand. Det skulle vara ett äventyr i vikingamiljö, men om det ska vara i vikingamiljö, varför är det bara själva rekryteringen som äger rum i Norge, medan huvuddelen av äventyret utspelar sig i Spanien. Kunde inte rövarna bott i Larvik lika gärna?
Eftersom utgångspunkten "åka vikingaskepp" verkar vara viktigt i äventyret så hade ett äventyr i Norge eller Sverige kanske gått att lösa med transport landvägen, men visst kunde rövarhövdingen lika gärna (hellre) huserat i Danmark eller på Island.Gurgeh;n276186 said:Havets vargar är lite förbryllande i efterhand. Det skulle vara ett äventyr i vikingamiljö, men om det ska vara i vikingamiljö, varför är det bara själva rekryteringen som äger rum i Norge, medan huvuddelen av äventyret utspelar sig i Spanien. Kunde inte rövarna bott i Larvik lika gärna?
Det är fräckt om det är bra gjort, med magi som faktiskt ändrat grejer eller som en sak äventyrare demimonden har att göra med. Men om fucking Hogwarts ligger här, varför finns det detaljer om hur man måste olja repen på båten? Mitt exempel på när det här görs bra är Lamentations of the Flame princess.Peter;n276189 said:Aldrig roligt att bara vara passagerare i ett äventyr, men vad är det för fel med semihistorisk fantasy? Det är väl i den kategorin medeltidsreglerna till Ivanhoe hör också? Tycker det är fräckt.
Island hade varit perfekt.Henke;n276195 said:Eftersom utgångspunkten "åka vikingaskepp" verkar vara viktigt i äventyret så hade ett äventyr i Norge eller Sverige kanske gått att lösa med transport landvägen, men visst kunde rövarhövdingen lika gärna (hellre) huserat i Danmark eller på Island.
Island hade varit perfekt!Henke;n276195 said:Eftersom utgångspunkten "åka vikingaskepp" verkar vara viktigt i äventyret så hade ett äventyr i Norge eller Sverige kanske gått att lösa med transport landvägen, men visst kunde rövarhövdingen lika gärna (hellre) huserat i Danmark eller på Island.
Visst är sandlådan perfekt! Påminner för övrigt om upplägget i Blixts och Gadds SkymningshavGod45;n276250 said:Äventyret: Döda skogen (Ärans väg del 1)
Av: Roger Undhagen
År: 1985
Nu känner jag igen mig! Här har jag ju dött två gånger, både i Fantasy! och DoD. Brutala TPK:er. Låt oss se om orch ledaren Svarthand fortfarande är lika hemsk!
Det här är egentligen inte ett äventyr utan en klassisk fantasy sandlåda i mycket kompakt och träffsäker form. Det finns tre magiska nycklar gömda runt om skogen som äventyrarna kan hitta för att öppna "Maktens portar" och vinna ofattbar rikedom. Men det är ärligt talat inget krav, och du behöver som spelledare inte ens berätta för spelarna att det är vad de kan finna. För skogen är sprängfylld med magiska hemligheter, monster och NPC:er. Äventyret har också en utmärkt utformad bas i form av ett värdshus där de kan plocka upp quests från NPC:er, vila eller interagera med karaktärer.
Det som gör Döda skogen så jävla bra är att det inte finns något dåligt, tråkigt eller onödigt i äventyret. Varje quest, varje plats, varje NPC och varje fight är jättebra! Svarthand och hans ondskefulla orcher är tillexempel det platoniska idealet av onda orcher. Häxmässtarinnan är den bästa av sin sort och så vidare. Strukturen och de många spåren låter spelarna karva ut sitt eget äventyr men levererar ändå överraskningar.
5 av 5. En magisk, och förutom den lite förvirrande layouten, perfekt sandlåda.