God45
#PrayersForBahakan
Jag tycker det är jättebra att du och andra säger vad ni tycker. Jag claimar inget tollkningsföreträde och ingen expertis härHenke;n277272 said:Jag håller med om att Oraklets fyra ögon inte är riktigt lika bra som Svavelvinter, men jag tycker fortfarande äventyret bjuder på en del bra grejer som både går att lösa med diplomati och våld (mötet med vargfolket, tvillingmagikerna, björkbeningarna, osv). Dessutom bra grejer som Kamalkus magiska speglar och stenstatyn Nekromorben som för evigt jagar den som stjäl hans smycke. Intressanta utmaningar som hur man skall nå barnet på Basenanji´s klippa, hur man skall lyckas förflytta Nastigast och vad man skall göra med den remuntrasjuka Raoga. Spelet drivs också av den mordiska Rhabdorana-sekten och öppningsscenen med Bodonius är en av de bästa öppningsscenerna någonsin. Metaspelet med Shagul och Praanz var iaf vad jag minns banbrytande för sin tid även om greppet kanske är svårt att få till. Visst håller jag också med om att Vox Ranzina är svår (omöjlig) att tolka, men det förtar egentligen inte upplevelsen att man knuffar spelarna lite rätt.
Som tidigare vet jag inte riktigt vilka återkommande kriterier du väger in i dina recensioner, men för sin tid är det vad jag kan se inte mycket som är bättre än O4Ö. Att O4Ö skulle vara en trea (likställd med Äventyrspaket 1&2) känns inte rimligt (samtidigt som det, enligt mig, mediokra grottkrälet Djupets Fasor skulle vara en fantastisk 5:a).
Jag är också helt med på att detta är din tråd och ditt tyckande, men likväl måste jag reservera mig
Jag kämpade med bedömningen, många delar av äventyret är väldigt bra. Och hade vissa delar tagits ut och varit egna äventyr hade de lätt varit 5:or. Men när det finns två centrala saker i äventyret och ingrn av dem fungerar vet inte jag vad jag ska göra med det eller hur jag ska betygsätta saker.
Men jag känner inte att jag kommer skrämma bort någon från att läsa ett av de mest kända äventyren i Sverige. Annars hade jag seriöst övervägt att gå "Jag sätter ingrt betyg här.".