...och såhär kanske
@Björn den gode ? Lajvarrangerande och -skrivande är i de flesta fall ganska frikopplat från spelandet medans de båda kommer närmare varandra kring rollspelsbordet. "Oftast" i alla fall, Fastaval-traditionen och en del lajv gör ju del av spelskrivandet som del av "workshops" och liknande, men ja "oftast". Och frekvens ger i någon mån djup tänker jag. Kanske är det därför så mycket av KP handlar om saker som görs under själva lajvandet som inte har så mycket med det direkta scenarioskrivandet att göra, vi pratar och skriver om det vi gör mest såklart, och därför blir mycket "lajvteori" kring det vi pratar om nu mer en fråga om ett ytligt "vad" snarare än ett "hur" (som vi ju får utförligt i exempelvis Genesis bok). Vad tror du om det som förklaring?
Ja det låter väl rimligt, och absolut om du tänker att teorin är det som finns i de publicerade spelen så är jag med på hur det finns mycket mer i bordsrollspelen, jag hade nog tänkt det mer som att de publicerade spelen är praktik och att man måste upp på en metanivå från det för att det ska bli teori, men det går ju absolut att se själva spelandet som praktik och spelen som teori istället.
Sen har jag ju alltså inte läst några av KP-böckerna, så kan nog inte säga något om hur ytligt/djupt det är det, men tycker definitivt att mycket av det som publicerats på nordic larp-sidan till exempel håller rätt bra djup och många artiklar som hur man spelar ond och sånt tycker jag är nästan rakt av överförbara åt andra hållet istället.
By the way, räknar du Fastavaltraditionen till bordsrollspel? För det är väl den rimliga uppdelningen kan jag tycka, men i vart fall i Sverige (mest p.g.a. scenariofestivalen) så har det ju blivit extremt mycket mer kopplat till lajvcommunityn än rollspelscommunityn (både i diskussioner men också i praktiken så är det bland mina vänner väldigt mycket vanligare att det är 'lajvarna' som spelat några fastavalscenarion än 'bordsrollspelarna'.
Slutligen utan att ha någon vidare koll på det heller, men visst borde det finnas något i hela 'prep is play' området som borde kunna föras över, för i vart fall för långform lajven så är det ju extremt mycket prep... Kanske också går att dra paralleler till 'everything is a designable surface' tankarna i lajvteorin?