Jag ska prata om lärdomar från rollspel på ett lajvkonvent

RasmusL

Champion
Så himla många bra svar, tack!

Min tanke är att ha målet att förmedla tankar och tekniker som hjälper till att bygga starka och dramatiska scenarion/situationer från rollspel och glänta på dörren till terminologi och teori som inte är särskilt framträdande bland lajvare. Givetvis finns det eget lajv-tänk men exempelvis grejerna från Genesis bok, varav en del ju finns här på forumet i andra former (trianglar, olika sätt att skapa driv och agens, etc) och utifrån lajvande gradvis försöka förflytta tänket från mer ostrukturerad och personlig-erfarenhets-baserad design till de mer formaliserade sätt som ofta förekommer i rollspel. Allt som nämnts ovan kommer att vara med åtminstone som inspiration och högst troligt explicit, är ni OK med att jag nämner er vid namn eller forum-alias när jag refererar?

Rörande "vad är lajv" så tänkte jag inte riktigt att det var så viktigt, de lärdomar vi kan dra från rollspel när det gäller att skapa och skriva för drama tänker jag är ganska allmängiltiga oavsett arena, det är liksom bra verktyg! Om jag ändå ska ge min bild av "lajv" så är det ett gäng mängder där mängden "rollspel" innehåller delmängderna "bordsrollspel" och "lajv" och där dessa delmängder överlappar en del. "Teater" överlappar en del med rollspel men jag ser det egentligen inte som närmare besläktat med lajv än med bordsrollspel. Teater för mig är mycket att spela upp ett på förhand definierat manus, improvisationsteater handlar om att få en reaktion från publiken snarare än att skapa för sig själv (lite som Mercer o co med sina podcasts, men det är i mina ögon bara delvis rollspel och delvis performance). Det finns en massa lärdomar och överlapp men det är inte riktigt samma, och framför allt så är människorna inte samma.

Lajvare har sin egen teoribildning men den är i mina ögon inte lika teoretiskt utvecklad som bordsrollspelens och mycket glider över i antingen väldigt fysiska grejer så som hur en hanterar olika rum/platser eller väldigt flummiga på ett sätt som inte ger bra verktyg för spel. Bordsrollspelen fokuserar när de gör det bra på vad som händer runt bordet, där i själva situationen, och det har vi utforskat i mycket högre grad än vad lajvare gjort. Nu vill jag alltså ta det och backa ett litet steg, och fokusera på hur en lägger upp plattformen/skriver scenariot/planerar och kommunicerar situationen för att det ska vara goda förutsättningar för bra dramatiskt spel!

Låter det rimligt?

damogn

Swordsman
Nah. Inte när din ingång är att ifrågasätta formen av konst vi pratar om finns. Så, nej tack.
Alltså när jag googlar står det i första länken (https://larpadventureprogram.com/): "LARP, is an interactive theater experience" så jag förstår inte alls vad du menar?

Det är lite som att jag säger "varje cirkel är en ellips" och du säger att jag förnekar att cirklar existerar?

damogn

Swordsman
Kan vara för att interaktiv teater inte alltid är teater, liksom all text inte är lyrik.
Ok, finns det någonstans man kan läsa om skillnaden? Jag hittar inget som tyder på detta när jag söker efter "interactive theater is not theater" utan snarare står det överallt "Immersive and interactive theatre is a kind of theatrical performance where ... " och liknande.

Interaktiv teater låter på namnet som en delmängd till teater, så ditt påstående låter som "bläckpennor är inte alltid pennor".

RasmusL

Champion
Alltså när jag googlar står det i första länken (https://larpadventureprogram.com/): "LARP, is an interactive theater experience" så jag förstår inte alls vad du menar?

Det är lite som att jag säger "varje cirkel är en ellips" och du säger att jag förnekar att cirklar existerar?
Jag förstår liknelsen och den är väl inte helt galen, lite som att rollspel kan beskrivas som "is an interactive reading aloud experience", men det tappar elementet av samskapande som jag tycker är centralt för båda dessa hobbysar :)

damogn

Swordsman
Jag förstår liknelsen och den är väl inte helt galen, lite som att rollspel kan beskrivas som "is an interactive reading aloud experience", men det tappar elementet av samskapande som jag tycker är centralt för båda dessa hobbysar :)
Ok detta kan jag köpa. Så påståendet att lajv är yngre än rollspel är för att du menar att den form av berättande inte skett exempelvis i antiken (vad vi vet)? (Jag hade nog behövt vara med i ett antal lajv för att förstå varför det skulle vara sant, men kan köpa att lajv är tillräckligt annorlunda för att räknas från ett givet "sent" datum).

RasmusL

Champion
Jättespännande ämne, och väldigt bred frågeställning. Ska fundera vidare under dagen när jag har mer tid, men spontant skulle jag säga att Stance-konceptet från Big Model känns överförbart till och intressant för lajv. Känns som att lajv traditionellt rör sig mycket i actor stance, medan samberättarspel har utforskat author och director stance mycket. Author stance känns oproblematiskt att föra in i lajv (även om jag gissar att många där är immersionister som skulle ogilla det). Director stance känns knepigare, men inte nödvändigtvis ogörbart, åtminstone i mindre lajv. Har man 100 deltagare kan det vara svårt att låta dem hitta på fakta om spelvärlden som riskerar konflikt, men det kanske kan lösas genom att vissa har områden de har auktoritet inom, eller så.

Det kanske redan görs, vad vet jag, men känns som fruktbart område, i alla fall.
Ja, jag förväntar mig deltagare med väldigt olika erfarenheter och bild av rollspel och lajv så jag ville hellre gå brett och generellt än djupt och spetsigt.

Jättebra grejer! Jag var faktiskt i en diskussion efter ett lajv när någon sa "director stance" och jag ba, "what, är ni Forge-männniskor!?" och de tittade på mig som om jag hade pratat ett okänt språk :p Inte konstigt kanske att det finns lite överblödning men det är verkligen något som jag kan lyfta upp och berätta lite om! Och visst görs det, men verkligen inte på bred front, och mycket av lajvsfären har liksom inte haft den där Forge-aktiva perioden varför det saknas terminologi och diskussion runt många fenomen som används mer eller mindre omedvetet, som stances.

RasmusL

Champion
Ok detta kan jag köpa. Så påståendet att lajv är yngre än rollspel är för att du menar att den form av berättande inte skett exempelvis i antiken (vad vi vet)?
Jag menar nog mest hobbyn i det här fallet, liksom den nutida gruppen människor som diskuterar fenomenen. Det finns absolut lajv från länge sedan, men det är på det stora hela mycket färre utövare och därmed sämre kollekvit minne, inte lika breda och djupa utforskanden av teoristuff kring hobbyn, inte lika mycket att läsa, etc. Knutpunkt och en del andra liknande events och sammanslutningar försöker hålla fanan högt, men det finns bara inte samma kvantitet som exempelvis kring DND.

damogn

Swordsman
Jag menar nog mest hobbyn i det här fallet, liksom den nutida gruppen människor som diskuterar fenomenen. Det finns absolut lajv från länge sedan, men det är på det stora hela mycket färre utövare och därmed sämre kollekvit minne, inte lika breda och djupa utforskanden av teoristuff kring hobbyn, inte lika mycket att läsa, etc. Knutpunkt och en del andra liknande events och sammanslutningar försöker hålla fanan högt, men det finns bara inte samma kvantitet som exempelvis kring DND.
Tack för förtydligandet. Detta köper jag helt. Ledsen att jag spammade tråden.

Genesis

Ni dés ni maître
Jag tänker att de som har erfarenhet av spelledarlöst bordsrollspel kanske har lättast att bidra med det trådstarten frågar efter?
(Jag har inte sådan erfarenhet, så inte jag.)
Nja, i spelledarlöst har ju generellt alla deltagare full koll på vad som händer, och ofta har alla spelledarauktoritet. Så jag tror inte att det ligger närmare den informationsassymetri som finns i lajv.

Genesis

Ni dés ni maître
En annan grej kanske är det här med att särskilja på olika typer av information? Edwards gör ju det, men tyvärr minns jag inte alla termer. Men bakgrund, situation och fluff, typ. 2097 gör det ju också i blorgteorin, där viss typ av information inte ska hittas på av spelledaren. Exemplet med att SL kan improvisera namn fritt, tills det dyker upp ett monster som bara dödar folk vars namn börjar på vokal.

En annan, kanske vagt relaterad grej är det här med explicit icke-explicit information. Den tråden är ju mest fyra sidor av att jag försöker förklara vad jag menar och misslyckas eftersom jag och de andra i tråden har fundamentalt olika hobbyer (lika olika som bordsrollspel och lajv), men om man lyckas förklara konceptet kan det kanske vara något som är kul att leka med i ett lajvscenario.

RasmusL

Champion
Jag tänker också att ett argument f
En annan grej kanske är det här med att särskilja på olika typer av information? Edwards gör ju det, men tyvärr minns jag inte alla termer. Men bakgrund, situation och fluff, typ. 2097 gör det ju också i blorgteorin, där viss typ av information inte ska hittas på av spelledaren. Exemplet med att SL kan improvisera namn fritt, tills det dyker upp ett monster som bara dödar folk vars namn börjar på vokal.

En annan, kanske vagt relaterad grej är det här med explicit icke-explicit information. Den tråden är ju mest fyra sidor av att jag försöker förklara vad jag menar och misslyckas eftersom jag och de andra i tråden har fundamentalt olika hobbyer (lika olika som bordsrollspel och lajv), men om man lyckas förklara konceptet kan det kanske vara något som är kul att leka med i ett lajvscenario.
Awesome! Tack!!!

Jag tänker också att ett argument för att rollspel har något att lära ut är repetition. Om jag är en produktiv lajvarrangör kanske jag kan klämma ur mig och genomföra ett lajv eller två om året. Jag bygger alltså mitt scenario men får bara se det "skarpt" någon gång per år och ofta bara en gång totalt. När jag spelade mycket samberättande gjorde vi ju hela "värld, sirtuation, karaktärer, relationer"-snurran em eller två gånger i veckan och spelade varje situation/scenario i botten. Någon lärdom finns nog där som jag ska försöka sätta ord på också :) Jag tänker att hantverksgruppen hade haft svårt att göra framsteg om det tog ett år att förbereda varje speltillfälle? Det bör vara argument för att det finns bra saker i rollspel :)

Genesis

Ni dés ni maître
Jag tänker också att ett argument för att rollspel har något att lära ut är repetition. Om jag är en produktiv lajvarrangör kanske jag kan klämma ur mig och genomföra ett lajv eller två om året. Jag bygger alltså mitt scenario men får bara se det "skarpt" någon gång per år och ofta bara en gång totalt. När jag spelade mycket samberättande gjorde vi ju hela "värld, sirtuation, karaktärer, relationer"-snurran em eller två gånger i veckan och spelade varje situation/scenario i botten. Någon lärdom finns nog där som jag ska försöka sätta ord på också :) Jag tänker att hantverksgruppen hade haft svårt att göra framsteg om det tog ett år att förbereda varje speltillfälle? Det bör vara argument för att det finns bra saker i rollspel :)
Ja, jag har tänkt det i jämförelse med författare, ibland. Stephen King må vara en produktiv författare, men jag är rätt säker på att jag (med)författat fler berättelser. Kan ju klämma ur mig sju kompletta berättelser med början, mitten och slut på en konventshelg.

Jim Profit

Warrior
Lajvare har sin egen teoribildning men den är i mina ögon inte lika teoretiskt utvecklad som bordsrollspelens och mycket glider över i antingen väldigt fysiska grejer så som hur en hanterar olika rum/platser eller väldigt flummiga på ett sätt som inte ger bra verktyg för spel. Bordsrollspelen fokuserar när de gör det bra på vad som händer runt bordet, där i själva situationen, och det har vi utforskat i mycket högre grad än vad lajvare gjort.
*Host* - nu svär han allt i kyrkan...

Genesis

Ni dés ni maître
Om man tar steget från allmän teori till specifik mekanik så skulle jag säga att Sanningar från DYD, Livslögner från Gastkammaren och eder eller vad det heter från Durance är bra grejer att titta på. De är potentiell karaktärsutveckling inbyggd i rollpersonen från början. Även nycklar i TSOY/SS funkar ju så, i och med att man kan köpa loss dem. Det är ju mer prepp av rollpersoner än av scenarion, men kan säkert användas av lajvarrangörer, om inte annat som ett format att basera roller på. ”Varje roll ska ha minst en livslögn, en sak rollpersonen tror om sig själv eller sin omgivning som inte är sann. Till exempel ’min familj behöver mig’ eller ’jag är inte värd att älskas’.”

RasmusL

Champion
Om man tar steget från allmän teori till specifik mekanik så skulle jag säga att Sanningar från DYD, Livslögner från Gastkammaren och eder eller vad det heter från Durance är bra grejer att titta på. De är potentiell karaktärsutveckling inbyggd i rollpersonen från början. Även nycklar i TSOY/SS funkar ju så, i och med att man kan köpa loss dem. Det är ju mer prepp av rollpersoner än av scenarion, men kan säkert användas av lajvarrangörer, om inte annat som ett format att basera roller på. ”Varje roll ska ha minst en livslögn, en sak rollpersonen tror om sig själv eller sin omgivning som inte är sann. Till exempel ’min familj behöver mig’ eller ’jag är inte värd att älskas’.”
Svinbra! Precis sånt här/! Till många lajv skrivs alla roller (ibland förfärligt långa texter...) av spelmakarna, och sån här input är guld! Kommande från sån här rollspelstraditionen känns många roller ofta rätt "tomma" på just karaktärsutveckling, och sånt här formaliserat är ju guld som verktyg!

Björn den gode

Swashbuckler
Jag tycker upplägget du är ute efter låter jättespännande, och ska definitivt försöka komma dit och lyssna. Men jag blir ändå nyfiken den här jämförelsen, och kanske särskilt var all den här rollspelsteorin finns? Bara knutpunkt i sig har ju ett årligt konvent om lajvteori och har gett ut ett 30-tal böcker om ämnet, vad har vi egentligen inom rollspelsteori, the forge (någon slags blogg/forum som dessutom väl lagts ner), wrnu där det visserligen skrivits mycket men det mesta är ju inte direkt rollspelsteori, och sen då? Eftersom du nämner DnD så tänker jag att det kanske finns en massa amerikanska rollspelsteori om just detta som jag missat?