Så himla många bra svar, tack!
Min tanke är att ha målet att förmedla tankar och tekniker som hjälper till att bygga starka och dramatiska scenarion/situationer från rollspel och glänta på dörren till terminologi och teori som inte är särskilt framträdande bland lajvare. Givetvis finns det eget lajv-tänk men exempelvis grejerna från Genesis bok, varav en del ju finns här på forumet i andra former (trianglar, olika sätt att skapa driv och agens, etc) och utifrån lajvande gradvis försöka förflytta tänket från mer ostrukturerad och personlig-erfarenhets-baserad design till de mer formaliserade sätt som ofta förekommer i rollspel. Allt som nämnts ovan kommer att vara med åtminstone som inspiration och högst troligt explicit, är ni OK med att jag nämner er vid namn eller forum-alias när jag refererar?
Rörande "vad är lajv" så tänkte jag inte riktigt att det var så viktigt, de lärdomar vi kan dra från rollspel när det gäller att skapa och skriva för drama tänker jag är ganska allmängiltiga oavsett arena, det är liksom bra verktyg! Om jag ändå ska ge min bild av "lajv" så är det ett gäng mängder där mängden "rollspel" innehåller delmängderna "bordsrollspel" och "lajv" och där dessa delmängder överlappar en del. "Teater" överlappar en del med rollspel men jag ser det egentligen inte som närmare besläktat med lajv än med bordsrollspel. Teater för mig är mycket att spela upp ett på förhand definierat manus, improvisationsteater handlar om att få en reaktion från publiken snarare än att skapa för sig själv (lite som Mercer o co med sina podcasts, men det är i mina ögon bara delvis rollspel och delvis performance). Det finns en massa lärdomar och överlapp men det är inte riktigt samma, och framför allt så är människorna inte samma.
Lajvare har sin egen teoribildning men den är i mina ögon inte lika teoretiskt utvecklad som bordsrollspelens och mycket glider över i antingen väldigt fysiska grejer så som hur en hanterar olika rum/platser eller väldigt flummiga på ett sätt som inte ger bra verktyg för spel. Bordsrollspelen fokuserar när de gör det bra på vad som händer runt bordet, där i själva situationen, och det har vi utforskat i mycket högre grad än vad lajvare gjort. Nu vill jag alltså ta det och backa ett litet steg, och fokusera på hur en lägger upp plattformen/skriver scenariot/planerar och kommunicerar situationen för att det ska vara goda förutsättningar för bra dramatiskt spel!
Låter det rimligt?
Min tanke är att ha målet att förmedla tankar och tekniker som hjälper till att bygga starka och dramatiska scenarion/situationer från rollspel och glänta på dörren till terminologi och teori som inte är särskilt framträdande bland lajvare. Givetvis finns det eget lajv-tänk men exempelvis grejerna från Genesis bok, varav en del ju finns här på forumet i andra former (trianglar, olika sätt att skapa driv och agens, etc) och utifrån lajvande gradvis försöka förflytta tänket från mer ostrukturerad och personlig-erfarenhets-baserad design till de mer formaliserade sätt som ofta förekommer i rollspel. Allt som nämnts ovan kommer att vara med åtminstone som inspiration och högst troligt explicit, är ni OK med att jag nämner er vid namn eller forum-alias när jag refererar?
Rörande "vad är lajv" så tänkte jag inte riktigt att det var så viktigt, de lärdomar vi kan dra från rollspel när det gäller att skapa och skriva för drama tänker jag är ganska allmängiltiga oavsett arena, det är liksom bra verktyg! Om jag ändå ska ge min bild av "lajv" så är det ett gäng mängder där mängden "rollspel" innehåller delmängderna "bordsrollspel" och "lajv" och där dessa delmängder överlappar en del. "Teater" överlappar en del med rollspel men jag ser det egentligen inte som närmare besläktat med lajv än med bordsrollspel. Teater för mig är mycket att spela upp ett på förhand definierat manus, improvisationsteater handlar om att få en reaktion från publiken snarare än att skapa för sig själv (lite som Mercer o co med sina podcasts, men det är i mina ögon bara delvis rollspel och delvis performance). Det finns en massa lärdomar och överlapp men det är inte riktigt samma, och framför allt så är människorna inte samma.
Lajvare har sin egen teoribildning men den är i mina ögon inte lika teoretiskt utvecklad som bordsrollspelens och mycket glider över i antingen väldigt fysiska grejer så som hur en hanterar olika rum/platser eller väldigt flummiga på ett sätt som inte ger bra verktyg för spel. Bordsrollspelen fokuserar när de gör det bra på vad som händer runt bordet, där i själva situationen, och det har vi utforskat i mycket högre grad än vad lajvare gjort. Nu vill jag alltså ta det och backa ett litet steg, och fokusera på hur en lägger upp plattformen/skriver scenariot/planerar och kommunicerar situationen för att det ska vara goda förutsättningar för bra dramatiskt spel!
Låter det rimligt?