Nekromanti Jag spelar Darkest Dungeon

.113

Swashbuckler
Var ett tag sen sist, och då var det inte klart ännu så nu tänkte jag köra igång med det igen och då tänkte jag att varför inte göra en liten rapport om mina oundvikliga misslyckanden.

Jag startar igång på, normal svårighet eftersom jag är en fegis, men inte en sån fegis att jag kör på lättaste. Normalsvårt är ändå svårt så.. Det får duga.

För de som inte vet så är det väl ungefär såhär storymässigt, min släkting eller nått ägde en herrgård men råkade öppna en port till nåt otäckt ställe och nu är det upp till mig att fixa problemet, men oroa er inte jag ger mig inte själv ner utan jag lockar vilsna själar med lust för guld eller liknande (jag tittar på er, äventyrare) för att "hjälpa" dem att uppnå sitt bästa jag. Typ. Iaf skickar jag ner dem in i dungeonen och hoppas det går hyfsat bra. Vi får se.

På vägen dit kraschar vi lite (det blir introt alltså) så vi måste gå sista biten. Med mig har jag mina två trotjänare, Reynald Korsriddaren (33hp) och Dismas, vagabonden (23 hp). Redan i första rutan får Dismas lite panik, helt random utan att vi sett något. Sånt är livet.

Sidenote: Panik stiger i och med att det blir mörkare och mörkare, men som tur är har vi ju facklor.. ett tag.. Och om man blir anfallen och av lite annat så som t.ex. att gudarna hatar mig. När man får mycket panik så fungerar man sämre, och man kanske inte kan styra karaktären längre + att om man "maxar" den så får man en ny trait efteråt. De KAN vara bra, men let's face it, livet suger.

Nåja, jag fortsätter. Ganska snart träffar jag på en bandit, som dock inte är riktigt beredd och jag hinner anfalla först. Dismas börjar och skär upp armen på den nu blödande banditen varpå Reynald dunkar till honom i huvudet och han blir "stunned" och förblöder utan att hinna agera. Livet leker, gudarna är med oss osv, och jag hittar 250 guld, kashing!

Vi fortsätter.

Vi kommer fram till ett tält, antagligen banditens. Nu tänker man ju, jamen vad kan gå fel? Ja, jag vet faktiskt inte, så jag letar igenom tältet med Dismas som hittar 550 mer guld!

Nästa område, stöter på en (från och med nu får de heta det de heter på engelska) Brigand Bloodletter (använder bland annat piskor har jag för mig, som gör bleeding) samt en Brigand fusilier, som har ett gevär. Jag är först. Facklan är halvvägs ute, vilket innebär att jag har större chans för ambush (som inte hände nu) men att det är större risk för panik. Aja.

Dismas skär ordentligt på bloodlettern, som nu blöder. Bloodletter skjuter Reynald så han staplar bakåt, dismas står nu längst fram. Fusiliern skjuter på oss båda, med nån sorts debuff.. Reynald försöker stunna Bloodlettern men det går dåligt. Dismas hugger bloodlettern, fusiliern skjuter igen och Reynald försöker smita bloodletter som dessutom blöder lite men lever och hämnas med den där piskattacken jag nämnde. Nu blöder Reynald också, medan Dismas motstod. Båda fick dock en rejäl dos med panik.
Dismas hoppar bakåt, varpå vi blir beskjutna igen (båda träffas alltså) och sen kommer bloodlettern med en arg attack som återigen ger en hel hög med panik + skada, dock bara på Reynald denna gång. Reynald slår ihjäl den som payback. Lite skjutande fram och tillbaka sen är striden slut, hittar lite juveler och grejs.

Just nu: Reynald 10/33 hp och 14/200 panik. Dismas ligger på 12/23 och 7/200 panik. Inte så tokigt antar jag. Jag får nu om jag vill ta mig till stan, men det ligger en kista här och skräpar. Jag har en dålig känsla men Dismas ska öppna den. Jag ser dock att den heter "brigands trapped chest"... Så jag testar en spade på den, men det gav ingenting och nu har jag ingen spade. Yey. Fick inget i kistan. Klarade poison resist dock. Alltid något.

Quest reward 5000 + 1360 i loot (och 2 mat). Som bonus får jag dessutom 2 resolve xp (av 7, vet inte riktigt, bara vanlig xp tror jag) och Dismas får en trait! Han har nu Scattering som ger -5% skada med ranged attacker. Kul. In i stan.

.113

Swashbuckler
Väl i stan tänker jag att jag nog behöver rekrytera några mer rekryter till mitt uppdrag att rensa ut mitt nya hem, så jag kollar vilka som väntar mig här i byn.

Bossard, en prästinna med klaustrofobi(+ panik ibland antar jag) och nervösa drag (+10% stress, det jag kallade panik tidigare :p) med fördelarna att hon rör sig lite snabbt om facklan ligger på 75%+ och lite motstånd mot.. movement begränsningar. Yey.

samt...

Vestas, en pestdoktor med ett "lazy eye" som ger honom minus chans att träffa med avståndsattacker, som tur är har hans random abilities lyckats bli bara ranged grejer så det.. vänta.. skit..
Dessutom är han bra på döda människor så det jämnar ut sig. mot människor. Annars suger det.

Beggars can't be choosers eller vad man nu säger så jag har två nya medlemmar. Passar på att uppgradera byggnaden så jag får 3 istället för 2 rekryter varje gång.

Nåja, ut på nya äventyr.

Jag skickar med 4 facklor, 4 ransoner mat, ett holy water och ett antivenom. De två sista tror jag följde med mina nya rekryter, resten köpte jag. (75g styck så 600 totalt). Får en varning om att jag borde ha med iaf 8 mat så dubblar mat och facklor. 1200g bort:(

För övrigt inser jag nu att Reynald korsriddaren är kleptoman....

In i ruinerna...

Hittar snabbt en extra fackla men båda mina nya rekryter har redan 20-23 stress... Möter 2 skelett som inte har någon chans. Ser en kista... en spade, en staty bust och cash! woot woot.

Mot nästa rum, ett hinder direkt men en spade senare nemas problemas..möter sedan 2 skelett och en okultist. Dismas skjuter alla tre, occultisten ger Vventris pestdoktorn 20stress i en attack! inte bra.Vi riktar in oss lite på han, varpå ett skelett anfaller och crittar,, 3 gubbar får stress, 6, 7 och 11... ugh... Dismas dessutommhalvdöd av 12 skada...

Bossard helar Dismas och Reynalds crittar skeletten och vi vinner sedan lätt.

använder lite facklor, 5 kvar.. hittar en ryggsäck med guld och en nyckel.. fortsätter.

Möter ett skellett en brawler och ännu en okultist.. ser en skattkista i bakgrunden. Bossard fokuserar på att hela Dismas och de andra dödar okultisten först. vi vinner och får lite loot men öppnar kistan som var en fälla. Reynald blöder.

Vi går vidare och hittar 2 skelett + 1 till med armborst. easy peasy fast iofs är reynalds nu halvdöd. fortsätter och desarmerar en fälla... facklor:2

Hittar en ryggsäck FULL med loot. Reynalds tar allt själv den lilla kleptomanen.. Jag vet nån som inte blir healad....

questen blir iaf avklarad nu men finns ett rum kvar så går dit. ett litet jordskred är i vägen så jag gräver igenom utan spade och alla får ca 20 stress. strid sen. 4 skelett, en vanlig en riddare typ, en med armborst och en courtier. Jag blir ambushad.. så doktorn och prästen blir längst fram....

Bossard får 100 stress och hennes resolve testas, hon blir nu abusive, vad nu det innebär. Reynalds dödar 2 skelett för att den lilla kleptomanen är bra... dilemmma.

jag tror bossard mobbar resten av grupen för hon snackar skit och alla blir mer stressade. Iaf så är bara armborst skytten kvar nu och den crittar min doktor som får 91 stress, men bossard the abusive skäms över honom så han får 9 stress till och blir testad. Han blir selfish.. suck.. Reynald dödar den sista. låser upp en kista med nyckeln jag hittade tidigare, får loot. Så man ska göra tydligen. Massor med loot och lite xp, Reynalds får en trait... Irrepressive som är bra iaf och ökar chans för good stuff. med 5%.
Bossard och ventris får också traits, bossards blir.. beastslayer och ablutomania (obsessed with cleanliness)
Ventris blir mer nervös (+10% stress).

Thats it for now. Suck. Går inte jättebra :)

tar mig till stan med quest complete iaf.. får lite mindre stresståliga "hjältar" som reward,

.113

Swashbuckler
Tillbaka i stan så har jag nu låst upp värdshuset och the abbey, så jag skickar Bossard för lite flaggelation, eftersom hon var så elak. pestdoktorn hamnar i meditation istället.

Reynalds kleptomani har nått nya nivåer så han skulle jag vilja att han väntade en stund, tyvärr märkte jag nu att han bara ber för att minska stress vilket inte går just nu då det är fullt där tydligen.

Mina tre nya rekryter verkar vara 2 abominations och en okultist(barkentin) med OCD, tvångssyndrom alltså.. Men ingen är ju perfekt liksom. Jag tar med mig en abomination också (Dive beugelin).
Tydligen kan han inte slåss samtidigt som heliga gubbar som min Reynald, så nu har jag satt mig i sitsen att jag bara kan ha med mig 3 gubbar. Däremot har jag updaterat så jag får fyra nästa gång.. Kanske måste ta med mig en extra så jag slipper reynald också.

Dismas, Barkentin och 2st abominations i täten beger sig av på ett scout uppdrag, 90% av dungeon måste utforskas. Ganska direkt hittar vi en bokhylla som barkentin kollar igenom och förändras för evigt! till det bättre! nice.Sen kommer vi till ett förgiftat skåp som han bara inte kan låta bli att pilla på, han sticker sig och är nu förgiftad. Mindre nice.

Vi fortsätter och kommer till ett jordskred, men gissa vem som lite random tog med en spade ! (och en nyckel). Slut spadar. Iaf kommer vi till en säck och Barkentin säger "nothing must remain untouched" och jag har klurat ut vad hans OCD går ut på. Som tur är var den tom. "better than a trap" säger han sen passande nog.

Bara för att ge en känsla av hur mycket stressen ökar har mina 3 nya nu redan 36, 23 och 30 stress, noll strid. ett obstacle senare utan spade och 20-25 mer på alla. rum 3 scoutat av 8.

strid på väg mot nästa rum. nemas problemas. Abominations kan läka stress på sig själv. gör bara det med dem. okultisten har 83 stress. suck.

.113

Swashbuckler
Ok, speedar på lite text här.. jag skaffar en ny pestdoktor, som dör i nästa uppdrag. skaffar en jester som är bäst (och sänker stress), dissar mina abominations och skickar reynald på kurs.. i bojor.. tills han inte stjäl mer.
skaffar en tveksam bärsärk och en soldat så jag har lite kött där framme.

.113

Swashbuckler
Jag har gjort ett misstag. Jag gick in i ruinerna igen, med min nya soldat, bärsärk och min gamla highwayman + prästinna. Vi har inte mycket skit att göra mot de enorma odöda jag just nu möter. Vi har klarat första striden, men ALLA står vid dödens rand... Flera gånger. Hade inte prästinnan haft party heal hade jag dött allihopa. Bara 80% av dungeonen kvar. Wee.

.113

Swashbuckler
Ok, bossard blir återigen abusive, hon har ju problem. Dismas blir fearful, jag är i en farlig strid nu. 2 stora gladiatorer, en gargoyle och en okultist... 2 är nära döden. Shits happening. Bärsärken tappar hoppet men soldaten blir inspirerad och ger järnet! Synd bara att dog direkt efter det. Death is closing in. De tre som är kvar har nu 150 stress. vid 200 kan man visst få en hjärtattack, men Bossard visar vem som är boss och överlever det. Hon må vara abusive men hon är fasen tuff, + att hon med sina konstanta heals ser till att alla håller sig från döden. Eller alla utom soldaten då.

Note: när man hamnar på noll (eller "minus" så stannar det på noll) så är man nära döden, har lite minus osv och varje träff sen kan döda en.

Honorable mention. Dismas har nu överlevt 6 st sådana träffar, på gränsen till att dö. Bossard fick ännu en hjärtattack och dog. Healern är borta men båda gladiatorerna är döda. En gargoyle nästan död. Dismas överlever en hjärtattack. Bärsärken dör i hjärtattack, dismas överlever ännu 2 attacker men dör sedan i hjärtattack. Party wipe. Oops.

Jag fixar till lite i byn, smeden kan fixa rustningar nu, det gör tydligen så man får mer hp. Värt. Varför gjorde jag inte det först? Skaffar en ny bärsäk och en antikvitetsexpert. Ser bra ut.

Note: Egentligen borde jag börja om och köra svåraste, inte för att det är lätt nu utan för att det är på tid då medan nu kan jag egentligen inte förlora, bara ge upp eller vinna :p Ska fundera på det innan jag fortsätter längre, fast jag gillar ju mina små skadade figurer.

.113

Swashbuckler
Som tur var kommer det 6st extra äventyrare denna dag, av nån anledning, jag frågar inte. Jag fyller upp mitt team med ett nytt gäng och beger mig iväg på ett kort men dödligt uppdrag, tänkte jag snabbar på beskrivningarna lite för det går så mkt tid och text annars. Long story short, jag dör halva gruppen men klarar uppdraget med min nya Reynald, eller nya crusader då, och min bountyhunter.

Beger mig sedan ut på ännu ett uppdrag i.. typ.. Träskbakgården. Har med mig min jester, min pestdoktor och de två tidigare nämnda. Det går till att börja med bra nästan, jag tänker jag ska försöka sänka stress med jester (som kan sänka rejält ca 11-13 på en gång) genom att döda alla utom en och sen abusa det lite. Det går ju sisådär när det plötsligt kommer reinforcements + att alla blir negg/får stress för att det tar för lång tid. Så gick det med det. Hittar iaf ett gammalt träd med lite loot, efter att jag smort in det med antivenom, så jag skulle slippa bli förgiftad. I got this! Bara resten kvar.

Jag inser ju ganska snabbt att fördelen med denna setup är ändå att jag dödar bra och sänker ändå stress rent allmänt, eller iaf håller ner det ordentligt. Nackdelen är ju att jag inte har någon healer och jag börjar i tredje rummet ha slut liv.

En stund senare dör min nya crusader. Jag inser snart att det är lika bra ge upp så jag återvänder till staden med tre tappra, eller mindre tappra äventyrare. Och en del loot. Min jester är numera besatt av pengar och min bountyhunter är lustigt nog rädd för människor. Lycka till med jobbet.

.113

Swashbuckler
Glömde uppdatera förra uppdraget men short story shorter så blev det helt enkelt så att jag fick lite loot och dog några färska rekryter. Ungefär som det jag just gjorde. Dog två nya lovande rekryter, men Reynald lever starkt vidare, han är dock besatt av mat vilket dock är extra kul eftersom han lider av... Skörbjugg nu. Kanske därför iofs.

Väl tillbaka i staden märkte jag av en nackdel med att spendera natten med för många män/kvinnor för att minska stress, så en av mina äventyrare har fått syfilis. Kul att upptäcka nya nackdelar lite då och då, det gick ju nästan FÖR bra nånstans.

Tillägg: Har totalt dött 11st nu.