Nekromanti Jag tänker köra Rifts

God45

#PrayersForBahakan

Jag har spelat i två väldigt tunga, emotionellt djupa och personliga kampanjer nyligen. Play passionately och hela den grejen. Men nu behöver jag en smak rensning med lite galen bullshit innan jag orkar ge mig in i ännu en tung kampanj. Och vilken bullshit är galnare än Rifts? Ingen bullshit säger jag, det finns ingen galnare bullshit! Inte för att jag tänker använda systemet, jag är ute för en galen spelvärld och inte ett system som man måste vara galen för att avnjuta.

Så Rifts, vad vill jag ha ut av världen? Jag vill ju uppenbarligen ha en galen blandning av en massa olika saker i samma värld. Men mer specifikt vad vill jag ha med? Jag bestämde mig för att göra en lista:

1. Coalition staterna. Jag älskar The Technocracy i Mage och Imperiumet i 40k så Coalitions staterna passar mig som handen i handsken. En super högteknologisk regim med målet att skydda mänskligheten till vilket pris som helst, en dödskalle fetish, coola mechs och ondskefulla metoder? Ja tack! Att de slåss mot allt från Cthulhu till Galadriel gör det bara bättre.

2. Magi. Flera olika sorter också som inte alltid är i harmoni med varandra och som kan kombineras med teknologi.

3. Massa olika former av teknologi. Utomjordisk teknologi, rester från mänsklighetens guldålder, teknologi från andra dimensioner, steam punk Tech som inte brukade fungera... Du kan ha din mech eller bössa i vilken form som helst.

4. Alla monster någonsin. Vad är poängen med att vara en äventyrare om man inte har monster att döda? Men vilka monster är bäst? Det beror på vad man känner för just då. Rifts slänger in drakar, vampyrer, cyber-demoner, vanliga demoner, åskfåglar, bigfoot, deepones, Cthulhu och allt annat som du kan tänka dig och låter äventyrare döda eller bli dödade av dem.

5. Vampire kingdoms. Ja de är dumma och nej jag tänker inte ha kvar blobben med tentaklar. Men ett helt land av Dusk to dawn är 100% fantastiskt.

6. Freak show gruppen. Yes, jag vil ha en grupp bestående av en alvisk trollkarl, en cyborg, en pilot med en gigantisk mech, en kille på super droger och någon med en "chemical slug thrower" och en dålig attityd. Jag vill låta spelarna köra precis vad de vill!

Men nu kommer frågan, vad mer kan jag ha med som inte funkar i mindre galna världar? Det här kan både vara saker i Rifts böcker (jag har inte läst särskilt många av dem) och saker som ni hittat på eller tagit från andra källor. Ge mig galna grejer som jag kan kasta in för mina spelare att leka med/slåss mot/sno och tjäna pengar på. Vilka idéer bedömde ni som för galna, dumma eller out there för att faktiskt använda? Jag vill gärna använda dem :)

God45

#PrayersForBahakan
Jag skrev upp några exempel karaktärer för en Rifts kampanj användande Wushu rpg. De här är menade att spegla några "klassiska" Rifts karaktärer och lite andra karaktärs arketyper som skulle kunna dyka upp.

Juicer

Super steroid junkie: 5

Yrkes kriminell: 4

Festar som det är 1999: 3

Kroppen klarar inte så här mycket: 1

Coalition soldat

Tränad soldat: 4

Högteknologisk arsenal: 5

Psykologisk indoktrinering: 3

Rasist: 1

Cyber doktor

We can rebuild him: 5

Macgyver: 4

Bedside manners: 3

Varför försöker alla mina skapelser döda mig?!: 1

Ley line walker

En handfull av eld magier: 3

Ständigt på genomresa: 4

När jag står PRECIS här är jag som en gud!: 5

Fuck vi är långt från en magisk kraftkälla...: 1

Psi-Stalker

Extraordinär jägare av det övernaturliga: 4

Flock full av muterade hundar: 3

Extremt skräckinjagande: 5

Telepatisk vampyr: 1

Shifter

Alv: 3

Magisk sugar daddy: 5

Teleportering: 4

Hur funkar den här grejen nu igen...?: 1

God45

#PrayersForBahakan
Så här är kampanj strukturen som jag tänker mig: en sandbox inspirerad av West marches kampanjen där de spelare som dyker upp bildar en grupp för sessionen. Medan man kan hitta ledtrådar och svar rörande kampanjens bakgrund finns ingen handling förutom den som spelarna skapar själv. Varje session avslutas med att karaktärerna återvänder till sin hemstad/hemmabas vilket förklarar hur nya karaktärer kan dyka upp och andra kan försvinna för en eller flera sessioner.

Vampire marches

Kampanjen utspelar sig på gränsen mellan vad som brukade vara USA och vad som nu är vampyrernas kungarike i söder. Någonstans i öken gränslandet ligger staden Weaverville. För några månader sedan var Weaverville en liten handels station med några hundra invånare, men efter att tidigare gömda ruiner från mänsklighetens guldålder börjat resa sig ur sanden har staden blivit destinationen för en ny guldrusch. Techno trollkarlar, cyber doktorer, äventyrande akademiker och andra var först och började rusta upp staden för sina syften. Sedan kom äventyrarna (bland annat spelarna) och började utforska ruinerna efter föremål som de själva kan använda eller som de kan sälja. Det är här kampanjen börjar, med en hex karta fylld med skatter, monster och rivaliserande äventyrare.

Efter ett tag kommer vampyr horderna komma närmare, lockade av loot och fler byten, coalition states trupperna kommer dra sig närmre för att säkra de teknologiska skatterna (och skydda folket antar jag...) och de magiska staterna i norr skickar ner sina elit agenter för att försöka sabotera för coalition staterna. Saker kommer bli explosiva och våldsamma med karaktärerna fångade i mitten.

Cybot

Mest spelbar
Definitivt inte nog med shub-niggurath.
Släng in några Necroscope vampyrer, vilket garanterat leder till mer tentakler och diverse saker som ingen människa bör skåda.

God45

#PrayersForBahakan
Cybot;n11471 said:
Definitivt inte nog med shub-niggurath.
Släng in några Necroscope vampyrer, vilket garanterat leder till mer tentakler och diverse saker som ingen människa bör skåda.
Det finns en lovecraftiansk fasa bakom Rifts vampyrerna rejält i shub-niggurath formen:

• Vampire Intelligences: In the Palladium Megaverse, Vampire Intelligences are seemingly the most numerous of their kind, and potentially the most dangerous, especially with the fall of the Old Ones that kept them in check. They are actually minor Old Ones but were deemed too "weak" in comparison to the other Old Ones and were not included in the super-spell that put the Old Ones and many of the greater Intelligences to sleep. Due to the virulent nature of their existence and the universal hatred throughout the Megaverse of vampiric infestation, Vampire Intelligences are hated by almost every sentient being in the Megaverse, from the least to the most powerful, and from the most stalwart Champions of Light to the most evil Devils and Demons. Very, very rarely does any other creature ever willingly work with or for them.
Vampire Intelligences are notable amongst Alien Intelligences in that they can produce an unlimited number of essences (which fuses with a mortal, living creature to form a Vampire), and that the essence fragments can, if so desired, create a corporeal servant -a last line of defense within the Vampire Intelligence's lair -without the need to possess a living victim (most essence fragments are intangible in form and must bond to a solid body in order to interact with the physical world in any way). Vampire Intelligences are, however, much weaker than their brethren in terms of both mystic might and damage capacity.
Men jag vet inte om jag gillar den... Visst, det ger ett massiv super ondskefullt boss monster skyddat av en hord av förvildade vampyrer, flera Greve Dracula style andra generationens vampyrer och en handfull av supermäktiga Lovecraftianska kanibal monster som boss monstrets direkt skapade generaler. Allt det är coolt...

Men jag vet inte om det är för mycket av en bait and switch. Om jag säljer From dusk to dawn och ger mina spelare Lovecraft, kommer de inte känna sig lurade?

God45

#PrayersForBahakan
Glitter boy problemet

Det här kommer låta som nonsens för alla som inte läst en Rifts bok och jag är den första att erkänna att "Glitter boy" inte precis låter som något coolt. Jag är också medveten att många av er som läst en Rifts bok eller till och med spelat Rifts kommer sucka djupt och himla med ögonen. Men trots detta är Glitter boy rustningarna en av mina favorit element i Rifts.

Men för att förklara, det här är en Glitter boy:

En Glitter boy är två saker. För det första är den en stor bepansrad kraftrustning som är löjligt svår att skada, extremt stark, väldigt snabb, har en railgun och en jetpack som låter den flyga snabbare än de flesta jet-plan. Oh, och den är glittrig vilket har gett den namnet. Den är i Rifts regelsystemet löjlig, tramsigt och idiotiskt övermäktig. Om någon i gruppen vill spela en är det bästa att resten av gruppen består av gudar, drakar och shit, någon sorts super trollkarl med ett runsvärd och mega damage rustning. Föresten? Railgunen heter en Boom gun. Ja.

Så om man ser Glitter boy rustningen/piloterna på det första sättet är den tramsig och bör kastas ut. Men sedan kommer det andra sättet att se på den. Glitter boy rustningen är Excalibur. Under den långa post-apokalyptiska perioden mellan apokalypsen och att samhällen började återuppbyggas var Glitter boy piloterna några av Nordamerikas enda hjältar och definitivt de främsta. De flög runt och räddade folk, dräpte monster och skapade säkra städer och riken. När en pilot blev för gammal eller dog ärvde en yngre hjälte hans eller hennes rustning och fortsatte dennes verk. Glitter boys tillverkas bara på ett enda ställe i världen och det är inte många av dem som tillverkas, de flesta är legendariska klenoder från mänsklighetens guldålder. Personerna som styr Glitter boy rustningarna är allihop hjältar, legendariska nu eller på väg att bli det.

Så, nu till problemet. Glitter boy rustningarna är allting som är bra med Rifts. Men de har också en tendens att göra personen i den till "huvudpersonen" i gruppen på det där sättet som Paladins tenderar att bli. Så jag väger fram och tillbaks på om jag ska ha med dem. Några förslag?

Cybot

Mest spelbar
Tycker ju självklart att Glitterboy ska vara Captain Amazing mot gruppens mystery men. En goodguy som är irriterande, tar åt sig äran för hjältedåd när det egentligen är gruppen som har gjort grovjobbet osv.

God45

#PrayersForBahakan
Cybot;n11540 said:
Tycker ju självklart att Glitterboy ska vara Captain Amazing mot gruppens mystery men. En goodguy som är irriterande, tar åt sig äran för hjältedåd när det egentligen är gruppen som har gjort grovjobbet osv.
Och där har jag min första npc! :D Captain Glitter kommer vara multiversums största douchebag och medan alla andra kommer älska honom kommer mina spelare avsky honom.