Nekromanti Jag tror jag hatar stadsvakten

God45

#PrayersForBahakan
Mr_Si said:
Riktigt intressant tråd! :gremsmile:

Enda tanke jag kan bidra med just nu är att jag inte tycker det funkar att bara titta på hur det såg ut i vår värld och sedan föra över det i en fantasymiljö, innehåller fantasymiljön t ex magiker kommer samhällena där ha metoder att hantera urspårade magiker t ex...

alltså finns det miljön saker som gör det möjligt och önskvärt för samhällena i världen att ha våldsmonopolistiska polisstyrkor alla stadsvakten tycker jag det bör finnas, annars inte...
Magikerna bör ju ha sin egen "polis" som håller koll på dem. Det kan antingen vara andra magiker som The towers of high sorcery på kynn eller The veiled aliance på Athas eller så kan det vara icke-magiker så som The templars i Dragon age.

Magi bör vara bortom kapabiliteterna hos stadsvakten att hantera, annars käns det lite fjutigt :gremtongue:

Storuggla

Champion
"Enda tanke jag kan bidra med just nu är att jag inte tycker det funkar att bara titta på hur det såg ut i vår värld och sedan föra över det i en fantasymiljö, innehåller fantasymiljön t ex magiker kommer samhällena där ha metoder att hantera urspårade magiker t ex..."

Magiker har ju redan en polis som håller ordning på dem. De kallas häxjägare :gremgrin:
Men ja, jag håller med om att vi inte kan direktöversätta vår historia till en fantasyvärld, men problemet är att vi redan ignorerat den delen så mycket redan. Skulle borgarna i fantasy vara korrekt enligt genren skulle de behövas drak-, magiker- och trollsäkras. Och där faller de borgar som avbildas i fantasy rätt ofta, om inte 99% av fallen. Egentlig struntar jag i om det är historiskt korrekt med en stadsvakt eller inte, jag vill bara ha bort dem. De tillför mig ingenting, ungefär som syltlök på julbord.

Storuggla, lite grönsaker

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Neroflame said:
På landsbygden kan du ju satsa på en länsman med bara någon enstaka medhjälpare. Han kan förståss hämta mer folk vid behov hos närmsta förste när han stöter på större problem.
Hravnkel Frösgodes saga skildrar lagtillämpning och rättskipning på den isländska landsbygden för tusen år sedan. (Länk >>>) Kanske kan den tjäna som inspiration? Den är av novellstorlek för en nutida läsare.