Nekromanti Jag tycker mig ana en ny trend...

King Kromm

Hero
...onlne rollspelen, visst, i sig kanske det inte är helt nytt, men har det inte på väldigt kort tid blivit väldigt mycke prat och grejjer om sådant...?

Och för att sprida lite ljus på detta så undrar jag helt enkelt, vad har folket här för erfaranheter av detta..?

Blir det rollspel med 17 användare, varav 8 aktiva, 2 superaktiva(dynget runt) och några som aldrig ens loggar in..?

Eller funkar det?

Är det kul?

Skulle du kunna tänka dig sådant?

Funkar det som ersättningsmedel mot avsaknad av vanligt rollspel?

entomophobiac

Low Prep High Play
Blir det rollspel med 17 användare, varav 8 aktiva, 2 superaktiva(dynget runt) och några som aldrig ens loggar in..?

Ja. Precis så är det. Vissa är seriösa, andra mindre seriösa och en del bryr sig inte alls. Precis som i vanligt bordsrollspel.

Eller funkar det?

Inte i mitt tycke, i alla fall om det du menar är chat-rollspel över IRC eller dylikt. Jag tycker det är rent värdelöst faktiskt, eftersom rollspel för mig är en social hobby och interaktion är bra mycket enklare om man ser kroppspråk, gester, miner och annat.

Men om du däremot menar spel av den typ som Kings of Chaos eller Warriors 2 representerar så är det helt ok, och de mer avancerade typerna - bland annat MUD - är väl mest upp till individen. Jag spelar dem inte, men det är säkert kul på något sätt.

Fast att spela vanligt bordsrollspel över nätet... jag gillar det verkligen inte.

anth

Vetefan
Något sånt.
Men du har missat en sak, internet är lite större än treriksröset.
Lägg till ett par nollor efter siffrorna i ditt exempel.

King Kromm

Hero
Något sånt.
Har jag verligen det? Titta på detta forumet. Sverges bästa, och kanske största(?) rollspelsrelaterade forumsystem. Hur många är vi? Hur många försök till rollspels forum finns det inte som inte fungerat alls? pga av för få medlemmar och annat, eller bara ett kompis gäng som sitter och har skitkul men ingen annan diggar det alls.

Och om man nu lägger till lite nollor, får man då inte antingen ett överbefolkat rollspel, som dör ut pga av att det blir tråkigt, eller muteras till något hemskt?
Eller om det är mer lagom många nollor(en eller så), och sköts bra men ganska strängt, då måste det la funka skit bra! Men finns det några sådana exempel i verkligeten?

King Kromm

Hero
Något sånt.
Har jag verligen det? Titta på detta forumet. Sverges bästa, och kanske största(?) rollspelsrelaterade forumsystem. Hur många är vi? Hur många försök till rollspels forum finns det inte som inte fungerat alls? pga av för få medlemmar och annat, eller bara ett kompis gäng som sitter och har skitkul men ingen annan diggar det alls.

Och om man nu lägger till lite nollor, får man då inte antingen ett överbefolkat rollspel, som dör ut pga av att det blir tråkigt, eller muteras till något hemskt?
Eller om det är mer lagom många nollor(en eller så), och sköts bra men ganska strängt, då måste det la funka skit bra! Men finns det några sådana exempel i verkligeten?

Rising

Vila i frid
Onlinerollspel:

"Och för att sprida lite ljus på detta så undrar jag helt enkelt, vad har folket här för erfaranheter av detta..?"

Det är lite förvirrande vad du egentligen pratar om, dels finns det ju vanliga actionspel med inbyggd chat där man kan spela flera tusen personer samtidigt som kallas för "onlinerollspel" trots att de inte har särskilt mycket med rollgestaltande att göra överhuvudtaget.

Sedan finns det ju TALKERS, MOOs och MUSHar (eller vad de nu heter) som i grund och botten ser ut som vanliga MUDdar (=textbaserade "onlinerollspel" utan rollgestaltning) fast där man inte har några regler eller något egentligt "spel" att spela. Några av dessa har (så vitt jag förstår) spelledare, och det blir lite som en blandning av friformssession och samberättande när man lirar: Man frågar alltså inte spelledaren "vad händer?" hela tiden, utan för det mesta så styr man berättelsen själv, men man kan gå omkring på en karta och de olika wizards som finns i världen kan ändra små saker eller lägga till grejer i världen om de tror att de kan göra spelsessionerna roligare för spelarna. Man kan också bara gå omkring och, typ chatta (fast som sin rollperson) med varandra. Jag har pyttefnyttiga erfarenheter av detta, men de säger mig att nivån på rollspelandet är tusen kilometer högre än vad det är för "onlinerollspelen".

Sedan finns det Never Winter Nights som (om jag har förstått det rätt) är väldigt annorlunda, eftersom man inte har så många användare, och att man kan ha en spelledare och ett riktigt äventyr. Det liknar mer datoriserat dungeonbashande på riktigt, om jag har fattat det rätt, men jag vet inget och kan inte uttala mig om det.

Sedan finns det olika möjligheter att spela rollspel över ett forum, s.k. PBF, som också är en sorts onlinerollspel, fast där det finns en enorm fokusering på ett samberättande, och där man inte riktigt har några spelledarplanerade "utmaningar" per definition.

Å så har man olika sätt att spela bordsrollspel via MSN, ICQ eller liknande. Då funkar det alltså som vanligt; man har en riktig spelledare och ett riktigt äventyr och allting, och jag misstänker att det är ett rätt omständigt sätt att spela på.

---

Missade jag någon spelform?

Vilken sorts onlinerollspel var det du tänkte på?

/Rising
som personligen gillar blandningen av lite begränsande regler, många spelare och stort utrymme för lattjo lajbans. Mitt mesta onlinerollspelande var i Discworld-MUDden där jag ägnade mycket tid åt att bara gå omkring, sitta på barer, köpa chokladpraliner och cigaretter och liknande och bjuda nyfunna kompisar på detta. Det finns hur mycket onödigt som helst i Discworld-MUDden, och det är det som gör det så kul. Jag spenderade alla mina slantar på fullkomligt nonsens som tatueringar och specialskräddade kläder, och det gjorde verkligen att man kunde se på en gång att det var något konstigt och speciellt med mig. Väldigt kul.

Om man skulle ta bort alla quests och regler och införa lite mer utrymme för en att emote:a vad man vill och lite sådana sköna prylar, då skulle spelet nog ha blivit mycket roligare.

---

En annan dröm jag har är ett "onlinerollspel" utan några NPCs. Det är de som förstör allting. Om det finns en "riktig" vapenaffär med fastslagna priser så bestämmer de ju på ett helt osannolikt sätt vad olika saker ska kosta. Jag har en dröm om ett spel där det inte finns en enda NPC. Man kan fortfarande ha monster och djur och sån't, men det finns inget värdshus och ingen värdshusvärd om inte någon enskild spelare faktiskt tar och bygger ett värdshus någonstans och sköter affärerna. Det finns ingen vapenaffär om inte någon spelare faktiskt tar och bestämmer sig för att sälja vapen. Det skulle bli det perfekta sociala experimentet: Hur lång tid skulle det ta innan det utvecklades demokrati, ett rättsväsende och olika befolkningsgrupperingar? Skulle det bara bli anarki och entropi, eller skulle det utvecklas ett samhälle baserat på samförstånd och gemenskap? Skulle det komma fram hierarkier och i så fall vad skulle det vara som bestämde ens status i världen? Rikedomar? Erfarenhet? Styrka?

Framförallt vore det roligt att se hur saker som ekonomi skulle fungera. Då blir det ju en fråga om tillgång och efterfrågan på riktigt, och inte magiska bullshitaffärer där det finns ett oändligt antal kortsvärd som alla kostar precis lika mycket och där det inte går att pruta med affärsinnehavaren eller föreslå en bytesaffär.

King Kromm

Hero
Re: Onlinerollspel:

Jag e lika förvirrande som vanligt märker jag.. :gremsmile:
Men men, alla har vi våra brister.

Men vad jag tänkte på var nog mest pbf liknande grejjer, med inslag av icq, msn, irc och ev. andra hjälpmedel. Exemplevis borgen som nyligen omnämts här . Finns många många fler, men det va endå först och främst dessa ag tänkte på(tror jag sett 3-4st bara de senste dagarna, och har inte hört talas om något av dem innan...)

Ulfgeir

Swashbuckler

Enda spelformen du då eventuellt missade Rising är väl PBEM.

Dvs Play-by-EMail. Blir ju inte lika mycket karakärsframdrivande som i PBF, Åtminstone inte om man har en spelledare som vill driva på för att få mer action. Blir ganska segt. Har kört Shadowrun på detta viset. Tyvärr så kommer den onde spelledaren lägga ner kampanjen för han skulle plugga... :gremfrown:

Och här hade inte funkat att köra via ICQ eller liknande då de andra spelarna befann sig i USA.

/Ulfgeir

Btw, Rising du svarade aldrig på min fråga i tråden "hur man skriver ett spel" i det allmänna spelforumet...*morr*

Troberg

Sinister eater

Och här hade inte funkat att köra via ICQ eller liknande då de andra spelarna befann sig i USA.
Jag ICQ-ar mer eller mindre regelbundet med folk från hela världen, var är problemet???

Johan K

Gammal & dryg
Hemm, har testat lite att lira online-rollspel & får säga att det var en klart annorlunda upplevelse. Det var kalrt kul faktiskt, mer rioligt än vad jag hade föreställt mig att det skulle vara.

Omdet funkar som ersättning till "vanligt" rollspelannde...
Naee, det skulel jag nog inte vilja säga.. Det är en klart trevligare stämmning när man sitter med sin spelgrupp rund bordet & lirar !!!!

Rising

Vila i frid

"Enda spelformen du då eventuellt missade Rising är väl PBEM."

Ah, yes. Tack.

"Btw, Rising du svarade aldrig på min fråga i tråden "hur man skriver ett spel" i det allmänna spelforumet...*morr*"

Förlåt, jag har ofta så att jag svarar på flera inlägg samtidigt i olika fönster som alla är öppna, och så skriver jag lite i dem alla samtidigt som jag förhandsgranskar och har mig, och om datorn då går ned så är det inte alltid jag sedan kommer ihåg vilka inlägg jag höll på att svara på innan allt försvann. Nå, om du pratar om "Go" så är anledningen till att jag ogillar det mest att jag inte riktigt förstår vad som ska vara roligt med det, i mina ögon är det mest en matematisk lek, och även om jag vet att programmerare säger att det är mycket mer utmanande att skriva en datoriserad Go-spelare än en Schackspelare så köper jag det inte. Jag tror att det finns ett mycket enkelt matematiskt sätt att tänka i Go som gör att man alltid kan försäkra sig om att vinna; spelet är ju i sig så enkelt matematiskt uppbyggt. Okej, jag har inga bevis för det, men min spelintuition säger mig iaf det. Men först och främst tycker jag bara spelet är tråkigt. I schack finns det eleganta drag, roliga situationer och fantasieggande lägen där bönder faktiskt tjänar på att förvandla sig till hästar när de når sista raden, osv: Roliga saker kan hända. Att titta på Go-partier är något av det absolut tråkigaste man överhuvudtaget kan göra som ändå på något sätt är besläktat med "spel". Och spel ska ju vara roliga.

Enligt mig, alltså. Men jag ogillar othello och luffarschack också, av samma orsaker, så det är säkert mig det är fel på. Jag tycker iaf det kommer bli väldigt mycket bättre när datorerna knäcker dessa matematiska spel så att man en gång för alla slutar spela dem.

/Rising

Ulfgeir

Swashbuckler

Problemet är tidsskillnaden om man skall sitta och spela via nätet. Inga problem att bara slänga iväg ett par snabba meddelanden men för längre tider.

/Ulfgeir

Troberg

Sinister eater

även om jag vet att programmerare säger att det är mycket mer utmanande att skriva en datoriserad Go-spelare än en Schackspelare så köper jag det inte.
Tro mig, det är det. Det är inte bara mängden drag, utan också att det är mycket svårare att snabbt sålla ut vilka drag som inte leder någonstans. I schack kan man sålla ut 95% av alla drag bara genom att kolla några få drag framåt, i go måste man gå mycket djupare ochdet finns mycket fler tänkbara drag. Datorn är också dålig på att se de mönster som vi så lätt ser och missar därför lätt vad som är nyckelpunkter och vad som är mindre viktigt.

Det här ser man också i hur datorer idag slår även de bästa schackspelarna, medan en bra (fast inte elit) go-spelare lätt slår de bästa programmen.

Det sagt så är inte go världens roligaste spel.

Troberg

Sinister eater

Problemet är tidsskillnaden om man skall sitta och spela via nätet. Inga problem att bara slänga iväg ett par snabba meddelanden men för längre tider.
Aha, tänkte inte på det. Borde det inte gå att hitta något tillfälle som är acceptabelt för alla? Så stor tidsskillnad är det inte.

walium

Ganska töntig, faktiskt
3557 - Number of the Beast

"Jag tycker iaf det kommer bli väldigt mycket bättre när datorerna knäcker dessa matematiska spel så att man en gång för alla slutar spela dem."

Varför skulle folk sluta spela dem bara för att en dator har knäckt spelkoden?

Är jag den enda som spelar mer efter känsla och sällan eller aldrig har någon långsiktig taktik. Dessutom är jag notoriskt usel på att förutse motståndarens möjliga och mest lönsamma drag.

Rising

Vila i frid

"Datorn är också dålig på att se de mönster som vi så lätt ser och missar därför lätt vad som är nyckelpunkter och vad som är mindre viktigt."

Datorn är inte dålig på någonting, däremot kan dess programmerare vara dåliga på att lära datorn att tänka så som en duktig spelare gör. Och det är det som jag tror är problemet. Spelmekanismen är inte svårlöst för att spelet är klurigt, utan för att programmerare är så genuint usla på att lösa kluriga utmaningar.

Min erfarenhet säger mig att en spelare behöver tänka lateralt för att finna vinnande mönster och taktiker, medan programmerare stampar på och börjar i första bästa ände och sedan börjar nysta så gott de kan via ett systematiskt bruk av deduktiva resonemang för att försöka finna någon sorts skillnad på bra och dåliga drag.

Så... Nja, jag köper det inte. Jag tror att man knäcker Go långt innan Schack. I Schack kan en pjäs påverka effekterna av andra, tidigare spelade pjäser på ett helt annat sätt än i Go: En svart bricka är en svart bricka och den fungerar alltid på ett och samma sätt, medan en pjäs i schack kan gå ett steg för att låta ett torn eller en löpare bakom sig kunna hota pjäser som tidigare inte anat något. Dessutom handlar allt om att ta kungen i Schack, inget annat, så man måste planera och ha en övergripande taktik där offer inte nödvändigtvis är något dåligt, men i spel som Go så kan man på ett enklare, matematiskt sätt alltid avgöra om ett offer är välförtjänt ur ett mycket sbnävare tidsperspektiv. På så vis finns det ett helt annat mått av strategi i schack, medan jag tror att en matematisk lösning i Go kommer kunna vara möjlig bara genom att datorn gör en beräkning av hur brädet ser ut när det väl blir dess tur.

Jag tror att man till slut får en mycket enkel matris som kan räkna ut var det bästa draget ligger oavsett hur planen ser ut, och att den till slut kommer bli oslagbar. Det handlar bara om att man låter lite klurigare matematiker och programmerare få brottas med problemet och attackera det ur en vettigare vinkel än vad man gör i nuläget.

Det är min oomkullrunkliga övertygelse.

/Rising

Krille

Super Moderator

"Nå, om du pratar om "Go" så är anledningen till att jag ogillar det mest att jag inte riktigt förstår vad som ska vara roligt med det, i mina ögon är det mest en matematisk lek, och även om jag vet att programmerare säger att det är mycket mer utmanande att skriva en datoriserad Go-spelare än en Schackspelare så köper jag det inte. Jag tror att det finns ett mycket enkelt matematiskt sätt att tänka i Go som gör att man alltid kan försäkra sig om att vinna; spelet är ju i sig så enkelt matematiskt uppbyggt."

Det är RSA också. Än så länge krävs det hundratusentals datorer i månader för att knäcka de enklare varianterna av RSA-kryptot. Det är möjligt att det finns en enkel matematisk modell av go, precis som att det är möjligt att det finns en genväg till primtalsfaktorisering i RSA. Det är bara det att ingen har kommit på det, så ska en dator göra jobbet så får man göra det den hårda vägen: testa varenda kombination tills man hittar rätt. Och med 3^(19x19) möjliga states per drag så blir det helt enkelt för mycket för en dator att syssla med det.

Nå, tricket med go är ungefär som SAN i Cthulhu. Du ser på plopparna som om de vore bara ploppar, brädet som om det vore bara rutmönster, och SAN som om det vore ännu en form av HP. Problemet är att det inte går att spela go på det sättet. Man måste söka efter mönster och möjligheter, vilket är en mycket mänsklig aktivitet. Det är datorer inte bra på. Det går knappt att avfärda ett drag i go som dåligt förrän partiet är slut och man såg vilka konsekvenser det fick. Du kan bara förlita dig på din intuition: Det här känns som ett bra ställe att lägga en sten på. Det finns eleganta drag att göra i go också, det är bara det att de inte går ut på att flytta ploppar eller byta ut ploppar mot andra.

I slutändan så upptäcker man att det finns endast två faktorer som avgör hur ett parti go går: du och din motståndare. Det är helt enkelt det renaste spel jag känner till, men likförbannat det mest svårbemästrade jag känner till.

Rising

Vila i frid
Re: 3557 - Number of the Beast

"Varför skulle folk sluta spela dem bara för att en dator har knäckt spelkoden?"

Mystiken försvinner. Jag vill iaf inte spela Nim nu när jag vet att det går att räkna ut hur man kan göra för att vinna. Å det finns inte lika många människor som försöker spå vädret i inälvor nu när det finns riktiga meterologer. Å det är inte lika roligt att måla med en airbrush när man kan få mycket bättre resultat i Photoshop. Typ. På något sätt hänger allt det där ihop.

"Dessutom är jag notoriskt usel på att förutse motståndarens möjliga och mest lönsamma drag."

Jag med. Jag är faktiskt usel på alla spel, vilket är konstigt, eftersom jag ägnat så oerhört mycket tid åt att spela spel och för att konstruera spel. Jag förlorar typ alltid i mina egna logiska spel, och har väldigt svårt för klassiska spel som schack och othello. Jag är betydligt bättre på psykologiska spel, men det är ju lite skillnad.

/Rising

walium

Ganska töntig, faktiskt
Re: 3557 - Number of the Beast

"Mystiken försvinner. Jag vill iaf inte spela Nim nu när jag vet att det går att räkna ut hur man kan göra för att vinna. Å det finns inte lika många människor som försöker spå vädret i inälvor nu när det finns riktiga meterologer. Å det är inte lika roligt att måla med en airbrush när man kan få mycket bättre resultat i Photoshop. Typ. På något sätt hänger allt det där ihop."

Nu ska vi se här, om jag förstår dig rätt så vill du inte spela spelet därför att du tror att någon kan hitta en idiotsäker lösning även om du inte själv kan det? :gremlaugh: