Onlinerollspel:
"Och för att sprida lite ljus på detta så undrar jag helt enkelt, vad har folket här för erfaranheter av detta..?"
Det är lite förvirrande vad du egentligen pratar om, dels finns det ju vanliga actionspel med inbyggd chat där man kan spela flera tusen personer samtidigt som kallas för "onlinerollspel" trots att de inte har särskilt mycket med rollgestaltande att göra överhuvudtaget.
Sedan finns det ju TALKERS, MOOs och MUSHar (eller vad de nu heter) som i grund och botten ser ut som vanliga MUDdar (=textbaserade "onlinerollspel" utan rollgestaltning) fast där man inte har några regler eller något egentligt "spel" att spela. Några av dessa har (så vitt jag förstår) spelledare, och det blir lite som en blandning av friformssession och samberättande när man lirar: Man frågar alltså inte spelledaren "vad händer?" hela tiden, utan för det mesta så styr man berättelsen själv, men man kan gå omkring på en karta och de olika wizards som finns i världen kan ändra små saker eller lägga till grejer i världen om de tror att de kan göra spelsessionerna roligare för spelarna. Man kan också bara gå omkring och, typ chatta (fast som sin rollperson) med varandra. Jag har pyttefnyttiga erfarenheter av detta, men de säger mig att nivån på rollspelandet är tusen kilometer högre än vad det är för "onlinerollspelen".
Sedan finns det Never Winter Nights som (om jag har förstått det rätt) är väldigt annorlunda, eftersom man inte har så många användare, och att man kan ha en spelledare och ett riktigt äventyr. Det liknar mer datoriserat dungeonbashande på riktigt, om jag har fattat det rätt, men jag vet inget och kan inte uttala mig om det.
Sedan finns det olika möjligheter att spela rollspel över ett forum, s.k. PBF, som också är en sorts onlinerollspel, fast där det finns en enorm fokusering på ett samberättande, och där man inte riktigt har några spelledarplanerade "utmaningar" per definition.
Å så har man olika sätt att spela bordsrollspel via MSN, ICQ eller liknande. Då funkar det alltså som vanligt; man har en riktig spelledare och ett riktigt äventyr och allting, och jag misstänker att det är ett rätt omständigt sätt att spela på.
---
Missade jag någon spelform?
Vilken sorts onlinerollspel var det du tänkte på?
/Rising
som personligen gillar blandningen av lite begränsande regler, många spelare och stort utrymme för lattjo lajbans. Mitt mesta onlinerollspelande var i Discworld-MUDden där jag ägnade mycket tid åt att bara gå omkring, sitta på barer, köpa chokladpraliner och cigaretter och liknande och bjuda nyfunna kompisar på detta. Det finns hur mycket onödigt som helst i Discworld-MUDden, och det är det som gör det så kul. Jag spenderade alla mina slantar på fullkomligt nonsens som tatueringar och specialskräddade kläder, och det gjorde verkligen att man kunde se på en gång att det var något konstigt och speciellt med mig. Väldigt kul.
Om man skulle ta bort alla quests och regler och införa lite mer utrymme för en att emote:a vad man vill och lite sådana sköna prylar, då skulle spelet nog ha blivit mycket roligare.
---
En annan dröm jag har är ett "onlinerollspel" utan några NPCs. Det är de som förstör allting. Om det finns en "riktig" vapenaffär med fastslagna priser så bestämmer de ju på ett helt osannolikt sätt vad olika saker ska kosta. Jag har en dröm om ett spel där det inte finns en enda NPC. Man kan fortfarande ha monster och djur och sån't, men det finns inget värdshus och ingen värdshusvärd om inte någon enskild spelare faktiskt tar och bygger ett värdshus någonstans och sköter affärerna. Det finns ingen vapenaffär om inte någon spelare faktiskt tar och bestämmer sig för att sälja vapen. Det skulle bli det perfekta sociala experimentet: Hur lång tid skulle det ta innan det utvecklades demokrati, ett rättsväsende och olika befolkningsgrupperingar? Skulle det bara bli anarki och entropi, eller skulle det utvecklas ett samhälle baserat på samförstånd och gemenskap? Skulle det komma fram hierarkier och i så fall vad skulle det vara som bestämde ens status i världen? Rikedomar? Erfarenhet? Styrka?
Framförallt vore det roligt att se hur saker som ekonomi skulle fungera. Då blir det ju en fråga om tillgång och efterfrågan på riktigt, och inte magiska bullshitaffärer där det finns ett oändligt antal kortsvärd som alla kostar precis lika mycket och där det inte går att pruta med affärsinnehavaren eller föreslå en bytesaffär.