Re: Men för h-e...
Det stör mig rejält att höra folk diskutera piratkopiering öppet. Särskilt i en så skrytaktig ton. Kan vi få lite moderering, tack? Om ni ska diskutera brottslig verksamhet (som det faktiskt handlar om) så kan ni väl åtminstone göra det privat.
OK, först och främst så skrev jag att jag inte hittat den, med andra ord så har jag inte tankat den.
För det andra så är det än så länge tillåtet att tanka ner för eget bruk i Sverige, det är de som tillhandahåller som gör fel. Ingen brottslig verksamhet med andra ord.
För det tredje erkänner jag över huvud taget inte censur i någon form, inte heller distributionsbegränsningar, då jag anser att den är ett brott mot FNs mänskliga rättigheter, artikel 19. "Everyone has the right to freedom of opinion and expression; this right includes freedom to hold opinions without interference and
to seek, receive and impart information and ideas
through any media and regardless of frontiers." (min fetstil) Alla håller inte med om detta, men jag backar inte på det.
Min ståndpunkt är att om produktionssidan inte kan få en ekonomiskt fungerande verksamhet utan att bryta mot grundläggande rättigheter så får den skylla sig själv. Den förtjänar ingen särbehandling, man tillåter inte tortyr bara för att torterarna ska ha jobb.
För det fjärde så sköter produktionssidan ofta sig så fruktansvärt dåligt att de får skylla sig själv. Känner ni igen följande:
Premiär i Sverige ett halvår efter USA, om den alls visas här?
TV-serier får oftast vänta 2-4 år innan de sänds i Sverige?
När TV-serierna väl sänds så sänder man ofta bara en eller ett par säsonger?
När TV-serierna väl sänds sänder man avsnitt och säsonger i fel ordning?
När TV-serierna väl sänds så studsar de omkring i programtablåerna som en studsboll på steroider?
TV-serier som opåkallat droppas, trots att de går bra?
Textning utförd av idioter?
Man visar ett avsnitt med texten från ett annat och det uppmärksammas inte?
Ideliga reklamavbrott?
Köpversioner av filmer och serier dröjer långt efter att de visats?
Om man gör det så svårt för konsumenterna så är det inte konstigt att de som kan tillhandahålla bättre och snabbare distribution är populärare. Hade producenterna ansträngt sig lite så skulle jag inte brytt mig om att tanka, men nu gör de inte det och då får de skylla sig själv.
Men, det är utanför frågan. Det viktiga med avseende på forumet är att inga filer eller adresser till filer har utbytts. Att diskutera frågan är harmlöst. Alla vet att det förekommer, att tiga om det ändrar inget.