Nekromanti Jag vill ha mer homosex i Eon. (och mer sex kort och gott)

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
CapnZapp;n74943 said:
Sättet du formulerar dig på gör att jag nästan ger upp hoppet om en seriös diskussion med dig. Jag anser du är konspiratorisk och närmast rättshaveristisk när du läser in att alla dessa spel "aktivt" upprätthåller någon norm. Jag påstår att detta är fullständigt falskt för nästan alla av dem i så motto att frågan aldrig ens föresvävat dem. Nu förkroppsligar du ju varje nidbild av fanatiska feminister som tillskriver folk motiv och ont syfte där ingetdera finns.
Menar du alltså att du anser att ett verk bara aktivt kan föra fram något ifall författaren hade en tydlig, medveten intention?

Extremt exempel: Om någon som bär på rasistiska föreställningar inte själv anser att föreställningarna är rasistiska skriver ett rollspel där de rasistiska föreställningarna blir extremt centrala hävdar jag att verket aktivt upprätthåller rasistiska föreställningar även om rollspelsmakaren knappast hade någon intention att "höhö *gnuggar händer* nu ska jag sprida mina rasistiska åsikter". Författaren kan rentav uppfatta sig själv som antirasist -- men OM spelet innehåller till exempel föreställningar om "den ädle vilden" så kommer verket i sig att aktivt upprätthålla rasistiska föreställningar.

Samtidigt tänker jag mig att det antagligen är det här du kallar "passivt"...

Tell

Hero
Jag skulle misstänka att det handlar om värderingen av Rollspel som tidsfördriv kontra rollspel som samhällsanalys. Vilket är en smakfråga, snarare än en diskussionsfråga.

Frågan jag inte kan låta bli att ställa mig är varför den blir så infekterad för så många?

Premissen i rollspel tenderar att vara att världen är en dystopi med några få skinande stjärnor (rollpersonerna och några viktigare npc:er, och undantaget blårosspelet). Som bäst är den marginellt bättre än vår värld under 30-åriga kriget, men förmodligen mer obehaglig än tiden före WW1. Den accepterar i regel slaveri, genocidala tendenser, religionskrig, homoförtryck, sexism, rasism, pogromer, etc. etc. Detta hålls för nödvändigt för att spelvärlden skall upplevas som intressant.

Däremot finns det normalt sett kutym om vad man inte tar upp, vilka framförallt avgörs av vad medspelare upplever för obehagligt (det är dålig smak att tvinga någon att återleva en våldtäkt, eller spela en förtryckt minoritet när de lever den verkligheten; på samma sätt som det är dålig smak att ifrågasätta någons livsfilosofi in game).

Eftersom varje människa har sitt erfarenhetspaket, och varje människa söker sig till "sina egna" (sin ingroup) att umgås med, kommer dessa upplevelser, och därmed dessa tabun, att variera. Vilket innebär att det som båda sidor i den här tråden bråkar om, är att den andra sidan är annorlunda än den egna. Varför i hela friden moralisera över dessa olikheter, och låta det slå över på verkligheten?

Och varför inte hantera verklighetens konflikt där den hör hemma? Naturligtvis avser jag därmed genom duellsabeln, alternativt i valstugan? På det viset får vi hela situationen utredd.

Pendragon

Swashbuckler
Tell;n76247 said:
Premissen i rollspel tenderar att vara att världen är en dystopi med några få skinande stjärnor (rollpersonerna och några viktigare npc:er, och undantaget blårosspelet). Som bäst är den marginellt bättre än vår värld under 30-åriga kriget, men förmodligen mer obehaglig än tiden före WW1. Den accepterar i regel slaveri, genocidala tendenser, religionskrig, homoförtryck, sexism, rasism, pogromer, etc. etc. Detta hålls för nödvändigt för att spelvärlden skall upplevas som intressant.

Däremot finns det normalt sett kutym om vad man inte tar upp, vilka framförallt avgörs av vad medspelare upplever för obehagligt (det är dålig smak att tvinga någon att återleva en våldtäkt, eller spela en förtryckt minoritet när de lever den verkligheten; på samma sätt som det är dålig smak att ifrågasätta någons livsfilosofi in game).
En viktig skillnad. Det handlar om vad som görs medvetet och omedvetet (som Krank var inne på). Det är trots allt inte ovanligt att rollspelssettings beskrivs som jämställda där män och kvinnor har samma yrken, för att sen beskriva 95% av alla soldater (t ex) som män. Då har skaparen klantat sig i min mening. Beskriver man däremot 100% av soldaterna som män i en setting som är uttalat ojämställd, då är det okej (men kanske lite tråkigt). Sen borde man kanske ha med 50% kvinnor ändå för att se vad folk som inte får vara krigare gör, såvida inte spelet är hårt nischat för att alla ska vara krigare och därmed män (men det är att göra det lätt, och kanske lite tråkigt, för sig).
Det är därför jag tycker det är viktigt att kolla könsfördelningen i rollspel. Är den skev ska den vara det av en anledning, inte för att vi är vana vid att se en majoritet män i all film, tv och litteratur vi inspireras av.

/Joel

Vinterskog

Veteran
Har inte vågat mig in på den här tråden då så starka känslor väckts men det har varit intressant att läsa alla diskussioner. Är väl mest förbluffad av de som varit EMOT det hela eftersom det inte passar deras spelstil och värld. Men smaken är ju som baken där...

Det hade varit sjukt obehagligt om Mundana som hade beskrivits som en värld där homosexualitet och liknande INTE hade funnits.