Menar du alltså att du anser att ett verk bara aktivt kan föra fram något ifall författaren hade en tydlig, medveten intention?CapnZapp;n74943 said:Sättet du formulerar dig på gör att jag nästan ger upp hoppet om en seriös diskussion med dig. Jag anser du är konspiratorisk och närmast rättshaveristisk när du läser in att alla dessa spel "aktivt" upprätthåller någon norm. Jag påstår att detta är fullständigt falskt för nästan alla av dem i så motto att frågan aldrig ens föresvävat dem. Nu förkroppsligar du ju varje nidbild av fanatiska feminister som tillskriver folk motiv och ont syfte där ingetdera finns.
Extremt exempel: Om någon som bär på rasistiska föreställningar inte själv anser att föreställningarna är rasistiska skriver ett rollspel där de rasistiska föreställningarna blir extremt centrala hävdar jag att verket aktivt upprätthåller rasistiska föreställningar även om rollspelsmakaren knappast hade någon intention att "höhö *gnuggar händer* nu ska jag sprida mina rasistiska åsikter". Författaren kan rentav uppfatta sig själv som antirasist -- men OM spelet innehåller till exempel föreställningar om "den ädle vilden" så kommer verket i sig att aktivt upprätthålla rasistiska föreställningar.
Samtidigt tänker jag mig att det antagligen är det här du kallar "passivt"...