Nekromanti Jag vill ha mer homosex i Eon. (och mer sex kort och gott)

Mundo

Myrmidon
Ond bråd död;n74446 said:
Eonböckerna som jag läst lägger aldrig någon större vikt vi hur en viss hertigs tillgångar ser ut. Jag vet att det finns regler i Riddaren (eller kanske det var nån annan) för rollpersoners förläningar, men det är specifikt om rollpersonerna skulle komma i den positionen.
Vi är så sjukt OT så att det inte finns, men jo, det gör dem. Regelsegmentet för att behandla tillgångar kräver en miniräknare, spenderade av ofria bönders arbetstillfällen, etc etc. Dessutom är ju Pirater och Sjöfarare i princip en enda jättebok för hur du handlar med varor A i stad Y. Riktigt sömnpiller Pirater och Sjöfarare, som dessutom vill att du namnger hela din besättning på 48 personer och skriver upp viktiga färdigheter som de kan besitta.

Mogger

Hipsteranka
Ond bråd död;n74446 said:
Eonböckerna som jag läst lägger aldrig någon större vikt vi hur en viss hertigs tillgångar ser ut. Jag vet att det finns regler i Riddaren (eller kanske det var nån annan) för rollpersoners förläningar, men det är specifikt om rollpersonerna skulle komma i den positionen.
Det är väl upp till den enskilda spelgruppen? Jag har stattat upp mer än en förläning i Eon under den tiden vi spelade det och anser dessutom att både ekonomi och politik är viktiga ämnen för spelet, både övergripande och i detalj. Men det var ett sidospår, och inget jag har någon lust att diskutera vidare.

Ond bråd död

Swashbuckler
Mundo;n74448 said:
Vi är så sjukt OT så att det inte finns, men jo, det gör dem. Regelsegmentet för att behandla tillgångar kräver en miniräknare, spenderade av ofria bönders arbetstillfällen, etc etc. Dessutom är ju Pirater och Sjöfarare i princip en enda jättebok för hur du handlar med varor A i stad Y. Riktigt sömnpiller Pirater och Sjöfarare, som dessutom vill att du namnger hela din besättning på 48 personer och skriver upp viktiga färdigheter som de kan besitta.

JA, läste du inte vad jag skrev?

Mundo

Myrmidon
Ond bråd död;n74450 said:
JA, läste du inte vad jag skrev?
*Klappar lite mer medhårs*
Boken innehåller även regler för att skapa förläningar för SLPer och om jag inte minns fel uppmuntrar den tillochmed användandet av boken för att skapa ett område ägt av en baron/hertig/whatever som rollpersonerna kan äventyra i.

Ram

Skev
Måns;n74435 said:
Eh, du har inte läst några Eon-moduler va? :)
Hehe! Nae, inte så många tbh, men om det detaljerar det så anser jag just att det väljer att fokusera på det... :)

Måns;n74435 said:
Med det sagt så anser jag att spel bör innehålla sådant som spelskaparen tycker är viktigt, men att konsumenter givetvis får kritisera båda förekomst och avsaknad av allt möjligt.

Speciellt relevant blir det när INGA spel innehåller sexualitet i någon större utsträckning (och absolut inte ur ett HBTQ-perspektiv), och ÄNDÅ måste ni klaga över att några av oss gärna hade sett det. Det är för mig oerhört provocerande.
Det är jättetråkigt att du ser det så. Jag har all förståelse och respekt för perspektivet och håller med om allt som du/ni skriver om det som är BRA med att ha en värld/ett spel som tar hänsyn till jämlikhet, sex, sexualitet och HBT. Däremot skall jag villigt erkänna att jag har väldigt svårt för det som är dåligt med spel som inte har det. Det finns massor med sunkiga rollspel, det håller jag helt med om men de allra flesta tycker jag är okej och uppåt. Att ha ett heteronormt fantasysamhälle eller ha ett samhälle som inte alls tar upp någon norm och som inte behandlar sådana frågor tycker inte jag är dåligt och att såga alla dessa spel (och de är många) på grund av det tycker jag är synd. Som "recensent" så får man och bör man såklart ha olika fokus och olika preferenser men samtidigt så tycker jag att man skall vara hänsynsfull mot spelskaparen framför allt om det är en svensk och därtill så tycker jag i vissa delar att man får vara beredd på vissa mängder mothugg därför att man är lite som operarecensenten som recenserar rock eller som tradspelaren som recenserar indie.

Däremot så håller jag helt med dig, de som har avvikande åsikter i ämnet (mig själv inkluderad) bör lämpligen ge fan i att sticka in näsan i sådana trådar.

Mogger

Hipsteranka
Bra svar, Ram. Tack.

Ram;n74464 said:
...de allra flesta [rollspel] tycker jag är okej och uppåt. Att ha ett heteronormt fantasysamhälle eller ha ett samhälle som inte alls tar upp någon norm och som inte behandlar sådana frågor tycker inte jag är dåligt och att såga alla dessa spel (och de är många) på grund av det tycker jag är synd.
Ett spel som aktivt reproducerar heteronormativitet tycker jag förtjänar kritik, och jag anser att det är min rätt som konsument att framföra sådan kritik. Jag tycker inte att spelet p.g.a av det är dåligt (om det inte, som du säger, är direkt sunkigt) och att det måste sågas, men jag kan framföra en önskan att det hade varit mer inkluderande (eller vad det nu kan vara som jag anser brister hos spelet). Jag har inget emot att andra kan anse att det jag ser som en brist är en styrka eller helt oproblematiskt.

Ett spel som är helt, eller nära på, asexuellt, har jag inga problem med, åtminstone ur det perspektivet, även om jag nog kan anse det lite trist.

Men, den här tråden handlar om hur man kan spela Eon ur ett HBTQ-perspektiv. Att motsätta sig någons önskan att göra det, eller en strävan att skriva framtida material ur det perspektivet, är att direkt och aktivt motarbeta en inkluderande spelscen och det tycker jag är direkt beklämmande och stötande (inte sagt att du har gjort).

Ond bråd död

Swashbuckler
Måns;n74470 said:
Bra svar, Ram. Tack.

Ett spel som aktivt reproducerar heteronormativitet tycker jag förtjänar kritik, och jag anser att det är min rätt som konsument att framföra sådan kritik. Jag tycker inte att spelet p.g.a av det är dåligt (om det inte, som du säger, är direkt sunkigt) och att det måste sågas, men jag kan framföra en önskan att det hade varit mer inkluderande (eller vad det nu kan vara som jag anser brister hos spelet). Jag har inget emot att andra kan anse att det jag ser som en brist är en styrka eller helt oproblematiskt.

Ett spel som är helt, eller nära på, asexuellt, har jag inga problem med, åtminstone ur det perspektivet, även om jag nog kan anse det lite trist.

Men, den här tråden handlar om hur man kan spela Eon ur ett HBTQ-perspektiv. Att motsätta sig någons önskan att göra det, eller en strävan att skriva framtida material ur det perspektivet, är att direkt och aktivt motarbeta en inkluderande spelscen och det tycker jag är direkt beklämmande och stötande (inte sagt att du har gjort).

Kan inte komma på något spel jag läst som aktivt reproducerar heteronormativitet, passivt och omedvetet däremot stämmer in på de flesta.

Jag tror ingen motsätter sig andras önskan att spela med HBT i Eon. Möjligen finns det de som är negativa till att officiellt material skrivs med HBT-perspektiv.

Mogger

Hipsteranka
Ond bråd död;n74482 said:
Kan inte komma på något spel jag läst som aktivt reproducerar heteronormativitet, passivt och omedvetet däremot stämmer in på de flesta.
Om det sker aktivt eller passivt kan jag inte avgöra, så vi kanske kan nöja oss med att säga att jag anser att spel som kort och gott reproducerar heteronormativitet förtjänar kritik.

Ond bråd död;n74482 said:
Möjligen finns det de som är negativa till att officiellt material skrivs med HBT-perspektiv.
Mmm.."Möjligen"... :)

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Ram;n74464 said:
samtidigt så tycker jag att man skall vara hänsynsfull mot spelskaparen framför allt om det är en svensk
Jag vill mest flika in att jag inte vill att recensenter ska vara hänsynsfulla mot mina verk, och definitivt inte vara det bara för att jag råkar dela markplätt och språk med recensenten. Jag kan dock inte tala för alla spelskapare, utan bara mig själv.

Ram

Skev
Bra svar du med, tack.

Måns;n74470 said:
Bara för att ha det sagt så försöker jag inte alls förvägra någon rätten att uttrycka sin åsikt. Jag är bara sugen på att man skall säga det snällt och med kärlek. Det är trots allt en person som troligen är här och läser det hela och det är dennes baby som granskas och i vissa fall utmålas som någonting dåligt på förhållandevis veka grunder.

Heck, ingen vill väl höra att det spel man skapat har en sunkig könssyn, framför allt inte om det även för den strängt granskade är ett väldigt litet problem? Det är värdeladdat. Om det skall göras så kan man med fördel ta det med författaren i enrum. Vår hobby är för liten för att bråka om småsaker (i de fall det är det såklart).

Måns;n74470 said:
Håller helt med.

Mogger

Hipsteranka
Jag tror att vi är helt överens på det stora hela här :)

Ram;n74531 said:
Bra svar du med, tack.
Bara för att ha det sagt så försöker jag inte alls förvägra någon rätten att uttrycka sin åsikt. Jag är bara sugen på att man skall säga det snällt och med kärlek. Det är trots allt en person som troligen är här och läser det hela och det är dennes baby som granskas och i vissa fall utmålas som någonting dåligt på förhållandevis veka grunder.

Heck, ingen vill väl höra att det spel man skapat har en sunkig könssyn, framför allt inte om det även för den strängt granskade är ett väldigt litet problem? Det är värdeladdat. Om det skall göras så kan man med fördel ta det med författaren i enrum. Vår hobby är för liten för att bråka om småsaker (i de fall det är det såklart).
Jo, att skapa något som andra ska använda/betrakta/ta del av på något sätt/etc är alltid att utlämna sig själv en aning, och det har sina risker. Själv är jag ganska van för det är i princip vad jag gör dagligen på jobbet (men jag är för duktig för att bli sågad.. ;) )

Som en anekdot kan sägas att en av mina engelskspråkiga korrläsare sågade språket i The Fog of War ganska grundligt (och sakligt ska sägas, dock utan silkeshandskar) med "du kan inte ta betalt för att människor ska läsa den här skiten" så jag fick skriva om stora delar av spelet. Jag hade kunnat ta det ganska personligt men valde att förska se det positivt. Jag menar, man kan ju faktiskt inte ta betalt för att folk ska läsa skit. Med bibehållen moral. :)

Men givetvis har mänskligheten i stort allt att vinna på att vår vardagliga kommunikation sker på ett uppmuntrande och positivt sätt! :)

Ram

Skev
Håller med om att vi är överens. Jag vill bara trycka på en sak lite extra sedan är jag klar.

Måns;n74545 said:
Som en anekdot kan sägas att en av mina engelskspråkiga korrläsare sågade språket i The Fog of War ganska grundligt (och sakligt ska sägas, dock utan silkeshandskar) med "du kan inte ta betalt för att människor ska läsa den här skiten" så jag fick skriva om stora delar av spelet.
Det är en sak att bli sågad för sina mekaniker, att spelvärlden är osammanhängande, att man har ett kasst språkbruk eller att man får bläddra som en tok för att göra en rollperson. Sådan kritik är oftare konstruktiv och förhållandevis (relativt sett) enkel att åtgärda.

En annan sak är att någon har en annan smak än man själv har. Man tycker inte bilder är snygga, att layout ser plottrig ut eller att vikingarna har för långa horn på hjälmarna. Där kan man ganska enkelt se på det hela och endera hålla med om det eller avfärda det som ett designval.

Att någon tycker att man har en sunkig könssyn, är rasistisk, antisemitisk, sexistisk etc. är annorlunda. Endera är det välgrundat som i tidigare versioner av D&D där kvinnor verkade ha stora skelettproblem och mestadels krälade försökandes ställa sig upp, troligen drogs de ned av den stora bysten i den minimala rustnings-BH:n eller också är det helt enkelt att man inte kommer upp till recensentens standarder. Saken är den att man VILL INTE ha en sådan stämpel men recensenten har "rättigheten" (power by the internet) att stämpla på den efter eget godtycke. Därmed så tar den hårdare och det är därmed i mitt tycke en slägga som skall svingas med varsamhet. Därtill kommer vi rage:ande troll knatande för att ta strid när vi tycker den svingas oaktsamt också och då hamnar vi här och det är ju inte här vi vill vara. :wink:

And thats pretty much it.

Rhodryn

Hero
Det enda i allt detta jag känner jag kan ha problem med... är om personer som skapar något tvingas till att lägga till vad det nu än kan vara, "för att det ska vara så" eller något.

Som jag ser det så är det allas rättighet att få skapa mer eller mindre vad dom vill... med eller utan vad det nu än kan vara. Och att bara för att något specifikt finns i världen behöver det inte betyda att det MÅSTE vara med i allt som skapas (oavsätt om det är baserat på den verkliga världen eller inte)... eller att det på något sätt betyder att skaparen är respektlös eller okänslig eller något mot vad det nu än kan vara. Vissa är så klart, men sådana personer kommer nog alltid finnas, oavsätt hur mycker förändring som händer.

För alla är vi bra på olika saker, och det är möjligt att en skicklig... författare t.ex... är urusel på att skriva böcker om Grej A... trots att författaren själv råkar vara just Grej A... men där emot är samma författare kanske oerhört skicklig på att skriva om Grej B istället. Så att då påtvinga denne författare att då skriva en bok om Grej A istället, känns... fel för mig. Visst, sträcka sina vingar ut över annat än det man är van vid, bra på, trivs med, etc, är ju bra... för man utökar, och kanske till och med förbättrar, sin förmåga. Men att tvingas till att göra det, "för att det är så det måste/ska vara", känns inte rätt för mig. Då ser jag hellre att personen i fråga får bestämma själv om dom ska göra vad det nu än är.

Sättet jag personligen mer föredrar att allt sådant här hanteras på är att man helt enkelt börjar öppna upp portarna för att fler personer ska kunna komma in och göra alternativa verk, och på så sätt bygger upp en ny grund för att grejer ska bli bättre med allt vad det nu än kan vara. Inte att man påtvingar alla de befintliga personerna att de måste göra något dom inte känner de vill eller kan göra, eller vad det nu än kan vara för anledning till att dom strävar emot. Att man kanske påpekar för dom att "Det här är inte riktigt rätt, pga X, skulle du kunna tänka dig att försöka göra Y istället/också?" är en sak, det tycker jag är helt okej. Men det är en helt annan grej att köra "Du MÅSTE göra så här, för att så är det och inget annat är rätt!" är något helt annat, och något som jag INTE är ok med. Bl.a för att det är ju just så det har varit i våran värld i århundraden... årtusenden... där personer har påtvingats något för att "Så är det, och allt annat är fel!" eller något (oavsätt om dom har haft rätt eller inte).

Jag är medveten om att många kanske är väldigt otåliga med förändring, och att dom vill ändra på det nu, och inte behöva vänta åratal, om inte årtionden eller århundraden, för att förändringar ska hända. Jag själv skulle ju vilja att all orättvisa, och illa behandling av minoriteter och allt vad det nu än kan vara, borde förändras NU... för om där är något som kan få blodet att koka i mina ådror så är det sådana här typer av orättvisa och inskränkthet och allt vad det kan vara. Men tyvärr är det inte realistiskt, världen/människor funkar inte riktigt så. Världen/människor måste få tid på sig att hinna ifatt... få tid på sig att bygga upp en grund stark nog att stå på för att den stora förändringen ska ens ha en större chans att lyckas. Oavsätt hur högljud någon är, oavsätt hur mycket personer försöker ändra på saker... så kommer de sakerna inte ändra på sig föränn världen är redo att förändras.

Med det sagt så behöver vi ju de personerna som angagerar sig i alla dessa olika frågorna, vi behöver alla de personer som är villiga att inte bara tycka och tänka att saker måste förändras... utan också är villiga att agera. Jag vet med mig själv att jag inte är rätt person att agera (åtminstone utöver at säga vad jag tycker och tänker, eller åtmistone försöka rösta för förändring när en sådan tid väl kommer). Jag fungerar helt enkelt inte så, jag är inte den typ av person som skulle gå ut och protestera eller något, eller skulle ställa mig upp inför folk och prata om vad det nu än är. Och vi är väldigt många som är så, som inte igentligen gör något medan allt pågår... utan vi fortsätter vårat liv som vanligt... men som sedan när väl tillfället kommer för att ställa sig bakom förändringen, med en röstning eller vad det nu än är, så är vi där och slänger i våran röst för den ena sidan eller den andra.

Jag tror att vi/världen är på god väg till alla dessa förändringar... jag ser framgång trotts allt. Den kanske inte är så där jättesnabb. och vissa saker kommer ta oerhört lång tid att förändra (fortfarande)... men där är förändringar... jag ser det i både film, tv-serier, spel, böcker och andra medium, jag ser det i världen runt om kring mig, jag ser det till och med på motståndet mot förändringarna. Just för att dom faktiskt finns där, och att dom börjar bli allt mer högljuda om deras motstånd till förändringen. Det är ju trotts allt inte förrän förändring börjar hända, förrän personer börjar ställa sig bakom förändring, som motståndet till det faktiskt börjar komma fram... för dom har inte "behövt" göra det innan pga vad som varit "normalt", för där fanns ju inget större och/eller "trovärdigt hot" mot vad det nu än kan ha varit fördom.

Så... med allt det sagt... om vi antar att en viss förändring tillslut har tagit plats... låt oss säga om 30 år... så anser jag fortfarande inte att alla verk som skapas, oavsätt medium, måste innehålla allt som är verkligt med världen... varje målning, bok, film, spel, och allt vad det nu än kan vara, måste inte innehålla alla fassetter av det verkliga livet. Sådana saker borde finnas så klart, hur mycket av det vet jag inte, mer än nu dock... men inte i varje grej... för det är inte omöjligt att olika kombinationer av situationer och människor, av divärse -eller inte- slag, är sanna och finns i värden... vi behöver ju bara att allt blir lite mer jämnlikt... inte att allt blir lika dant. Variation är fortfarande önskvärt i allt som vi konsumerar ju trotts allt. Och som jag tidigare nämnt så är vi ju alla olika bra på olika saker, så att stoppa personer från att skapa saker de är bra på, "bara" för att världen kanske inte helt stämmer överens med vad de skapar, är lite fel ur min mening.

Jaja... nu har jag babblat på rätt länge här... och rätt offtopic också för den delen... :p Och jag vet inte om jag lyckats få fram mitt "budskap" på ett rätt sätt, ett sätt som folk förstår vad jag menar, och inte tar på fel sätt, mm. Plus att jag i vanliga fall försöker hålla mig ifrån att skriva inlägg till vissa ämnen på forumet... just för att jag vet att jag tenderar att lägga oerhört mycket tid på det (och då läggerjag väldigt mycket tid redan i grunden för allt annat jag skriver om som det är), och skriver oftast extrema mycket större inlägg än vanligt pga det också. Har tagit mig 4 dagar, sedan jag fick min nya omgång med 100gig internet för månaden, och började läsa allt jag missat under de 2 senaste veckorna, att bestämma mig för att faktiskt skriva något alls i denna tråd. XD Jaja... /end :rolleyes:

CapnZapp

Myrmidon
Måns;n74434 said:
För mig är skapandet och upplevandet av inkluderande spel betydligt viktigare än "hur kejsar Ming överlistas" eller att övervinna "episka utmaningar". Det kanske sätter frågan i ett annat ljus?

Dessutom, tråden hann bli exakt två inlägg lång innan Mutanten var tvungen att dra paralleller till nazister och (vad han upplever som) elaka feminister.

Om vi vänder på det; om du startar en tråd om hur du överlistade kejsar Ming så kommer jag inte att skriva i den, eftersom den inte intresserar mig, och jag kommer absolut inte att skriva att "den där kejsar Ming påminner om Hitler. Varför kan ni inte spela vanligt rollspel istället, vart är världen på väg!!??"

Så, om du nu har problem med att det finns de som vill se mer sex, sexualitet, HBTQ etc i rollspel så går det alldeles utmärkt att låta oss diskutera det utan att berätta för oss att du inte uppskattar ämnet.
Till en viss gräns har jag också gjort detta.

Sedan har den gränsen passerats och jag känt att jag måste ta bladet från munnen om nu ingen annan gör det. Jag upplever att jargongen här utvecklats till att frågor kring inklusivitet (om nu det är en bra etikett; jag skulle om jag vore grälsjuk säga att det mer verkar handa om frågor kring exklusivitet...) diskuteras helt hämningslöst utan minsta tanke på vilken dager det ställer hela forumet i.

Om nu dina åsikter är i majoritet är bästa lösningen ju att jag hittar ett annat forum som faktiskt diskuterar rollspel. Men jag hoppas givetvis att sveriges största forum för rollspel verkligen också är rätt plats för att diskutera just rollspel, och att tillräckligt många som läser detta inser att jargongen här har spårat... nej, jag ska inte säga något värdeladdat om de två ämnena som i sig har lika stort existensberättigande, så låt oss säga... har växlat spår, från rollspel till antingen "inklusivitet i rollspel" eller inklusivitet i allmänhet.

Oavsett vad är första steget att inse detta. Sedan vad vi gör därefter är en bunte andra frågor.

Kan det vara så att X hänger här mest av gammal vana eller för kamratskapets skull? Kan det vara så att X då vore bättre betjänt av att diskutera sitt favoritämne på en sajt som är avsedd för det?

Kan det vara så att jag öppnat ögonen på moderatorteamet, som inte hört så mycket klagomål tidigare men nu inser att för att bibehålla WRNUs status som främsta rollspelsforum, behöver moderera forumet i riktning mot just de diskussioner som diskuterar faktiskt rollspelande?

Eller kan det vara så att du som läser detta erkänner det gått en smula överstyr och inser det vore bäst hålla igen en smula på din iver att alltid tolka in frågor om inklusivitet i folks rollspelsalster? Men att i övrigt fortsätta precis som vanligt?

Kanske någon som läser detta kanske till och med kan lockas prova på att spela en gammal klassisk modul med genusglasögonen helt och hållet avlagda, och bara njuta av hur roligt, opretentiöst och okomplicerat det kan vara med rollspel? :)

Tack, Zapp

CapnZapp

Myrmidon
Måns;n74434 said:
Dessutom, tråden hann bli exakt två inlägg lång innan Mutanten var tvungen att dra paralleller till nazister och (vad han upplever som) elaka feminister.
Det är givetvis helt förkastligt.

För att inte tala om nybörjaraktigt. Vet han inte om att han därmed förlorat diskussionen per automatik (Godwin's Law)??

CapnZapp

Myrmidon
Måns;n74435 said:
Speciellt relevant blir det när INGA spel innehåller sexualitet i någon större utsträckning (och absolut inte ur ett HBTQ-perspektiv), och ÄNDÅ måste ni klaga över att några av oss gärna hade sett det. Det är för mig oerhört provocerande.
Det är inte det jag klagar över.

Det jag klagar över är att lite för många forumiter inte lyckas hålla inne med sin frustration och bitterhet så att lite för många diskussioner färgas av, inte frågan om inklusivitet i sig, men en stridslysten, nästan grälsjuk, version av den frågan.

Det händer lite för ofta att ett verk som råkar sakna homosexuella män eller starka kvinnor får sura kommentarer om just detta som är ägnade att misstänkliggöra skaparna och/eller för över frågan till hur djävlig världen är i allmänhet med detta rollspelsalster som senaste exempel.

Det finns många saker jag tycker om detta beteende, men det viktigaste är att det dödar min rollspelsglädje. Och antagligen gör det att folk drar sig för att komma hit överhuvudtaget. Då blir det inte mitt problem utan WRNUs problem.

Så låt dig inte provoceras. Det är just det, att lite för många är huggiga på just frågor om inklusivitet, som är problemet.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
CapnZapp;n74937 said:
Det jag klagar över är att lite för många forumiter inte lyckas hålla inne med sin frustration och bitterhet så att lite för många diskussioner färgas av, inte frågan om inklusivitet i sig, men en stridslysten, nästan grälsjuk, version av den frågan.
Hur många är »lite för många«?

Det finns massor av diskussioner som inte handlar om »den frågan«. Jag tror bara att du inte lägger märke till dem lika mycket som du lägger märke till de diskussioner som förargar dig.

Och vi reds/mods kommer förstås inte att bestämma vad användarna ska få diskutera, så länge det är rollspelsrelaterat (förutom i OT-forumet) och inte bryter mot våra regler.

CapnZapp

Myrmidon
Måns;n74470 said:
Ett spel som aktivt reproducerar heteronormativitet tycker jag förtjänar kritik, och jag anser att det är min rätt som konsument att framföra sådan kritik.
Nej nu...

Sättet du formulerar dig på gör att jag nästan ger upp hoppet om en seriös diskussion med dig. Jag anser du är konspiratorisk och närmast rättshaveristisk när du läser in att alla dessa spel "aktivt" upprätthåller någon norm. Jag påstår att detta är fullständigt falskt för nästan alla av dem i så motto att frågan aldrig ens föresvävat dem. Nu förkroppsligar du ju varje nidbild av fanatiska feminister som tillskriver folk motiv och ont syfte där ingetdera finns. Inte undra på att du framstår som så bitter och stridslysten då, Måns!

Men vill du jaga vindmöllor så fine. Djävligt synd bara att du inte hittat något annat ställe göra det på.

Why? Eftersom det är så förbannat bittert och icke-produktivt att göra ner rollspelsmodul efter rollspelsmodul utifrån dessa premisser, särskilt som en majoritet av dem utgörs av fantasyprodukter där själva syftet ofta är verklighetsflykt inklusive flykt från verkliga problem, verklig diskriminering och verkliga orättvisor.

När du trotsigt säger "det är din rätt" misstänker jag en fullständig brist på proportioner. En fullständig icke-förmåga eller icke-vilja se det problem jag för upp. Istället för att ens börja kunna erkänna att frågan om inklusivitet kanske ibland blir lite väl central väljer du att göra det till en fråga närmast om yttrandefrihet.

Men jag har aldrig ifrågasatt din rätt att säga vad du vill.

Det jag däremot ifrågasätter och vill prata om är proportionerna. Men det inser jag att jag får vända mig till någon annan för att få gehör för.

Doomhamster

Swordsman
CapnZapp;n74935 said:
Jag upplever att jargongen här utvecklats till att frågor kring inklusivitet (om nu det är en bra etikett; jag skulle om jag vore grälsjuk säga att det mer verkar handa om frågor kring exklusivitet...) diskuteras helt hämningslöst utan minsta tanke på vilken dager det ställer hela forumet i.
Oh yeah, hämningslösa diskussioner av inklusivitet~

...men allvarligt, Zapp. Inser du vad det är du antyder med "vilken dager det ställer forumet i"?

Att diskutera inklusivitet är inte något skamligt eller pinsamt. Vi som tar upp det gör det för att vi tycker det är BRA för rollspelshobbyn. Och här talar jag säkert inte för alla, men jag personligen tycker att om någon vägrar spela rollspel eller posta på WRNU för att "ick! det hänger en massa feminister och HBT-aktivister där!" så skulle deras närvaro förmodligen inte ha tillfört sådär jättemycket i alla fall. Särskilt inte om man jämför med hur många som genom åren har avskräckts av att hobbyn INTE är inklusiv.

(Och ja, det senare inträffar. Jag ska be att få tala om att det är ett jävla under att jag själv bestämde mig för att fortsätta med rollspel efter alla sexistiska och rasistiska "skämt" som florerade i mina första TRE spelargrupper.)

Pendragon

Swashbuckler
CapnZapp;n74943 said:
Why? Eftersom det är så förbannat bittert och icke-produktivt att göra ner rollspelsmodul efter rollspelsmodul utifrån dessa premisser, särskilt som en majoritet av dem utgörs av fantasyprodukter där själva syftet ofta är verklighetsflykt inklusive flykt från verkliga problem, verklig diskriminering och verkliga orättvisor.
Så varför ska vi inte kritisera spel som inte låter oss fly från dessa högst verkliga orättvisor?