Det enda i allt detta jag känner jag kan ha problem med... är om personer som skapar något tvingas till att lägga till vad det nu än kan vara, "för att det ska vara så" eller något.
Som jag ser det så är det allas rättighet att få skapa mer eller mindre vad dom vill... med eller utan vad det nu än kan vara. Och att bara för att något specifikt finns i världen behöver det inte betyda att det MÅSTE vara med i allt som skapas (oavsätt om det är baserat på den verkliga världen eller inte)... eller att det på något sätt betyder att skaparen är respektlös eller okänslig eller något mot vad det nu än kan vara. Vissa är så klart, men sådana personer kommer nog alltid finnas, oavsätt hur mycker förändring som händer.
För alla är vi bra på olika saker, och det är möjligt att en skicklig... författare t.ex... är urusel på att skriva böcker om Grej A... trots att författaren själv råkar vara just Grej A... men där emot är samma författare kanske oerhört skicklig på att skriva om Grej B istället. Så att då påtvinga denne författare att då skriva en bok om Grej A istället, känns... fel för mig. Visst, sträcka sina vingar ut över annat än det man är van vid, bra på, trivs med, etc, är ju bra... för man utökar, och kanske till och med förbättrar, sin förmåga. Men att tvingas till att göra det,
"för att det är så det måste/ska vara", känns inte rätt för mig. Då ser jag hellre att personen i fråga får bestämma själv om dom ska göra vad det nu än är.
Sättet jag personligen mer föredrar att allt sådant här hanteras på är att man helt enkelt börjar öppna upp portarna för att fler personer ska kunna komma in och göra alternativa verk, och på så sätt bygger upp en ny grund för att grejer ska bli bättre med allt vad det nu än kan vara. Inte att man påtvingar alla de befintliga personerna att de måste göra något dom inte känner de vill eller kan göra, eller vad det nu än kan vara för anledning till att dom strävar emot. Att man kanske påpekar för dom att
"Det här är inte riktigt rätt, pga X, skulle du kunna tänka dig att försöka göra Y istället/också?" är en sak, det tycker jag är helt okej. Men det är en helt annan grej att köra
"Du MÅSTE göra så här, för att så är det och inget annat är rätt!" är något helt annat, och något som jag INTE är ok med. Bl.a för att det är ju just så det har varit i våran värld i århundraden... årtusenden... där personer har påtvingats något för att
"Så är det, och allt annat är fel!" eller något (oavsätt om dom har haft rätt eller inte).
Jag är medveten om att många kanske är väldigt otåliga med förändring, och att dom vill ändra på det nu, och inte behöva vänta åratal, om inte årtionden eller århundraden, för att förändringar ska hända. Jag själv skulle ju vilja att all orättvisa, och illa behandling av minoriteter och allt vad det nu än kan vara, borde förändras NU... för om där är något som kan få blodet att koka i mina ådror så är det sådana här typer av orättvisa och inskränkthet och allt vad det kan vara. Men tyvärr är det inte realistiskt, världen/människor funkar inte riktigt så. Världen/människor måste få tid på sig att hinna ifatt... få tid på sig att bygga upp en grund stark nog att stå på för att den stora förändringen ska ens ha en större chans att lyckas. Oavsätt hur högljud någon är, oavsätt hur mycket personer försöker ändra på saker... så kommer de sakerna inte ändra på sig föränn världen är redo att förändras.
Med det sagt så behöver vi ju de personerna som angagerar sig i alla dessa olika frågorna, vi behöver alla de personer som är villiga att inte bara tycka och tänka att saker måste förändras... utan också är villiga att agera. Jag vet med mig själv att jag inte är rätt person att agera (åtminstone utöver at säga vad jag tycker och tänker, eller åtmistone försöka rösta för förändring när en sådan tid väl kommer). Jag fungerar helt enkelt inte så, jag är inte den typ av person som skulle gå ut och protestera eller något, eller skulle ställa mig upp inför folk och prata om vad det nu än är. Och vi är väldigt många som är så, som inte igentligen gör något medan allt pågår... utan vi fortsätter vårat liv som vanligt... men som sedan när väl tillfället kommer för att ställa sig bakom förändringen, med en röstning eller vad det nu än är, så är vi där och slänger i våran röst för den ena sidan eller den andra.
Jag tror att vi/världen är på god väg till alla dessa förändringar... jag ser framgång trotts allt. Den kanske inte är så där jättesnabb. och vissa saker kommer ta oerhört lång tid att förändra (fortfarande)... men där är förändringar... jag ser det i både film, tv-serier, spel, böcker och andra medium, jag ser det i världen runt om kring mig, jag ser det till och med på motståndet mot förändringarna. Just för att dom faktiskt finns där, och att dom börjar bli allt mer högljuda om deras motstånd till förändringen. Det är ju trotts allt inte förrän förändring börjar hända, förrän personer börjar ställa sig bakom förändring, som motståndet till det faktiskt börjar komma fram... för dom har inte "behövt" göra det innan pga vad som varit "normalt", för där fanns ju inget större och/eller "trovärdigt hot" mot vad det nu än kan ha varit fördom.
Så... med allt det sagt... om vi antar att en viss förändring tillslut har tagit plats... låt oss säga om 30 år... så anser jag fortfarande inte att alla verk som skapas, oavsätt medium, måste innehålla allt som är verkligt med världen... varje målning, bok, film, spel, och allt vad det nu än kan vara, måste inte innehålla alla fassetter av det verkliga livet. Sådana saker borde finnas så klart, hur mycket av det vet jag inte, mer än nu dock... men inte i varje grej... för det är inte omöjligt att olika kombinationer av situationer och människor, av divärse -eller inte- slag, är sanna och finns i värden... vi behöver ju bara att allt blir lite mer jämnlikt... inte att allt blir lika dant. Variation är fortfarande önskvärt i allt som vi konsumerar ju trotts allt. Och som jag tidigare nämnt så är vi ju alla olika bra på olika saker, så att stoppa personer från att skapa saker de är bra på, "bara" för att världen kanske inte helt stämmer överens med vad de skapar, är lite fel ur min mening.
Jaja... nu har jag babblat på rätt länge här... och rätt offtopic också för den delen...
Och jag vet inte om jag lyckats få fram mitt "budskap" på ett rätt sätt, ett sätt som folk förstår vad jag menar, och inte tar på fel sätt, mm. Plus att jag i vanliga fall försöker hålla mig ifrån att skriva inlägg till vissa ämnen på forumet... just för att jag vet att jag tenderar att lägga oerhört mycket tid på det (och då läggerjag väldigt mycket tid redan i grunden för allt annat jag skriver om som det är), och skriver oftast extrema mycket större inlägg än vanligt pga det också. Har tagit mig 4 dagar, sedan jag fick min nya omgång med 100gig internet för månaden, och började läsa allt jag missat under de 2 senaste veckorna, att bestämma mig för att faktiskt skriva något alls i denna tråd. XD Jaja... /end