Nekromanti Jag vill ha mer homosex i Eon. (och mer sex kort och gott)

Caligo

Swashbuckler
Doomhamster;n74178 said:
Bara en tanke - finns det någon som nånsin har fått stryk efter skolan för att de andra killarna i klassen trodde att han hade astma?

Tror du att det just nu sitter någon tonårstjej någonstans i Sverige och våndas över hur hon ska kunna berätta för sina föräldrar att hon är nötallergiker?
Barn blir nog mobbade och ibland misshandlade för alla möjliga olikheter. Klassiska saker från verkligheten: Glasögon, för kort, hudfärg, handikapp, hudåkommor, ful, vacker, tjock, fel dialekt, fel kompisar, är för bra i skolan, för dålig i skolan. Mobbad för astma har säkert förekommit, ja.

Mogger

Hipsteranka
anth;n74199 said:
Men då ska man försöka lyfta fram alla minoriteter.
Självklart är det så (betänk dock att tråden handlar om homosexualitet, då är det inte nödvändigtvis så att ADHD har en naturlig plats i diskussionen).

RasmusL

Champion
anth;n74199 said:
Jag har inget emot att man lyfter fram minoriteter, det är t.o.m. bra! Men då ska man försöka lyfta fram alla minoriteter.
Vad sägs t.ex. om att lyfta fram NPC:er som har ADHD eller Aspbergers? De kan ha det minst lika svårt som HBTQ-personer i vårt samhälle.
Näääää, varför det? Det är IMHO jäkligt svårt att lyfta ALLA minoriteter, så svårt att det i princip blir omöjligt för en spelkonstruktör, och det måste helt enkelt vara bättre att göra så mycket man kan än att handlingsförlamas av utmaningen.

anth said:
Sedan undrar jag mycket över hur man synliggör HBTQ-personer i rollspel? Rent praktiskt alltså.
Jag vet att c:a 10 % av Sveriges befolkning är bi-/homosexuella, men går jag ut på stan ser jag inga bögar eller flator. För man kan inte se på en person vilken sexuell läggning denne har.
Vi kan göra det ännu tydligare. Under mina 20 år på nätet har jag tillbringat ohälsosamt mycket tid på rollspelsforum. Jag har säkert talat med tusentals rollspelare och jag har säkert lärt känna ett hundratal som jag även träffat IRL. Rimligtvis borde även 10 % av dessa vara bi-/homosexuella, men antalet som är öppna med det kan jag räkna på ena handens fingrar (jag satt just och räknde).
Min poäng är: om inte vanliga människor IRL skyltar med att de är homo/bi, varför skulle rollpersoner eller NPC:er göra det?
Det handlar i mina ögon om våra förväntningar och förutfattade meningar som gör alla människor till heterosexuella om det inte framgår annat. Ett enkelt sätt att synliggöra och bekämpa normen kanske kan vara att ta med sexuell läggning i statblocket?

Anarchclown

Swashbuckler
Doomhamster;n74178 said:
Bara en tanke - finns det någon som nånsin har fått stryk efter skolan för att de andra killarna i klassen trodde att han hade astma?

Tror du att det just nu sitter någon tonårstjej någonstans i Sverige och våndas över hur hon ska kunna berätta för sina föräldrar att hon är nötallergiker?
På ett svarar jag. Ja, folk blir mobbade för astma rätt ofta. Inte för själva ordet utan för att de är långsamma och dåliga på gympan.

På två svarar jag att det uppstår konflikter kring att äta jordnötter på allmänna samlingsplatser trotts att det finns människor vars hals sväller igen och de blir illamående av minsta lukt ifrån en påse jordnötsringar. De är inte oroliga för att berätta för sina föräldrar men resten av samhället respekterar dem inte ett skit.

Tycker kanske inte att de var de bästa av exempel men varken astmatiker eller jordnötsallergiker synliggörs och behandlas väl av samhället i allmänhet de heller. Om du är trött på klichéer runt HBTQ-människor i film och TV kan du fundera på hur ofta du ser en astmatiker i film vara något annat än den svaga länken med inhalatorn i munnen och flämtande kraftigt, förmodligen överviktig och/eller med glasögon.

Vill i övrigt tillägga att jag är helt med på att HBTQ kan synliggöras bättre i rollspel och är helt med på vad du säger.

Mogger

Hipsteranka
RasmusL;n74204 said:
Näääää, varför det? Det är IMHO jäkligt svårt att lyfta ALLA minoriteter, så svårt att det i princip blir omöjligt för en spelkonstruktör, och det måste helt enkelt vara bättre att göra så mycket man kan än att handlingsförlamas av utmaningen.
Ja, alltså, varje given minoritet, utsatt grupp, sjukdom o.dyl måste absolut inte förekomma i varje givet verk.

Men om vi istället talar om Eon så är det naturligtvis på sin plats att lyfta fram spelvärldens minoriteter (vilket görs) o.s.v. Jag har lite dålig koll på hur mental ohälsa hanteras i spelet, men det borde finnas utrymme för att belysa det med.

Måste säga att den här tråden har fått mig väldigt sugen på Eon. Tyvärr lär jag aldrig spela det, men jag fascineras verkligen av en spelvärld som är så komplett och mångfacetterad.

Anarchclown

Swashbuckler
anth;n74199 said:
Jag har inget emot att man lyfter fram minoriteter, det är t.o.m. bra! Men då ska man försöka lyfta fram alla minoriteter.
Vad sägs t.ex. om att lyfta fram NPC:er som har ADHD eller Aspbergers? De kan ha det minst lika svårt som HBTQ-personer i vårt samhälle.
Det här gör jag helt naturligt. Nästan samtliga mina SLP har ADHD och Aspergers av någon anledning. :p

Ram

Skev
anth;n74199 said:
De har kanske inte lika stark lobby...? ;)

Skämtsam ton ovan.

anth;n74199 said:
Min poäng är: om inte vanliga människor IRL skyltar med att de är homo/bi, varför skulle rollpersoner eller NPC:er göra det?
Det är väl snarare de andra två aspekterna som är intressanta tycker jag. Att en HBT-person eller för den delen straight-person kan känna att de kan spela HBT i spelet på ett givande sätt samt hur samhället reagerar på när en person, SLP eller spelarkaraktär, frivilligt eller ofrivilligt kommer ut.

Pendragon

Swashbuckler
anth;n74199 said:
Jag vet att c:a 10 % av Sveriges befolkning är bi-/homosexuella, men går jag ut på stan ser jag inga bögar eller flator. För man kan inte se på en person vilken sexuell läggning denne har.
Vi kan göra det ännu tydligare. Under mina 20 år på nätet har jag tillbringat ohälsosamt mycket tid på rollspelsforum. Jag har säkert talat med tusentals rollspelare och jag har säkert lärt känna ett hundratal som jag även träffat IRL. Rimligtvis borde även 10 % av dessa vara bi-/homosexuella, men antalet som är öppna med det kan jag räkna på ena handens fingrar (jag satt just och räknde).
För det första kan du behöva kalibrera din gaydar. ;)

Men du har en poäng, ute på stan ser man väldigt sällan folk bete sig öppet homosexuellt i förhållande till heterosexuellt. Detta ska dock inte nödvändigtvis tolkas som att det knappt finns någras homosexuella på stan, utan man ska ta i beaktande att det faktiskt händer att folk blir misshandlade eller till och med mördade på stan för att de visat sin sexualitet öppet. Det finns dessutom den inte oansenliga crowden som påstår sig inte han något emot LGBT men tycker de ska sluta tvinga på folk sin gaypropaganda genom att t ex hålla hand och kyssas på stan.

anth;n74199 said:
Sedan undrar jag mycket över hur man synliggör HBTQ-personer i rollspel? Rent praktiskt alltså.
Hur gör du för att etablera att någon är heterosexuell?

Om man skildrar en tolerant samhälle kan man gå tillväga på exakt samma sätt som man synliggör heterosexuella personer. Dvs, t ex SLPer har partners av samma kön, rollpersoner blir raggade på av stiliga skänkpojkar på tavernan etc.

Om man skildrar ett mindre tolerant samhälle kan man t ex ha en SLP vid skampålen på torget för sin lustars skull. När rollpersonerna blir involverade i ett utpressningsdrama är den mörka hemligheten någons sexuella läggning. Eller helt enkelt någon som proklamerar hur förbjudet och syndigt det är. Det är ju trots allt så att man i regel inte behöver stifta förbud mot saker som inte förekommer. Det är därför t ex intressant att brittiska flottan kände att det var nödvändigt att förbjuda sodomi upprepade gånger under sin storhetstid.

Och som bonus ska jag passa på att komma ut med min ADHD. Och skaka uppgivet på huvudet åt de som tror att det är ens jämförbart med att komma ut som homosexuell. Liknelsen är förolämpande.

/Joel

Anarchclown

Swashbuckler
Pendragon: Att komma ut är inte ett problem, men det finns andra enorma problem med att ha ADHD som samhället gärna ignorerar, men det är ännu mer OT för den här tråden så nevermind that.

RasmusL

Champion
Måns;n74208 said:
Ja, alltså, varje given minoritet, utsatt grupp, sjukdom o.dyl måste absolut inte förekomma i varje givet verk.

Men om vi istället talar om Eon så är det naturligtvis på sin plats att lyfta fram spelvärldens minoriteter (vilket görs) o.s.v. Jag har lite dålig koll på hur mental ohälsa hanteras i spelet, men det borde finnas utrymme för att belysa det med.

Måste säga att den här tråden har fått mig väldigt sugen på Eon. Tyvärr lär jag aldrig spela det, men jag fascineras verkligen av en spelvärld som är så komplett och mångfacetterad.

Men flytta upp och spela med mig någon gång då!

Übereil

Swashbuckler
Pendragon;n74216 said:
Om man skildrar en tolerant samhälle kan man gå tillväga på exakt samma sätt som man synliggör heterosexuella personer. Dvs, t ex SLPer har partners av samma kön, rollpersoner blir raggade på av stiliga skänkpojkar på tavernan etc.
Här bara utgår du ifrån att RP är män... :p

Übereil

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
RasmusL;n74204 said:
Så, hur bör man välja? För om det kommer till säg vem som det finns mest av så toppar jämn könsfördelning listan, därefter kommer psykiskt sjuka om jag minns min statistik rätt.

Pendragon

Swashbuckler
Anarchclown;n74217 said:
Pendragon: Att komma ut är inte ett problem, men det finns andra enorma problem med att ha ADHD som samhället gärna ignorerar, men det är ännu mer OT för den här tråden så nevermind that.
Nejdu, om du jämställer homosexualitet med en funktionsnedsättning är det väldigt mycket on-topic. Om jag i det här fallet tar risken att tala för alla med diverse funktionshinder så vågar jag påstå att den absoluta majoriteten inte vill bli definerade av sitt funktionshinder. Likväl finns det där och det finns saker som kommer att vara svårare, men på det stora hela handlar det om att vara olika bra på saker, och jag tror att rollspel i regel mer än väl representerar att folk är olika bra på saker.
Men i korthet, ADD innebär att jag har svårigheter, men det är för att det är mig det är "fel" på.

Det finns problem med att vara homosexuell också, men de härrör helt från andra människors intolerans. Att ens antyda något annat är gravt kränkande.

Du får skrika OT hur mycket du vill, men häver du ur dig något sånt på ett offentligt forum ska du fanimig svara för det offentligt.

/Joel

P.S. Det finns givetvis problem med funktionshinder som härrör från andra människors sätt att behandla en, så skillnaden ska inte ses som absolut.

RasmusL

Champion
Tony.Meijer;n74232 said:
Så, hur bör man välja? För om det kommer till säg vem som det finns mest av så toppar jämn könsfördelning listan, därefter kommer psykiskt sjuka om jag minns min statistik rätt.
Jag tror att man ska göra sitt bästa för att alla ska känna sig välkomna.

Pendragon

Swashbuckler
Übereil;n74229 said:
Här bara utgår du ifrån att RP är män... :p

Übereil
Jepp. Jag skulle kunna försvara mig med att det var för att vända på en traditionell klyscha, men vi kan gott låta det stå kvar som ett exempel på vilka fördomar som slinker ut när man inte tänker sig för. Detta understryker min poäng att vi borde tänka ett extra varv på vad vi säger, skriver, tänker och tycker. Att tro att vi ska bli magiskt fria från en massa invanda fördomar bara för att vi intellektuellt insett att det är fel är orealistiskt. Men bara för att vi alla har dessa fördomar med oss i bagaget betyder det inte att det är okej att leva efter dem. Vi vet bättre.

/Joel

Anarchclown

Swashbuckler
Jag tror att ämnet är ifrånkommet med råge. Originalpostaren skrev om att denna ville ha sex och sexualitet som drivkraft i sina kampanjer. DVS sexualitet föder intriger. Så mycket jag nu kan skrika mig blå av att tala om andra minoriteter så är det inte de som åsyftades i denna tråden. Det var inte heller relevant huruvida det var vettigt eller inte att porträttera HBTQ-personer och deras motiv i fantasy som frågades i originalposten.

Frågan var, hur inkluderar jag HBTQ och annan sexualitet i mina kampanjer som drivkrafter och personlighetsdrag till SLP för att öka mängden kul vid spelbordet som jag tolkar det. Mer specifikt var detta kopplat till Eon och de kulturer som finns där.

Jag kan hålla med Ram om att förbud och konflikter föder historier. Samtidigt blir det tröttsamt om hela världen är homofob, transfob, sexistisk, rasistisk med mera. Mitt förslag är att om något göra en konflikt av att två kulturer möts där den enda är öppen för det mesta emedan den andra är en sluten och fördömande kultur. Då kan det få finnas en säker hamn att söka skydd i för de som sticker ut ifrån mängden samtidigt som det finns en uppenbar konflikt med en annan del av settingen.

RasmusL

Champion
Tony.Meijer;n74244 said:
Med det resonemanget så bör man alltså i första hand satsa på att inkludera olika former av psykiska åkommor snarare än HBTQ frågor om vi antar att de är en större procent av befolkningen och mängd är prioriterat (och vice versa om det är det omvända), right?

Jag har svårt att komma på onischade spel där psykiska åkommor inte är representerade i spelvärlden/reglerna. Prioriteringen du lägger fram känns även som en halmgubbe, jag har svårt att se när någon skulle behöva göra valet du beskriver på det sättet du beskriver det.

Om jag ska försöka hitta på ett exempel där någon faktiskt måste välja så finns det väldigt många faktorer att väga in. Är det exempelvis ett problem att spelarna antar att alla karaktärer i spelvärlden inte lider av psykiska åkommor på samma sätt som det är ett problem att man antar att alla är heterosexuella? Jag har inget facit här och jag tror att författaren helt enkelt måste ta det här beslutet, hur svårt det än kan vara, baserat i känsloargument snarare än någon objektiv jämförelse.

Ram

Skev
Anarchclown;n74243 said:
Jag kan hålla med Ram om att förbud och konflikter föder historier. Samtidigt blir det tröttsamt om hela världen är homofob, transfob, sexistisk, rasistisk med mera. Mitt förslag är att om något göra en konflikt av att två kulturer möts där den enda är öppen för det mesta emedan den andra är en sluten och fördömande kultur. Då kan det få finnas en säker hamn att söka skydd i för de som sticker ut ifrån mängden samtidigt som det finns en uppenbar konflikt med en annan del av settingen.
Detta är så klart en helt fantastisk ide. :)

Jag tycker det är ännu häftigare om samhället som helhet är kluvet. Falanger av öppenhet, träiga traditionalister, religiösa förespråkare som är FÖR öppenhet, yrkesgrupper där det är tabu. Ballast är förstås om den gängse uppfattningen är att det såklart skall vara öppet för alla medan någon sorts mer eller mindre stark falang är emot.

Ram

Skev
RasmusL;n74250 said:
Om jag ska försöka hitta på ett exempel där någon faktiskt måste välja så finns det väldigt många faktorer att väga in. Är det exempelvis ett problem att spelarna antar att alla karaktärer i spelvärlden inte lider av psykiska åkommor på samma sätt som det är ett problem att man antar att alla är heterosexuella? Jag har inget facit här och jag tror att författaren helt enkelt måste ta det här beslutet, hur svårt det än kan vara, baserat i känsloargument snarare än någon objektiv jämförelse.
Ja. Asså, att göra en statistisk jämförelse är nog fel väg att gå. Tror jag i alla fall... Valet handlar mer om man vill att spelvärlden skall vara inkluderande än om statistik.

Men när jag skriver detta så inser jag att jag nog är fördomsfull och inte tror att personer med en psykisk diagnos vill ha sitt tillstånd taget hänsyn till i en spelvärld... Det kan nog säkert var helt fel...

Lupus Maximus

Tekniker
Jag har inget problem om spelvärldenvärlden är sexistisk, homofob eller rasistisk; men jag vill inte känna att spelskaparna eller medspelarna är något av dem. Så rollspel där man slår tärningsslag för att fastställa sexuell läggning, där kroppsbyggnad modifierar tärningsslaget, går bort (nåja, det enda rollspel som jag vet har det går bort av så många andra anledningar ändå...).

Världen i Noir är ett exempel som är alla tre. Hittar man en gruppering som inte är det lär den vara eftersök av STAPO och man behöver oroa sig för angivare. Western är ett annat exempel, då värderingarna under sent 1800-tal var rätt sunkiga ur våran synvinkel. Noir och Western är rollspel jag gärna spelar (jag kan inte komma på något som t.ex. en kvinnlig rollperson inte kan ha som sysselsättning; bara att det kanske inte kan ske lagligt och öppet). Noir har t.ex. en del starka kvinnor i regelboken som hade kunnat gjorts som män pga slentrian (ätteledare, polisdetektiv och lönnmörderska). Är det någon som vill rollspela, men vill slippa något av de problemen får man antingen tona ned det eller välja ett annat spel.

Sedan finns t.ex. Exalted där den dominerande kulturen har styrts under en kvinnlig envåldshärskare i 750+ år; och samkönade älskare är att föredra hos överklassen, eftersom det inte ställer till det med barn födda utanför de arrangerade äktenskapen. Det finns dock en hel del andra sorters kulturer i övriga delar av världen.

I Eon vill jag se många olika sorters kulturer, med olika syn och värderingar, så att det kan uppstå friktion eller missförstånd då folk ur olika kulturer möts. Rätt säker på att det finns en del "fria hamnar" för de som söker det. Men jag vill inte heller se någon kultur i Mundana med "jämställda västerländska moderna värderingar", utan att alla kulturer är "fel" ur någon synvinkel.