Jag har inget problem om spelvärldenvärlden är sexistisk, homofob eller rasistisk; men jag vill inte känna att spelskaparna eller medspelarna är något av dem. Så rollspel där man slår tärningsslag för att fastställa sexuell läggning, där kroppsbyggnad modifierar tärningsslaget, går bort (nåja, det enda rollspel som jag vet har det går bort av så många andra anledningar ändå...).
Världen i Noir är ett exempel som är alla tre. Hittar man en gruppering som inte är det lär den vara eftersök av STAPO och man behöver oroa sig för angivare. Western är ett annat exempel, då värderingarna under sent 1800-tal var rätt sunkiga ur våran synvinkel. Noir och Western är rollspel jag gärna spelar (jag kan inte komma på något som t.ex. en kvinnlig rollperson inte kan ha som sysselsättning; bara att det kanske inte kan ske lagligt och öppet). Noir har t.ex. en del starka kvinnor i regelboken som hade kunnat gjorts som män pga slentrian (ätteledare, polisdetektiv och lönnmörderska). Är det någon som vill rollspela, men vill slippa något av de problemen får man antingen tona ned det eller välja ett annat spel.
Sedan finns t.ex. Exalted där den dominerande kulturen har styrts under en kvinnlig envåldshärskare i 750+ år; och samkönade älskare är att föredra hos överklassen, eftersom det inte ställer till det med barn födda utanför de arrangerade äktenskapen. Det finns dock en hel del andra sorters kulturer i övriga delar av världen.
I Eon vill jag se många olika sorters kulturer, med olika syn och värderingar, så att det kan uppstå friktion eller missförstånd då folk ur olika kulturer möts. Rätt säker på att det finns en del "fria hamnar" för de som söker det. Men jag vill inte heller se någon kultur i Mundana med "jämställda västerländska moderna värderingar", utan att alla kulturer är "fel" ur någon synvinkel.