Nekromanti Jag vill ha mer homosex i Eon. (och mer sex kort och gott)

Arfert

Facit
Jag tycker det är bra om man har lite koll om vad som gäller för sex i den aktuella spelvärlden, men samtidigt vill jag veta vad som gäller för bryggande av öl, barnuppfostran, skatter och avgifter, vävstolar, båtbyggeri, musik, badhus etc etc... Dvs det har för det mesta inte så mycket med själva äventyrandet att göra. Men skulle det bli aktuellt är det bra att ha lite kött på benen.

Arfert;n69522 said:
Jag tycker det är bra om man har lite koll om vad som gäller för sex i den aktuella spelvärlden, men samtidigt vill jag veta vad som gäller för bryggande av öl, barnuppfostran, skatter och avgifter, vävstolar, båtbyggeri, musik, badhus etc etc... Dvs det har för det mesta inte så mycket med själva äventyrandet att göra. Men skulle det bli aktuellt är det bra att ha lite kött på benen.

Håller med om detta. det är för mig inte själva sexet eller de sexuell läggningarna som är intressanta uten mer vilka åsikter och vilken syn det är på spdant i olika länder eftersom det om man har med detta i spelet så kan det ju påverka.

Är homosexualitet enligt lag förbjudet i ett land så kan det ju ställa till det rejält om 2 av samma kön då öppet skulle visa sin kärlek.

Så sådant kan alltid vara bra att ha med i beskrivningar av spelvärlden. behövs ju inte gå in på detaljer utan mest en enkel förklaring av vad som gäller eller anses som passande osv

Recca;n69510 said:
Att inte ha med är som att säga att typ inte planeten man spelar på cirkulerar kring solen. Det kräver nånstans en förklaring.
Vet inte om jag håller med där. I Eeon har vi tex drakar som enligt fysikens lagar inte skulle kunna flyga. Dumdrakar som troligtvis inte skulle kunna flyga med en fullvuxen ryttare. men de gör ju helt uppenbarligen detta i alla fall. Någon egentlig förklaring till detta finns inte vad jag vet utan det bara är så. eller så är det "magi" som gör det möjligt. finns ju ånga andra saker som egentligen inte har någon riktig förklaring.

Så varför skulle det vara konstigt med en värld dör homosexualitet och bisexualitet inte alls finns.
Eller som sagt kanske en värld där alla tänkande varelser är bisexuella. där det inte görs skillnad på kön alls utom kanske för just reproduktions syfte. kanske enda skillnader som finns är de som finns på grund av fysiska begränsningar

Skulle faktiskt öppna lite intressanta alternativ. Troligtvis skulle könsroller vara helt annorlunda.
Kanske skulle kvinnoyrket "barnaföderska" finnas och många andra saker.

men skulle det krävas någon ingående förklaring till VARFÖR alla är bisexuella? nej det tycker jag inte. och samma om homosexualitet eller bisexualitet inte finns alls. Jag tycker inte någon direkt förklaring till varför det är så skulle behövas.

Lupus Maximus

Tekniker
Arfert;n69522 said:
Kanske att jag skulle bli mätt på det om jag fick möjlighet att spela så ofta, men för närvarande skippar jag helst äventyrandet och upplever kulturen samt miljön istället.

Recca

Femme Fatale
Reddokk Fheg;n69548 said:
Vet inte om jag håller med där. I Eeon har vi tex drakar som enligt fysikens lagar inte skulle kunna flyga. Dumdrakar som troligtvis inte skulle kunna flyga med en fullvuxen ryttare. men de gör ju helt uppenbarligen detta i alla fall. Någon egentlig förklaring till detta finns inte vad jag vet utan det bara är så. eller så är det "magi" som gör det möjligt. finns ju ånga andra saker som egentligen inte har någon riktig förklaring.

Så varför skulle det vara konstigt med en värld dör homosexualitet och bisexualitet inte alls finns.
Eller som sagt kanske en värld där alla tänkande varelser är bisexuella. där det inte görs skillnad på kön alls utom kanske för just reproduktions syfte. kanske enda skillnader som finns är de som finns på grund av fysiska begränsningar

Skulle faktiskt öppna lite intressanta alternativ. Troligtvis skulle könsroller vara helt annorlunda.
Kanske skulle kvinnoyrket "barnaföderska" finnas och många andra saker.

men skulle det krävas någon ingående förklaring till VARFÖR alla är bisexuella? nej det tycker jag inte. och samma om homosexualitet eller bisexualitet inte finns alls. Jag tycker inte någon direkt förklaring till varför det är så skulle behövas.
Det beror på. Om man exkluderar endast homosexualitet och bisexualitet har vi tagit avstånd från sexualitetens lagar på ett homofobt sätt och jag skulle genast ställa mig tveksam till spelskaparens etiska grundvärden och antagligen därför inte köpa eller ens spela dennes spel. Att drakar kan flyga hör liksom till en fantasy-värld, och gör ett undantag mot en regel som annars förekommer FRISKT i det rollspel du spelar, för visst har världen en gravitation som påminner om jordens? Om inte, då har du gjort en fullgod jämförelse. Sen vill jag tillägga att för en person som argumenterar hårt för ståndpunkten att man inte kan dra ett svärd från fucking ryggen, så har du inga problem med att göra axplock i spelvärlden...

jensofsweden

Stjärnmagiker
Tankar kring Transgenderism i Eon
Hur vet vi säkert att en man eller kvinna som är vida känd inte är/var trans? Det finns ju både expertiser och besvärjelser/ritualer som kan användas för att få folk att uppfatta personen som någonting annat än vad denne egentligen är, så det känns ju inte helt omöjligt att det finns folk som faktiskt "skapat" den person de är.

Om vi dessutom antar att personen skapade identiteten på magisk väg kan vi ju även fråga oss om det finns besvärjelser/ritualer som kan ändra en persons biologiska kön permanent eller för en längre tid? Ifall dessa finns är de hemliga eller förbjudna? Finns det kanske hemliga magikersällskap bestående av transpersoner som forskar och experimenterar kring detta?

Och slutligen, kan det möjligtvis finnas en koppling mellan sanna namn och psykologiskt kön?

Asexuella Alver
Jag har personligen alltid haft uppfattningen att alver är sjukt pragmatiska av naturen samt att de har en lägre sexdrift än andra folkslag. Detta har lett mig till tanken att alver möjligtvis är asexuella men att de har sex av praktiska skäl (dvs för att föröka sig). Dock kan jag klart tänka mig att de är biromantiska så en levnadskamrats kön spelar ingen större roll i detta fallet.

Tiraker och homosexualitet
Jag kan tänka mig att kvinnliga tiraker kan ligga lite med vem de vill utan att det är ett större problem, skulle inte vara helt förvånande om det finns lesbiska power couples i tiraksamhällen om jag ska vara ärlig (de har lika hög eller bättre ställning än heterosexuella par).

Tror att någon skrev tidigare om att de trodde homosexualitet skulle vara vanligare eller mer accepterat även bland männen just för att de är större i antal samt att de generellt har hög sexdrift. Dock tror jag detta snarare betyder att våldtäkt av tirakiska män är mer förekommande (speciellt då våldtäkt av en kvinna antagligen är belagt med mycket hårda straff) än att homosexuella relationer är det.

Självklart kommer det finnas homosexuella relationer mellan män också och tror inte att dessa är helt tabubelagda, dock tror jag inte att de accepteras lika väl som en homosexuell relation mellan kvinnor pga maktstrukturen.

Ond bråd död

Swashbuckler
Man kan säga att det nog inte är så kul att vara gûrd i så fall, särskilt inte den klenaste gûrden i stammen. Eller också blir det en strategi att bli stammens prison bitch och klä sig kvinnligt.

CapnZapp

Myrmidon
Mutanten;n67477 said:
Har feminister och nazister tagit över hela rollspelsbranschen eller vad är det frågan om???
WRNU är inte hela rollspelsbranschen. Ta det lugnt.

pingas

Warrior
Varför det är så viktigt att ha med så många karaktärer som är hbtq? Förstår att det är viktigt att skapa ökad acceptans i samhället osv men jag är inte direkt något fan av påtvingad pk-het.

Don't get me wrong, jag bryr mig inte ett dugg vad folk har för sexuell läggning.

RasmusL

Champion
pingas;n73740 said:
Varför det är så viktigt att ha med så många karaktärer som är hbtq? Förstår att det är viktigt att skapa ökad acceptans i samhället osv men jag är inte direkt något fan av påtvingad pk-het.

Don't get me wrong, jag bryr mig inte ett dugg vad folk har för sexuell läggning.

Eeeeehhhh..... "påtvingad"? Nu får du nog förklara lite hur du tänkte när du skrev det där!

CapnZapp

Myrmidon
pingas;n73740 said:
Varför det är så viktigt att ha med så många karaktärer som är hbtq?
En produkt utan en stark kvinna eller en homosexuell man (etc etc) kan innebära två saker:
1) att skribenterna är vidsynta och öppna, men bara råkade glömma, eller inte behöva, en sådan karaktär just då
2) att skribenterna är trångsynta och fast i traditionellt unkna värderingar, och inte vill läsa om sådana karaktärer och inte heller ta med dem i sitt eget material

Många vill inte köpa produkter från skribenter i kategori 2, och enklaste sättet säkerställa detta är att inte köpa produkten, för säkerhets skull.

Sedan är det inte riktigt så enkelt. Många vill helt enkelt läsa om starka kvinnor, homosexuella män, osv, och bryr sig inte ett skvatt om vad skribenten egentligen tycker. Då är det ju självskrivet vad de väljer för produkter.

Men så kommer den problematiska biten:

Folk som ogillar skribenter ur kategori 2, men som inte nöjer sig med att rösta med plånboken. Istället vill de göra så mycket väsen som möjligt över de förmenta bristerna med varje produkt som inte når upp till deras godtyckligt satta nivåer av "inklusivitet".

Resultatet blir det motsatta. Alla kan trots allt anklagas för någon trångsynthet. Det är inget fel på mig eller dig för att du inte vill läsa om X, Y, eller Z.

Glädjen med hobbyn försvinner och ersätts av hysterisk grälsjuka när recensioner och diskussioner bara går ut på att hitta fel, mer eller mindre.

Dessutom försvinner alla nyanser. Som exempelvis hur en Conan-liknande produkt kan vara bra på alla vis. Men eftersom den inte är progressiv vad gäller vem som är handlingskraftig och vem som är det nakna våpet så blir det inte politiskt korrekt att tycka det är bra. Att det samtidigt kommer ut en annan produkt med starka kvinnor och homosexuella män som jag kanske också gillar har ingen betydelse, nu ska den första produkten sågas oavsett.

Inte nog med att jag ogillar den negativa elaka stämningen, recensioner och diskussioner blir så värdelösa. Den mesta populärkulturen når helt enkelt inte upp till dessa fina svenska nivåer av inklusivitet. Då vill jag att man släpper på sina värderingar, så man kan recensera produkten utan dessa glasögon.

Det är som att låta en gammal tant recensera en Arnold-rulle. (Eller ung kille recensera ett seriöst drama) Det är givet på förhand att denna recensent kommer ge ett dåligt betyg. Jag anser att det är slöseri med pengar för en tidning att släppa iväg en filmrecensent som inte överhuvudtaget tycker sig tillhöra filmens tilltänkta målgrupp. Jag vet inte hur många sågningar av Twilight jag har läst. Jag kanske inte tycker filmen är bra själv, men hur relevant är det?

På samma sätt blir alldeles för många recensioner och diskussioner här på WRNU helt enkelt värdelösa för mig. Detta fokus på jämställdhet och inklusivitet är det isig inget fel på, men det har helt spårat ur här till den grad där ingen längre märker hur neggig och magsur diskursen blivit.

RasmusL

Champion
CapnZapp;n73882 said:
Detta fokus på jämställdhet och inklusivitet är det isig inget fel på, men det har helt spårat ur här till den grad där ingen längre märker hur neggig och magsur diskursen blivit.

Cissi

Up to no good.
Moderering: RasmusL, tänker du bidra med något konstruktivt i den här tråden? Annars önskar jag att du släpper den där attityden samt följer vår regel om att inte spamma trådar om du inte har något relevant att säga.
Andras åsikter får också rymmas på WRNU.

6. Posta inte om du inte har något relevant att säga. Att översålla forumen med innehållslösa inlägg räknas som spammande – även om du faktiskt inte säljer något. Om du vill visa att du håller med någon utan att själv tillföra något nytt till ämnet, eller om du vill besvara en fråga och svaret ryms i ämnesraden kan det vara okej att posta ett NT-inlägg (no text, dvs. ett inlägg utan annat innehåll än vad som ryms ämnesraden) – men gör det sparsamt.

RasmusL

Champion
Ond bråd död;n73894 said:
Vad vill du säga med den där bilden egentligen? Anmäler för säkerhets skull.

...att jag inte alls håller med och att jag har svårt att se inläggets relevans i den här tråden. Den långa klagosången om hur hemskt det har blivit här och vilken dålig stämning det sprider retar mig och då bekräftar jag gärna CapnZapps farhågor och tro mig, det kan bli värre.

Krille

Super Moderator
MODERERING:

Tack vare CapnZapps sura avslut och RasmusLs sura bildrespons så har jag blivit morgonsur, och det efter morgonkaffet!

LÄGG NER SÅNA HÄR NEGGIGHETER!

Vad hände med ett gammalt hederligt "jag håller inte med dig eftersom det är nödvändigt att blablabla…"? Dog hela konceptet med en artig diskussion i och med att forum och animerade giffar uppfanns?

Så jag säger det en gång till så att det är kristallklart som morgonsolen, LÄGG FÖR HELVETE NER SÅNA HÄR KONFRONTATIONER OCH DISKUTERA SOM VUXET FOLK!!!

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
pingas;n73740 said:
Jag skulle säga att den stora vinsten är att det signalerar att en inte behöver vara straight och cis (dvs. o-trans) för att få vara med, utan istället får hbtq-personer gärna spela sig själva så att säga. Om det i förlängningen omsätts till acceptans i samhället är det toppen, men först och främst vore det schysst om de får vara med i hobbyn på lika villkor.

Jag ser liksom inte varför påtvingad cis- och heteronorm skulle vara bättre än påtvingad PK-het.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
CapnZapp;n73882 said:
Folk som ogillar skribenter ur kategori 2, men som inte nöjer sig med att rösta med plånboken.
Utifrån ovanstående uttalande tycker jag att det verkar som att du tycker att plånboksröstande är det föredragna sättet att reagera på saker man finner problematiska.

Jag tycker att det finns enorma problem med plånboksröstande.

Det stora problemet är att det blir ett binärt val: jag tvingas bestämma mig för att jag antingen Gillar eller Ogillar spelet. Och det vill jag inte, för det är trist och onyanserat. Inom feministiska kretsar (iaf de jag ingår i) talar man mycket om att gilla saker som är problematiska -- att gilla Conan trots att kvinnoporträtten etc. ser ut som de gör. I princip säger man såhär: Det går utmärkt att gilla saker som har vad man anser vara problematiska aspekter, men det är då en bra idé att inte låtsas som att de aspekterna inte finns eller försöka försvara dem. Det vill säga, man kan ha en nyanserad åsikt även om saker man "gillar". Lite som att man kan ha det om saker man ogillar -- jag "ogillar" Twilight men jag tycker att det är bra att den fått många att läsa, att tjejen är den som tar det sexuella initiativet, att det är männen som sexualiseras, och jag tycker att twisten i sista boken gör hela bokserien läsvärd.

Väldigt få saker är rena "jag gillar" eller "jag ogillar".

Dessutom kommer företagen/personerna som producerar spelen inte att kunna avgöra varför deras spel t.ex. säljer dåligt (om de nu skulle göra det pga plånboksröstande) om inte de personer som plånboksröstar också faktiskt berättar varför de plånboksröstat som de gör. Hur ska annars den där Conanspeltillverkaren avgöra om det är bilderna, reglerna, världsbeskrivningem stämningstexterna eller t.ex. könsrollerna som fått spelet att sälja dåligt?

Vad gäller recensioner så tycker jag att det är bra att det finns recensioner av många olika slag. Den diskussionen har jag haft med en del vad gäller datorspel -- de tycker att recensioner ska fokusera på grafik och kontroller och om spelet är kul i multiplayer, typ. Jag vill gärna läsa recensioner som informerar mig om spelens könsroller, storystruktur etc. eftersom sådana recensioner ger mig mer användbar information inför möjligt köp. Jag ser dock ingen anledning till varför ALLA recensioner skulle behöva vara utformade så som jag vill ha dem. I en tid då man bara kunde läsa recensioner i typ Super Power kanske det var relevant men idag finns ju tusentals recensionssajter med recensenter som recenserar på olika sätt. Det är inte svårt att hitta spelrecensioner, liksom. Jag är för recensionspluralism.

Jag upplever att recensenter generellt blivit bättre på att inkludera även sånt som jag bryr mig om, och det gör mig ju glad eftersom det gör att jag kan fatta bättre beslut. Skulle alla recensioner se ut som traditionella recensioner så skulle jag fatta sämre beslut. Det ser jag ingen vinst i.

Där du ser anklagelser om trångsynthet och magsurhet ser jag konsumentinformation och nyanserade omdömen.

En duktig recensent beskriver inte bara huruvida en film eller ett spel är "bra" eller "dåligt". En duktig recensent kan utgå från vad spelet är för typ av spel, recensera spelet som ett sådant, och sedan även inkludera en brasklapp med information riktad åt de som inte uppskattar den typen av spel om att de nog inte kommer att hitta det de letar efter här. En bra kreatör fixar i sin tur att inte ta detta personligt.

Ond bråd död

Swashbuckler
Jag tyckte inte att CapnZapps inlägg var det minsta surt. Snarare en väldig saklig beskrivning av hur det är på forumet. Jag stör mig på att moderatorerna alltid vill ryta åt båda sidor i en sån här konflikt, när det allt som oftast bara är den ena sidan som beter sig illa.

Jag håller med Debbie om att det är bra om hobbyn ger ett inkluderande intryck för de som avviker. Men hobbyn är extremt liten och har minimalt inflytande på samhället i övrigt. Att då göra det till en så stor grej som vissa - bland annat RasmusL - gör, och riva upp himmel och jord över en detalj i en mikroskopisk hobby är tråkigt. Särskilt som det verkar finnas en åsikt att de som inte håller med om ämnets betydelse är i stort sett satan själv. Vad får det för följder om inte tillräckligt många homosexuella NPCs är med i äventyren? Ingen kommer dö av det.

Jag är övertygad om att ALLA här (möjligen undantaget någon lurkare) är accepterande gentemot HBTQ-personer, men att en hel del blir rätt less på den fanatism som vissa uttrycker om hur viktigt HBTQ är för rollspel, särskilt när det resulterar i hat mot vissa spelskapare eller användare. Samma sak med feminism och vad mer vi brukar bråka om.