pingas;n73740 said:
Varför det är så viktigt att ha med så många karaktärer som är hbtq?
En produkt utan en stark kvinna eller en homosexuell man (etc etc) kan innebära två saker:
1) att skribenterna är vidsynta och öppna, men bara råkade glömma, eller inte behöva, en sådan karaktär just då
2) att skribenterna är trångsynta och fast i traditionellt unkna värderingar, och inte vill läsa om sådana karaktärer och inte heller ta med dem i sitt eget material
Många vill inte köpa produkter från skribenter i kategori 2, och enklaste sättet säkerställa detta är att inte köpa produkten, för säkerhets skull.
Sedan är det inte riktigt så enkelt. Många vill helt enkelt läsa om starka kvinnor, homosexuella män, osv, och bryr sig inte ett skvatt om vad skribenten egentligen tycker. Då är det ju självskrivet vad de väljer för produkter.
Men så kommer den problematiska biten:
Folk som ogillar skribenter ur kategori 2, men som inte nöjer sig med att rösta med plånboken. Istället vill de göra så mycket väsen som möjligt över de förmenta bristerna med varje produkt som inte når upp till deras godtyckligt satta nivåer av "inklusivitet".
Resultatet blir det motsatta. Alla kan trots allt anklagas för någon trångsynthet. Det är inget fel på mig eller dig för att du inte vill läsa om X, Y, eller Z.
Glädjen med hobbyn försvinner och ersätts av hysterisk grälsjuka när recensioner och diskussioner bara går ut på att hitta fel, mer eller mindre.
Dessutom försvinner alla nyanser. Som exempelvis hur en Conan-liknande produkt kan vara bra på alla vis. Men eftersom den inte är progressiv vad gäller vem som är handlingskraftig och vem som är det nakna våpet så blir det inte politiskt korrekt att tycka det är bra. Att det samtidigt kommer ut en annan produkt med starka kvinnor och homosexuella män som jag kanske också gillar har ingen betydelse, nu ska den första produkten sågas oavsett.
Inte nog med att jag ogillar den negativa elaka stämningen, recensioner och diskussioner blir så värdelösa. Den mesta populärkulturen når helt enkelt inte upp till dessa fina svenska nivåer av inklusivitet. Då vill jag att man släpper på sina värderingar, så man kan recensera produkten utan dessa glasögon.
Det är som att låta en gammal tant recensera en Arnold-rulle. (Eller ung kille recensera ett seriöst drama) Det är givet på förhand att denna recensent kommer ge ett dåligt betyg. Jag anser att det är slöseri med pengar för en tidning att släppa iväg en filmrecensent som inte överhuvudtaget tycker sig tillhöra filmens tilltänkta målgrupp. Jag vet inte hur många sågningar av Twilight jag har läst. Jag kanske inte tycker filmen är bra själv, men hur relevant är det?
På samma sätt blir alldeles för många recensioner och diskussioner här på WRNU helt enkelt värdelösa för mig. Detta fokus på jämställdhet och inklusivitet är det isig inget fel på, men det har helt spårat ur här till den grad där ingen längre märker hur neggig och magsur diskursen blivit.