Nekromanti Jag vill ha mer homosex i Eon. (och mer sex kort och gott)

Anarchclown

Swashbuckler
Till Mutanten
Ok. Beroende på århundrade och plats under historien (som är inspiration till fantasy) kunde det finnas. 1. Gott om cross dressers 2. Inga direkta skillnader på hur män och kvinnor klädde sig. 3. Homosexualitet som norm för en form av högre kärlek. 4. Heliga seder kring att kläs sig i det motsatta könets traditionella klädsel. 5. Inga som helst åsikter om sexualitet om man bortsåg ifrån barnafödandet.

Jag kan säkert finna massvis med fler avvikelser från normerna i historiska miljöer och faktum är att de flesta tidsperioder innan nutid verkar snarare ha blundat för existensen av HBTQ-personer än aktivt bestraffat dem. DVS det har existerat helt öppet under de flesta perioder som du förmodligen tänker på som de klassiska inspirationskällorna till fantasy.

Att diskussionen om sex och sexualitet inom rollspel förstör din stämning är ju tråkigt, men nu finns det uppenbarligen andra som intresserar sig för den. Nu verkar den dock intressera andra, så diskussionen om sexualitet i Eon kommer nog att pågå med eller utan dig och om du enträget försöker tysta eller spåra ur den så kommer du garanterat misslyckas.

Till Vinterskog
Nu till det faktiska ämnet. Som person som inte spelat Eon på många år så kan jag mer ge lite generell input om vad jag minns av settingen. Till att börja med verkar det finnas gott om ganska patriarkala och förtryckande samhällen, Jargien comes to mind. I dessa torde de finnas gott om tabun, både sexuella och andra, som nästan garanterat bryts mot i det tysta. Om det finns kloster som är enkönade så finns det nästan garanterat vissa av dem som fungerar som fristäder för homosexuella.

I allmänhet gäller dock de sociala reglerna mer ju högre upp på samhällsstegen man befinner sig dock. Det är fruktansvärt som adelsman att bli påkommen med att vara avvikande, emedan en landstrykare inte alls har lika mycket att förlora. Detta innebär att alla av högre ställning som har någon slags avvikelse, sexuell eller ej, kommer att försöka skapa dolda miljöer där de kan ägna sig åt den. DVS det spelar inte så stor roll om man är demonkultist eller bara gillar orgier, man kommer likförbannat försöka dölja detta eftersom man har massvis att förlora på att bli påkommen.

Detta gör också att det i större folksamlingar kommer att uppstå skuggsamhällen kring sådana här företeelser och som allt som är olagligt bildas det en svart marknad delvis bestående av personer som inte har något att förlora och allt att vinna. DVS om till exempel homosexualitet är olagligt så kommer en svart marknad för homosexuella tjänster att finnas eftersom det fortfarande finns efterfrågan, på samma sätt som alkohol tillhandahölls av en svart marknad under förbudstiden. Om det inte finns lagliga alternativ kommer desperata människor att vända sig till illegala dito.

Svarta marknader genererar vinster. Vinster i sin tur ger inflytande. Helt plötsligt har prästerskapet vars jobb det är att hitta de "vidriga kättarna" guld ifrån gangstar innanför kåpan och blundar aktivt för vad som pågår, faktum är att många av prästerna säkert har egna svagheter som går att snärja dem med.

Utöver det här finns ganska ofta en militär som skiter fullständigt i en hel bunt av de lagar och regler som resten av samhället har föreskrivit. De har vapenmakten, de kan riva staden om de blir missnöjda, och bandet mellan de som strider ihop är långt mycket större än bandet mellan dem och religionen. Samtidigt är de uppvuxna i samma kultur som alla andra och håller så klart på tabuerna internt, men det är mycket svårt att få dem att vända sig mot vad som i princip blir deras familj med tiden, bara för att medlemmar i denna börjar avvika ifrån resten av samhällets norm. Notera att fortfarande idag är det svårt att få soldater som man övertygat om att de ska döda andra människor, att bry sig om andra lagar och tabun. Det är en av de grundläggande anledningarna till att de soldater som erövrat ett land fungerar så fruktansvärt dåligt som fredsbevarande trupper.

Jag vet inte om något av det här ger någonting. Det är bara det första jag kom att tänka på själv.

Blasphemy

Swashbuckler
Ymir;n67475 said:
Transsexualitet och queer har det dock varit mycket sämre med, och jag kan inte minnas att det någonsin tagits upp riktigt, tyvärr.
I det 16 sidiga äventyret Avgrundens Parlament som figurerade i Fenix förra numret (och som kommer upp på Helmgasts hemsida om en vecka eller två) är en av spelledarpersonerna transsexuell. Men det är kanske det enda exemplet som jag kan komma på just nu i alla fall.

konami_code

Veteran
Blasphemy;n67541 said:
I det 16 sidiga äventyret Avgrundens Parlament som figurerade i Fenix förra numret (och som kommer upp på Helmgasts hemsida om en vecka eller två) är en av spelledarpersonerna transsexuell. Men det är kanske det enda exemplet som jag kan komma på just nu i alla fall.

Det är lustigt att tråden i allmänhet och ditt svar i synnerhet dyker upp här just nu då jag precis läste om denna rollfigur i Fenix och funderade på att kommentera här om henne. Jag tror personligen att transsexuella skulle vara svåra att introducera till min spelargrupp och den allmänna stämning som råder där. Inte att det skulle hånas eller annat riktigt otrevligt...utan snarare att en allmänt ofokuserad inställning skulle leda till att hon skulle börja benämnas som hen, transan, könsbytarn' (dock under vilda protester från minst en och antagligen fler i gruppen, men jag misstänker att det är ändå någonstans där vi skulle landa) eller något annat kort och enkelt bara för att, ja, det inte funnes så många andra framträdande drag. Aguila är inte detta, jag skulle inte säga att hennes quentesism är hennes mest framträdande drag varför jag gärna skulle introducera henne och se hur det går. Jag blev mycket glatt överraskad av detta. Äventyret i sig var väl lite blahablaha men person- och platsbeskrivningarna var guld. Förutom henne har vi ju också Leonetes munken som blivit utkastad pga sin homosexualitet också han en hyfsat färgstark personlighet.

Jag själv gillar att blanda in sex och relationer i mina spel men avstår helst från att i någon form alls gå in på själva utförandet, där går min gräns. I min grupp har spelare försvunnit med SLP och deras möte har avslutats med frågan "är du glad när du återvänder?". Förutom det har de startat förhållande med SLP, blivit gravida och härjat runt. Det är en viktig del av det hela och jag själv skulle gärna lära mig att hantera det bättre och framförallt kunna hantera det annorlunda (sett från min egen betraktelsevinkel) bättre.

Avslutningsvis vill jag säga att jag är mer än nöjd med att detta tema får större plats i Eon IV, både att sex i allmänhet får större plats och att homo- och transsexualitet tar sin självklara plats som i varje fall existerande.

Lupus Maximus

Tekniker
Ett land med den kulturella åsikten "äkta kärlek är mellan män; kvinnor är för reproduktion" borde nog passa in i Mundanan. Mer antika Grekland och mindre Katolska västeuropa.

För att en kultur är homofobisk betyder det inte att det saknas homosexuella. De måste bara vara noggrannare att inte bli avslöjade (vilket i sig ger äventyrsuppslag).

Sedan är den kyska medeltiden tydligen mycket av en myt skapad under 1800-talet. I delar av England hade de tydligen ett uttryck för då ogifta kvinnor blev gravida, "gå på pilgrimsfärd", eftersom vissa årliga pilgrimssammankomster fungerade ungefär som moderna musikfestivaler. Själv misstänker jag att rätt många delar av landsbygden inte brydde sig mycket om homosexuella aktiviteter så länge det producerades barn också.

Sedan verkar det inte ha varit allt för ovanligt i Europa med åsikten att det bara räknas som sex då ett manligt könsorgan är inblandat, vilket gör att kvinnlig homosexualitet inte ens räknats som sex och därmed fallit utanför de kulturella restriktionerna.

Arfert

Facit
Har läst nånstans (minns ej var) att under medeltiden var det vanligare med att folk straffades för tidelag än homosex.
Det kan betyda antingen:

• Att homosex var ovanligt eller super hysch-hysch som man utövade i yttersta hemlighet

eller

• Att homosex var no big deal. Lika vanligt/ovanligt som nu, men folk brydde sig inte eftersom det inte avlades barn (som strular till arvsrätt etc).

Lukas

Mannen i Gult
Arfert;n67696 said:
Har läst nånstans (minns ej var) att under medeltiden var det vanligare med att folk straffades för tidelag än homosex.
Det kan betyda antingen:

• Att homosex var ovanligt eller super hysch-hysch som man utövade i yttersta hemlighet

eller

• Att homosex var no big deal. Lika vanligt/ovanligt som nu, men folk brydde sig inte eftersom det inte avlades barn (som strular till arvsrätt etc).

Well teknist sett kan det också betyda att tidelag var väldigt vanligt

Mutanten

Hero
Ni som verkar eftersträva realism (tex alla grupper som har funnits och finns i verkligheten måste finnas representerade i fantasyrollspel) får inte glömma bort att våldtäkt inom äktenskapet nog var vanligt förr i tiden. Det är tom troligt att RP "straffknullar" sina fruar/flickvänner lite då och då. Ett fantasyrollspel som utspelar sig i en fantasivärld behöver inte ha inslag av våldtäkt inom äktenskapet men ett fantasyrollspel som eftersträvar realism bör ha en och annan våldtäktsman/våldtäktsoffer bland rollpersonerna.

EDIT: Oj, jag kom på att den här tråden handlar om homosex. Om vi håller oss till homosex så var det nog inte ovanligt med sexuellt våld mot män förr i tiden heller. Inte inom äktenskapet då förstås men mellan män som krigar. RP får våldta fienden efter att ha huggit ner honom med svärd eller något. Jag tänker mig att RP stoppar tillbaka svärdet i skidan och säger med hotfull röst till orchen "Nu du din jävla tiraker ska du få smaka på stridsklubban mellan mina ben.".

Magnamund

Warrior
Mutanten: Jag tycker det låter osmakligt med våldtäkter i rollspel men jag kanske bara är känslig. Jag skulle bli väldigt fundersam ifall mina rollspelskamrater började våldta personer eller djur i spelet. Det är inte vad jag är ute efter när jag spelar rollspel. Vill man absolut att våldtäkt ska vara en viktig ingrediens i spelet kanske man bör spela F.A.T.A.L?

Vill någon ha med homo, bisexuella eller transexuella karaktärer i spelet så stör jag mig inte på det. Det får vara upp till vara och en men det du nämner med sexövergrepp och sk straffknull känns som att det går långt över gränsen.

Caligo

Swashbuckler
Arfert;n67696 said:
Det kan betyda antingen:

eller

På tal om arvsrätt och tidelag: Det kan ju bli knepigt med tidelag i en fantasyvärld när det börjar dyka upp minotaurer som vill ha ut sitt arv :D

Mutanten;n67713 said:
Ni som verkar eftersträva realism (tex alla grupper som har funnits och finns i verkligheten måste finnas representerade i fantasyrollspel) får inte glömma bort att våldtäkt inom äktenskapet nog var vanligt förr i tiden. Det är tom troligt att RP "straffknullar" sina fruar/flickvänner lite då och då. Ett fantasyrollspel som utspelar sig i en fantasivärld behöver inte ha inslag av våldtäkt inom äktenskapet men ett fantasyrollspel som eftersträvar realism bör ha en och annan våldtäktsman/våldtäktsoffer bland rollpersonerna.

EDIT: Oj, jag kom på att den här tråden handlar om homosex. Om vi håller oss till homosex så var det nog inte ovanligt med sexuellt våld mot män förr i tiden heller. Inte inom äktenskapet då förstås men mellan män som krigar. RP får våldta fienden efter att ha huggit ner honom med svärd eller något. Jag tänker mig att RP stoppar tillbaka svärdet i skidan och säger med hotfull röst till orchen "Nu du din jävla tiraker ska du få smaka på stridsklubban mellan mina ben.".
För att jag börjar bli lite trött på det här så måste jag bara fråga, vad i [Blank] har det här med homosex i eon eller mer sex över huvudtaget att göra? Att direkt dra relationer till våldtäckt känns som en extremt provocerande post och det känns mer och mer som du bara försöker trolla och få folk att bli sura. Om du inte gillar det här så skit i att skriva. Men för att kommentera på din post snarare än ditt sätt att skriva.

Våldtäkt är en extrem handling som jag personligen inte vill klassa som en sexuel akt utan ett våldsbrott då du tvingar dig på någon. Att relatera der till sexualitet är märkligt för mig. När jag tänker på sex så tänker jag nog snarare på en het kväll mellan två personen.

För resten av tråden.
Jag vet inte om jag håler med att det behövs sex i rollspel, det är något som jag personligen inte spelar ut. Om en spelare ska hoppa i sängen med en NPC så har vi alltid kört med fade to black. Sen att beroende på kampanj man spelar så kan det kanske vara interessant antar jag. Men som många andra på det här forumet så tycker jag rent allmänt att homosexualitet i rollspel bör finnas med, spelar just nu en Runequest kampanj där vi funderade en hel del på varför homosexualitet borde eller inte borde vara lagligt och kom fram till följande.
Giftemål var framför allt för att skapa allianser och knyta familjer samman, det var även för att föra familjen vidare. Så vi kom fram till att en man har skyldigheten att föra sin familj vidare om han är första sonen, nej han blir inte tvingad men det är den generella tanken. Samma gäller för en kvinna, men inget säger att den personen behöver sedan stanna med den som den förde familjen vidare med (Om denna inte är adlig). Homosexualitet är något som funnits i många gamla kulturer utan något skam inblandat, även transexualitet har även funnits väldigt tidigt i många kulturer.

Då många spelar fantasy som simulerar medeltida europa så kan jag förstå varför folk inte inkluderar homosexualitet, men om du tittat på Grekland, Rom, Japan som exempel så finns det med där och jag gillar komplexiteten i politik som det lägger in samt de karaktärs utvecklingar eller beslut som behövs ta av spelare.

Vart var jag påväg med det här... Juste, jag tycker inte att spela ut sex har en plats i rollspel då för mig känns det konstigt, men sexualitet kan var mycket interessant att spela på så länge det inte går till extremer eller idiotiska steriotyper. Aja... väldigt mycket hur jag tycker och tänker utan att säga något kreativt... Så så länge folk har kul så tycker jag att det är bra.

Detta är inte en moderering eller en åsikt som rollspel.nu står för, utan endast Spider som tröttnat på jargonen.

Mutanten

Hero
Magnamund;n67718 said:
Mutanten: Jag tycker det låter osmakligt med våldtäkter i rollspel men jag kanske bara är känslig.
Jag tycker inte att du är känslig. Jag tycker inte heller att våldtäkter hör hemma i rollspel. Jag menar bara att om man strävar efter att sexuella relationer i fantasyrollspel ska likna sexuella relationer i verkligheten under tex medeltiden så är det inte trovärdigt att strunta i det sexuella våldet mellan enskilda människor och mellan olika folk i krig.

Ymir

Liten kantbaron
Lupus Maximus;n67688 said:
Ett land med den kulturella åsikten "äkta kärlek är mellan män; kvinnor är för reproduktion" borde nog passa in i Mundanan. Mer antika Grekland och mindre Katolska västeuropa.
alltså, Mûhad är ju så, lätt. För att citera mina lärare i islamologi: "det finns en tydlig koppling mellan homosocialitet och homoerotik", eller, i lekmannatermer: i kulturer där män bara umgås med män (och kvinnor därför anses värdelösa) har folk historiskt tenderat att vara väldigt bögiga. I en kommande modul har jag tex två granascher som har en smetig och våldsam bromance going.

Ymir;n67739 said:
alltså, Mûhad är ju så, lätt. För att citera mina lärare i islamologi: "det finns en tydlig koppling mellan homosocialitet och homoerotik", eller, i lekmannatermer: i kulturer där män bara umgås med män (och kvinnor därför anses värdelösa) har folk historiskt tenderat att vara väldigt bögiga. I en kommande modul har jag tex två granascher som har en smetig och våldsam bromance going.
Du har ett fantaskit sätt med ord Ymir, detta är är bara en kommentar för att säga +1

Konrad Konvalj

Myrmidon
Mutanten;n67713 said:

Fast om man eftersträvar realism så kanske man skiter i att spela ut det sexuella våldet mellan orchen och människohanen, ty orchen lär vara nått som vi fabriserat fram och kan nog inte klassas in inom realismens ramar.

Mutanten

Hero
Ymir;n67739 said:
Så om man får tro din lärare i islamologi så är människor i Iran bögigare än människor i Sverige? Jag tvivlar på att det är så. Jag tror de är lika mycket eller mindre bögiga i Iran än vi är här i Sverige. Däremot så är jag ganska säker på att det finns fler smygbögar i Iran än i Sverige.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Mutanten;n67738 said:
Jag tycker inte att du är känslig. Jag tycker inte heller att våldtäkter hör hemma i rollspel. Jag menar bara att om man strävar efter att sexuella relationer i fantasyrollspel ska likna sexuella relationer i verkligheten under tex medeltiden så är det inte trovärdigt att strunta i det sexuella våldet mellan enskilda människor och mellan olika folk i krig.

Du missar poängen fullständigt.

Poängen är, för att tala klarspråk: Ska något plockas bort så vill jag gärna ha en anledning till det. Gärna en annan anledning att det kan finnas homofoba spelare därute som blir äcklade.

Jag ser goda anledningar att inte ha med våldtäkt i rollspel.

Jag har ännu inte sett någon anledning att ta bort HBTQ-personer.

Ymir

Liten kantbaron
Mutanten;n67745 said:
Så om man får tro din lärare i islamologi så är människor i Iran bögigare än människor i Sverige? Jag tvivlar på att det är så. Jag tror de är lika mycket eller mindre bögiga i Iran än vi är här i Sverige. Däremot så är jag ganska säker på att det finns fler smygbögar i Iran än i Sverige.
Historiskt har de som skapat kultur (dvs texter och bilder som bevarats åt oss historiker) i Iran visat tecken på att vara mycket bögigare än folk i Sverige historiskt har visat tecken på att vara. Detta är allt, mer än så kan vi inte nödvändigtvis extrapolera fram ur källmaterialet, så man behöver inte gå så långt som till slutsatserna du gör. Man kan dock konstatera att vissa kulturer har historiskt haft avsevärt mer tydliga homoerotiska böjelser än andra. Dessa kulturer har i princip alltid varit homosociala, superpatriarkala och ofta polygama.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
MODERERING

Mutanten har blivit avstängd en vecka eftersom hans inlägg tycks vara till för att provocera snarare än att föra en debatt. Och det kan väl vara okej ibland, men inte i en tråd där han redan fått en tillsägelse.

Övriga: Diskutera utan att låta er provoceras.

/tobias

Arfert

Facit
Ymir har rätt ovan. Samma sak som i exemplet Iran hittar man exempelvis i den närliggande arabvärlden.

Ond bråd död

Swashbuckler
:/
Jag tycker inget tyder på att Mutanten är ute efter att provocera. Folk har bara svårt att acceptera att han har en annan åsikt.
Krank hade aldrig blivit bannad för nåt sånt här t ex. Men sen är ju det här forumet som det är.

Våldtäkter borde ju verkligen höra till om man vill ha med sex pga realism. Det är ju inget ovanligt precis och särskilt inte i mer "äventyrliga" områden där det är allmänt laglöst eller där arméer drar fram.

Huruvida Iranier är bögigare än oss har jag ingen aning, men spontant gissar jag på att de inte är det. Historiskt kan det säkert tyckas så med tanke på vad som finns bevarat som ymir är inne på, men jag tror islam var mindre negativ till sexualitet än vad kristendomen var och att det kan påverka vad som finns bevarat. Å andra sidan kan det inneburit en högre acceptans också i realiteten.