Nekromanti Jag vill ha mer homosex i Eon. (och mer sex kort och gott)

Vinterskog

Veteran
Jag tycker det är alldeles för ont om sexualitetet i Eon! Jag vill ha mer!
Okej! vet att det kanske är nått man skapar i gruppen och det är jobbigt för vissa men ändå!

I synnerhet vill jag ha mer personer och situationer med udda sexualitet som går utanför normen. Typ HBTQ och så!

Det finns ju vissa exempel som gör mig glad. Ferexior från introberättelserna är ju uppenbart bisexuell. Salima och Darius har ju sin grej och Drevegan verkar frustrerat kåt. I Alarinn finns det en alvkvinna som föredrar andra kvinnor och det är härligt med Misslan Nattros som verkar ha sin älskare i den gigantiska barbaren Krole (hur gör dom???) men annars tycker jag det är lite tomt på utstickande sexualitet.

Nu beskrivs ju inte personers sexualitet så mycket ÖVERHUVUDETTAGET så det är ju svårt att säga något om det.

Jac Vobar är ju sjöman så antingen tänker jag mig att han är en flitig besökare på hamnbordellerna eller att han inte är rädd för att släppa till med en karl i nån koj. Rafali verkar ju vara rätt så "flatig" (på bästa sätt) och jag undrar inte om Maxander och Dributos är bi-curious.

Med det sagt tycket jag att sexualitet i allmänhet behöver pushas upp lite mer i Eon. Sex, lust och snusk är så dominerande annars i livet så det känns konstigt att det skjuts bak lite. Har ändå fått känslan när jag läst om folk som spelat eon (samt mina egna äventyr och kampanjer) att det är rätt så vanligt förekommande. Tänker på Tv serien Rome, Spartacus eller game of thrones. Lite mer sånt vill vi ha. Lust och snusk.

Okej. Här babblar jag. Men vad tycker ni om detta? Hur spelar ni Eon och finns det mer andra sexualiteter än typiskt hetrosex (om det finns mer sex alls). Känns det jobbigt som spelare att gestalta en sexualitet man inte har och hur för man in kött, snusk och kön i det hela utan att det bara blir pinsamt och konstigt (eller effekt sökeri).

Ps.Glutharianernas hedonism tycker jag är trevlig. Kanske skulle man kunna ha en modul om dem med en "Sexualitets-tabell"

Pss. Skulle också vilja se mer om synen på sex mellan olika folkslag. vilket tabu är det att ha en sexuell relation med en tirak om man är människa.

Ymir

Liten kantbaron
Sex i Eon har diskuterats flitigt i äldre trådar, men du behöver nog inte oroa dig vad mer sex anbelangar; med Nallo som en av bossarna för Eon IV är det basically garanterat att bli ångande, passionerat och perverst. Notera tex hur "Sex" är en drivkraft i Eon IV, "Perversiteter" och "Behaga" är expertiser, "Flink tunga" är ett kännetecken...det finns massor av sexanspelningar.

Vad gäller homosexualitet och HBTQ är det lite knepigare därför att Eon är historical fantasy, och då är mångas instinktiva uppfattning att bögar minsann inte fanns förr i tiden. Nu stämmer det givetvis inte överhuvudtaget, dock, och precis som med synen på kvinnor tex försöker vi designa Mundana som en värld där vissa kulturer är mer toleranta och andra mindre, så att det finns ett brett spektrum av sociala dynamiker att spela på. Om jag minns rätt innehåller Thalamurmodulen multipla referenser till homosexuella relationer mellan olika karaktärer (tex några av Rakhoris ledare), och i allmänhet verkar samhället rätt öppet. Nya alvboken tar också upp homosexualitet. Transsexualitet och queer har det dock varit mycket sämre med, och jag kan inte minnas att det någonsin tagits upp riktigt, tyvärr.

Spelpaket-boken tar upp ganska mycket sex ur alla tänkbara aspekter, kolla tex alla de snuskiga ryktena som florerar på Cermiras ryktestabell.

Kan Eon bli ännu bättre på att skildra sex, och i synnerhet på att få in HBTQ i spelvärlden? Absolut, utan tvekan! Men jag tror att vi är på god väg, med senare tiders utgivning, och det är en aktiv ambition åtminstone för mig som skribent.

Mutanten

Hero
I synnerhet vill jag ha mer personer och situationer med udda sexualitet som går utanför normen. Typ HBTQ och så!
Jag tycker att HBTQ i ett fantasyrollspel är lika tokigt som MYFAROG fast tvärtom. Har feminister och nazister tagit över hela rollspelsbranschen eller vad är det frågan om???

EDIT: Men för att svara på din fråga så tycker jag det är lika ointressant att veta hur en rollperson eller spelledarperson kopulerar med en annan som vilken fingersättning som en rollperson som försöker hacka en dator har. Det som jag tycker är intressant med sex och kärlek är hur det kan användas för att skapa en intressant dynamik mellan människor i spelet dvs hur det påverkar relationerna mellan rollpersoner och spelledarpersoner. Jag efterlyser alltså inte lust och snusk utan jag söker Romeo och Julia.

RasmusL

Champion
Mutanten;n67477 said:
Jag tycker att HBTQ i ett fantasyrollspel är lika tokigt som MYFAROG fast tvärtom. Har feminister och nazister tagit över hela rollspelsbranschen eller vad är det frågan om???

Varför? Varför är gestaltandet av HBTQI-personer "tokigt"? Jag tar illa vid mig av ditt svar i tråden.

Big Marco

Läskig
Mutanten;n67477 said:
Nej, men spelen utvecklas och påverkas av aktuellt samhällsklimat och aktiva diskussioner mellan människor i verkligheten.

Gamla spel, med mer ... traditionella värderingar eller synvinklar finns kvar för de som föredrar detta.

Personligen gillar jag att utforska, kommentera nutiden via spel och ständigt utmanas genom att betrakta inarbetade genrer genom nya glasögon.

För att styra tillbaka till OP - Helmgast jobbar aktivit på att föra in drama i våra spel, och sex och sexualitet är en utmärkt grogrund för drama. I Noir som jag och Petter skrev är sex en mycket viktig del - både dramaturgiskt, men även via en del regelmekanismer. Till Eon har vi haft samma approach - som Ola (Ymir) säger är tex Sex en regelmekanisk drivkraft i Eon.

Alla spel som Helmgast ligger bakom kommer att beröra detta - om det känns som att spelet handlar om skeenden där sex kan tänkas vara viktigt.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Mutanten;n67477 said:
Har feminister [...] tagit över hela rollspelsbranschen eller vad är det frågan om???
Vi jobbar på det.

Mutanten

Hero
RasmusL;n67479 said:
Varför? Varför är gestaltandet av HBTQI-personer "tokigt"? Jag tar illa vid mig av ditt svar i tråden.
Jag tycker inte HBTQ-personer behövs i ett fantaysrollspel. Tvärtom så tycker jag att transvestiter i fantasyrollspel förstör fantasystämningen. Det är som om James Bond hade suttit på det lokala värdshuset Gyllene Hingsten och hinkat shaken, not stirred, martini. Det passar liksom inte in i min bild av fantasy och jag vill därför inte veta av det i mina fantasyrollspel.

EDIT: Jag talar alltså om rollpersoner/spelledarpersoner. Om spelarna är homo-, bisexuella eller transvestiter bryr jag mig inte det minsta om.

Lukas

Mannen i Gult
Mutanten;n67487 said:
Jag tycker inte HBTQ-personer behövs i ett fantaysrollspel. Tvärtom så tycker jag att transvestiter i fantasyrollspel förstör fantasystämningen. Det är som om James Bond hade suttit på det lokala värdshuset Gyllene Hingsten och hinkat shaken, not stirred, martini. Det passar liksom inte in i min bild av fantasy och jag vill därför inte veta av det i mina fantasyrollspel.
Men ser du inte problematiken med att en så stor del av mänskligheten är utesluten ur "standard" fantasy?

krank

Mutanten;n67487 said:
Tvärtom så tycker jag att transvestiter i fantasyrollspel förstör fantasystämningen. Det är som om James Bond hade suttit på det lokala värdshuset Gyllene Hingsten och hinkat shaken, not stirred, martini.
Är det alltså på riktigt så att du tror att det inte fanns homosexuella, bisexuella, transsexuella (inte samma sak som transvestiter) och queera personer på medeltiden? Eller är det så att du vill att man i fantasyvärldar liksom ska ta bort HBTQ-personer och ersätta dem med drakar, troll, demoner och annat som går mycket lättare att tro på?

Eller menar du att rollpersonerna aldrig borde behöva möta på dem?

Mutanten

Hero
Big Marco;n67482 said:
Nej, men spelen utvecklas och påverkas av aktuellt samhällsklimat och aktiva diskussioner mellan människor i verkligheten.
Jag vet inte om det är en utveckling vi talar om. Det låter mer som en tillbakagång till något som är sämre än något som någonsin har funnits. Jag ser inte fram emot hur politiken som tex nationalismen kommer att påverka eller utveckla rollspelen.

Gamla spel, med mer ... traditionella värderingar eller synvinklar finns kvar för de som föredrar detta.
Så länge sådana människor som trådskaparen inte får in HBTQ i Eon och alla andra rollspel som har traditionella värderingar så kommer de att finnas kvar.

Personligen gillar jag att utforska, kommentera nutiden via spel och ständigt utmanas genom att betrakta inarbetade genrer genom nya glasögon.
MYFAROG är ett spel som ger dig möjlighet att utforska och kommentera nutiden. Det anspelar på både Utøya och den politiska utvecklingen i Europa. Själv vill jag inte ha rasism, HBTQ, feminism, islamism mm i mina spel om det inte tillför något dramaturgiskt väldigt viktigt så jag avstår gärna MYFAROG och HBTQ-fantasy.

krank

Mutanten;n67477 said:
Jag tycker att HBTQ i ett fantasyrollspel är lika tokigt som MYFAROG fast tvärtom.
Lustigt, det där. Jag tycker att det är betydligt värre och mer extremistiskt att skapa en fantasivärld och som del i den fantasin ta bort alla som är homosexuella, bisexuella, transsexuella eller queera. Lite som att skapa en fantasyvärld och plocka bort alla halta och lytta, eller plocka bort alla kvinnor, eller plocka bort alla svarta.

Varför skulle det vara extremistiskt att INTE ta bort vissa saker? För det är ju inte så att man "lägger till" dem; de finns och fanns ju i vår värld och borde därmed tillhöra "standarduppsättningen".

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Mutanten: Om du inte gillar ämnet i tråden, utnyttja din rätt att inte skriva i den!

Övriga: Återgå till att diskutera homosex i Eon, och inte vad Mutanten tycker om homosex i Eon.

/tobias

kloptok

Pensionerad astrolog
Ymir;n67502 said:
det här kunde ha blivit en så bra tråd. Var ni tvungna? Jag vill prata om sex i Eon.
Bästa sättet är kanske att ignorera det onödiga sidospåret och fortsätta den diskussion du och trådstartaren satte igång så bra? Det är nog bara en tidsfråga innan detta sidospår bryts ut till en ny tråd ändå, om det fortsätter på samma bana.

Jag kan inte så mycket om Eon men baserat på det jag hört och läst om Mundana så tror jag HBTQ passar utmärkt in i Mundana. Det sägs ju vara inspirerat av Game of Thrones liksom och som sådant tycker jag sexdrivna intriger och relationer skulle passa bra in. Kul att höra att Helmgast går i liknande tankebanor.

Ymir

Liten kantbaron
kloptok;n67509 said:
Jag kan inte så mycket om Eon men baserat på det jag hört och läst om Mundana så tror jag HBTQ passar utmärkt in i Mundana. Det sägs ju vara inspirerat av Game of Thrones liksom och som sådant tycker jag sexdrivna intriger och relationer skulle passa bra in. Kul att höra att Helmgast går i liknande tankebanor.
Absolut. Men det är knepigare än man kan tro ur mitt perspektiv som skribent - när jag spelleder finner jag det lätt att få in homosexuella karaktärer därför att världsbeskrivningen då rör sig på den personliga nivå där sånt ofta blir relevant. Men när jag skriver artiklar finner jag det ofta svårt att ta ned beskrivningarna "på jorden" så att säga, alltså så att det känns relevant och motiverat att beskriva enskilda individers sexualitet. Jag tar givetvis tillfällena där jag kan, men jobbigt ofta blir det inte mer än antydningar, tex i min senaste artikel, där det nämns i förbigående att kungen och hans visir är stundtaliga älskare. På det sättet understryker jag förvisso att homosexualitet finns i världen och det är bra, men jag lyfter inte riktigt fram HBTQ-människor i Mundana på det sätt jag egentligen skulle vilja.

Side note: En särskilt läcker "Game of Thrones"-grej i Mundana är alven Alean Ninarian som är en furste i magikerväldet Thalamur, och hans ärkerival, älvan Letesse Visanni, som tidigare hade Aleans post men nu brutit sig ur magikratin med sina domäner. Numera gör Alean anspråk på hennes tidigare titel samt hennes domäner så fort de återerövrats. Dessa två individer är gamla flammor, och medan det förvisso är en heterosexuell relation, är det otroligt läckert vilken emotionell och ångande intrigsoppa det kan bli av det. I min kampanj såg jag till att de hade en gemensam dotter som båda bråkade om inflytande över, till nivån att Alean lät kidnappa henne för att hon inte skulle bli hjärntvättad av "fienden" och vänd mot honom.

krank

EDIT: Bortredigerat pga skrevs (tydligen) samtidigt som modererande inlägg.

Ond bråd död

Swashbuckler
Sex och HBTQ är det minst intressanta att få mer av i rollspel IMO. Inte sagt att det inte skulle förekomma i Mundana, t.ex. Cirefalier är ju nån sorts budgetgreker så pederasti passar väl in. Men att lyfta fram sexualitet som något viktigt för ett rollspel är bara tramsigt. Då är man på nivå med "norm-kritikerna" som ju blivit den nya normen.

Sex kan förstås vara användbart. Blir baronen mer intressant av att gilla pojkar eller smisksex så är det helt ok att slänga in. Men det är ju knappast nåt som rollspelet behöver hjälpa SL med.

kloptok

Pensionerad astrolog
Ymir;n67514 said:
Absolut. Men det är knepigare än man kan tro ur mitt perspektiv som skribent - när jag spelleder finner jag det lätt att få in homosexuella karaktärer därför att världsbeskrivningen då rör sig på den personliga nivå där sånt ofta blir relevant. Men när jag skriver artiklar finner jag det ofta svårt att ta ned beskrivningarna "på jorden" så att säga, alltså så att det känns relevant och motiverat att beskriva enskilda individers sexualitet. Jag tar givetvis tillfällena där jag kan, men jobbigt ofta blir det inte mer än antydningar, tex i min senaste artikel, där det nämns i förbigående att kungen och hans visir är stundtaliga älskare. På det sättet understryker jag förvisso att homosexualitet finns i världen och det är bra, men jag lyfter inte riktigt fram HBTQ-människor i Mundana på det sätt jag egentligen skulle vilja.
Det beror ju också som du är inne på till stor del på vad för sorts supplement det rör sig om. I en mer övergripande settingmodul som beskriver t.ex. ett land blir det svårare att få in hänvisningar till sexualitet, vare sig det rör sig om hetero, H, B, T eller Q, medan det i en äventyrsmodul med spelledarpersoner går att få fram på ett helt annat sätt. Nu vet jag inte exakt vad din senaste artikel handlar om men jag tror det är svårt att få in så mycket mer än det du beskriver i en övergripande artikel. Och det är tusen gånger bättre än att möjligheten liksom inte "existerar" att kungen skulle ha en manlig älskare, att det är hetero per default.

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Jag har någon gång spånat på en adelskampanj som spänner över generationer där homosexualitet skulle få en viktig roll. Inte så att det skulle vara ett tema, men att det blir ett alldeles speciellt problem när familjeöverhuvudet är homosexuell och man behöver en ättling. Ska man adoptera? Vem ska man i så fall adoptera?

Sex och sexualitet är inte så närvarande i mina kampanjer normalt sett, men komplikationer till följd av det brukar vara med. Olika sexuella läggningar och identiteter ger mycket mer möjligheter till förvecklingar och problem. Det är faktiskt lysande. Och Mundana är en skitbra värld att göra det i.

Mundo

Myrmidon
Mutanten;n67487 said:

EDIT: Jag talar alltså om rollpersoner/spelledarpersoner. Om spelarna är homo-, bisexuella eller transvestiter bryr jag mig inte det minsta om.
Jag måste få fråga, här kommer lite Game of Thrones tankar.

Förstörde det stämningen när Margery insuerade till Sansa att hon hade haft lesbiskt sex och att det var najs?
Förstörde det stämningen när Renly Baratheon lekte med the Flower Knight?
Förstörde det stämningen när Brienne eller Arya klädde sig i manskläder eller utgav sig för att vara män?
(För att förtydliga, min ton är menad som nyfiken inte som ilsk. En helt central del i plotten är just Renlys homosexualitet)

Folk knullar. För det är skönt. Därför gör dem det så mycket de kan och om man som jag tror på evolutionen så finns det en väldigt vettig anledning till varför vi tycker det är så skönt. Det finns gott om historiska referenser till transvestiter, homosexualitet, bisexualitet och annat skoj i Europa och i andra världsdelar.
Som exempel var det vanligt i flera av de Italienska stadsstaterna att prostituerade gick omkring barbröstade (och gärna målade brösten i grälla färger) eftersom det var så vanligt med manliga prostituterade som låtsades vara kvinnor. Ett annat väldigt känt exempel är såklart http://en.wikipedia.org/wiki/Homosex...ancient_Greece och i en helt annan kultur http://en.wikipedia.org/wiki/Two-Spi...rical_accounts här.

Jag tycker personligen att Eon gjort det helt okey. Inte överdrivet (det vore fjantigt med gay-pride tåg i Damarien liksom) men tillexempel bland alver anses det rätt normalt att -alla- är bisexuella eftersom de har den sociala struktur de har. Jag gillade dessutom termen som de använde i Eon IV grundboken, quentes, som inte hittat sin "Av Daak givna roll". Tillexempel kvinnor som blir soldater. Tillexempel män som inte är händiga eller som gillar andra män. Man ber för dem att hitta Daak igen. Vill man dem riktigt illa kan man säkert anmäla dem till inkvisitionen.

Misstörstå mig rätt. Jag är helt övertygad om att mängden "praktiserande" HBTQ-personer i dagens Sverige är mycket större än i 1200-talets Sverige. Men det betyder inte att de inte fanns och att det inte påverkade folk på olika sätt. I de abrahimitiska länderna ledde det till att vi skrev lagar om hur man skulle stoppa det. I Samurajernas japan ansågs det lite fint att ha en flickig pojke i sitt hov.

Mutanten;n67487 said:
Själv vill jag inte ha rasism, HBTQ, feminism, islamism mm i mina spel om det inte tillför något dramaturgiskt väldigt viktigt
Här måste jag få bli lite sådär tokig på två punkter.
1: Rasism är ju nästan extremt viktigt i ALLA fantasy-spel jag har sett. Alver hatar dvärgar. Dvärgar hatar orcher. Etc.
2: Inte ha feminism? I don't even... Vad är det du syftar på när du säger att du inte vill ha feminism? Vill du inte ha jämlikhet mellan könen eller karaktärer/organisationer i världen som kämpar för att mer makt förflyttas till kvinnor? Eller vill du inte att feminism ska finnas som undertoner i rollspelets beskrivningar av platser? Jag antar liksom att du inte skakade av vrede när Eowyn nitade Nazghulen eller när Brienne prylade The Hound.

Sådär, nu när jag har fått bli lite tokig mår jag genast bättre.
Tack!

EDIT: Såg inte Moderator svar i tråden. Ber om ursäkt.