Jag vill skapa ett rollspel tillsammans med någon!

Franz

The force is female
Joined
4 Dec 2010
Messages
6,516
Jag skriver material både själv och tillsammans med andra. Båda sätten är roliga på sina egna vis, men båda sätten kommer också med aspekter som kan utmana en.

Vad gäller att skriva själv så är det precis som du säger, man kan fastna på någonting och då kan det ju kännas jobbigt. Det kan ju också ibland kännas som att man jobbar j blindo, att man undrar om det man skriver ens är intressant eller om folk kommer tycka är spännande.

Att samarbeta är som sagt kul, men inte utan utmaningar. Du måste hela tiden förhålla dig till att någon kanske inte tycker som du och man diskuterar saker fram och tillbaka ganska ofta. Din samarbetspartner kan föreslå dig att skriva om hela stycken, ibland kapitel, inklusive saker du från början kände dig nöjd med, vilket du måste förhålla dig till.

Mitt bästa råd till att hålla den kreativa lågan uppe är att skriva om projektet här på rollspel.nu. Skriv arbetsdagbok och gör trådar där du frågar om specifika saker. Att få kommentarer från folk som tycker att ens projekt verkar kul och spännande kan verkligen ge en boost 🙂
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
2,013
Location
Off grid
Jag vill så gärna lira dessa spelen, helt skulle jag kanske bara vilja låta någon annan projektleda hela grejen och jag kan få vara en creative advisor eller nått. :LOL:
Det är lite det jag saknar i den här tråden. För mig är inte ett spel på gång förrän man specat upp projektramarna. Vad konkret är målet? Vilken är målgruppen? Hur många hundra timmar får det ta? Hur stor är budgeten? När är deadline? Vad erbjuds den som kommer ombord, alltså varför skulle nån vilja delta? Ledsen att jag är så tråkig.

:t6b: :t6b-2:
//EvilSpook
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,421
Location
Göteborg
Det är lite det jag saknar i den här tråden. För mig är inte ett spel på gång förrän man specat upp projektramarna. Vad konkret är målet? Vilken är målgruppen? Hur många hundra timmar får det ta? Hur stor är budgeten? När är deadline? Vad erbjuds den som kommer ombord, alltså varför skulle nån vilja delta? Ledsen att jag är så tråkig.

:t6b: :t6b-2:
//EvilSpook
Med den måttstocken har jag nog aldrig haft ett spel på gång, och då har jag ändå publicerat något dussin. :gremtongue:
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,114
Location
Helsingborg
Med den måttstocken har jag nog aldrig haft ett spel på gång, och då har jag ändå publicerat något dussin. :gremtongue:
Kan det vara för att du redan har detta, men det är outsagt?

För jag håller med @EvilSpook om att detta är viktigt, för har man inga uppsatta mål vet man aldrig när man blir klar. Det är det jag tycker är bra med @kranks föreslagna lista och att använda sig av rubriker som man fyller ut medan man skriver. Då ser man direkt att man blir klar med något och får dopamin av det. Skrivandet blir kul. Utan mål har man ingen ändpunkt och det hela känns hopplöst.

(Jag har precis köpt en bok om brödbakning. Jag har alltid dragit mig för att börja baka bröd, men nu när jag har läst på så ser jag precis hur jag ska göra, jag ser målet och jag ser stegen dit, så jag ser verkligen fram emot att komma igång.)
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,114
Location
Helsingborg

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,114
Location
Helsingborg
Agil rollspelsutveckling, minsann!
Har jag faktiskt inte tänkt på. En fördel (som jag nämner i tråden om speltestning) är också insikten om att vissa regelmoment som jag trodde att jag behövde faktiskt inte behövdes alls, utan jag klarade mig gott med andra delar av systemet (ex. inga erfarenhetsökningar). Detta hade jag inte upptäckt om jag "kört med allt på en gång".
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,421
Location
Göteborg
Kan det vara för att du redan har detta, men det är outsagt?
Nej, inte egentligen. Jag fungerar väldigt dåligt när jag har tydliga mål. Att sätta mål är ett säkert sätt att göra skrivandet till jobb istället för nöje, och och antingen känns det som att jag klarar målet, och slutar jobba mot det, eller så känns det som att jag inte kommer att klara det, och slutar försöka. För mig funkar det mycket bättre att jobba på det jag känner för, när jag känner för det, och så en dag börjar det bli klart. Som sagt, man behöver hitta sin egen process. Att försöka driva mitt skrivande som ett projekt känns för mig lustdödande, och rollspel måste för mig vara lustdrivet. Måsten och deadlines har jag nog av i jobbet. För andra fungerar det säkert annorlunda.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,421
Location
Göteborg
Mitt bästa råd till att hålla den kreativa lågan uppe är att skriva om projektet här på rollspel.nu. Skriv arbetsdagbok och gör trådar där du frågar om specifika saker. Att få kommentarer från folk som tycker att ens projekt verkar kul och spännande kan verkligen ge en boost 🙂
Det här håller jag verkligen med om! Så’nt här är forumet riktigt bra på, och intresse från andra gör underverk för motivationen. Inget har motiverat mig så mycket som när någon frågar mig ”Så är du klar snart? Jag vill spela detta!”.
 
Top