Jag vill skapa ett rollspel tillsammans med någon!

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,007
Location
Rissne
Jag skriver själv, för att jag tycker att själva skrivandet är det roliga – eller ja, inte lika roligt som att göra layouten, som ju typ är den bästa delen.

Jag har skrivit en massa om min process på olika ställen på forumet och för dessutom kontinuerlig makar-dagbok i makarforumet. Men hur jag började…

Jag började ju med att skriva ett spel jag egentligen inte ens gillade själv. Det kändes som mindre press – om jag skulle skriva spelet jag faktiskt ville skriva så fanns det ju en massa press att göra det bra. Bättre då att "öva" en gång, göra ett "test". Jag hade en lös idé och ville testa lite grejer jag hört om från dåvarande indiespels-rörelsen, så jag hittade på en grund och testade den lite och sen skrev jag ihop hela spelet med mycket hjälp härifrån forumet. Mycket av mekaniken t.ex. stöttes och blöttes här. Resultatet blev Evolutionens Barn.

Jag vet inte om jag kan rekommendera det. Nu menar jag inte spelet alltså, utan att skapa ett spel man inte gillar först. Jag är ganska bra på att sätta upp mål/delmål och hålla mig till dem, att jobba på så länge jag har tydliga milstolpar. Har inget jätteproblem med fokus på det sättet, även om jag såklart spritter iväg ibland. Men att skriva rollspel har visat sig passa mig ganska bra – mitt sätt att göra det på är väldigt strukturerat och fyrkantigt, och jag mår bra av den sortens begränsningar och tydlighet.



Som andra är inne på så skulle jag rekommendera att speltesta tidigt om man nu inte är som mig. Få ihop bara precis tillräckligt för att ta till spelbordet. Hitta på ett äventyr – kan du inte komma på minst ett halvdussin äventyr till ditt spel så borde det kanske egentligen inte vara ett spel utan ett äventyr. Åtminstone om du tänkt dig något ganska tradspeligt. Kör något regelsystem du är bekväm med, få en känsla för hur spelvärlden funkar och vad du egentligen vill att spelet ska vara. Fundera tillsammans med spelarna. Ställ frågor här. Gör en outline; en stor punktlista där du bara stoppar in allt du kommer på. Flytta runt grejer, ta bort och lägg till tills det känns schysst. Gå igenom punktlistan en punkt i taget och gör "riktig text" av den. Förr eller senare har du en färdig text.
 

Mikl

Warrior
Joined
11 May 2023
Messages
224
Om jag skulle skriva något till någon annans spel (säger inte att jag ska gå in i just detta) så hade jag velat ha en avgränsad uppgift, till exempel ”ge mig ett färdighetssystem som passar till sci-fi” eller ”ge mig ett basbyggarsystem”, och sen kunna pula med det på egen hand till det liknar något användbart. Först efter det börja bolla ideér och skruva på saker.
Jag skulle nog inte palla ett gemensamt projekt med någon om varenda steg ska diskuteras.
 

Oscar Silferstjerna

I fablernas värld
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,544
Location
Nirvana
Hur går era tankar? Ni som faktiskt håller på att skapa era egna alster, vare sig det är ett komplement eller ett helt rollspel...hur gör ni?
Vart började ni?
Skriver ni helt själva?

Mina två projektnamn är Lyndon, tänk Sherlock Holmes á la Robert Downey Jr och SGDH, tänk Starwing blandat med Interstella 5555.
Nästan allt jag har skrivit hittills är grejer till andras spel (mest olika versioner av Mutant, men även annat). Så jag kom då till bord som inte bara var dukade andra, utan också belamrade med mycket värld och regler. Jag försökte skriva sådant som var kompletterande och lite vid sidan av huvudfåran. Efter några publicerade grejer började jag tänka mycket på hur man kunde göra saker annorlunda - och alltså inte bara komplettera. Kan texten läggas upp på ett annat sätt? Hur är den mest användbar för dem som spelar? Vad behöver få mycket plats? Har spelet en del som är uttjatat och därför lämpligt att ta bort? När är det läge att ersätta beskrivande text med tabeller?

För att jag ska tycka att ett rollspel är bra behöver det vara tydligt vad man (RP) gör. Det räcker inte med en cool och utförligt beskriven värld. Är tanken att RP är detektiver i Sherlock Holmes-stil, så vill jag veta mycket om hur just det (och inte bara generisk action) funkar i scenarion och kampanjer. London blir då viktigt, men mest som en plats för olika fall. Kapitlen behöver främst handla om hur ledtrådar och olika fall funkar. Det jag själv efterfrågar är tydliga och renodlade spel, som verkligen ger stöd för det spelet handlar om.

På sistone har jag också tänkt mycket på kopplingen mellan typsnitt, bilder, färgval och textligt innehåll. Allt samverkar och bidrar till att ge spelet en känsla. Ett sätt att skapa en viss setting är att tänka på vilka färger, föremål och personer (ansiktsuttryck, kroppsliga rörelser, scener) man vill ska gestalta känslan. Det blir mer konkret så. Tänk exempelvis på skillnaden mellan expressionistisk skräckfilm och glättigt 80-talsdisco. Men det här förutsätter nog att jag gör det mesta eller allt själv. Vilket är det som tilltalar mig mest just nu.

Edit: Det går förstås att skriva en hel bok om detta. Försökte mest ta upp sådant som andra i tråden inte har skrivit så mycket om.
 
Last edited:
Joined
25 Oct 2013
Messages
387
Location
Kristianstad
Jag gör för att ha nåt att göra, inte i första hand för att bli klar. Men tänker att jag ska bli det och skaffa mig något nytt sen.

Sätter upp en övre gräns, så jag måste börja reducera om texten blir för yvig. Sen kan jag givetvis revidera min gräns, men det får mig att stanna upp och fundera om jag är klar.

Jobbar med form samtidigt som innehåll. Men tror inte att det egentligen gynnar någon att göra. Kan lätt bli att man fastnar i radbrytning eller fontstorlek när det borde handla om mening och tydlighet. Men det tar längre tid vilket gynnar mig just nu. Trolig inte någon annan.

Testar gärna det jag gör medan jag gör det, även om deg ibland kan vara frustrerande om man i text förmedlar något annat än man vill förmedla. Men det är bra med feedback.

… skriva ut och läsa, få uppläst, plöja igenom något som analyserar texten oavsett om det är en rättstavare, AI eller kompis. Allt som gör att man kan få ny input så man inte bara läser vad man tror man skrivit … allt det gör att man kommer vidare.
Åh jag kan verkligen relatera till att fastna i radbrytning eller i olika fontstorlekar och även fontstilar.
 
Joined
25 Oct 2013
Messages
387
Location
Kristianstad
Om jag skulle skriva något till någon annans spel (säger inte att jag ska gå in i just detta) så hade jag velat ha en avgränsad uppgift, till exempel ”ge mig ett färdighetssystem som passar till sci-fi” eller ”ge mig ett basbyggarsystem”, och sen kunna pula med det på egen hand till det liknar något användbart. Först efter det börja bolla ideér och skruva på saker.
Jag skulle nog inte palla ett gemensamt projekt med någon om varenda steg ska diskuteras.
Jag håller med dig här. Tydliga ramar och ett transparent flöde som kan mynna ut i avgränsade uppgifter. Jag tänker inte att man är tre pers som ska skriva samma text. Då tror jag snarare på positiv delegering. 😇
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,978
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Åh jag kan verkligen relatera till att fastna i radbrytning eller i olika fontstorlekar och även fontstilar.
Ja, man gör det även när verktyget inte är bra nog. Sitter mycket på sistone i google docs (för att lätt kunna dela, för att ha det med mig oavsett dator/telefon, för det är lätt att samarbeta och kommentera). Men gösses vad man får knöka och böka för att det ska fås att göra som man vill … och sen är det adaptivt och kan ändras med plattform. Borde bara skriva :)
 
Joined
25 Oct 2013
Messages
387
Location
Kristianstad
Nästan allt jag har skrivit hittills är grejer till andras spel (mest olika versioner av Mutant, men även annat). Så jag kom då till bord som inte bara var dukade andra, utan också belamrade med mycket värld och regler. Jag försökte skriva sådant som var kompletterande och lite vid sidan av huvudfåran. Efter några publicerade grejer började jag tänka mycket på hur man kunde göra saker annorlunda - och alltså inte bara komplettera. Kan texten läggas upp på ett annat sätt? Hur är den mest användbar för dem som spelar? Vad behöver få mycket plats? Har spelet en del som är uttjatat och därför lämpligt att ta bort? När är det läge att ersätta beskrivande text med tabeller?

För att jag ska tycka att ett rollspel är bra behöver det vara tydligt vad man gör. Det räcker inte med en cool och utförligt beskriven värld. Är tanken att RP är detektiver i Sherlock Holmes-stil, så vill jag veta mycket om hur just det (och inte bara generisk action) funkar i scenarion och kampanjer. London blir då viktigt, men mest som en plats för olika fall. Kapitlen behöver främst handla om hur ledtrådar och olika fall funkar. Det jag själv efterfrågar är tydliga och renodlade spel, som verkligen ger stöd för det spelet handlar om.

På sistone har jag också tänkt mycket på kopplingen mellan typsnitt, bilder, färgval och textligt innehåll. Allt samverkar och bidrar till att ge spelet en känsla. Ett sätt att skapa en viss setting är att tänka på vilka färger, föremål och personer (ansiktsuttryck, kroppsliga rörelser, scener) man vill ska gestalta känslan. Det blir mer konkret så.

Edit: Det går ju att skriva en hel bok om detta. Försökte mest ta upp sådant som andra i tråden inte har skrivit så mycket om.
Jag är väldigt visuell och behöver gärna bildstöd om det är mycket text. Och precis som du skriver sätter ju det visuella en hel del av stämningen. Regler är som sagt inte min starka sida och det är nog det som jag känner att jag skulle behöva mest hjälp med vid ett gemensamt projekt. Mycket bra input du skriver, tack.
 
Joined
25 Oct 2013
Messages
387
Location
Kristianstad
Ja, man gör det även när verktyget inte är bra nog. Sitter mycket på sistone i google docs (för att lätt kunna dela, för att ha det med mig oavsett dator/telefon, för det är lätt att samarbeta och kommentera). Men gösses vad man får knöka och böka för att det ska fås att göra som man vill … och sen är det adaptivt och kan ändras med plattform. Borde bara skriva :)
Haha vad är det dom säger, great minds think alike. Jag blir tokfrustrerad när jag skapar något i docs som öppnas genom word och allt ser helt fel ut. Giv-mig-styrka!
 
Joined
25 Oct 2013
Messages
387
Location
Kristianstad
1. A game only happens because you want it to happen.
2. Not all ideas work out. That’s ok.
3. It’s super helpful to have some people who want to read and maybe even play your game.
4. Try and find the right person for the game you are working on right now. Not all games are for everyone.
5. When I’m stuck it’s for one of two reasons. Either I can’t decide on some trivial decision. Or it’s because the idea is fundamentally flawed. Set up a playtest and find out which it is.
6. Game design also happens while I’m out walking the dog, waiting to pick up kids from activities, commuting in a train etc.
7. Have it done and move on to the next project. Games are never perfect, sometimes they are great.
1. True.
2. Also true.
3. No problemo...I think.
4. I need more friends that play ttrpg.
5. As above.
6. I can relate. It's in my head constantly.
7. I'm trying and I hope it will be.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,007
Location
Rissne
Något jag brukar rekommendera men som just visuellt orienterade inte alls brukar gilla, är att skriva utan formatering. När jag skriver ändrar jag aldrig i Google Docs' stilmallar eller så. Jag använder 100% vanilj-default, just för att inte distraheras av sådant. Det behöver inte se fint ut! Det är ju den biten man fixar i layoutfasen sen =)

Det är lite som att jag tränar mig själv att inte bry mig om formuleringar så mycket första vändan. Skriv, bara skriv. Man kan alltid redigera senare.
  • Att skriva lite är bättre än att skriva inget
    • Skriver man lite, men gör det varje dag, så blir man förr eller senare klar.
  • En ful mening är bättre än ingen mening
  • Done is better than perfect
  • Just do it
 

Oscar Silferstjerna

I fablernas värld
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,544
Location
Nirvana
Jag är väldigt visuell och behöver gärna bildstöd om det är mycket text. Och precis som du skriver sätter ju det visuella en hel del av stämningen. Regler är som sagt inte min starka sida och det är nog det som jag känner att jag skulle behöva mest hjälp med vid ett gemensamt projekt. Mycket bra input du skriver, tack.
Fint! Insåg just en sak jag glömde - för mig är det extremt viktigt att det finns ett kapitel om hur man som SL skapar sina egna äventyr, scenarion, uppdrag, fall, expeditioner, resor, grottröj, kapitel eller vad det nu kallas. Det är ju då man får veta hur spelets skapare tänker sig att spelet ska spelas. Ett spel utan den informationen är i mina ögon ofullständigt. Helst vill jag ha kärnfulla och oväntade lösningar som med väl valda exempel verkligen ringar in vad spelet handlar om.
 
Joined
25 Oct 2013
Messages
387
Location
Kristianstad
Ja, om man nu (efter att ha spelat spelet) vill få ihop ett komplett rollspel. Det kan också bli så att du nöjer dig med att få ha ett spel för dig själv (designmål förändras längsmed vägen). Det jobbiga är just att texten är bara början. Sedan är det korrläsning, layout, marknadsföring och tryck/vidarespridning.

Men som jag skriver i tråden jag länkade till. Jag tryckte ur mig 50 sidor layoutad och korrläst text på två veckor efter ett års speltestande. Detta till skillnad från mitt tidigare rollspel, där jag tog ett halvår på mig att skriva, layouta och få 112 sidor text skrivna. En text jag omformulerade tre gånger under de sju år det tog mig att skapa spelet.
Men det är ju det. Jag tror väldigt starkt på dessa spelen. Jag har aldrig lirat något liknande, det som kommer närmast Lyndon är nog en mix av Väsen och CoC Sverige och det som ligger närmast SGDH är nog Starfinder. Jag vill så gärna lira dessa spelen, helt skulle jag kanske bara vilja låta någon annan projektleda hela grejen och jag kan få vara en creative advisor eller nått. :LOL:
 
Joined
25 Oct 2013
Messages
387
Location
Kristianstad
Jag har under åren på det här forumet sett en hel del trådar av typen "Är det någon som vill skriva på mitt rollspel?" och tyvärr är svaret nästan uteslutande "Nej". (Har själv skrivit en eller annan sådan tråd när jag var ny här.) Att erbjuda ekonomisk kompensation handlar nog inte så mycket om att vinstintresset är tyngre än skaparlusten, utan mer att det är lättare för någon att acceptera att jobba på någon annans projekt istället för på sitt eget om de får betalt. Alla rollspelare och deras moster har ju idéer till egna spel, typ. Men jag tycker ju att de bästa rollspelen som skrivs nästan alltid är gratis, och jag brukar varken betala för de spel jag skaffar eller ta betalt för de spel jag skriver (annat än tryckkostnad).

Men jag blir i alla fall glad om det visar sig att jag har fel, och jag vill inte dissa din entusiasm. Kanske finns det någon fantastisk människa som tycker att det här låter kul och nappar. Det vore toppen!
Jag tar inte din input som diss, snarare en eventuell lärdom. Jag hoppas ju också att det går vägen och jag får klart mina rollspel, vare sig det är genom ensamarbete eller tillsammans med någon annan.
 
Joined
25 Oct 2013
Messages
387
Location
Kristianstad
Fint! Insåg just en sak jag glömde - för mig är det extremt viktigt att det finns ett kapitel om hur man som SL skapar sina egna äventyr, scenarion, uppdrag, fall, expeditioner, resor, grottröj, kapitel eller vad det nu kallas. Det är ju då man får veta hur spelets skapare tänker sig att spelet ska spelas. Ett spel utan den informationen är i mina ögon ofullständigt. Helst vill jag ha kärnfulla och oväntade lösningar som med väl valda exempel verkligen ringar in vad spelet handlar om.
Skitbra! Jag tänkte nämligen på exakt detta för några timmar sedan. Att det blir ju mycket enklare för min egen del om jag typ hoppar över samtliga punkter du tar upp...dock blir det nog ett riktigt jävla dåligt spel så jag fick skrota den tanken och ta på mig "vandringskängorna" istället och bara fortsätta traska på.
 
Joined
25 Oct 2013
Messages
387
Location
Kristianstad
Jag skriver själv, för att jag tycker att själva skrivandet är det roliga – eller ja, inte lika roligt som att göra layouten, som ju typ är den bästa delen.

Jag har skrivit en massa om min process på olika ställen på forumet och för dessutom kontinuerlig makar-dagbok i makarforumet. Men hur jag började…

Jag började ju med att skriva ett spel jag egentligen inte ens gillade själv. Det kändes som mindre press – om jag skulle skriva spelet jag faktiskt ville skriva så fanns det ju en massa press att göra det bra. Bättre då att "öva" en gång, göra ett "test". Jag hade en lös idé och ville testa lite grejer jag hört om från dåvarande indiespels-rörelsen, så jag hittade på en grund och testade den lite och sen skrev jag ihop hela spelet med mycket hjälp härifrån forumet. Mycket av mekaniken t.ex. stöttes och blöttes här. Resultatet blev Evolutionens Barn.

Jag vet inte om jag kan rekommendera det. Nu menar jag inte spelet alltså, utan att skapa ett spel man inte gillar först. Jag är ganska bra på att sätta upp mål/delmål och hålla mig till dem, att jobba på så länge jag har tydliga milstolpar. Har inget jätteproblem med fokus på det sättet, även om jag såklart spritter iväg ibland. Men att skriva rollspel har visat sig passa mig ganska bra – mitt sätt att göra det på är väldigt strukturerat och fyrkantigt, och jag mår bra av den sortens begränsningar och tydlighet.



Som andra är inne på så skulle jag rekommendera att speltesta tidigt om man nu inte är som mig. Få ihop bara precis tillräckligt för att ta till spelbordet. Hitta på ett äventyr – kan du inte komma på minst ett halvdussin äventyr till ditt spel så borde det kanske egentligen inte vara ett spel utan ett äventyr. Åtminstone om du tänkt dig något ganska tradspeligt. Kör något regelsystem du är bekväm med, få en känsla för hur spelvärlden funkar och vad du egentligen vill att spelet ska vara. Fundera tillsammans med spelarna. Ställ frågor här. Gör en outline; en stor punktlista där du bara stoppar in allt du kommer på. Flytta runt grejer, ta bort och lägg till tills det känns schysst. Gå igenom punktlistan en punkt i taget och gör "riktig text" av den. Förr eller senare har du en färdig text.
Detta är guld. Tack!🙏👍
 
Joined
25 Oct 2013
Messages
387
Location
Kristianstad
Jag har försökt. Men upptäcker att jag ser formatering som information. Jag läser sällan alla ord på en sida utan att först sorterat hierarkin. tecken på nåt tillstånd kanske …

Men håller med i sak. Det borde vara så man gör.
Jag gör samma. Ögnar en sida för att försöka lokalisera vart det viktigaste sitter vilket ibland resulterar i slarv. De få utbildningar jag har gått har jag ögnat igenom. Väldigt ofta har jag blivit tvungen att backa och faktiskt läsa för att jag inser att det är något betydande som jag har missat.
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
2,038
Location
Göteborg
Jag har två idéer till rollspel som jag har börjat plita lite på, den ena mer än den andra, och de båda skiljer sig väldigt mycket åt.
Det jag har problem med är att jag fastnar, blir frustrerad och lägga ner, istället för att tåga på och bara fortsätta skriva/skapa.
Jag skulle behöva någon som tror på min idéer och som eventuellt vill skriva tillsammans med mig samt agera dragplåster när min frustration & otålighet tar överhanden.
Så är det någon här som skulle vilja ingå ett samarbete? Jag vill så gärna fullfölja men känner att det är för tungt att göra det själv.

Jag är ganska kass på regler och vet inte alls vilket regelsystem jag skulle vilja använda mig av. Jag tänker att det där kan säkert någon annan ta tag i.

Hur går era tankar? Ni som faktiskt håller på att skapa era egna alster, vare sig det är ett komplement eller ett helt rollspel...hur gör ni?
Vart började ni?
Skriver ni helt själva?

Mina två projektnamn är Lyndon, tänk Sherlock Holmes á la Robert Downey Jr och SGDH, tänk Starwing blandat med Interstella 5555.
Har gjort ett par kompletta spel och det har tagit väldigt lång tid (mest pga av att jag numera är halvblind och hjärntrött).
Har hittills inte hittat vettiga samarbeten - dock väldigt roligt och inspirerande när man fått hjälp.
Har som sagt fått hjälp tidvis men troligtvis bättre om jag gjort allt själv.

Jag har ju ett spelsystem som kanske passar dig och dina spel - QuestCore. Jag kan även tänka mig någon typ av samarbete - skicka PM om intresse finns. Se även:
 

Jim Profit

Veteran
Joined
24 Jun 2000
Messages
181
Location
Stockholm
Jag skapar rollspel via speltest. Börjar så smått som möjligt med enbart det enda jag behöver för att komma igång att spela. Sedan bygger jag på med mer och mer för senare speltest. Inga jäkla kampanjer för speltestet, utan one-shots ... men här går det att binda ihop one-shots till en kampanj.
En mycket sund inställning/metod.
 
Top