Jag skriver själv, för att jag tycker att själva skrivandet är det roliga – eller ja, inte lika roligt som att göra layouten, som ju typ är den bästa delen.
Jag har skrivit en massa om min process på olika ställen på forumet och för dessutom kontinuerlig makar-dagbok i makarforumet. Men hur jag började…
Jag började ju med att skriva ett spel jag egentligen inte ens gillade själv. Det kändes som mindre press – om jag skulle skriva spelet jag faktiskt ville skriva så fanns det ju en massa press att göra det bra. Bättre då att "öva" en gång, göra ett "test". Jag hade en lös idé och ville testa lite grejer jag hört om från dåvarande indiespels-rörelsen, så jag hittade på en grund och testade den lite och sen skrev jag ihop hela spelet med mycket hjälp härifrån forumet. Mycket av mekaniken t.ex. stöttes och blöttes här. Resultatet blev Evolutionens Barn.
Jag vet inte om jag kan rekommendera det. Nu menar jag inte spelet alltså, utan att skapa ett spel man inte gillar först. Jag är ganska bra på att sätta upp mål/delmål och hålla mig till dem, att jobba på så länge jag har tydliga milstolpar. Har inget jätteproblem med fokus på det sättet, även om jag såklart spritter iväg ibland. Men att skriva rollspel har visat sig passa mig ganska bra – mitt sätt att göra det på är väldigt strukturerat och fyrkantigt, och jag mår bra av den sortens begränsningar och tydlighet.
Som andra är inne på så skulle jag rekommendera att speltesta tidigt om man nu inte är som mig. Få ihop bara precis tillräckligt för att ta till spelbordet. Hitta på ett äventyr – kan du inte komma på minst ett halvdussin äventyr till ditt spel så borde det kanske egentligen inte vara ett spel utan ett äventyr. Åtminstone om du tänkt dig något ganska tradspeligt. Kör något regelsystem du är bekväm med, få en känsla för hur spelvärlden funkar och vad du egentligen vill att spelet ska vara. Fundera tillsammans med spelarna. Ställ frågor här. Gör en outline; en stor punktlista där du bara stoppar in allt du kommer på. Flytta runt grejer, ta bort och lägg till tills det känns schysst. Gå igenom punktlistan en punkt i taget och gör "riktig text" av den. Förr eller senare har du en färdig text.
Jag har skrivit en massa om min process på olika ställen på forumet och för dessutom kontinuerlig makar-dagbok i makarforumet. Men hur jag började…
Jag började ju med att skriva ett spel jag egentligen inte ens gillade själv. Det kändes som mindre press – om jag skulle skriva spelet jag faktiskt ville skriva så fanns det ju en massa press att göra det bra. Bättre då att "öva" en gång, göra ett "test". Jag hade en lös idé och ville testa lite grejer jag hört om från dåvarande indiespels-rörelsen, så jag hittade på en grund och testade den lite och sen skrev jag ihop hela spelet med mycket hjälp härifrån forumet. Mycket av mekaniken t.ex. stöttes och blöttes här. Resultatet blev Evolutionens Barn.
Jag vet inte om jag kan rekommendera det. Nu menar jag inte spelet alltså, utan att skapa ett spel man inte gillar först. Jag är ganska bra på att sätta upp mål/delmål och hålla mig till dem, att jobba på så länge jag har tydliga milstolpar. Har inget jätteproblem med fokus på det sättet, även om jag såklart spritter iväg ibland. Men att skriva rollspel har visat sig passa mig ganska bra – mitt sätt att göra det på är väldigt strukturerat och fyrkantigt, och jag mår bra av den sortens begränsningar och tydlighet.
Som andra är inne på så skulle jag rekommendera att speltesta tidigt om man nu inte är som mig. Få ihop bara precis tillräckligt för att ta till spelbordet. Hitta på ett äventyr – kan du inte komma på minst ett halvdussin äventyr till ditt spel så borde det kanske egentligen inte vara ett spel utan ett äventyr. Åtminstone om du tänkt dig något ganska tradspeligt. Kör något regelsystem du är bekväm med, få en känsla för hur spelvärlden funkar och vad du egentligen vill att spelet ska vara. Fundera tillsammans med spelarna. Ställ frågor här. Gör en outline; en stor punktlista där du bara stoppar in allt du kommer på. Flytta runt grejer, ta bort och lägg till tills det känns schysst. Gå igenom punktlistan en punkt i taget och gör "riktig text" av den. Förr eller senare har du en färdig text.